פינת "על הפרק"

shushu10

New member
האשה אומרת למנוח שאיש האלהים מראהו

כמראה מלאך האלהים. אולי מראהו כאיש אולם בתוספת משהו (אולי כנפיים) ומראהו נורא. עד כאן הספור שלה, הוא מבין מה היא אומרת אך לא מקבל. רק בסוף, כלומר לאחר שנתגלה אליו, כתוב "אז ידע מנוח כי מלאך יהוה הוא" - כלומר כאן הוא גם מקבל ומאמין לדברים, ולא רק מבין מ"יד שניה".
 

masorti

New member
איש אלהים = נביא...

אדם רגיל לגמרי. עיין למשל במלכים א' פרק י"ג. הנה לדוגמא פסוק א' משם: "וְהִנֵּה אִישׁ אֱלֹהִים, בָּא מִיהוּדָה בִּדְבַר ה' אֶל-בֵּית-אֵל; וְיָרָבְעָם עֹמֵד עַל הַמִּזְבֵּחַ, לְהַקְטִיר".
 

שיבולית

New member
שאלתי העיקרית:

כשהמאך מתגלה אל אם שמשון הוא אומר לה: כִּי הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן, וּמוֹרָה לֹא-יַעֲלֶה עַל-רֹאשׁוֹ--כִּי-נְזִיר אֱלֹהִים יִהְיֶה הַנַּעַר, מִן-הַבָּטֶן; וְהוּא, יָחֵל לְהוֹשִׁיעַ אֶת-יִשְׂרָאֵל--מִיַּד פְּלִשְׁתִּים כלומר הוא מתייחס גם לאיסורים החלים על הילד (מורה לא יעלה על ראשו = האיסור להסתפר?) ולא רק על האישה. היא בסיפור למנוח מזכירה רק את האיסורים החלים עליה: וְעַתָּה אַל-תִּשְׁתִּי יַיִן וְשֵׁכָר, וְאַל-תֹּאכְלִי כָּל-טֻמְאָה--כִּי-נְזִיר אֱלֹהִים יִהְיֶה הַנַּעַר, מִן-הַבֶּטֶן עַד-יוֹם מוֹתוֹ מנוח מבקש התגלות נוספת כדי לדעת מה לעשות עם הילד (הרי הוא לא קיבל את הדיווח המלא מאישתו):וְיוֹרֵנוּ מַה-נַּעֲשֶׂה לַנַּעַר הַיּוּלָּד ואכן כשהמלאך מתגלה שוב הוא שואל אותו מַה-יִּהְיֶה מִשְׁפַּט-הַנַּעַר, וּמַה נעשה לו אך המלאך שוב נותן הוראות לאישה- מִכֹּל אֲשֶׁר-אָמַרְתִּי אֶל-הָאִשָּׁה, תִּשָּׁמֵר. יד מִכֹּל אֲשֶׁר-יֵצֵא מִגֶּפֶן הַיַּיִן לֹא תֹאכַל, וְיַיִן וְשֵׁכָר אַל-תֵּשְׁתְּ, וְכָל-טֻמְאָה, אַל-תֹּאכַל: כֹּל אֲשֶׁר-צִוִּיתִיהָ, תִּשְׁמֹר ושאלתי - למה הוא לא חוזר גם באוזני מנוח על ההנחיות לילד? הרי זה מה שמנוח מבקש לדעת! (לגבי האישה - למה לא חזרה על כך באוזני בעלה, אני עוד יכולה להבין שהייתה נרגשת לכן התמקדה במה שנוגע לה...) אבל למה המלאך לא מסביר ומפרט לגבי הילד?
 

shushu10

New member
המלאך מתכוון שהאשה תחזור על

דבריו בדיוק כפי שנאמרו על-ידו. הוא אומר למנוח - אל תשאל אותי דבר, הרי הסברתי לאשה (חוזר על כך פעמיים) כל מה שהיה לי לומר. מכך אני מבינה כי אל לו לאדם מן הישוב "להטריד" את המלאך בשאלות חוזרות ועל מנוח וזוגתו לקיים את דברי האל גם אם אין הם יודעים את הענין לפרטיו. לגבי השאלה מדוע לא מספרת האשה לבעלה את דברי המלאך בדיקנות - נראה לי כי רצה המספר לתאר אותה בגשמיותה - חוזרת על פרטים טכניים, מה אסור לעשות ומוסיפה גם פרט משל עצמה - כי בנם יהיה נזיר אלקים מן הבטן עד יום מתו. אין לה ענין מיוחד איך יראו חייו ומה ייעודו בעיני האל. גם מתשובת האשה למנוח אחרי שהוא מגלה את יראתו פן ימותו שניהם - היא מתייחסת לעלה ולמנחה תחילה, אחר את המראות שנתגלו ולבסוף את דברי המלאך. זה סדר דברים שאין בהם רוחניות יתרה. בזה דומה שמשון לאמו.
 

שוחר1

New member
הסיפור של שמשון אינו נוטף שום ריח

יהודי. התנ"ך הגדיר אותו כשופט, אבל אין איזכור לכך שבאמת הנהיג את העם. מזכיר את הרקולס מהמיתולוגיה היוונית. גיבור, בעל עוצמה פיזית אדירה, אבל נכנע לגחמותיו חדשות לבקרים. ברור שעם מוטיבים כאלה, הסוף יהיה טרגי. שלא כמו בסיפורים על השופטים האחרים.
 

שיבולית

New member
איך יקיימו - אם הם לא

יודעים את העניין לפרטיו וכ"כ ברור ומובן שהאישה תזכור ותתעמק בעניינים הנוגעים לה ובמה שעליה לשמור לכן דיי נצרך שהמלאך יפרט באוזניי הבעל מה מצופה מהילד... ודיין השאלה נותרת ללא מענה...
 

shushu10

New member
יקיימו - משמע את ההוראות שכבר

ניתנו לאשה ביחידות לראשונה ושעליהם היא כן מוסרת למנוח. תפקידה כאמו של הנזיר לא לשתות יין ולא לאכול טמא. לא לגזוז את שערות הבן. העובדה היא שהם קיימו את ההוראות ושערות שמשון לא נגזזו עד שבאה דלילה. מדוע לא חזר המלאך על דבריו כבראשונה? אין לי תשובה "מוסמכת" מה שטענתי הוא מהרהורי לבי בלבד. בכל אופן שאלתך בהחלט ראויה לעיון ואם אמצא תשובה אשמח להביאה בהמשך.
 
שאלה מספר בראשית ברשותכם

רשום כי אלוקים הפיל תרדמה על האדם לפני לקיחת הצלע ויצירת האשה. האם מצויין במפורש בתורה/תנ"ך שאלוקים גם העיר את האדם מתרדמתו. (ואל תכתבו לי כי "נפקחו עינייהם לראות כי המה עירומים..." מתייחס להתעוררותם מההתרדמה כי אין זה כך. תרדמה עמוקה הרבה יותר משינה. תודה
 
תרדמה לא בהכרח עמוקה משינה

הגדרת המילה במשמעות התנ"כים שרויה במחלוקת האם היא עמוקה או קלה משינה. בכל מקרה, לא מצויין במפורש בתנ"ך כי האל העיר את האדם מאותה שינה.
 
למעלה