ליקויי למידה...

דור לוי

New member
OK קצת הומור לא הזיק

שכחתי לכתוב קודם: אולי היום פחות, אבל פעם היה ביטוי סלנג כזה. שנועד לתאר משהו אחר אבל בעצם מתאים גם לכאן. בהמשך להודעה קודמת, לגבי דרכים להתמודד עם הבעיה, קצת הומור עצמי, בד"כ לא מזיק. בייחוד, שההפך (כפי שאת חוששת ממנו) בשעות הרלבנטיות לא בדיוק לא נכון... אני בכל אופן השתמשתי גם בביטוי "ציפור לילה"... אגב, בזמנו שמרתי טור אישי של העיתונאית עמית רייכר, שפשוט היה גדול מהחיים. הטור נקרא "ראש מתחת לפוך" כתוב בהומור ומתאר במדויק את הבעיה... היה לי את הדף הזה איתי לכל מקום... בשעת מצוקה, כשהיה צריך להתבדח על הנושא הייתי שולף אותו. לא יודע אם אמצא את זה, אבל אני מבין שאסור להעלות אותו בפורום... אוי, זכויות יוצרים, זכויות יוצרים - כמה אנרגיות שמשקיעים בשביל כל דבר...
 

Orange Queen

New member
נכנסתי להודעה מהקישור בעמוד הראשי..

אלו בדיוק אותן בעיות כמו שיש לי.. הבעיות ראשונות שהזכרת אינן מופיעות אצלי או שהן מופיעות אבל ממש קצת.. אבל הבעייה של לשבת וללמוד- אני פשוט לא מצליחה, ובקשר למקצועות ההומנים- גם כן.. דיברתי עם המורה שלי לפסיכולוגיה- והיא הביאה לי ספר על בעיות ריכוז.. אבל זה לא עוזר לי יותר מדי.. בבית הספר אף פעם לא אמרו לי שאני צריכה לעשות איבחון ואפילו ביסודי הייתי תלמידה מצטיינת.. הבעייה התחילה בערך בכיתה ט'.. אני עכשיו בכיתה יא'.. ומפחדת ממה שיקרה כשאני אצטרך לשבת וללמוד למתכונות ולבגרויות. אם זה משנה- לאחי הקטן (בכיתה ה') יש בעיות קשב וריכוז והוא מטופל עם רטלין. גילו את זה אצלו לפני כשנתיים.. במה אבחון יכול לעזור לי? איזה הקלות יש בלימודים? אילו דרכי טיפול יש? מישהו כתב באחת ההודעה שהפרעות קשב וריכוז לא משפיעות רק על הלימודים, על מה עוד? תודה מראש..
 

דליה.ד

New member
שלום לך מלכת התפוז../images/Emo140.gif

אצל בנות הפרעת קשב קצת שונה מאצל בנים ומה שיופיע אצל אחיך יכול להופיע אצלך אחרת. אבחון יכול לעזור אם יאתרו את הקשיים שלך ויתאימו לך דרכי הבחנות מתאימות (ולא הקלות!!). למשל לבתי שיש לה דיסלקסיה מקריאים את השאלות במבחנים ובתנ"ך היא עלתה מציון 0 לציון 97......... אני מצרפת לך קישור על נערות עם הפרעת קשב וריכוז:
 
גם לי יש שאלה

יש לי חברה טובה שניסתה כבר כמה פעמים לעשות את הבגרויות וכל פעם נכשלת או מוציאה ציונים ממש נמוכים, וזה למרות שהיא זו שמארגנת קבוצות לימוד ומכינה את כולם (שבעזרת ההכנה שלה מקבלים ציונים טובים). היא נשלחה לאבחון כבר כמה פעמים אבל לא מצאו אצלה כלום, והיא מרגישה שהיא טיפשה
. לא נשמע לי הגיוני שמישהי שיודעת את כל החומר כל כך טוב תוציא ציונים כל כך נמוכים בבחינות, או שתיכשל 5 פעמים באותו מקצוע. מצד שני, כמו שאמרתי, היא לא אובחנה כבעלת הפרעת למידה. מה היא יכולה לעשות, לדעתכם?
 

Orange Queen

New member
אני לא מומחית..

(בכלל לא, רק תלמידה ביא') אבל זה נשמע לי כמו חרדת בחינות רצינית..
 

יונה שו

New member
מאד יכול להיות...

שהאימונים והידע שלה הם בעל פה - והידע שצריך להוכיח במבחן הוא בכתב = כבר מקור לשינוי בין הידע הצבור למוכח. דבר נוסף - לפעמים קורה שמרוב ידע שמסתובב בראש, לא תמיד יודעים מה בדיוק להוציא על פי השאלה. השאלה יכולה לדרוש רק 5 שורות ממוקדות בעניין אחד, ואם החברה שלך יודעת בשביל 20 שורות לחמישה עניינים, היא עלולה להתקשות בלהחליט איזו מהתשובות הנכונות לכתוב. כדאי לבדוק איתה באופן יחידני - מהן אסטרטגיות הכתיבה שלה בזמן המבחן - ייתכן ששם יש בעיה. בעיה כזו קל באופן יחסי לטיפול - ע"י אסטרטגיות מתאימות. אולי תציעי לה להגיע לפורום לפה...
 
מדבר אחד רצוי שכולנו ניגמל -

מהנטייה להכליל טפשות ואו עצלנות בין הסיבות לאי הצלחה בלימודים. זאת נטייה שקיבלנו ממערכת החינוך המאוסה עד כדי בחילה, שבה "אנשי חינוך" לא עוברים יום בלי לתת אבחנות מהסוג הזה. אז, למרות שקבוצת טיפשים\לא מסוגלים או עצלנים מפשטת במידה נוחה את עולמם של המורים והמרצים באוניברסיטה, טוב נעשה אנחנו אם נמצא סיבות יותר מורכבות, וקרובות למציאות, לכשלונות. אין מישהו שלא יוכל לעבור בגרות, בתנאי שלא יהיו דברים שיפריעו, כמו למשל ליקויי למידה. ולמעשה, לפליאתם (והתנגדותם המובנת) של אנשי האקדמיה, קשה למצוא אנשים שלא יהיו מסוגלים להתמודד עם תואר ראשון, שוב, בהנתן תנאים הוגנים. את הגישה הזאת אפשר למצוא במכונים הפרטיים לבגרות, שפונים בדר"כ לחיילים משוחררים, או במערכת האקסטרנית, והיא ממש בולטת על רקע הניגוד בינה ובין הגישה של בתי הספר המטופשים. (אני לא יודע למה ממשיכים להפעיל אותם..גועל נפש!!!)
 
יש גם בתי ספר אחרים.

אישית לא אשלח את בני לבית ספר ממלכתי למרות שדעתי על בתי הספר האלה חיובית בהרבה משלך. היא פשוט מספיק שלילית כדי לא להצטרף לחגיגה. השאלה לדעתי היא כיצד אני ואתה משתשמשים בחלופות ומפתחים אותן?
 
טיפולים ותחומי הפרעה: רשימה חלקית.

תחומי הפרעה אפשריים (לא הכרחיים) של ליקויי הלמידה והריכוז: למידה, תקשורת בין אישית, קריירה, תחושת רגיעה, הערכה עצמית, נהיגה, התמצאות בשטח, פוביות (פחדים המאימים לשלוט במי שחש אותם), דכאונות, התאכזבות בקלות ופיתוח תיסכול בקלות, הפרעות במין (נדיר ביותר), תפיסת המציאות כעגומה בהרבה ממה שהיא... טיפולים: תרופות משלוש קבוצות בעיקר (ארבע יחד עם תוספי מזון), גיבוש אסטרטגיות למידה יחודיות לליקוי, עבודה עם מאמן אישי, טכנולוגיה מסייעת לעקיפת ליקויים, הוראה מתקנת, טיפול בבעיות נלוות שמעצימות את הליקוי, עיצוב התנהגות, התאמת דרכי הבחנות (להבדיל מפטורים והקלות)...
 

Musi© Gi®l

New member
../images/Emo185.gif אוי אוי אוי

יש לי - בעיות בלמידה, היו לי בעיות בתקשורת בין אישית, יש לי הערכה עצמית בגובה דשא, אני לא מבדילה בין שמאל לימין בנהיגה אבל יבוא יום ואני אלמד
, התמצאות בשטח- בזה אני דווקא טובה, פוביות (פחדים המאימים לשלוט במי שחש אותם) - יש לי כל מיני, אבל לא הבנתי למה הכוונה. יש לי אגורפוביה <בצורה מתונה> ופחד גבהים <בצורה קיצונית> זה קשור ????? יש לי דכאונות, אני מתאכזבת בקלות ואני ילדה מתוסכלת. אני תופסת את המציאות כעגומה מדי <לפחות זה מה שאנשים אומרים> חשבתי שזה סתם תכונות דפוקות שלי ! אתה רוצה להגיד לי שבאמת יש לי בעיה ובגלל הבעיה הזאת יש לי את כל הדברים האלה ????????????
 

יונה שו

New member
אוי ואבוי ../images/Emo26.gif../images/Emo36.gif

אני לא רוצה להגיד לך מה הבעיה, ולמה כל זה קשור. מאד מאדיכול להיות, לאור הקשיים שפירטת, שאכן יש בעיה איזושהי. מה המקור שלה ומה אפשר לעשות עם זה, רק אבחון יכול להגיד באופן אמיתי. השאר זה השערות. דבר נוסף שעוזר אבחון (במצב כמו שאת מתארת) לדעת - שאת לא אשמה !! זה נותן קצת אוויר לנשימה... לפחות יותר ממה שהיה קודם. אבל... כמו שאמרתי כבר - לעשות אבחון בגילך, צריך לבדוק טוב טוב לאן פנייך ללימודים הלאה, ולעשות את האבחון למקום הנכון, אחרת את עלולה לעשות אבחון עכשיו ולהידרש לעשות שוב על פי המוסד בו תלמדי. וכל עוד האבחון עולה כסף.... חבל לבזבז...
 
כן. הבנת אותי מצויין. כל מה שאמרת

הוא סימפטום של ליקויי הלמידה והריכוז או סימפטום של מה שגרם לבעיות האלה. זאת לפי התיאוריות הצרבליות הטוענות שליקויי למידה וריכוז הם תוצאת פגם בצרבלום ו/או באברי חישת המרחב שבאוזן הפנימים. תיאוריות אחרות יטענו שרק חלק מהסימפטומים האלה קשורים. איך את קוראת אנגלית? האם את מבינה הייטב כשמקריאים לך ולא כל כך מסתדרת כשאת קוראת לבד?
 

Musi© Gi®l

New member
../images/Emo185.gif ../images/Emo31.gif ההפך-

הרבה יותר קשה לי להבין מהקראה והרבה יותר קל להבין אם אני קוראת לבד ומתרכזת בטקסט וככה זה גם בעיברית ובכלל, הרבה יותר קל לי ללמוד למבחנים נגיד מספרים כי אני לא תופסת טוב מהסברים בכיתה... אני צריכה את החומר כתוב, ולעבור עליו בקצב שלי, כשאני מרוכזת..
 
מצוין, תוכלי לקרוא חומר בנושא בקלות

האתר של הרופא שלי קושר בין כל העניינים. אגב, האסכולה שלו קוראת לכל ליקויי הלמידה והריכוז בשם 'דיסלקציה'.
 

Musi© Gi®l

New member
../images/Emo185.gif אוי ואבוי

יש שם יותר מדי דברים ואני מתעצלת לקרוא כאילו לא מסוגלת להושיב את עצמי ולקרוא ולהתעניין
 

Musi© Gi®l

New member
../images/Emo185.gif או קיי הצלחתי להכריח את עצמי

ואני קוראת אממ תודה על הקישור
איך אני רואה את מועד האיבחון קרב...
 

Orange Queen

New member
בהחלט יש אצלי חלק נכבד..

תקשורת בין אישית- אני מתקשה להתבטא.. הערכה עצמית נמוכה.. נהיגה- דווקא עברתי טסט ראשון, אבל עם המון שיעורים :) דכאונות
התאכזבות בקלות ותסכול- יותר מדי בקלות.. מציאות עגומה-
כדאי לגשת לאבחון? למרות שאני עכשיו בסוף כיתה יא'?? לאיזה מקום לפנות לעשות אבחון? אחי הקטן מטופל ב"ניצן", זה עוזר גם לילדים בגיל שלי?
 
למעלה