לא רק שיבננדה

parvati

New member
../images/Emo19.gifלא רק שיבננדה

שלום לכולם, מדי פעם אני מבקרת פה ונהנית מהארות והערות בנושא יוגה. הרבה אנשים מתעניינים פה על יוגה, עם כל הכבוד,למה באתר של יוגה, כל ההפניות הן רק לשיבננדה? יוגה קלאסית זה לא רק שיבננדה. כזכור קרישנמצ´ריה העביר את הידע שלו לשלושה מורים גדולים (לפחות) שכל אחד מהם, ע"פ הבנתו, המשיך את דרכו! איינגר, פטהבי-ג´ויס, דסיקצ´אר. ומהם המשיכה השושלת. ובנוסף להם היו עוד רבים וטובים שלימדו והפיצו יוגה כשרה למהדרין. (למשל סרי אורובינדו) כל שיטה המתהדרת בבלעדיות עושה עוול ליוגה. יוגה ברעננה ורמת השרון המשלבת מספר שיטות: 09-7423565 בברכה
 

יוגי בר

New member
עם כל הכבוד ליוגה הכשרה...

היי parvaty וברוך בואך לפורום. ולפתיחה שלושה דברים: 1. חשוב לי שאת נהניית 2. עוד יותר חשוב לי שאת מתבטאת 3. הכי חשוב לי להבין אותך. וכאן אנו נכנסים לעניין: וזאת אפשרות מצויינת לנקות ספקות ולהבהיר אי הבנות. ואלו כידוע נובעות מבורות (ואין כאן כוונה לגנאי- חס וחלילה) אז ככה: מהי יוגה קלאסית אוריגינאלית? יוגה קלאסית היא האת´ה יוגה שהיא תת מערכת של ראג´ה יוגה/אשטנגה יוגה. עכשיו, כל השמות של המורים הגדולים שהזכרת- והם באמת גדולים- נמצאים פה על תקן של מפתחי שיטות יוגה. שיטת איינגר- למשל, ושיטות אחרות. וכאן מתחיל, לעניות דעתי, הברדק. וזה אחלה סופר ברדק. ולמה? כי יוגה מעצם טיבה היא מדע. מדע החיים. וכמדע כזה היא מושלמת. היא זקוקה שילמדו אותה כמות שהיא. לא שיפרשנו אותה או יחדשו אותה. לפי הבנה זו או אחרת ושוב למה? כי כשלוקחים מדע מושלם ומתחילים לתת לו הבנות חדשות פרשנויות חדשות ואינטרפרטציות אישיות משלך, מתחילים למסמס את הידע. וממסמסים את הידע בגדול. וכך- ובמערב- מומחים לזה. שם יש כבר ימבה של שיטות יוגה מערביות כשרות למהדרין- כל אחד עם היוגה שלו. פתאום יש לנו יוגה אירובית, יוגה ספורטיבית, יוגה התעמלותית. והרשימה עוד ארוכה וגדולה. ואז, המדע האלמותי הזה הולך ומתמסמס. וכשזה יקרה, הוא יעלם לו אל החור השחור של אזור הדימדומים. (וזה כבר קרה פעם אחת בעבר) תארי לעצמך כי ממחר אני אקרא ליוגה שלי יוגת יוגי בר. ומחר תלמיד שלי יקרא ליוגה שלו יוגת זורקין. מה יהיה הסוף? מי יפסיד? (ואני ממליץ לך לקרוא את המאמר שלי בפורום שנושאו: מורים והוראה) האנושות תפסיד בגדול. ואסור שזה יקרה לה. לעולם. שאלי את עצמך לרגע, למה אין שיטת קרישנאמצ´אריה? מה הוא לא היה מורה גדול? למה אין שיטת סווטמארמה מאהארישי? הוא היה יוגי מושלם. הוא כתב את האת´ה יוגה פארדיפיקה. אחד האורים והתומים בנושא האת´ה יוגה. ולמה, למשל, אין שיטת יוגה על שמם של כל אחד מהרישים הקדמונים שלמדו והעבירו את היוגה לתלמידיהם. ואם נכנסת עם הלב לתוך הענין בואי ונמשיך מכאן לשרי סוואמי שיווננדה. סוואמי שיווננדה שהיה אחד מהצדיקים והיוגים הגדולים בכל הזמנים בכלל ובמאה ה-20 בפרט, הבין זאת יפה מאוד. הוא הבין מה עלול לקרות ועמד על כך כשהנחיל את המהות היוגית כמות שהיא לאנושות. הוא עשה זאת מאהבתו ונתינתו האין סופית לאנושות ולאנושיות. וכיצד הוא עשה זאת? 1. ברמה האישית: הוא כתב למעלה משלוש מאות ספרים בהם העביר את כל הידע האלמותי הזה שהיה כתוב בסנסקריט לאנגלית. וכך יכולה האנושות לרוות בשקיקה מהמעיין האין סופי של המדע האלמותי הזה שנקרא יוגה. כמות שהיא. 2. ברמה העולמית: כל תלמידיו ואחד הבכירים שבינהם- סוואמי וישנו דיבננדה- נקראו להגשמת מטרה זו. סוואמי וישנו- האיש שהביא את היוגה למערב בשנות ה-50 , נשלח ע"י סוואמי שיוננדה עם המניפסט הבא: צא והבא את היוגה כמות שהיא למערב. העולם והמערב זקוקים לה. היא לא נחלתנו בלבד. וראי מה קורה בעולם כ- 50 שנה לאחר מכן. העולם אמץ את היוגה. 3. ברמה האנושית: כצדיק וכיוגי מושלם הוא היה עניו מושלם. הוא לא המציא את היוגה ולא התיימר להמציא אותה ולחדש אותה. הוא שאף שהאנושות תלמד אותה לרווחתה, לתועלתה ולהתפתחותה הרוחנית. ולכן, יקירתי, וחשוב שתביני זאת, אין שיטת שיווננדה, וזאת כל הפואנטה. כל מרכזי שיבננדה ליוגה וודנטה לא מנסים ולא מתיימרים ללמד את ללמד את שיטת שיבננדה כי אין כזו. אלא מונחים ללמד יוגה קלאסית כמות שהיא. ללא מנייריזמים. וללא פרשנות. וזאת היא כל הפרשנות. ולכן, ככזאת עלי היא מקובלת. כך הייתי ממליץ לכל מי שהיה צריך ללמוד כל מדע אחר. גם לו הייתי ממליץ ללמוד קודם כל את ממקור. ושוב, אין פה בלעדיות יש פה אוריגינאליות. אין פה עוול ליוגה- נהפוך הוא שי פה כבוד אדיר למדע עתיק ואלמותי. יש פה שימור היוגה. שימור מדע החיים. זה העניין האמיתי. זה כל הסיפור. ואני מקווה שלך זה ברור? ולכן, parvaty , על כן, אני ממליץ קודם כל לאנשים שרוצים ללמוד יוגה שילמדו קודם יוגה ממי שמלמד אותה ללא פרשנויות. וזאת מתוך הסיבה החשובה שציינתי. רוצים ללמוד במקומות אחרים אהלן וסהלן. והם גם מפורסמים פה בפעם בפעם. בשמחה ובאהבה. להוכחה החיה! את ההוכחה החיה! את כותבת תגובה ומפרסמת את את עצמך ללא כל בקשה ובלי שום בעייה. אז מה? מה קרה? ולפיכך, היי הגונה וטלי קורה מבין עיניך. בהצלחה. בברכה ואהבה יוגי בר
 

parvati

New member
כשרה למהדרין !

שבוע טוב תודה על התגובה המפורטת, אני חולקת על חלק מהפרטים או יותר נכון על אופן ראיית הדברים. אנסה להסביר את כוונתי- מסכימה אני שהיוגה צריכה להישמר כפי שקיבלנו אותה, וככל שנדבק במקור כך עדיף. אך מי חכם לומר מהו המקור הראשוני היחיד והבלעדי? אתה בעצמך מגדיר את מרכזי השיווננדה - יוגה וודנטה - ומה עם תקופת הוודות שקדמה לוודנטה? הרי הוודנטה היא צורה מודרנית ביחס לוודות. כלומר אולי היוגה הקלאסית היא מה שקדם לוודנטה? כבר באותם ימים היוגה (התיאורתית והמעשית) היתה כר למחלוקות ולדיעות מנוגדות לעיתים. כלומר, אם נלך אחורה נגלה אולי, שאין כזה דבר "יוגה קלאסית" אלא יש הרבה אנשים והמון תובנות. ההודים השכילו לאמץ את כל הדיעות, יש מקום לכולם, ואין אחד עליון על השני. ובנוסף, יוגה היא תורה "חיה", כלומר היא מועברת מדור לדור, היא מתאימה לכל דת גזע מין אקלים גיאוגרפיה ותרבות. כבר מעצם הגדרה זו ברור כי חלים שינויים בתרגול לאורך תקופות ובין יבשות. היזכרת את האתה-יוגה-פרדיפיקה, אחריו נכתבו עוד שני "אוספים" של הוראות לתרגול נכון - שיווה-סמהיטה וגרנדה-סמהיטה, בהפרשים של כמה מאות שנים זה מזה. בחלקן הוראות אלו זהות, ולעיתים נוגדות. וזאת משום שחיברו אותן יוגים, אנשים המתרגלים בפועל, ודרך התרגול הם הגיעו לתובנות לעיתים זהות לקודמיהם ולעיתים נוגדות. זה טבעם של אנשים ושל חוויות שהם עוברים. הלוא כבר סופר על העץ שעשרה אנשים ציירו. כך גם היום, כל מורה, במודע או שלא, מכניס את עצמו לשיטת ההוראה שלו. יש מי שעושים מזה כסף, קוראים לעצמם בשמות, מכריזים על בלעדיות וכו´. הידע אינו מתמוסס מכך, מקסימום אפשר ללמוד על האופי האנושי מהתבוננות על התופעה. הידע קיים ונשמר, יש תקופות שהוא נחלת יחידים ובתקופות אחרות הידע נפתח להמונים. גם אם המחיר של ההמוניות הוא תופעות מסוג היוגה האירובית, עדיין התופעה היא חיובית כי יותר אנשים נחשפים לחוויה, וחלק מאותם אנשים ירצו לחקור ולהעמיק ביוגה. לעניות דעתי, ועל-פי הבנתי (המוגבלת, אני מודה) גם סוואמי שיווננדה לימד את אשר הוא הבין וחווה, וגם הוא הכניס לאופן הוראתו את עצמו. וטוב שכך!! יותר מכך, התלמידים שלו ותלמידי התלמידים שלו, כל אחד מהם הוסיף קצת מעצמו, והרי זה מה שיפה בענין, ודרך-אגב זה לא גורע מהמקור, כי המקור הוא המהות. גם משה רבינו, הכניס את אישיותו החומלת אך חסרת הסבלנות לאופן הנהגתו, הוא לא שינה את המהות, הוא פשוט היה אנושי. ה"שיטה" שלימד סוואמי שיוננדה, היא ההבנה שלו את אותו "מקור" שאתה מדבר עליו באופן כל-כך נחרץ. כפי שמר איינגר לימד את מה שהוא הבין, וכנ"ל אחרים. אני לא מצדדת באופן בלעדי באף אחת מהדמויות, אני מאד מעריכה אותם, כמו את כל מי שהקדיש את חייו לתרגול היוגה ולהעברתה הלאה, כל אחד מהם תרם ותורם כפי יכולתו, ויש הרבה מה ללמוד מכל אחד מהם. וככל שנלמד מיותר מורים, כך אולי נתקרב למקור של היוגה, הכולל בחובו את כל השיטות והפרשנויות, שהרי האיחוד הוא היוגה. ואם נחזור רגע להגדרות שאיתן פתחת את התגובה שלך - יוגה קלאסית אורגינאלית - לדבריך היא ראג´ה-יוגה הכוללת גם האתה-יוגה. נהדר, אם כך הרבה שיטות יוגה המתמקדות בראג´ה-יוגה ובהאתה-יוגה, יכולות על פי הגדרתך להיקרא יוגה-קלאסית, במידה והן מלמדות את הראג´ה ואת ההאתה כמו ב"מקור". והמקור הוא שושלת מורים זו או אחרת, ואני חוזרת באופן מעגלי להסבר על המורה האנושי המכניס קצת מעצמו לתוך אופן ההוראה, מבלי לפגוע כמובן, במהות. ולסיום, אין כזה דבר (בעיני) יוגה כמות שהיא. יש יוגה כפי שהיא משתקפת אצל כל אחד מאיתנו, וככל שנרבה לתרגל ללמוד ולדון בכך, אולי נגיע לקצה כלשהו של הבנה לגבי "מקור היוגה האורגינאלית הקלאסית". אתה טוען כי לא קימת שיטת שיווננדה, מבלי לפגוע, זוהי סמנטיקה בלבד. כי שיטה זו מוכרת את עצמה בכל מקום כ"שיווננדה יוגה". לבוא ולהסביר שזה לא שיווננדה אלא היוגה האוריגינלית, ועוד להתהדר בבלעדיות על האוריגינליות, זהו מעשה מאד מערבי. אפשר להתווכח על פרטים, עד היום בהודו יש מחלוקות בין גישות שונות ליוגה, לעיתים מחלוקות מהותיות ולעיתים דיון בן עשרים שנה על מרחק נכון של כף רגל מהראש בתנוחה כלשהי. אף אחד שם לא מעז להצהיר על עצמו שהוא האורים והתומים, אלו הן מחלוקות בין מלומדים, המסכימים כי אין מקור אוריגינלי אחד ויחיד ונכון ובלעדי. ולסיום אחרון, אני ממליצה לכל מי שרוצה ללמוד יוגה, למצוא את המורה הנכון לו, לפעמים צריך לנסות כמה מורים עד שמוצאים את זה שמרגישים טוב איתו. וחשוב מאד לזכור, שכל היוגה שיש לנו היום, כולה פרשנויות. כך שאין כזו שיטה שאינה מפרשת. הרי עצם התרגום מסנסקריט כבר מהווה פרשנות לדברים. התרגומים של סוואמי שיווננדה הם פרשנות, והתרגומים לסוטרות של פטנג´לי הם כולם פרשנויות, וגם ההאתה-יוגה-פרדיפיקה ואפילו האופאנישאדות, כולם פרשנויות ותובנות של מורים, רישים, מלומדים, בודהות, ועוד גאונים בעלי השראה כזו או אחרת, שנהנו להתווכח ביניהם ואולי אפילו לא באמת רצו למצוא את המקור האוריגינלי... והאמת את מספר הטלפון הוספתי כדי לאזן את כמות ההפניות שמצאתי באתר, לשיווננדה האוריגינלית. ובתור מנהל האתר, שהוא אתר של יוגה, על כל גווניה, אפשר לא להמליץ על מוצר ספציפי, אלא לכוון את הברדק מתוך מקום אולי יותר אובייקטיבי. וסלח לי אם הייתי חוצפנית. בברכה ואהבה
נ.ב. איך עושים הדגשה? זה קופץ לי לסוף המסמך כל פעם. תודה
 

mahashunya

New member
אני איתך פרוואטי

סוף סוף דיון של ממש ואת לא חוצפנית ואין על מה לסלוח. נהפוך הוא, יש ועוד איך מה ללמוד מדברייך. יוגי בר ישן את שנת החורף שלו: (1)בצטטו שוב ושוב את שיוואננדה. בשביל זה לא צריך את יוגי בר אלא את הספרים של שיוואננדה שיש לי כמה טובים מהם אני נהנה. הציטוטים ללא פרשנות או פיתוח הרעיון המוכל בהם, לדעתי, מוזילים אותם על אף כוונתו הטובה והכנה ללא כל ספק. (2)בקנאות שלו (בניגוד לדבקות) לדרכו ולדרכו בלבד. הוא רק שכח שיש והיו הרבה יוגים דגולים בני זמננו, שמות וזרמים לא חסר, כשכל אחד תרם באופן זה או אחר להתפתחות "החיה" של היוגה ולימודה. אני מציע לך ללמוד ממורך המצויין אותו אני מעריך ואוהב לשמוע, סוואמי סורופנאנדה. יוגי בעל ידע עצום בנושאים רוחניים רבים: קבלה, בודהיזם ( לדוגמא: תפיסתו את מושג התודעה, צ´יטה, דומה מאוד לתפיסה הבודהיסטית של הנינגמאפה), אוקולטיזם, פיסיקה ועוד, אשר לא מפסיק ללמוד מזרמים אחרים ומאנשים בעלי תפיסות יוגיות שונות. יחד עם זאת הוא ממשיך לדבוק בדרכו ובמה שהנחיל לו מורו, סוואמי דוונאנדה, מסורת של "יוגה חיה", מבלי לקנא לה. (3) לדעתי תפקידך כמורה ליוגה הוא לוודא שאתה מקבל את היוגה באופן "חי" לא מספרים או מציטוטים אלא ממורה ה"חי את היוגה", ל"חיות את היוגה" ולמסור אותה הלאה כשאתה מוסיף עליה מכוח התנסותך בה ומכושר הבחנתך, גם אם תצטרך לנהוג כמו "הצדיק הכפרי". לטעמי, עליך להבין שעל בסיסה של היוגה אתה יכול להוסיף ו"לאלתר" באופן חופשי כמו מוסיקאי הבקיא כל כך ברזי המוסיקה המרשה לעצמו לאלתר באופן חופשי מבלי לוותר או "לשכוח" אפילו לרגע אחד את הבסיס עליו האילתור נשען, במקרה שלנו הבסיס הוא היוגה. דוגמא קטנטונת ל"אילתור-תוספת" היא התוספת "אום-שלום" ל"אום-שאנטי" אשר מילולית איננה כתובה באף וודה, ואותה מרכז שיואנאנדה אימץ. האם אתה אוהב ג´אז או את ואריאציות גולדברג של באך או את אום-כולתום או מוסיקה הודית קלאסית שבה יש מסורת של אילתור על הנושא המרכזי של הראגה? המוסיקה ההודית כ"שיטה לשחרור" קרובה ברוחה ליוגה. שבוע טוב
 

יוגי בר

New member
בוכטה של פרזולוגיה לשם פלפולציה

היי לך. אז קודם כל: אני אוהב לישון. אני ישן את שנת החורף שלי עם חיוך נסוך מתחת לשמיכת הפוך. כמו יוגי בר. וכבר כתבתי לך פעם בעבר. פלפלנות לשם פלפולציה עם בוכטה של פרזולוגיה לא יביאו לך מאום ולא יקדמו אותך לשום מקום. מה לעשות זה לא עובד. כי פלפלנות לשם פלפלנות לא תביא לך אף לא קמצוץ של רוחניות. אלא רק התהדרות בפלפלנות. ומתוך הבוכטה האדירה של הפרזולוגיה ניקח רק דוגמה קטנה. משהו קטן. בסדר? "על בסיס היוגה אתה יכול להוסיף ולאלתר באופן חופשי כמו מוזיקאי" ניסית פעם לאלתר פראנאיימה? איך יצא לך? אלתור כשר. אחו´ל שילינג, יקירי, על מה אתה מדבר? ופיקנטריה קטנה לעניין האום. האום, לידיעה כללית לא נולד בהודו. זה נכון? נכון מאוד. והיכן הוא נולד? הפלא בפלא, במזרח התיכון. וכיוון שיש לך את כמה מהספרים של שיווננדה, ואתה נהנה מהם, אני מאחל לך מכל הלב המשך קריאה מהנה ומעמיקה ובלי פרשנות בבקשה. תאמין לי, לא כל דבר צריך לפרשן. מה אתה אומר? בברכה ואהבה יוגי בר
 

mahashunya

New member
שמח שאתה ישן טוב.

יתכן שלא הייתי מספיק ברור בדבריי הקודמים. לא "אלתרתי" פראניאמה אלא על בסיס נתון של תרגיל מוכר, נניח על בסיס האנולומה-וילומה. ביחד עם הנשימה המתחלפת של הנחיריים ניתן (1) לעצור את הנשימה בין השאיפה לנשיפה ולקבוע מראש "קצב" ו"יחסי הפעימות" בין הרצ´אקה, קומבהקה ופוראקה (2) אפשר לדמיין את האידה והפינגאלה, לפי (א) החישה של מיקוםם,(ב) צבעם, (ג) הביג´ מנטרה המיוחסת להם (ד) לעקוב יחד עם הנשימה אחר "התפתלותם-הצטלבותם". (3) ואפשר להוסיף ולשלב עוד ועוד כי בעצירת הנשימה אפשר לשלב את הריכוז עם עוד כמה דברים שעובדים על כמה ממדים בבת אחת, הנקשרים והמצטלבים בנקודה אחת הרמונית. וכל זאת על בסיס תרגיל אחד! צריך רק לעשות קצת הקשרים להיות בעל ראש פתוח והקשבה פנימית. אין סוף לטכניקות ולשיטות. צריך רק מי שיבצען עם כל הלב כשהוא קשוב וקשור במורה אמת החי את היוגה, שהוא בעצמו ההתגלמות של היוגה! אי אפשר לעבוד כמו רובוט אלא גם להתייחס למה נכון לך מבפנים על בסיס התרגיל ועל בסיס ההתקדמות שלך בתירגול, ויכולת העיכול האנרגתית, כולל להרפות ממנו כשצריך. נסה ותראה מה אתה מרגיש. שוב לא פילפול לשם פילפול אלא חקירה לשם חידוד כושר ההבחנה (פטנג´אלי וויואסה מציינים זאת בכמה סוטרות ומדגישים את החשיבות וההכרח בפיתוח כושר הבחנה זה) בין עיקר לתפל בין עבודה רובוטית לעבודה עיקבית עם לב. אני באופן אישי זקוק לפיתוח כזה. מה לעשות. הרי לא סביר ששיואננדה יבטל במחי יד את "לימוד הכתבים" ו"סוודהאיאיה" ומה לעשות אלה הם עניין של "ג´ניאנה" ו"דרשנה" דהיינו פילוסופיה קיומית. אביא כאן השערה שהיא פרשנות שלי בלבד. מבחינה היסטורית, בשנות החמישים של המאה הקודמת, לימוד הפילוסופיה ההודית, בעיקר הודאנטה של שנקרה, באוניברסיטאות המערב מגיע לשיא מסויים. עיקר העניין בה הופך להיות אקדמי כשגם חוקרים הודים נסחפים לכיוון זה. (היזכר במקרה המוקדם יותר של סוואמי ויוקאננדה ה"אקדמאי" כשהוא רק פוגש במורו רמקרישנה). כדי לעצור את הסחף ולהחזיר הדגש האמיתי ללימוד המלווה בפרקטיקה ולא התמקדות בתיאוריה בלבד. לכן לדעתי, בהקשר זה אמר שיואננדה את דבריו.ובצדק רב! מאיפה אתה יודע שה"אום" מוצאו במזה"ת אולי זו סתם גישה פופולרית (בגלל הקירבה ל"אמן" היהודי או ה"אמון" המיצרי הקדום) ? תן מראה מקום, הפנה לחוקר או לפילוסוף או לטקסט זה או אחר. וגם אם כן, נניח ומוצאו במזה"ת, נתתי דוגמא ל"אילתור-שילוב" או רצון לשלב את אלמנט מסויים ביוגה בתרבות שלנו. שילוב שמעיד על "ראש פתוח". שילוב שנעשה באסכולה ממנה אתה בה. בריאות ובהצלחה לך בהמשך. "אום מאני פדמה הום"
 

יוגי בר

New member
התעוררתי שוב מהשינה....

היי לך. אפשר לעשות הכל. אפשר להגיע להכל. אבל לפני שמנסים להגיע לזה צריך בכלל להבין מה קורה כאן בכלל. זה הכלל. ולפני שיודעים את כל הכללים לא שוברים את הכלים. לא מבחינה אישית ועל אחת כמה וכמה מבחינה לימודית. ולמה? כי יכולות להיות לזה תוצאות לא נעימות. ממש לא נעימות. וזה רק בלשון המעטה. ומה שאתה אומר בדברי "ההבהרה" שלך לפראנאיימה ממחיש ומחדד את העניין. הגע בעצמך ואתה יודע זאת: לימוד מדע השליטה בנשימה החיונית אורך שנים. ודורש סבלנות אין קץ, התמדה ונחישות כולל שינוי מיוחד בתפריט המזון. אני מדבר שנים של עבודה רק על הראצ´קה. שנים של עבודה רק על הפוראקה, ושנים של עבודה רק על הקומבאקה שהיא הקשה מכולן. כי כאן אתה מתחיל את תהליך השליטה על ההכרה באמצעים גופניים ואתה צריך להרגיל את כל המרכזיים השונים בגוף ( במיוחד את מרכז בקרת הנשימה) לתהליך המיוחד הזה. רוצה ל"אלתר" בעצמך. סחתיין. מה שקורה בלימוד היוגה ולצורך העניין- האת´ה יוגה- כי העניין המערבי מתחיל ומתמקד בפן הגופני. זה שמתחיל להווצר בו האלתור כדפוס עבודה ולאחר מכן יוצר טרנד. ואחר כך עוד עושים לזה קמפיין. כמו לכל מותג. וזה, מה לעשות? זה לא זה. (אגב, השימוש שלך במלה אילתור ומשמעויותה הם לא במקום. כי את מה שאתה כרגע מתאר, זה שאתה למעשה חותר לחקר אישי וזה שונה באופן מהותי.וזה כבר סיפור אחר לגמרי.) ושוב זו אינה רובוטיקה, כי בתהליך של רובוטיקה נעשים רובוטים. וכל תהליך הלימוד היוגי הוא ההפך מרובוטי. אתה נהפל לרובוטי רק אם אתה טאמאסי. ואני בטוח שאתה לא כזה. אז בוא נצא מזה ונמשיך הלאה. וגם נישן כהלכה. בבריאות והצלחה גם לך. בברכה ואהבה יוגי בר
 

יוגי בר

New member
mahashunya

אום נאמה שיוויה. אנחנו בטוח נפגש באחד הצמתים של החיים. בברכה ואהבה יוגי בר
 

יוגי בר

New member
משגיחת כשרות? או משגיחת פרשנות?

היי parvaty יקירתי. ונתחיל מהסוף פעם אחת סוף סוף. את רשאית להיות חוצפנית. תתחצפי חופשי חופשי. בלי סליחות ובלי עכבות. וכמה שיותר ככה טוב יותר. ולעניין ההדגשה: והדגשה עושים ע"י שלוחצים על תחילת הדגשה(וכך למעשה מעלים את ההדגש, עושים קונטרול x ואחר כל קונטרול v וכנ"ל לסיומת, ואז הקטע מובלט.) ועכשיו לאקשן. כי נגענו פה בעצב החי. וכשנוגעים בעצב פתוח אז קופצים ומתחילים לצרוח. טוב, אז בואי ונרד מהעץ הגבוה בסולם חבלים ונבהיר לצופים מה זה אוריגינאל? ולמה כן יש אוריגינאל. ולא רק ביוגה בימבה של תורתו לימוד אחרות. אז ככה. ישנה בהודו מסגרת לימוד אוטנטנטית ועתיקה, היא נקראת: גורוקולה וזה הולך ככה: הגורו אוסף אליו את תלמידו בגיל 8 ומכניסו לחיק משפחתו כך במשך 12 שנה. במשך 12 השנים הללו הוא מלמדו במובן הרחב יוגה. מלמד אותו האת´ה יוגה ותת יוגות אחרות, וכמובן, את 4 מסלולי היוגה. אופנישדות וודנטה ועוד תוספות בגיל 20 הצעיר יכול לבחור את דרכו באחת משתי הדרכים. 1. להמשיך בדרך הרוחנית 2. לצאת לשאת אישה להקים משפחה ולהביא צאצאים. והוא יכול בגיל 50 לחזור לדרך הרוחנית לאחר שמלא את חובתו. שיבננדה מרישיקש ומרכזי שיבננדה ליוגה וודנטה מלמדים יוגה במסורת הגורוקולה. וזה הופך אותם, לטעמי, לאוריגינאל. לעניין הלימוד. רק לעניין הלימוד. רק לעניין הלימוד ועד פעם זה רק לעניין הלימוד. קאפיש! כי לאף אחד אין בעלות על היוגה, לא היתה בעלות על היוגה ולא תהיה לו בעלות על היוגה. זו גדולתה. ובמילים של היום: אף אחד לא יכול עליה באוואנטה. אלא מה? דווקא משום כך אסור לפרשן אותה (מהטעם שכבר דיברתי עליו באריכות)שלא ברוח כתבי היוגה שאותם הזכרת. והם, יקירתי, מאוד מאוד מדוייקים. ועוד הערה קטנה: כדאי שתדעי כי בימי קדם התרגול הגופני היה החלק הקטן ביותר בתרגול הרוחני. עכשיו, שוב לשיבננדה. ובכן, מרכזי שיבננדה ליוגה וודנטה לא מוכרים את עצמם כשיטת שיווננדה. נקודה. ועד פעם נקודה! ולגבי סוואמי שיווננדה בעצמו. לכשתקראי את ספריו תווכחי כי כשאדם הוא עניו מושלם הוא לא ירשה לדעות אישיות( וודאי שהיו לו כאלה) לחלחל ולעטוף בהן מהויות. ככה זה. מה לעשות? זה המצב. לא כל אחד כזה. ועכשיו, לידע. הידע כן מתמוסס. המהות עצמה לא נעלמת היא מתחילה להיות עטופה בשכבות שכבות עד שלא רואים אותה. ולוקח לנו הרבה מאוד שנים להסיר מחדש את כל השכבות של העטיפות. כמו כולנו. כולנו מוארים. אבל מה עטופים בכל כך הרבה שכבות של בורות שאנחנו לא רואים את זה. ורצים לחפש את את זה כל הזמן בחוץ. בהצלחה לך מכל הלב. בברכה ואהבה יוגי בר
 

parvati

New member
תחת כנפי ההשגחה העליונה../images/Emo19.gif

שלום וברכה, תודה על ההסבר הטכני, אני אנסה אותו ברגע זה ממש. ובאשר לעצבים - חבל על עודף הרגישות, התפלפלות היא בגנים שלנו, זה נהדר זה מחדד את החושים, ואת יכולת ההבחנה, (כפי שציינת mahashunya, ותודה על התגובה). לא רק שנולדנו לשושלת ארוכה של מתפלפלים, עוד הוספנו ואימצנו לנו את היוגה - מלכת ההתפלפלויות - כדרך חיים. בעיני, לבחור ביוגה, אך לדבוק בהרגלים ישנים המנחים אותנו להתבצר ולהגן בחירוף נפש על הבחירה הספציפית שלנו, זהו פספוס ענק! מזכיר לי קצת חוזרים בתשובה הבאים לשכנע כי הזרם/החצר/הכת שלהם היא הכי נכונה, אמיתית וצודקת. מדהים כמה חומר הם מכניסים לעיסקי הרוח. זו כמובן לא המצאה יהודית, ההודים מוצלחים בכך לא פחות. במקרים כאלה אני נוטה לאמץ את הסוטרה 39 בפרק הראשון של היוגה-סוטרות של פטנג´לי, בתרגומה לעברית (ע"י אורית סן-גופטה): "או - ע"י ההתבוננות הרצויה לך." וכיון שכפי שאמרתי תרגום הוא כבר סוג של פרשנות, בעיקר תרגום מסנסקריט, אני אצטט גם את התרגום של מר איינגר : or by meditating on any desired object conducive to steadiness of consciousness רק לענין הלימוד - ורק לשם הסקרנות - האם במרכזי היוגה האורגינלית (המכנים את עצמם שיווננדה-יוגה - מה לעשות, כך זה עובד בפועל, והחיים אתה יודע, חזקים מכל תיאוריה) ובכן- האם באותם מרכזי שיווננדה - שיטת הגורוקולה מתקיימת? זוהי כמובן שאלה רטורית, כי מהרגע שהיוגה הגיעה למערב, היא השתנתה, והתאימה את עצמה לאופי המערבי המפונק וחסר הסבלנות. אולי בהודו זה עוד עובד, אך הדיון שלנו החל, כזכור, סביב הטענה שלך כי רק השיווננדה היא האורגינלית, ופה בארץ ובמערב, שיטת שיווננדה, כמו שאר השיטות, מרכינה ראש ומשנה צורות לימוד מסורתיות, כמו הרגלים נוספים, כדי לשרוד בסביבה החדשה. מה לעשות, שום אמא יהודיה לא תפקיד את ילדה בן ה-8 באשרם ליוגה, אם כבר התופעה מתרחשת, אז במקום האשרם, זהו ה"כולל" או ה"חדר". היוגה, כדי לתקוע יתד ביננו, הפכה את עצמה לעוד חוג של פעמיים בשבוע, במקרה הטוב, וסביבנו כל דרדק הופך למורה ליוגה ומחזיק מעצמו מומחה לעניין. כן, אני גם מתכוונת לאותם תמימים, שמשתתפים בקורס מורים ליוגה הנמשך חודש שלם! וראה איזה פלא - חודש אחד, הרבה כסף - ואתה מורה ליוגה. האם זו השיטה של שיווננדה? הזדמן לי לשמוע כמה מהם, ברובם מפוכחים יותר, מאוכזבים מהשיטה האינסטנט-מערבית, ובנוסף ארנקם קל משהיה.. וללמד יוגה? הישרים שביניהם לא יהינו לכך. איך בדיוק זה מסתדר עם שיטת הגורוקולה? לי, מהמקום בו אני נמצאת כרגע, זה נראה כמו שני ניגודים מאד רחוקים זה מזה. אני אשמח אם תוכל להסביר ולהבהיר לי סוגיה זו. בקיצור, יוגי בר יקר, אתה יכול להמשיך לישון עם חיוך מתוק פרוש על פניך, אני לשמחתי, אמשיך במסע שלמענו אני פה, לחקור את מעמקי התודעה ואת גבהיה כאחד. המחקר ייקח אותי בדרך, ויפגיש אותי כל יום עם דעות, פרשנויות, הבנות, תיאוריות, וככל שירבו כך עדיף, כי הם כולם השתקפות של אותו אחד, שפנים רבות לו. אני מקווה לא ליפול למלכודת של ההרגלים, של המוכר והנוח. כפי שקורה לצערי, להרבה מתרגלי-יוגה, אשר מתבייתים על צורת אימון אחת, ההופכת מהר מאד, לאוטומט. שוב בהקבלה לאותם יהודים מתפללים, אשר התפילה כה שגורה על פיהם, עד אשר הם מסוגלים תוך כדי התפילה גם לשמוע את החדשות באוזן אחת, ולדבר עם השכן בשפת סימנים מוסכמת. כל פעם, שאני שמה לב שהתרגול שלי הופך לאוטומטי, אני משנה בו משהו. קטן, לא משהו דרסטי, אך בהחלט משהו שגורם לתודעה לשוב ולנער את האבק, מהמוכר הנוח והמורגל. למשל, סדר התנוחות, או מיקום הפרניאמה, לפני האסנות או בסופן. או שוב, ע"פ הדוגמא של mahashunya (ושוב תודה...) בתרגיל, המכונה נאדי-שודהנא (או אנולומה וילומה ע"פ המסורת שלכם ובעברית, נשימת חילופין) או בכל תרגיל אחר, לשלב ואריאציות לשם שמירה על רעננות. וגם כשאני מלמדת, כדי לשמור על עירנות שלי ושל התלמידים, סטייה מהסדר המוכר, הוספת ואריאציה, התבוננות על אוביקט חדש (נשימה, נר, איברים בגוף, צ´אקרות ועוד ועוד) כל אלה, רק עוזרים לעבודה האמיתית, המתרחשת תוך כדי האימון, כפי שפטנג´לי מגדיר אותה "הגבלת (עצירת) תנודות התודעה". ולחלוטין לא גורעים מהמהות, מהמקור, מהתורה כפי שהיא מועברת לנו דרך שושלת של מורים, שמן הסתם נתקלו באותן בעיות כמונו. והגיעו לפתרונות יצירתיים דומים לשלנו. עד כאן להיום, בתקווה שהדיון, ההתפלפלות וההתפלספות לא תיעלם מהעולם ואף לא מהאתר הנוכחי. אום-שלום ואהבה.
 

mahashunya

New member
יופי לך פרוואטי!

הקריאה של הפיסקה האחרונה בדברייך העלתה אצלי את הענין של : פיתוח נוכחות של מודעות באימון ובכלל - גם שהתודעה סטטית ושקטה וגם שהתודעה דינמית ובתנועה. גם כשהתודעה נעה ממצב סטטי לדינמי שוב ושוב וגם מעבר לסטטיקה ולדינמיקה של התודעה. לא נפילה "למלכודת הלוגית" של הדברים הנ"ל אלא להבנה אמיתית. יום טוב
 

parvati

New member
להתקרב למהות../images/Emo19.gif

יפה, זה כבר כמעט נשמע כמו שיר, וזה בטח מרגיש כמו שיר. שיר שמתנגן לאורך הגוף,
במהלך התרגול שעל המזרון, ובמהלך התרגול שמעבר למזרון. "...אין כוונתי לאותן התרחשויות שבהישנותן, זהות זו לזו, בפסקי זמן קצובים, רק הטביעו בלב החדגוניות מעין חדגוניות משנית." מתוך "בעקבות הזמן האבוד" / מרסל פרוסט מומלץ לכל מי שיוגה ממלאת את ליבו. ערב טוב
דרך-אגב מה פירוש shunya? חיפשתי ולא מצאתי
 

יוגי בר

New member
קצת חם בחורף

אבי, אהלן וסהלן. כפי שראית הצ´יטהה, אותו כוח מסתורי ופלאי. אותה אניגמה שהיא רק הקריסטל של של כל אחד מאיתנו. המומחית ואלופת התחפושות עבדה על כולנו "שעות נוספות". שיחקה איתנו שוב ושוב בקלילות מדיהימה והעלתה את הברומטר, וכולנו נהינו ונסחפנו בבורותינו אחריה. הדיון הזה שהיה קצת חם, אבל ממש בסדר. ועכשיו, לדיון הבא. בברכה ואהבה יוגי בר
 

mahashunya

New member
זוויות ל"קצת חם בחורף"

בוקר טוב יוגי בר ותודה רבה על דבריך:"המומחית ואלופת התחפושות עבדה על כולנו "שעות נוספות". שיחקה איתנו שוב ושוב בקלילות מדהימה והעלתה את הברומטר, וכולנו נהינו ונסחפנו בבורותינו אחריה". ראיה כזאת אישית שלך עוררה אצלי כמה מחשבות (בניגוד לציטוטים) והייתי רוצה לשתף אותך בהן. 1. הדיון העלה מעל לפני השטח תחושות (סמסקארות, הרדומות מטבען, התעוררו) אצל כל אחד. התעוררות רגשית או מחשבתית זו ועלייתה (מהתת-מודע) מעל לפני השטח אל התודעה, מאפשרת את ההתרה והפיתרון של ה"מטען" הרגשי או המנטאלי. 2. המונח "סאטיה" (הלקוח מ"יאמה" ו"ניאמה") כולל גם נאמנות וכנות פנימית בעולם היחסי זה של חיי היום-יום. ולא רק ביחס לעולם האבסולוטי זה של "פורושה", "אטמן-ברהמן", "שוניאטה, ועוד. אם יש לך ויכוח או חילוקי דיעות או דיון על דברים לפי ערך זה יש לומר את האמת שלך, לגבי רגשותיך ומחשבותיך, כפי שהיא עולה ומתוך "הנוכחות של המודעות". 3 מניח שאתה יודע שיש לתודעה השתקפויות (בקריסטל שלך) המגבירות את המצוקה והבערות ("קלישטה") וכאלה שעוזרות למזער אותה ("א- קלישטה". כשהדברים נוגעים לשיחה "דהרמית" שיש בה החלפת דיעות בין אם בהסכמה ובין אם דרך העימות יש בכך להועיל ולו במעט בכך שהאדם המעורב בשיחה ממשיך להתבונן אל תוך עצמו ועל מעשיו. התבוננות זאת היא ראשית חוכמה. זהו לעת עתה אולי בכך יצרתי את הדיון הבא? יום טוב
 

יוגי בר

New member
הנצר לשושלת המתפלפלת

היי parvaty יקירתי. איני יכול, איני רוצה ואיני מתיימר להלחם בהכרתך על שלל מחשבותיה. זה לא נאה. זה לא יאה. זה בלתי אפשרי. וזה גם לא מוסרי. בעליל. אז תמונת מצב נכונה לעכשיו: אני שמח שנולדת לשושלת ארוכה של מתפלפלים. יופי לך. ואני גם שמח, מה זה שמח, שמח בסבבה שאמצת לך את היוגה כמלכת ההתפלפלויות. את יודעת מה? פיצוץ. פגז. סוף העולם. וזה נכון מאוד שמאז שהיוגה הגיעה למערב היא עברה שינויים ושיפצוצים אז מה זה עושה אותה? את התשובה כבר נתת לעצמך ולפורום במסגרת הדיון. וזה זה סופר נכון שבמרכזי שיבננדה ליוגה וודנטה מתקיימת שיטת הגורוקולה. כי אם אתה בוחר לחלוטין בדרך הרוחנית אתה חייב ללכת במסלול הזה.12 שנה יקירתי. ואין פה קיצורי דרך. ואת זה לא כל אחד יכול. רוצה, מוכן, מסוגל (מחקי את המיותר) וזה גם בטוח נכון לאללה שכל מי שעובר קורס מורים, בכל מסגרת לימודית שהיא וזה לא משנה אם זה חודש או 10 שנים זה עדיין לא עושה אותו מורה. וזה אשקרה נכון יקירתי שאף אחד לא יכול ללמד אותך להיות מורה. כמו שאף אחד לא יכול ללמד אותך לישון. אפשר ללמד אותך מקסימום הוראה. כי להיות מורה זה או שיש לך את זה או שלא. ואם אין לך את זה, גם מיליון שנות לימוד הוראה לא ישנו את זה. ככה זה. וזה גם נכון ש-mahasunya חותר בדרכו שלו באמת לחקר האמת. אבל הוא זה הוא ואת זו את. וכל אחד מכם עולם ומלואו. ואת יודעת מה? זה יותר מנכון שלעשות כסף זה לא חוכמה גדולה. לא צריך ללמוד בשביל זה, ולא צריך להיות בשביל זה מורה. תאמיני לי. וזה גם מה זה נכון שאני עד עכשיו (אני וכל הפורום) לא יודעים איזו יוגה, איזו שיטה או שיטות יוגה את מורה. אז אנא בבקשה ממך (הסקרנות הסקרנות)שתפי אותנו במידע חשוב וחיוני זה. ואני נכון אישית לבוא אליך לתרגול. (שלחי לי מסר בתיבה צרפי טל. נדבר ואבוא בשמחה) ואני מבטיח לך חגיגית: כי כאשר אחרי התרגול אשתכנע שאת מורה יסודית ומקצועית ללא פשרות אפנה אליך תלמידים מהאזור.(וזה לא משנה לי כהוא זה באם לא למדת כלל.) בברכה ואהבה יוגי בר
 

parvati

New member
זה כבר לא פילפול ../images/Emo19.gif

שלום וברכה
הקדמת אותי. לאחר חילופי המילים בינינו, פעם ראשונה נעור בי עניין לגלות מהי השיטה הזו של שיווננדה. שמעתי הרבה עדויות אך אין כמו חוויה ישירה. אני נחשפתי לראשונה ליוגה בצורתה המאד פיזית ואינטנסיבית. אני מבינה היום שזה מה שהיה לי טוב בזמנו. תירגלתי ולימדתי אשטנגה-יוגה. (לפרוטוקול - עברתי קורס מורים של שנתיים בשיטה זו, אך אין לי מה להוסיף בעניין). למזלי פגשתי מורה גדולה ויחידה בדורה! אורית סן-גופטה. ממנה למדתי מהו תרגול מלא, הכולל את כל מרכיבי הגוף-תודעה בכל רגע ורגע. ממנה למדתי להבין ולקרוא מהו גוף, וכיצד הוא פועל בשיתוף עם התודעה, שזוהי בעיני אחת ההתגלמויות של יוגה=איחוד. היא לימדה אותי שאפשר לתרגל בשיטות רבות ומגוונות, אך לעולם לא לשכוח או להזניח את המהות האמיתית של התרגול, את הדיוק, המודעות, ההתבוננות. היא הראתה לי את הדרך לעולם הטקסטים היוגיים, שהוא סוחף ועשיר ומרתק. היא לימדה אותי עוד המון דברים, שאין זה המקום לפרטם. (שוב לפרוטוקול - עברתי קורס מורים של שלוש שנים בוינגיט עם אורית, ויש לי המון מה להוסיף בעניין). כמובן שכדי להיות נאמנה לעצמי, גם אופן ההוראה שלי השתנה, ברוח האימון האישי. היום, הבסיס הרחב והאיתן שהיא יצקה לתוכי, מלווה אותי, גם באימון האישי שלי, וגם בהוראה, בין אם אלה קבוצות של מבוגרים, צעירים, נערות מתבגרות או ילדים. היא דוגמא למורה הנמנעת במכוון לתת שם לאופן ההוראה שלה, כיוון שלדבריה שם והגדרה הם תחילת הדרך להתקבעות ולהתנוונות, ואנחנו הרי לא רוצים שדבר כזה יקרה בתרגול שלנו. היוגה כפי שהבנתי אותה ממנה, היא תורה חיה, וזהו סוד קיסמה, כל עוד אנשים מתרגלים יוגה על כל איבריה וענפיה, היוגה מתקיימת וממשיכה. היא לא מלמדת שיטה, היא מלמדת יוגה. ואין צורך להצמיד מילים כמו קלאסית או אוריגינאלית ליוגה שהיא מלמדת, כי זה פשוט כך. ומה באשר לפרקטיות, עשרות פעמים ביום אני נשאלת, "איזו שיטה את מלמדת?" ופיתחתי לי תשובה המסבירה את הענין במשפט אחד, תשובה מספקת עבור אלה המחפשים הגדרות. אך כיוון שקצה נפשי מהגדרות שאינן מעבירות ולו חלקיק מהחוויה, אוותר ברשותכם על התשובה לשאלה זו. נו טוב, נחשפתי קצת, אני חושבת שאחזור להשתבלל קצת, עד לפעם הבאה. שיהיה פעמיים כי טוב!
 

mahashunya

New member
גם קודם לא היה

נהניתי לקרוא את דברייך. בכל זאת משהו צד את עיני והוא האופן בו הצגת את "אחת ההתגלמויות של היוגה". על פי ההבנה שלי את היוגה-סוטרה, התודעה והגוף נמצאים באותו הצד של המתרס דהיינו שניהם מהווים את "פרקריטי" ואין מה לאחד בינהם אלא רק להביא להרמוניה בינהם. ההנחה של האימון ביוגה היא שההרמוניה בינהם תתרום ותביא ל"השקטת" או "להשבתת" גלי (או רצף ההשתקפויות שבקריסטל) התודעה כשלכך כמה משמעויות: 1.מתוך דממה זו נבין באופן ישיר ומידי ברמה של היווכחות שפרקריטי, דהיינו הגוף, האלמנטים, החושים, הפראנות, הצ´אקרות, התובנות, כל אלה אינם העצמי הטהור, "הפורושה". לשם כך צריך לשכלל את כושר ההבחנה עד להיותו ברמה של תובנה ספונטאנית (הכוונה להבנה של תופעה שאיננה מצריכה תיווך של תהליך אנליטי ורבאלי הנשען על מילים, משפטים, שאלות ודיונים). 2.מתוך דממה זו נלך וניחלץ ממעגל המצוקה, התיסכול והכאב שבקיום היומיומי. 3. האיחוד הוא עם ממד ה"פורושה" בדומה לאיחוד שבין האטמן לברהמן אולם רק אחרי שהצלחנו להבחין באופן אינטואיטיבי ישיר ומידי ברמה של היווכחות בכך שהתודעה כמרכיב של הפרקריטי איננה הפורושה. כלומר האיחוד הוא "תוצאה" של שלילה מתמדת העצמי איננו הגוף וגם לא דמות של גוף, איננו שם ואיננו צורה וכו´. את הדברים שניכתבו לעיל יש לדעתי "להבין, לשים מאחורי הראש ולשכוח", ו"להשקיע" באימון, בחיים ובאהבה. יום טוב
 
למעלה