יהדות ופאגניזם-יד ביד?

TheBlueOne

New member
../images/Emo26.gif יהדות ופאגניזם-יד ביד?../images/Emo36.gif

בעקבות הודעתו של אילן על מאמרה של טלה בר "יהדות ומכשפות (עוינת,תצאי בחוץ)" החלטתי לשתף במשהו שכבר הרבה זמן רציתי לשמוע את דעתכם עליו. הרבה פעמים, כשאני משוחח עם אנשים, ברגע של התגלות עצמית על דרך חיי, עולה השאלה : "אבל רגע, איך אתה יכול להיות יהודי ועובד אלילים (התכוונו לומר פאגן, ניחא...
)?". ואז אני תמיד לוקח נשימה עמוקה, חושב כמה דקות ומנסח כל פעם מחדש את דעתי בעניין. בעיניי הדבר אינו סותר. היותי וויקאן לא אומר כי אינני יהודי. נכון כי על פי ההלכה ועל פי התנ"ך- הדבר אינו מתקיים מצד היהדות ואף חל איסור חמור אשר דינו מוות לכל העוסקים במלאכת הכישוף (גברים ונשים). להיות וויקאן בשבילי, בין היתר, זה לחיות על פי מערכת הערכים האישיים שלי. אני מוצא בזרם הוויקה את השילוב העדין בין כל הערכים שברצוני לחיות עלפיהם- הן מהיהדות והן מהזרם עצמו. הרי, כל הקסם הוא בכך שאמונה זו היא אישית ביותר וניתנת לפרשנויות שונות ("תשאל מאה מכשפות, תקבל מאה תשובות שונות" או משהו כזה
) - ולכן את חיי אני חי בשילוב השניים. חשוב לי מאוד לקיים את כל החגים היהודים. גם אם זה אומר שאני האחרון שנשאר ליד השולחן בפסח (לאחר הארוחה) לקרוא את ההגדה. מדוע? לא בגלל שכך אהיה יהודי טוב יותר, אלא בגלל שכך אשמר תרבות ומסורת. ניתן לומר כי מטעמי אידיאולוגיה יותר מאשר טעמיים דתיים. אני מאמין שאדם צריך לדעת מאיפה הוא בא כדי לדעת לאן הוא הולך- בערבות השנים ערב פסח יהפוך אט אט לארוחת ערב חגיגית. עצוב, אבל הכתובת על הקיר- רבים הם אלו אשר מדלגים על שלב קריאת ההגדה. פסח הינו דוגמה אחת מני רבות. על שום מה אוכלים אנו סופגניות? מדוע מדליקים חנוכייה? ואני עוד לא מדבר על התנ"ך וחלקיו השונים. נכון, אנני דתי ואפילו לא מסורתי - אך חשוב בעיניי להכיר את ארצך,מולדתך, שורשייך. ואני גאה להיות שייך לאותו "מיעוט" בעולם, לאותו עם ייחודי, עם הסגולה, העם הנבחר. אני גאה להיות חלק מהמסורת היהודית. אז, כששואלים אתכם, מה אתם עונים? האם בעתיד ילדיכם יעברו את טקס ברית המילה? אתם תעברו את החופה היהודית או שמא חתונה פאגנית? האם קיימת התכחשות או שמא היהדות בעצם הולכת יד ביד עבורכם עם אמונתכם? האם יש מפלצת כזאת "פאגן יהודי?"
 

Nizzan Cohen

New member
כן ולא.

אני לא מגדיר את עצמי כיהודי. מבחינתי שיגדירו. אבל כמי שלא מאמין בדת הזו אין לי צורך בהגדרה כזו על בסיס "גזעי". מהצד השני - אני מנהל פורום חילוניים דתיים (באתר www.levellev.net) ולומד קצת על המסורת היהודית ועל דרך החיים היהודית דתית. אני לומד ומגשר ובכך עושה פעילות חברתית חשובה - שהיא כן ערך בדת שלי. וחוצמזה אני קולט ערכים מאוד מאוד יפים מהיהדות. אבל אני לא מגדיר את עצמי כיהודי. מה גם - שאפילו ברמת השיוך ההיסטורי אני שייך לשבט לוי.
 

TheBlueOne

New member
ובעתיד?

האם תתחתן בחתונה יהודית מסורתית? האם ילדיך יעברו ברית מילה? טקסי בגרות יהודיים? האם אתה יושב שבעה לדוגמא על אדם קרוב שנפטר? חוגג חגים יהודיים?
 

Nizzan Cohen

New member
המממ...

ילדי יעברו מה שהם ירצו לעבור. לגבי ברית מילה אני עוד ממש לא חשבתי על זה. יש זמן. שיבעה זה רעיון ניפלא - כרעיון אנושי. אי אפשר ללכת לעבודה אחרי שמישהו קרוב לך נפטר. חתונה - זה נורא תלוי אם מי אני אתחתן. שוב - יש זמן. ולגבי החגים - אני יושב לשולחן עם המשפחה. המשפחה במילא לא נורא דתית. מה שכן - בפסח אני מסרב לשבת ליד שולחן שיש בו כוס לאליהו התשבי (אליהו עבורי הוא אחד הצדדים הפחות חיוביים ביהדות.)
 

killip

New member
עובד _עם_ אלילים, לא אותם

הגישה שלי לנושא היא שאני, כמתקשר, עובד _עם_ מספר ישויות. אני מקיים "מערכת יחסים" איתם. כמו סטודנט באוניברסיטה השואל את הפרופסור, חתן פרס נובל, שאלה. זו מערכת יחסים שיש בה נימוס ומראה יחס של כבוד, אבל היא לא "עבודה של". זה לא ממש משנה אם הפרופסור הוא "הרבי מ... זצל", "המלאך ...", ישות אנרגטית מהפליאדות, הורוס ממצרים - תבחרו בעצמכם. כולם (וגם אנחנו, ועל זה בהמשך) ישויות רוחניות. יצורי אור. נשמות.יש רמות שונות, ויכולות שונות, אבל כולנו תלמידים ומורים זה לזה. יש ישות עליונה, הבורא של כולם, הישות העליונה. "ויברא אלובים את האדם בצלמו, בצלם אלוהים ברא אותן, זכר ונקבה ברא אותם" מה זה צלם אלוהים? ישות רוחנית, ישות , נשמה. "יש לך נשמה?" לא. אני נשמה, ויש לי גוף ,וזכרון, ויכולות... וגם אתם, וגם הם. וכולנו עובדים ביחד, ולומדים זה מזה, ועוזרים זה לזה. KILLIP
 

La Bruja Buena

New member
'עבודת אלילים'

אתה מציג את ההגדרה שלך למערכת היחסים שלך עם ישויות כגישה שונה לאותו הנושא של 'עבודת אלילים', ואני חושבת שאין מדובר באותו נושא עם הגדרה שונה, אלא במשהו שונה לחלוטין. אתה כותב: "אני מקיים 'מערכת יחסים' איתם. כמו סטודנט באוניברסיטה השואל את הפרופסור, חתן פרס נובל, שאלה. זו מערכת יחסים שיש בה נימוס ומראה יחס של כבוד" או.קי, אבל יש כאן משהו יחסית מרוחק ומנוכר. תוכל לשאול את הפרופסור שאלה, ולקבל תשובה, אבל לא תוכל למשל לבקש ממנו שידאג שתהיה מרוכז וערני בבחינה, וש'יפלו' לך בבחינה בדיוק שאלות בנושאים שבהם אתה בקי במיוחד. אתה מדגיש שיוויון מסויים בינך לבין מה שאתה מגדיר כ-ישויות: "...וכולנו עובדים ביחד, ולומדים זה מזה, ועוזרים זה לזה." ב-'עבודת אלילים' במובן של סגידה לאלים/אלות, כמו שאני תופסת אותה, מתקיימת מערכת יחסים שונה. האדם שעובד את אותם אלים/אלות/קדושים נוצריים/גרמי שמיים וכו... חוגג את נוכחותם בחייו, במועדים קבועים כמו חגים או ימים שמיוחדים להם, ובעיתויים ספונטניים, באקטים של תפילה ובקשה, ובאקטים של הודייה על קבלת עזרה והצלחות, בתחומים שאותם הם מייצגים, או בתחומי החיים השונים באופן יותר כללי. ככל שהאדם פונה יותר לאותו גורם, הקשר מתחזק. האדם נעשה ער יותר לנוכחות אותו גורם בחייו, הוא לומד לקשר אותו עם הצלחות, יכולות, כוחות, ואותו גורם גדל ומתעצם בעיניו. ככל שהאדם מרגיש שהוא מקבל יותר מאותו גורם, הוא מרגיש יותר קרוב אליו, אבל לא ברמה של שני אנשים, בעלי רמת ידע או רמה אינטלקטואלית שונה, אלא יותר ברמה של הורה וילד. במערכת היחסים מול אותו גורם, הגורם נתפס כחזק וכל יכול (לפחות בתחום מסויים), והאדם כתלוי ברצונו, ונדרש לפעמים בתמורה, לרצות אותו.
 

killip

New member
"אלא יותר ברמה של הורה וילד"

ניסוח יפה. יש מדרג שמתחיל מיחס ידידות, דרך "ואותו גורם גדל ומתעצם בעיניו" דרך ישב של הורה וילד, ומגיע עד כדי דבקות והקרבה עצמית ואפילו עד כדי "מוות על קידוש השם". זה לא שחור-לבן אלא דרגות שונות, ומעטים, ברי מזל מצליחים להגיע ל"דבקות" אמיתית - המקבילה הרוחנית של ADSL... הדוגמה של הפרופסור אינה ממש מיצגת - לא שולחים אליו מכתב עם בקשה אישית כמו שאנשים שלחו לרבי מלובביץ (גם זה סוג של "עבודה" מול ישות מדריכה בעלת יכולת לעזור ולהדריך), אבל זה פחות או יותר המצב הכי קיצוני שאדם רגיל יכול להגיע אליו. אולי אני חצוף, אבל אני לא רואה טעם להתחבר עם ישויות (או אנשים) שרוצים שתשפיל את עצמך לעפר כדי לכבד אותם. להפך - ככול שרמת המוסר וההצלחה של עם ישראל היתה גבוהה יותר, המסר של הנביאים היה אופטימי יותר - "תתעלה ותתקרב" ולא "תשפיל את עצמך לפנינו". אתה מתעלה ומתקרב: " הוא לומד לקשר אותו עם הצלחות, יכולות, כוחות, ואותו גורם גדל ומתעצם בעיניו." פרספקטיבה אומרת שדברים גדלים כשמתקרבים אליהם. כמו עץ - ככול שהוא גבוהה יותר, הוא קרוב יותר לשמיים.
 

La Bruja Buena

New member
'עבודת אלילים' - תפיסות שלי

"המקבילה הרוחנית של ADSL"? אהבתי!
""מוות על קידוש השם""? לא הייתי בוחרת להתחבר אל שום אל שמוות של מאמין, מתוך מניעים אידיאולוגיים, מקדש אותו.
לא הייתי מוכנה להקריב חיים קדושים, של עצמי, של אדם אחר, או של בעל חיים כלשהו, לטובת עצמי, שהרי מנהגים כגון "תרנגול כפרות" טקס הקרבת בתולה לנילוס או "שעיר לעזאזל" לא נועדו אף פעם לטובת שום אל אלא לטובת בני האדם המבצעים אותם ומבקשים בתמורה משהו בשביל עצמם. "ומעטים, ברי מזל מצליחים להגיע ל"דבקות" אמיתית" -אני לא חושבת שזה עניין של מזל, אלא עניין של תרגול. כלומר, הכנסת האמונה לתוך מסגרת קבועה, יומיומית, של אקטים טקסיים. כמו שביהדות יש תפילת שחרית, נטילת ידיים, ברכת מזון, הנחת תפילין וכו... כך גם באמונה פגאנית יש אפשרות לשמור על מסגרת קבועה שכוללת אקטים טקסיים כמו למשל, הודיות, תפילות, טכסי טהרה, טכסים מגוונים שמחברים אותנו אל חוויה שלמה ומלאה יותר של החיים, עצמנו, והעולם. מסגרת כזו, טכסיות זו, שיכולה להקרא בדת אחת "עבודת אלילים", ובדת אחרת "שמירת מצוות", היא האחראית העיקרית בעיני להעמקת הקשר בין האדם לאלוהות או אלוהויות. עבודה, תירגול, ולא מזל. "אני לא רואה טעם להתחבר עם ישויות (או אנשים) שרוצים שתשפיל את עצמך לעפר כדי לכבד אותם." -גם אני לא. אני לא מוצאת שום דבר בריא בגישה המתרפסת של הפחתת ערך ה'עצמי' כדי להדגיש את גדולת האלוהות או ישות או אנשים(???) שאותם אני רוצה לכבד. להיפך! ככל שאני מציגה 'עצמי' נעלה יותר, כך האלוהות/אלוהויות/ישויות/Whatever שלהן אני מייחסת את הכוחות שתרמו להצלחותי, יראו עוצמתיים ומכובדים יותר. אני לא רואה את הביטוי 'עבודת אלילים' קשור בשום דרך עם השפלת ה'עצמי' אבל אני יכולה להבין למה אתה מצאת קשר. התנ"ך היהודי מציג אלוהויות זרות כנחותות ופחותות ערך, וכמו כן בהרבה פואטיקה מקראית בהצגה של האדם מול האל יש הנמכה "עד עפר" של דימויי האדם. התנ"ך הוא ספר שאני בהחלט מכבדת כחלק מתוך המסורת העממית שאני באה ממנה, אך אני לא משלבת אותו ואת התפיסות שמוצגות בו באמונה הדתית שלי.
שיר.
 

La Bruja Buena

New member
../images/Emo58.gifמכשפות פגאניות ויהדות

היכולה מכשפה פאגאנית להיות יהודיה (Jewitch)? כדי לראות קודם כל מה היהדות חושבת על השאלה הזו, אני מצרפת אוסף של מצוות 'לא תעשה' מתוך- "שש מאות ושלוש עשרה מצוות שנאמרו לו למשה בסיניי, הן וכללותיהן ופרטותיהן ודקדוקיהן; (וכל אותן הכללות והפרטות והדקדוקין והביאורין של כל מצוה ומצוה, היא תורה שבעל פה שקיבלו בית דין מפי בית דין.)" אספתי רק את מה שיכול להיות רלוונטי. נראה לי שלגן העדן היהודי כבר לא יכניסו אותנו... ברוכים בוראי Summerland ו-Valhalla... אני אישית גם ככה מעדיפה את Valhalla. לוחמים ויקינגים חטובים...
Erik The Red שולט!
מתוך 'מצוות לא תעשה': ---------------------------------------------------
א מצוה ראשונה ממצוות לא תעשה, שלא לעלות במחשבה שיש שם אלוה זולתי ה', שנאמר "לא יהיה לך אלוהים אחרים" (שמות כ,ב; דברים ה,ו).
ב שלא לעשות פסל, לא יעשה בידו ולא יעשו לו אחרים, שנאמר "לא תעשה לך פסל, וכל תמונה" (שמות כ,ג; וראה דברים ה,ז).
ג שלא לעשות עבודה זרה ואפילו לאחרים, שנאמר "ואלוהי מסכה, לא תעשו לכם" (ויקרא יט,ד).
ד שלא לעשות צורות לנוי, ואף על פי שאין עובדין אותן, שנאמר "לא תעשון, איתי: אלוהי כסף" (שמות כ,יט).
ה שלא להשתחוות לעבודה זרה, אף על פי שאין דרך עבודתה בהשתחוויה, שנאמר "לא תשתחווה להם" (שמות כ,ד; דברים ה,ח).
ו שלא לעבוד עבודה זרה בדברים שדרכה להיעבד בהן, שנאמר "ולא תועבדם" (שמות כ,ד; שמות כג,כד; דברים ה,ח).
ט שלא לעשות מעשה יידעוני, שנאמר "ואל היידעונים" (ויקרא יט,לא).
י שלא לפנות אחר עבודה זרה, שנאמר "אל תפנו, אל האלילים" (ויקרא יט,ד).
יב שלא ליתן אבן משכית (פסלון), שנאמר "ואבן משכית לא תיתנו בארצכם" (ויקרא כו,א).
יג שלא ליטע אילן במקדש, שנאמר "לא תיטע לך אשרה, כל עץ" (דברים טז,כא).
יד שלא לישבע בעבודה זרה לעובדיה, ולא משביעין אותן בה, שנאמר "ושם אלוהים אחרים לא תזכירו" (שמות כג,יג).
טו שלא להדיח בני ישראל אחר עבודה זרה, שנאמר "לא יישמע על פיך" (שמות כג,יג); זו אזהרה למדיח.
טז שלא להסית אדם מישראל אחר עבודה זרה, שנאמר במסית "ולא יוסיפו לעשות, כדבר הרע" (דברים יג,יב).
יז שלא לאהוב המסית, שנאמר "לא תאבה לו" (דברים יג,ט).
יח שלא לעזוב השנאה למסית, שנאמר "ולא תשמע אליו" (דברים יג,ט).
יט שלא להציל המסית אלא עומד על דמו, שנאמר "לא תחוס עינך עליו" (דברים יג,ט).
כ שלא ילמד המוסת זכות על המסית, שנאמר "לא תחמול" (דברים יג,ט).
כא שלא ישתוק המוסת מללמד חובה על המסית, אם ידע לו חובה, שנאמר "ולא תכסה עליו" (דברים יג,ט).
כג שלא לבנות עיר הנידחת לכמות שהייתה, שנאמר "לא תיבנה עוד" (דברים יג,יז). (עיר הנידחת= עיר שבימי קדם החלו תושביה לעבוד אלילים)
כד שלא ליהנות בממון עיר הנידחת, שנאמר "ולא ידבק בידך מאומה, מן החרם" (דברים יג,יח).
כה שלא ליהנות בעבודה זרה, ובכל משמשיה ובתקרובת שלה וביין שנתנסך
לה, שנאמר "ולא תביא תועבה אל ביתך" (דברים ז,כו).
כו שלא להתנבא בשמה, שנאמר "ואשר ידבר, בשם אלוהים אחרים--ומת, הנביא ההוא" (דברים יח,כ).
כח שלא לשמוע למתנבא בשם עבודה זרה, שנאמר "לא תשמע, אל דברי הנביא" (דברים יג,ד).
כט שלא נימנע מהריגת נביא השקר ולא נירא ממנו, שנאמר "לא תגור ממנו" (דברים יח,כב).
ל שלא ללכת בחוקות עובדי עבודה זרה ולא במנהגותם, שנאמר "ולא תלכו בחוקות הגוי" (ויקרא כ,כג).
לא שלא לקסום, שנאמר "לא יימצא בך . . . קוסם קסמים" (דברים יח,י).
לב שלא לעונן, שנאמר "לא תעוננו" (ויקרא יט,כו).
לג שלא לנחש, שנאמר "לא תנחשו" (ויקרא יט,כו).
לד שלא לכשף, שנאמר "לא יימצא בך . . . ומכשף" (דברים יח,י).
לה שלא לחבור חבר, שנאמר "וחובר, חבר" (דברים יח,יא).
לז שלא לשאול ביידעוני, שנאמר "ושואל אוב ויידעוני" (דברים יח,יא).
לח שלא לשאול בחלום מן המתים, שנאמר "ודורש אל המתים" (דברים יח,יא).
מ שלא יעדה איש עדי אישה, שנאמר "ולא ילבש גבר שמלת אישה (גלימה)" (דברים כב,ה), מפני שזה היה מנהג עובדי עבודה זרה וכן מפורש בספרי עבודתה. מה שלא להתגודד כעובדי עבודה זרה, שנאמר "לא תתגודדו" (דברים יד,א); וגדידה ושריטה אחת היא.
מז שלא לתור אחר מחשבות הלב וראיית העיניים, שנאמר "ולא תתורו אחרי לבבכם, ואחרי עיניכם" (במדבר טו,לט).
נ שלא לחון על עובדי עבודה זרה, שנאמר "ולא תחונם" (דברים ז,ב).
נא שלא להושיב עובדי עבודה זרה בארצנו, שנאמר "לא יישבו בארצך" (שמות כג,לג).
נב שלא להתחתן בעובדי עבודה זרה, שנאמר "ולא תתחתן, בם" (דברים ז,ג).
שיא שלא להחיות מכשף, שנאמר "מכשפה, לא תחייה" (שמות כב,יז). ------------------------------------------------------------ א אלו הם שש מאות ושלוש עשרה מצוות שנאמרו לו למשה בסיניי, הן וכללותיהן ופרטותיהן ודקדוקיהן; וכל אותן הכללות והפרטות והדקדוקין והביאורין של כל מצוה ומצוה, היא תורה שבעל פה שקיבלו בית דין מפי בית דין. ב ויש מצוות אחרות שנתחדשו אחר מתן תורה, וקבעו אותן נביאים וחכמים ופשטו בכל ישראל--כגון מקרא מגילה, ונר חנוכה, ותענית תשעה באב, וידיים, ועירובין. ויש לכל מצוה ומצוה מאלו פירושין ודקדוקין; והכול יתבאר בחיבור זה. ג כל אלו המצוות שנתחדשו--חייבין אנו לקבלם ולשומרם, שנאמר "לא תסור, מכל הדבר . . ." (ראה דברים יז,יא); ואינם תוספת על מצוות התורה. ועל מה הזהירה תורה "לא תוסף . . . ולא תגרע" (דברים יג,א)--שלא יהיה נביא רשאי לחדש דבר ולומר שהקדוש ברוך הוא ציווהו במצוה זו להוסיפה למצוות התורה, או לחסר אחת מאלו השש מאות ושלוש עשרה מצוות. . . . אם מישהו מכם קרא עד כאן, אתם מוזמנים לשרשר את אחוז המצוות מתוך הרשימה, שלא עברתם עליהן
 

טלה בר

New member
יהודי ופגאני

התשובה לשאלה שלך, עם התייחסות לשאלה הנצחית "מיהו יהודי?" נמצאת בשאלה מקבילה, "מהי יהדות?" לפחות שלוש פנים יש ליהדות (ואולי יותר), ואחדות מפנים אלו מאפשרות לך בהחלט להיות גם פגאני. הפן הראשון של היהדות היא הלאומיות של העם היהודי - אין כמובן שום מניעה לבן עם כלשהו להאמין באמונות פגאניות. הפן השני הוא קיום המצוות, שאינו תלוי באמונה - כפי שהגדיר לעצמו לייבוביץ. קיום המצוות אינו מחייב אמונה באלוהים אלא רק עבודה מעשית, שגם היא אינה מונעת אמונה פגאנית, אף כי היא עלולה להקשות עליה. הפן השלישי הוא המסורת, שבה תלוי קיום החגים (ואפילו שמירת שבת). הפן הזה לא רק מקשה על האמונה הפגאנית אלא מקל עליה בהרבה, כי כמעט כל חגי ישראל (כפי שהראיתי במאמרים שלי ב"האייל הקורא" מבוססים על חגים ועונות פגאניים - אפילו השבת, כך שקיום החגים היהודיים עשוי רק לקרב את המאמין לאמונות הפגאניות. רק אמונה באל יחיד, זכר ועליון מונעת אמונה פגאנית, ועל כך אתה יכול להחליט בעצמך - אי-אמונה כזאת לא תמנע ממך להישאר יהודי.
 

טלה בר

New member
בהחלט

מאחר שאני רואה את עצמי גם כיהודייה (כלומר, בת לעם היהודים החוגגת את החגים הנחשבים כיהודיים) וגם כפגאנית (המוצאת את המשמעות הפגאנית של החגים האלה), אין לי כל בעיה שיצוטטו אותי בנושא הזה בכל מקום שהוא.
 
אמ..

אחד הדברים הכי קשים שהיו לי שנכנסתי לעולם הפאגאניזם הייה הדילמה שלי עם היהדות, כל חיי למדתי במוסדות דתיים. ואז הבנתי, שחלק גדול מאוד מהפגאניזם אומר לשמור על המסורת שלך, מאיפה שבאת, עברך. ואני חושבת שאחרי שלמדתי את ההיסטוריה, מצוות, חוקים והלכות מן היהדות, אני חופשייה ללמוד חוקים מן הוויקה, כן, חתונתי תהיה יהודית, אך אני משוכנעת שתתבע גם אחת פגאנית קטנה, ילדי יהיו נימולים, כי זוהי המסורת שלהם, משם הם באו, אני אחנך אותם על ערכי האור והאהבה ואנרגיות, אראה להם את הדרך הזו רק ללא שם, ואחנך אותם על היהדות, משם, שיבחרו לבד את הדרך שבה ירצו להמשיך. אור ואהבה..
 

טלה בר

New member
מה שלא מסתדר עם פגאניות

זו האמונה באל זכר יחיד בדמות אב. כאן אתה חייב לבחור.
 
כמה דברים.

בפעם האחרונה שבדקתי, הייתי בחורה, כן, אני בחורה.
שנית, אני כיום מאמינה בריבוי אלים, מה שנקרא בלעז:"פגאניזם" אז נידמה לי שכבר בחרתי.
יום נהדר.
 

טלה בר

New member
משמעות

הפגאניזם אינה "ריבוי אלים" אלא "הקשר עם הטבע וחיי הכפר". הסתירה עם המונותאיזם נוצרת בכך שזה שם את האל העליון מעל לטבע ולא כחלק ממנו.
 
למעלה