36,000 ישראלים מגדלים ילדים בלי חתונה

יש חילוני " מאמין " ויש " כופר " ../images/Emo31.gif

יהודי שרוצה להיות מחובר אל אלוהים חייב ללכת בדרך התורה
, לא חשוב עכשיו אם הוא " דתי לאומי " או " חרדי " ....................
 

ליבליך

New member
יהודי אמנם לא חייב להיות דתי כדי להיות יהודי

אבל ייתכן שהוא לא יאמץ את ההגדרה הדתית, ויתייחס לאדם מסויים כ"יהודי", גם אם הוא לא עונה להגדרה הדתית (אלא להגדרה אחרת כלשהי שנראית לו מתאימה יותר). אם רוב היהודים יאמצו הגדרה אחרת למושג "יהודי", זו תהפוך להיות ההגדרה הרווחת (ולא ההגדרה הדתית). לכך התכוונתי כשאמרתי שהיהודים, ולא היהדות, הם שקובעים מיהו יהודי - היות והם אלה שמכנים או לא מכנים אדם בכינוי "יהודי". אם לאלוהים יש הגדרה אחרת, הוא יכול לנהוג לפיה - אבל בסופו של דבר, בני האדם קובעים איך הם מגדירים לעצמם מושגים, ובאיזה שם הם קוראים לכל דבר, ולא אלוהים. דוגמה לשינוי כזה היא ההגדרה של מדינת ישראל ל"יהודי" לצורך חוק השבות, אשר אינה כוללת בתוכה יהודי שהמיר את דתו לדת אחרת (בניגוד לכלל הדתי שהזכרת "ישראל - אף שחטא - ישראל הוא").
 

arriy80

New member
אז ההגדרה החדשה תהיה זיוף של המקורית

דומה הדבר לאדם שישווק מוצרי מזון תחת המותג "אוסם". לא יחלוף זמן רב עד שהוא יתבע ע"י חברת "אוסם" על השגת גבול ושימוש לא חוקי בשם החברה. הוא יטען: "אני גם מכבד את זכותם לקרוא למוצריכם בשם "אוסם" ואני דורש שתכירו גם בזכותי לקרוא למוצרים שלי בשם "אוסם". טיעון זה ידחה, מפני שחברת אוסם קדמה לאותו אדם בשימוש בשם "אוסם". כן הדבר במושג "יהודי, שלאורך כל ההסטוריה היה במובן מסויים, ועתה חפצים אי אלו ממציאי דרכים חדשות, לכנות את אנשיהם בשם "יהודי". בענין חוק השבות, גם המדינה אינה יכולה לשנות את ההגדרה. החוק דן בהגדרת "יהודי" לענין חוק השבות - הגדרה טכנית לענין אזרחות במדינת ישראל, והטבות שלהן זכאי אזרח, אך החוק אינו יכול לשנות את ההגדרה המהותית המקורית. כשקמה מדינת ישראל לא היה כמעט רוב יהודי בארץ. לכן הצהירו שלא רק היהודים בארץ הם אזרחי המדינה, אלא כל יהודי העולם נחשבים אזרחים בכח, מפני שהיהודים אינם מהגרים לארץ ישראל, אלא שבים אליה. ומכאן שמו של החוק: חוק השבות. ומה יהיה מעמדו של אדם שהציל יהודים בשואה? האם לא נקבלו כאזרח מדינת ישראל? ומה יהיה מעמדו של מי שאביו גוי ואימו יהודיה ו"רואה את עצמו כיהודי"? ומה יהיה מעמדו של העובר גיור רפורמי או קונסרבטיבי? בעקבות זאת, שלח בן גוריון את שאלו המפורסמת לארבעים וששה הוגי דעות יהודים מכל רחבי העולם. רוב המשיבים צידדו בהמשך המצב הקיים (יהודי ע"פ ההלכה היהודית המקורית). הדברים נכתבו ע"פ הספר "למה הם שונים - החרדים והחברה בישראל" של הרב מרדכי נויגרשל (בפרק "מיהו יהודי?")
 

ליבליך

New member
אבל הגדרות משתנות גם באופן לגיטימי

פעם משמעות המילה "הרביץ" היתה "גרם לבעל חיים לרבוץ", אבל היא השתנתה, וכיום משתמשים במילה הזו במשמעות של "היכה". המשמעות של המילה השתנתה, וזה לגיטימי. למה היא השתנתה? בגלל שכולם התחילו להשתמש במילה הזאת במשמעות הזאת. זה מה שקובע - המשמעות שאנשים מייחסים למילה כשהם משתמשים בה. אותו דבר לגבי המילה "יהודי". אם רוב האנשים יתכוונו להגדרה אחרת, וישתמשו במילה הזאת במובן ה"חדש", זאת תהפוך להיות משמעות המילה. אתה מתייחס למילה "יהודי" כאילו היא "סימן רשום" של הכת האורתודוכסית ביהדות. היא לא. היא מילה בשפה העברית (שקיימות לה מקבילות בשפות נוספות), שפה שמשמעות של מילים בה משתנה באופן רצוף ודינמי לפי אופן השימוש בהן.
 

arriy80

New member
משני ההגדרה הם המטעים והמזייפים

מי קבע שהעם מעונין להשתמש בהגדרה זו כקבועה? קמו אנשים מסויימים שלא נוח להם עם ההגדרה הקיימת וברצונם לשנות את ההגדרה. כך הם מטעים את הציבור וגורמים ליצירת מחלוקות מיותרות. אם המדינה היתה מדגישה שההגדרה "יהודי" היא הגדרה טכנית לענין "חוק השבות", אולי זה היה מתקבל בהבנה. אך המדינה מתקבלת כסמכות יהודית עולמית! מי שמם לשנות הגדרה קדומה (שלא ניתנת לשינוי ע"י בני האדם) לפי צרכיהם? נניח ומדובר באדם מסורתי שלא חפץ בנישואי תערובת. כיצד יגיב אם בתו תציג לפניו בחור הרשום בתעודת הזהות כיהודי? הוא לא יטיל ספק ביהדותו! הוא יסמוך על המסמך הרשמי של המדינה! אך לו היה יודע שלפי ההלכה בחור זה אינו יהודי לפי ההלכה וממילא אינו יהודי על פי השקפתו, לא היה נותן יד לנישואין כאלו! הסכמה חברתית נוגעת לעניני החברה הפנמיים, אך אינה יכולה לשנות דברים שאינם בסמכותה. נניח ומפעל מסויים יקבל רק יהודים לעבודה. בהגדרה "יהודי" הוא יכול לכלול מה שמנהלי המפעל רוצים, זה ישנה את ההגדרה המקורית של "יהודי"? אני מתייחס למילה "יהודי" כבאה לבטא מושג קדום הרבה לפני ש"מחדשי השפה העברית" חשבו על רעיונם. השפה העברית מקורה בתנ"ך, כלומר, ביהדות המקורית.
 

ליבליך

New member
אז גם מחדשי השפה העברית הם מטעים ומזייפים?

תמיד יש אפשרות לטעויות. בכל יחסי גומלין בין אדם שמשתמש בהגדרה הישנה לכזה שמשתמש בהגדרה החדשה יש פוטנציאל לטעויות ואי-הבנה. כאשר שתי ההגדרות רווחות במידת-מה, סביר שכולם ידעו על ההדגרות השונות, וידאגו להבהיר לאיזה מובן של המילה הם מתכוונים (וזה נכון לגבי כל מושג, לא רק המושג "יהודי"). ולפי דבריך, מחדשי השפה העברית היו "מטעים ומזייפים" בקשר להרבה מאוד מלים ומושגים שונים. אולי זה היה נכון בזמנם - אך כיום, כשהמילים שהם המציאו הן המילים הרווחות בשימוש הציבור, ההגדרה שלהם היא זו שהתקבלה כ"נכונה", ואם מישהו ישתמש במובן הישן של המילה הוא זה שעלול לא להיות מובן באופן הנכון. וברור ששינוי הגדרה (של כל מושג, לא רק של המושג "יהודי") יקרה רק אם כל הציבור (או חלק מאוד גדול ממנו) יאמץ את ההגדרה החדשה. אני לא מדבר על מקרה שבו קבוצה קטנה תחליט לשנות על דעת עצמה את ההגדרה ובכך תטעה את כל השאר, אלא על שינוי שיהיה ידוע לכולם.
 

arriy80

New member
הנקודה היא אחרת.

"מחדשי" השפה העברית שינו בהבנת מושגים, או שהשאילו מושגים מקראיים לא מובנים לחיי היום יום. שמעתי אימרה בשם אליעזר בן יהודה שאינני יודע אם היא אכן מוסמכת: "אנו 'נחלן' את הביטויים ובכך 'נחלן' את העם". אז מובנת המגמה של "מחדשי השפה" תוך שינוי המושגים. זו לא רק הסכמה חברתית, אלא מגמה (אולי מזימה) אחרת לגמרי. הדיון כאן - אינו עליהם, תוכל לקרוא דיון - אמנם לא מקצועי - בקישור הזה. כנראה שכל עוד שינוי המושגים לא קריטי, כנראה שאין טעם לעורר מחלוקות על ענין זה. אך בהגדרת המושג "יהודי" ההבדל הוא קריטי! כמו שכתבתי, המדינה מציגה את עצמה (או שאחרים רואים אותה) כמייצגת העם היהודי. כשנציגות העם היהודי מגדירה "יהודי" שהוא לא יהודי על פי ההלכה (ואפי' לא טורחת להדגיש זאת), זוהי הטעיה מכוונת, קריטית, וחשובה מאד להרבה יהודים שחושבים שהמדינה היא אכן מייצגת את העם היהודי. למה לפגוע במושג קדום? מי שרוצה, יוכל להמציא מושג חדש, ככל העולה על רוחו. בשביל מה לפגוע במסורת היהודית?
 

ליבליך

New member
מי שמגדיר את העם היהודי הוא העם היהודי

הדת היהודית מגדירה רק את גבולות השייכות לדת היהודית, לא לעם. כמו שלעם הפולני יש זכות לקבוע את מי הוא מחשיב לפולני ואת מי לא, ולעם הצרפתי יש זכות לקבוע את מי הוא מחשיב לצרפתי ואת מי לא, יש זכות כזו לעם היהודי. כל הגדרה שמקובלת על רוב העם היהודי היא ההגדרה התקפה. באותה צורה, לדת היהודית יש זכות להגדיר מי נחשב יהודי מבחינת דתו, כמו שלנצרות יש זכות להגדיר מי נחשב נוצרי. ההגדרות של הדת ושל העם לא חייבות להיות חופפות. במקרה של העם היהודי, היתה חפיפה במשך הרבה מאוד שנים, אבל זה לא הכרחי שהיא תימשך. אני מסכים אתך שראוי להשתמש במונחים שונים לשיוך הדתי ולשיוך הלאומי, כדי לא לפגוע במסורת הדתית.
 

arriy80

New member
כך אפשר לומר על עם שקם על בסיס הסכמה חברתית

עם ישראל לא קם על בסיס הסכמה חברתית, אלא נבחר ע"י האלוקים. האלוקים הגדיר את גדריו, והוא גם חוקק את חוקיו. עם ישראל איננו מועדון חברות שאפשר להצטרף אליו בהצהרת אמונים סתמית, או באישור טלפוני (רפורמים). "חבר" בעם ישראל הוא מי שעומד בקריטריונים שקבע יוצר העם - אלוקים. ההצטרפות לעם ישראל גם תֵעַשֶה בדרך שהתווה אלוקים. מי שרוצה להקים עם חדש, שישתמש בהגדרה חדשה! שלא יפגע בהגדרה קיימת. אם ראשי הציונות רצו לשנות את הגדרים של העם, היו צריכים להשתמש בהגדרה חדשה, אולי "העם הציוני" (ייתכן דברים אלו פוגעים, אך הסכמת כבר שהם הוגנים!).
 

ליבליך

New member
כל גוף, כולל עם, "שייך" לחבריו

והם ורק הם רשאים להגדיר מי חבר בו, ומה הן ההסכמות שמחייבות את מי שמעוניין להיות חבר בו. אם אלוהים אינו חבר בעם היהודי (גם אם הוא יזם את הקמתו, לפי אמונת חלק מחברי העם) - אין לו "זכות הצבעה" בהכרעות הקשורות לעם.
 

arriy80

New member
בכך שונה העם היהודי

אם קבוצת אנשים תגדיר את אנשיה בכך שכולם לובשים ג'ינס ירוק, ויגדירו בכך "יהודי", זה ישנה את ההגדרה המקורית? הם יהיו זייפנים משיגי גבול, שלקחו מושג שיש לו יוצר, והשתמשו בו לפי ראות עיניהם! ברצונם להגדיר את קבוצתם, שיבחרו להם מושג שאין עליו זכויות יוצרים! בודאי שיש לאלוקים את זכות היוצר על המושג "יהודי"!! גם אם חלק מהעם יכפרו בקיומו או שיבחרו לעצמם הגדרה חדשה, הדבר לא ישנה את ההגדרה המקורית של היוצר. אם הם ישתמשו בהגדרה המקורית כרצונם ויעוותו אותה, הם יהיו זייפנים ומשיגי גבול! ביכולתם לבחור לעצמם הגדרה חדשה!
 

ליבליך

New member
מקרה תיאורטי

נגיד שאני ממציא מושג בשם "יהשודים", ומחליט שכל האנשים שלובשים ג'ינס ירוק נקראים "יהשודים". זאת הגדרה מקורית שלי, ואף אחד לא השתמש במושג הזה קודם. נניח שהם אפילו מאמצים את הכינוי הזה, ומגבשים איזו זהות יהשודית מאוחדת. האם זה נותן לי זכות לקבוע עבורם לעולמי עולמים מיהו יהשודי ומי לא? רק כי אני זה שחשבתי ראשון על הכינוי הזה? לדעתי לא. בניגוד לסימן מסחרי, מושג או מילה הם נחלת הכלל. המשמעות של מושג היא המשמעות שמייחסים לו אלה שמשתמשים בו. מידת ההשפעה שיש לאלוהים על משמעות המושג "יהודי" היא כמידה בה הוא משתמש במושג הזה לצורך תקשורת עם יצורים אחרים שמבינים אותו - והוא נוטה לא לעשות זאת לאחרונה.
 

arriy80

New member
ובכן

אני לא יודע מה ההגדרה המדויקת של "סימן מסחרי", אך היהדות היא - לדעתי - גם "סימן מסחרי". הסימן הזה מגדיר קבוצה באנושות מעצם היותם זרעו של יעקב אבינו. מי אמר בכלל שאלוקים רוצה להשפיע כיום על המושג הזה? הוא נתן לנו בחירה חופשית, האם להמשיך ולהשתמש בהגדרה כפי שיוצרה הגדיר אותה, או לעוות אותה ולשאת בתוצאות. ומי אמר לך שאלוקים לא מקיים "תקשורת" עם יצורים שמבינים אותו? אולי אתה לא מבין אותו?
 
תיראה ....היתבוללות זה " בגידה " ../images/Emo31.gif

בתקופת התנ"ך היה מותר ליהודי להיתחתן עם " גוייה " בתנאי שהיא " תיתגייר "
, אם היה " מלך " שהיה מיתחתן עם גוייה אז הוא היה צריך לגייר אותה אחרי זה , למרות ש- המלך שלמה היתחתן עם 1000 נשים כי הוא רצה לעשות " שלום " בכל העולם , כי הוא היתחתן עם בת של כל ראש מדינה בעולם , וגם לעשות " קשרי מסחר " עם עוד מדינות .....................................
 
ערבי משכנע יהודיה לצאת איתו זה " היתבוללות "

כל דבר שהוא יוצא נגד התורה ונגד העם היהודי זה " היתבוללות "
,
שערבי מפתה יהודייה לצאת איתו ולהוליד בשבילו ילדים זה גם " היתבוללות "
,
 
ישראלי שוכב עם גוייה זה " היתבוללות " ../images/Emo31.gif

בחורה ישראליה שהיא מיתחתנת עם בחור נוצרי זה " היתבוללות " !!!!!!!!!
 
חחח...

בטח בגילגול קודם היית שיעי או סוני או סתם מוסלמי או חייל גרמני במלחמת העולם השניה לפי הקלות הבילתי נסבלת בה דיברת על השואה כעונש ממי נסתרות דרכי האל ולא מתפקידך לשפוט אחרים.
 

daytime

New member
בקרוב מאוד חתונה ככל יהודי

לא תהיה חתונה אורתודוכסית אלא: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3396218,00.html תהיה חתונה חביבה בקפריסין, או כאמור זוגות לא נשואים.
 

tamarhp

New member
מעניין, כי

בדיוק לפני כמה ימים היתה כתבה ש80% מהזוגות מעדיפים עדיין חתונה אורתודוקסית. משתמע שהמסורת היהודית עדיין חשבה כאן בארץ. אבל נו, עיתונים, לך תאמין...
 
למעלה