../images/Emo26.gifהמשך הכתבה=עצים מקודשים
אלונים חורשת אום אל־שראטיט, נבי סבלאן, הר זבול בראש הר זבול שברכס הרי מירון נמצא מתחם נבי סבּלאן, הוא זבולון (בנו של יעקב אבינו, הנחשב לאחד מנביאי הדרוזים), אחד האתרים המקודשים ביותר לדרוזים. כמאתיים מטר מצפון מזרח למתחם, במורד הגבעה, יש חורשת עתיקה וקדושה של עצי אלון מצוי (Ouercus calliprinos), המכונה אום אל־שראטיט (אם הסמרטוטים). נבי סבלאן. אדם השרוי בצרה נודר נדר ותולה סרט בד על העץ המסייר בחורשה לא יכול שלא להתרשם מכמות הבגדים השלמים המונחים על העצים, מוכנים לכל דורש. מתברר שעד לפני כחמישים שנה נהגו לתלות על העצים בגדים משומשים לטובת עניי הקהילה, בבחינת מתן בסתר. החורשה שליד נבי סבלאן נחשבת קדושה במיוחד, ואין לצוד בה או לפגוע בעצים. מסופר שבימי התורכים הזיקו צבאים למטעיהם של אנשי הכפר חוּרְפֵיש, ליד חורשת נבי סבלאן, אבל מפאת קדושת המקום לא העז איש מהם לפגוע בחיות. צייד מכפר אחר, שלא שעה לאזהרת המקומיים, טען את רובהו בכדורי עופרת וירה באחד הצבאים. למרות המוניטין של הצייד כאחד שאינו מחטיא התפוצץ הרובה בידיו והכדורים מילאו את פניו. אנשי הכפר העבירו את הצייד למערה שליד נבי סבלאן ללילה, ושם נגלה אליו הנביא והוציא מגופו את כל הכדורים. בבוקר המחרת מצאו את הצייד בריא ושלם, והכדורים מונחים בכף ידו. מאז איש לא מעז לצוד במקום. איסור ציד יש גם בחורשות קדושות בהודו, וכך היה נהוג גם ביוון העתיקה. לפי האמונה הדרוזית, רק בני אדם עשויים להיות קדושים. עצים הקשורים למעשי הקדושים, הנביאים ואנשי הדת הם "עצים מבורכים". אין לבצע טקסים או להתייחס לעצים כקדושים ואין הם תחליף למקום תפילה. לדברי שיח' באדר קאסם, האחראי על נבי סבלאן, "אין להשאיר תזכורת לאל, די בתפילה". הסיבה הנפוצה ביותר לתליית בדים על עצים קדושים היא נדר. אדם השרוי בצרה נודר נדר ותולה בד על העץ. אם התגשמה משאלתו הוא פורם את הבד ואומר, "חאל אל נאדר" (הותר הנדר) או "פאק אל נאדר" (נפרם הנדר), ואז עליו לקיים את הנדר. אי קיום הנדר מחייב כופר (למשל, הקרבת כבש). כאשר אין הדבר בכוחו של בעל הנדר, יש שיכרוך רצועת בד נוספת על העץ ויבקש מהקדוש למחול לו. עדיין לא מצאנו מענה לשאלה אם יש קשר בין נוהג זה ובין הביטוי העברי "התרת נדרים". נשמח לקבל על כך מידע. אלת המסטיק קבר הבדווים, ליד מג'ד אלכּוּרוּם הנוסע בדרך מאחיהוד בואכה מג'ד אלכּוּרוּם יראה עד מהרה משמאל לדרך, כ־150 מטר מהכביש, חורשת עצים עטורה בבדים צבעוניים. כשמתקרבים אל המקום מגלים עץ ענקי של אלת המסטיק (Pistacia lentiscus), לידו ריכוז עצים ושיחים, ועל כולם תלויים בדים, יריעות ובגדים צבעוניים. שם המקום הוא שיח' סאריס או קבר הבדווים, והוא מקודש לתושבי הסביבה, ובייחוד לאנשי מג'ד אלכּוּרום. נור ריפאעי, שיח' סוּפי כריזמתי ממג'ד אלכּוּרום העוסק בענייני אמונה, ברפואה ובמיסטיקה, מספר שקדוש שעבר קבר הבדווים. בקיץ 2001 נוקה השטח שמתחת לעץ והוקם שם אתר עלייה לרגל במקום נח בצלו במשך כמה ימים וקידש את העץ, ומאז נחשב לעץ קדוש. אבי השיח' נהג לרדת מחמורו כשהגיע לאזור העץ המבורך ולהוביל אותו ברגל, כדי לא לפגוע בקדושת המקום. לפי האמונה העממית אסור לפגוע בעץ. "אחד מבני הכפר שצחק והטיל את מימיו על העץ השתגע", מספר השיח', ומוסיף כי בשנות השבעים של המאה הקודמת פרצה שריפה באזור, אבל נעצרה ליד העץ הקדוש, כאילו יד נעלמה הגנה עליו. סיפורים על חסינות של עצים קדושים מפני אש נפוצים בארץ ובעולם. עוד שמענו מהשיח' שכאשר סללו כביש שהיה אמור לעבור ליד העץ נתקע הטרקטור לא פעם, ובכל פעם שניסו להתקרב אל העץ הטרקטוריסט חלה. התכנסו אנשי הדת תחת העץ והתוודעו אל רוחו של הקדוש. אז נתגלה להם הקדוש ואמר שרוחו תנוח רק אם יוסט הכביש כמה עשרות מטרים מהתוואי המקורי. כך נעשה והקדוש חזר למנוחתו. גם סיפורים דומים לאלה שמענו על עצים קדושים אחרים בארץ ובעולם. המבקר את העץ אינו יכול שלא להתפעל משפע היריעות, הבגדים וסרטי הבד שעליו. הירוק, הצבע המקודש לאִסלאם, שולט. בקיץ 2001 נוקה השטח שמתחת לעץ והוקם שם אתר עלייה לרגל, הכולל ארונית ובה ספר קוראן ונרות. הרחבה הקטנה שלרגלי הארונית רוצפה, וסביב פזורים נרות, קטורת, ענפי מרווה ובקבוקי שמן, שסופג את הקדושה ויילקח לאחר מכן לברָכָה. חופת העץ מגינה על החפצים ומשמשת מעין אוהל לתפילה והתייחדות של מבקשי המזור. אלה אטלנטית קבר רבי יונתן בן עוזיאל, עמוקה לפי המסורת קבור התנא רבי יונתן בן עוזיאל, גדול תלמידיו של הלל הזקן, בעמוקה. במאה ה־14 שיפץ את הקבר רבי שם טוב גאון, שבא מספרד והיה לאחד ממקובלי צפת. בשנות התשעים של המאה העשרים נבנה במקום ציון קבר מפואר ובו מקום תפילה והתייחדות, תוך כדי הקפדה על לשכת גברים ולשכת נשים. על פי ספרו של רבי יוסף בן שבתי משנת 1836, "קבר זה מוקף חומה עתיקה בצורת מרובע. מאמצע הקבר צומח עץ אלה אטלנטית גדול ורב ענפים. בצלו יכולים לשבת אלף איש, והוא סוכך על הקבר כחומה. אומרים שעליו הירוקים טובים לרפואה ולכל מיני מחלות. סמוך לקבר מפכה מעיין מים זכים. אומרים שהמעיין החל לפכות והעץ צמח ביום פטירת החכם". למען הדיוק, הקבר מצוי היום כעשרה מטרים דרומית לעץ ואין סביבו שרידי חומה. באשר להגזמה על גודלה של האלה, היום קוטר חופת הנוף הוא כשמונה מטרים. בצידה המזרחי של האלה יש סככה מכוערת לתפארת ובה מוכרים תשמישי קדושה. מוכר תשמישי הקדושה לא ממש מאמין בקדושת העץ: "להגיד לך את האמת? זה הכל סיפורים; הכל התחיל כאשר אחת הנשים שיצאה מהלשכה שסביב הקבר חשבה שאולי תגיע אשה שאין לה כיסוי ראש, ולכן היא תלתה את כיסוי הראש שלה על העץ". עוד הוא מדבר, יצאה בחורה ממבנה הקבר ופסעה לעבר העץ ותלתה חתיכת בד. "אמרו שמי שבא הנה מתחתן תוך שנה", הסבירה. "אם אתלה חתיכת בד, זה רק יועיל". חלפה שנה, חזרנו לבקר את העץ, ומה רבה היתה הפתעתנו: בעבר היו תלויים כמה סמרטוטים על שני ענפים, ועכשיו נראה העץ כקרנבל צבעוני של בדים, נרות, זרי חתונה, שקיות ובהן תרופות סגולה למזור מחולי ומכתבי אמהות דאוגות המבקשות זיווג לילדיהן. לפי מסורות חדשות כעתיקות, תליית בד על עצים קדושים היא סגולה נגד עקרות ולמציאת שידוך. לפי כמות התזכורות לצדיק שראינו בעמוקה, אפשר לפתוח כאן משרד שידוכים פורה ומצליח. מתוך אתר מסע אחר