יהדות ופאגניזם-יד ביד?

L e s t a t

New member
זה דווקא כן מסתדר עם הפגאניות

מה שלא מסתדר עם הפגאניות הוא האמונה באל "זכר (את אמרת) יחיד בדמות אב" שמצווה שיש למגר את הפגאניות.
 

Tatu4Taty

New member
למרות שאני צעיר

בכל זאת רציתי לענות על זה, גם עם הקשר לעתיד. אני מודע לזה שיכול להיות שבעוד כמה שנים אני אולי אחשוב באופן שונה אבל כל דבר בעיתו. קרה לי גם לא מעט ששאלו אותי את השאלה הזאת אבל באופן אישי לא היו לי נקיפות מצפון בקשר לעניין. אני כן מרגיש שייך לעבר של עם ישראל אבל אני עדיין לוקח מזה רק את מה שמתאים לדרך המחשבה שלי ולא מתנגש בה. אני לא חוגג הרבה מהחגים היהודיים באופן מסורתי ויש כמה שאני גם לא ממש מחבב ועדיין אני כן מציין אותם וכן לוקח קצת זמן וחושב לעצמי בחגים איזה ערכים אני כן לוקח מהחג הזה. אני בהחלט מסכים עם זה שאדם צריך לדעת את עברו ואת ילדי בעתיד הרחוק אני גם אחנך על היהדות, לא באופן מסורתי או דתי אלא באופן אינפורמטיבי עד כמה שאפשר, להראות גם את הטוב שיש בזה וגם את הרע. באותה נשימה אני גם משאיר מאחור את המסורת שכבר לא מתאימה לדעתי - אני בהחלט לא ארצה שילדי יעברו טקס ברית מילה מטעמים אישיים והומניים שלא יפורטו כאן. אני מאמין שיהיו בסופו של דבר גם שתי חתונות ובכל זאת החתונה היהודית תהיה קצת מזה וקצת מזה, שוב, מטעמים של הזדהות. אני בהחלט רואה את עצמי כיהודי וכמו שכבר אמרו פה זה תלוי איך אתה מגדיר יהודי. אני חושב שגם האמונה האישית שלי בסופו של דבר הושפעה גם מהדת היהודית, אין מה לעשות, יש דברים שנטמעים.
 

Dia Leoghann

New member
פגאניות ויהדות - יד ביד וראש בראש

אני אינני רואה סתירה גדולה בין הפגאניות ובין ה"פרקטיקה" היהודית. סתירה יכולה להתעורר רק אם המעשים המושאלים מן היהדות מלווים גם (כמו אצל יהודים רבים) באמונה מלאה בשם כאל עליון שאינו כפוף לחוקי הטבע, המאגיה, הגורל וכדומה. אולם, אין שום סיבה מדוע אנו לא יכולים לשבת בליל הסדר סביב השולחן ולחגוג את יציאתנו מעבדות לחירות (ולא משנה אם באמת יצאנו או לא). חלק נרחב מן הפגאניות קשור בשימורה של מסורת אבות, והחגים היהודיים, סיפורי התנ"ך ואף חלק מן המצוות והחוקים, לא רק עוזרים לנו לשמר את המסורת שלנו כיהודים וישראלים, אלא גם תורמים לנו להבנת הפגאניות הקדומה בארץ ישראל שלעיתים מקורם טמון בה. ואני ארחיק לכת - לפי דעתי פגאן החי בארץ ישראל ומרגיש קשור לעברה ולמסורת שלה, מן הראוי שיכיר את המקרא לעומקו ולרוחבו, על פניו וזוויותיו השונות, את המיתוסים שלו והסיפורים ההיסטוריים שלו, את חוקיו ומצוותיו, ויפה שעה אחת קודם! הרי כבר כולנו יודעים שבין שורות התנ"ך מסתתרת דת פגאנית ענפה בעלת מסורת בת אלפי שנים, השאלה כמה מאיתנו יודעים לקרוא בין השורות...
 

Wiccan

New member
לדעתי

אם קיים המושג Jewitch אז כנראה אתה לא היחידי שמרגיש ככה. חוץ מזה, מכיוון שוויקנים רבים מאמינים באלים ואלות רבים מפנתיאונים שונים אז למה לא "להוסיף לרשימה" גם את אלוהים והשכינה? בקשר לחגים שאמרת שחשוב לך לחגוג...אתה מקפיד גם לחגוג באותה מידה את החגים הוויקנים (samhin, beltane וכו')? Wiccan
 

Tatu4Taty

New member
אחת מהסיבות לא להוסיף

ונראה לי החשובה ביותר היא שזה פשוט לא מסתדר, לפחות לא לפי התפיסה התנכית. אלוהים הוא לא אל ספציפי אלא אל אוניברסלי וככזה הוא לא מוצר בסופר שאפשר להוסיף ויהיה עוד חלק מהמכלול - הוא המכלול. אלא אם כן פיתחת אמונה חדשה שכוללת אותו שם אני לא רואה כרגע דרך שהדבר מסתדר.
 

Wiccan

New member
אבל זה בדיוק העניין, לא?

הרי אדם פאגאני לא אמור לאמץ את התפיסה התנ"כית כפי שמפרשים אותה בד"כ. לדוגמא, אדם פאגאני יכול לקבל בצורה הפשוטה ביותר את הפסוק "בצלמינו ובדמותינו" ולא למצוא לזה פרושים שונים למה הפעלים כתובים בלשון רבים אבל מתייחסים ללשון יחיד. Wiccan
 

La Bruja Buena

New member
זהו ש...

בתנ"ך יש עוד כמה פסוקים חוץ מ"בצלמינו ובדמותינו", (וסיפורים על בני האלים שהסתובבו על פני האדמה ולקחו להם נשים מבנות האדם [בראשית פרק ו].) בתנ"ך יש יותר מידי פסוקים שאוסרים מנהגים שהם חלק מעמוד השדרה של אורח חיים פגאני, מכדי שאפשר יהיה להתעלם מהם באלגנטיות, או לפרש אותם באופן שונה. למעשה הדת היהודית היא דת שלמה, שעומדת בפני עצמה, מובנית, עם חוקים ברורים ולא מספיק גמישים בכדי שניתן יהיה לשלבם עם דת אחרת. לדעתי היהדות כדת לא יכולה ללכת יד ביד עם פגאניות, אבל היהדות כמסורת עממית, שאינה רואה בתורה "דברי אלוהים חיים" אינה מתנגשת עם פאגאניות, ונשארת תקיפה בהתאם לשורשים.
שיר.
 

אורי רז

New member
אך פאגאניות הולכת יד ביד עם יהדות

יש התייחסות לנושא בספר מלכים ב' פרק יז': כד וַיָּבֵא מֶלֶךְ-אַשּׁוּר מִבָּבֶל וּמִכּוּתָה וּמֵעַוָּא וּמֵחֲמָת, וּסְפַרְוַיִם, וַיֹּשֶׁב בְּעָרֵי שֹׁמְרוֹן, תַּחַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וַיִּרְשׁוּ, אֶת-שֹׁמְרוֹן, וַיֵּשְׁבוּ, בְּעָרֶיהָ. כה וַיְהִי, בִּתְחִלַּת שִׁבְתָּם שָׁם, לֹא יָרְאוּ, אֶת-יְהוָה; וַיְשַׁלַּח יְהוָה בָּהֶם אֶת-הָאֲרָיוֹת, וַיִּהְיוּ הֹרְגִים בָּהֶם. כו וַיֹּאמְרוּ, לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר לֵאמֹר, הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִגְלִיתָ וַתּוֹשֶׁב בְּעָרֵי שֹׁמְרוֹן, לֹא יָדְעוּ, אֶת-מִשְׁפַּט אֱלֹהֵי הָאָרֶץ; וַיְשַׁלַּח-בָּם אֶת-הָאֲרָיוֹת, וְהִנָּם מְמִיתִים אוֹתָם, כַּאֲשֶׁר אֵינָם יֹדְעִים, אֶת-מִשְׁפַּט אֱלֹהֵי הָאָרֶץ. כז וַיְצַו מֶלֶךְ-אַשּׁוּר לֵאמֹר, הֹלִיכוּ שָׁמָּה אֶחָד מֵהַכֹּהֲנִים אֲשֶׁר הִגְלִיתֶם מִשָּׁם, וְיֵלְכוּ, וְיֵשְׁבוּ שָׁם; וְיֹרֵם, אֶת-מִשְׁפַּט אֱלֹהֵי הָאָרֶץ. כח וַיָּבֹא אֶחָד מֵהַכֹּהֲנִים, אֲשֶׁר הִגְלוּ מִשֹּׁמְרוֹן, וַיֵּשֶׁב, בְּבֵית-אֵל; וַיְהִי מוֹרֶה אֹתָם, אֵיךְ יִירְאוּ אֶת-יְהוָה. כט וַיִּהְיוּ עֹשִׂים, גּוֹי גּוֹי אֱלֹהָיו; וַיַּנִּיחוּ בְּבֵית הַבָּמוֹת, אֲשֶׁר עָשׂוּ הַשֹּׁמְרֹנִים, גּוֹי גּוֹי בְּעָרֵיהֶם, אֲשֶׁר הֵם יֹשְׁבִים שָׁם. ל וְאַנְשֵׁי בָבֶל, עָשׂוּ אֶת-סֻכּוֹת בְּנוֹת, וְאַנְשֵׁי-כוּת, עָשׂוּ אֶת-נֵרְגַל; וְאַנְשֵׁי חֲמָת, עָשׂוּ אֶת-אֲשִׁימָא. לא וְהָעַוִּים עָשׂוּ נִבְחַז, וְאֶת-תַּרְתָּק; וְהַסְפַרְוִים, שֹׂרְפִים אֶת-בְּנֵיהֶם בָּאֵשׁ, לְאַדְרַמֶּלֶךְ וַעֲנַמֶּלֶךְ, אֱלֹהֵ סְפַרְָיִם (אֱלֹהֵי סְפַרְוָיִם). לב וַיִּהְיוּ יְרֵאִים, אֶת-יְהוָה; וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם מִקְצוֹתָם כֹּהֲנֵי בָמוֹת, וַיִּהְיוּ עֹשִׂים לָהֶם בְּבֵית הַבָּמוֹת. לג אֶת-יְהוָה, הָיוּ יְרֵאִים; וְאֶת-אֱלֹהֵיהֶם, הָיוּ עֹבְדִים, כְּמִשְׁפַּט הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר-הִגְלוּ אֹתָם מִשָּׁם. לד עַד הַיּוֹם הַזֶּה הֵם עֹשִׂים, כַּמִּשְׁפָּטִים הָרִאשֹׁנִים: אֵינָם יְרֵאִים, אֶת-יְהוָה, וְאֵינָם עֹשִׂים כְּחֻקֹּתָם וּכְמִשְׁפָּטָם, וְכַתּוֹרָה וְכַמִּצְוָה אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-בְּנֵי יַעֲקֹב אֲשֶׁר-שָׂם שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל. לה וַיִּכְרֹת יְהוָה אִתָּם, בְּרִית, וַיְצַוֵּם לֵאמֹר, לֹא תִירְאוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים; וְלֹא-תִשְׁתַּחֲווּ לָהֶם--וְלֹא תַעַבְדוּם, וְלֹא תִזְבְּחוּ לָהֶם. לו כִּי אִם-אֶת-יְהוָה, אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּכֹחַ גָּדוֹל וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה--אֹתוֹ תִירָאוּ; וְלוֹ תִשְׁתַּחֲווּ, וְלוֹ תִזְבָּחוּ. לז וְאֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה, אֲשֶׁר כָּתַב לָכֶם--תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת, כָּל-הַיָּמִים; וְלֹא תִירְאוּ, אֱלֹהִים אֲחֵרִים. לח וְהַבְּרִית אֲשֶׁר-כָּרַתִּי אִתְּכֶם, לֹא תִשְׁכָּחוּ; וְלֹא תִירְאוּ, אֱלֹהִים אֲחֵרִים. לט כִּי אִם-אֶת-יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, תִּירָאוּ--וְהוּא יַצִּיל אֶתְכֶם, מִיַּד כָּל-אֹיְבֵיכֶם. מ וְלֹא, שָׁמֵעוּ: כִּי אִם-כְּמִשְׁפָּטָם הָרִאשׁוֹן, הֵם עֹשִׂים. מא וַיִּהְיוּ הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה, יְרֵאִים אֶת-יְהוָה, וְאֶת-פְּסִילֵיהֶם, הָיוּ עֹבְדִים; גַּם-בְּנֵיהֶם וּבְנֵי בְנֵיהֶם, כַּאֲשֶׁר עָשׂוּ אֲבֹתָם הֵם עֹשִׂים, עַד, הַיּוֹם הַזֶּה. הטקסט מכיל כמה תמיהות (פסוק לג' סותר את פסוק לד', ובפסוק לו' נאמר שאלוהים הוציא את הגויים הללו ממצריים, נוכח פסוק כד' שאומר שמלך אשור הביא אותם ממקומות כמו בבל), אבל סיכום על רגל אחת - בני ישראל יוצאים לגלות בשל חטאיהם, ועם אחר מיושב בארץ. אלוהים משסה בתושבים החדשים אריות כעונש על כך שהם יושבים בארץ ישראל ואינם עובדים אותו. מלך אשור מביא כהנים ישראלים שילמדו את הגויים כיצד לעבוד את אלוהים, כשהתוצאה היא שהם עובדים את אלוהים מצד אחד אך ממשיכים במנהגי הגויים שלהם מצד שני. אלוהים לא מתלהב מהרעיון, אבל הגויים ממשיכים במנהגם הקלוקל ונראה שאלוהים משלים עם המצב ואינו שולח עוד אריות להטריד אותם.
 

Tatu4Taty

New member
אני לא ראיתי כאן שום הוכחה לזה

שפאגאניות הולכת יד ביד עם יהדות. אני גם יכול להגיד שאלוהים ויתר להם משום שאמונת הגויים טמונה בהם והם לא היו אמורים לעבוד אותו מלכתחילה. זה לא אומר שהוא "יוותר" לכל העם שלו ויקבל את הפאגאניות. על הפרק האחד הזה יש יותר מדי פרקים שאומרים אחרת, אני לא השתכנעתי שזה הולך יד ביד.
 

אורי רז

New member
רוב מה שנכנס תחת הקטגוריה של יהדות

הוא פרשנות והתפלפלות בדרגות שונות של תלישות. "אני גם יכול להגיד שאלוהים ויתר להם משום שאמונת הגויים טמונה בהם והם לא היו אמורים לעבוד אותו מלכתחילה." ואפשר לאמר שאם הם לא היו אמורים לעבוד אותו מלכתחילה, הוא לא היה משלח בהם אריות.
 

Tatu4Taty

New member
אפשר להגיד הרבה מאוד דברים

וזה בדיוק העניין. אף אחד מהם הוא לא הוכחה מספקת, במיוחד לא כשבתנ"ך כתוב בפירוש את דעת האל על עבודה זרה ועל פסלים וצלמים - זה פשוט מאוד, שחור על גבי לבן, לא הולך. אפשר לשנות ולסובב את זה כמה שרוצים ולהעלות מפה ועד להודעה חדשה תיאוריות לגבי דברים שאינם ברורים ואפשר לפרשם אחרת אבל לא בקשר לדברים כאלו עיקריים בדת - שבשבילם, אתה יכול להסכים איתי, לא צריך להיות רב כדי להבין מה הקטע. אתה יכול לשלב ולשנות את האל ואת תפקודו אך זה לא יהיה האל התנכי. פשוט וקל.
 

Tatu4Taty

New member
הבעיה מתעוררת

כשנתקלים בפסוקים שאומרים בפירוש שאלוהים הוא האל היחיד / האיסור ולא תעשה לך כל פסל וכל תמונה - לא להשתחוות להם ולא לעבדם. אפשר לסובב את התנ"ך הרבה מאוד פעמים, בסופו של דבר אלא אם כן אתה רוצה להגיע לסנקריטיזם, אתה פשוט מגיע לאמונה שפשוט מאוד לא מסתדרת באופן זה או אחר. אם אתה מאמין באלוהים בתפיסה הדתית אלוהים הוא האל היחיד ולכן אין משמעות לשאר האלים ואם אתה מאמין בו בתפיסה שונה כמו שהצגת אתה פשוט מאוד לא מאמין באל התנכי שנקרא אלוהים, לפי הגדרתו. ישנם איזכורים כגון ה' צבאות וכדומה שאתה יכול להתבסס עליהם כדי "למצוא" מעיין אל שהוא קצת מפה וקצת משם אבל בכל זאת אתה סותר את התפיסה הבסיסית בתנ"ך שה' אחד. זה פשוט מאוד לא האל התנכי שעליו כתבו, הוא אמנם נחמד ואמנם "מחודש" אבל כדי להתאים אותו לתפיסה הזאת אתה עושה ויתורים שהם ההבדל העיקרי בין האל היהודי לשאר האלים ותפיסתם הדתית.
 

Wiccan

New member
אני מקבל את מה שנאמר

וחוזר בי. באמת, הרעיון של הוספת אל של דת מונוטאיסטית לפנתיאון הוא מסובך. אבל אני עדיין חושב שאין פסול בציון החגים, כמו שיהודים (חילוניים אמנם, אך עדיין יהודים) מציינים את הסלבסטר, Haloween, St. patrick's day וכו'. Wiccan
 

The Dark Qween

New member
אפשרי ...

אני מבינה מאיפה אתה בא כשאתה טוען שאפשר ליהיות גם פאגאן וגם יהודי, לדעתי אין כלל סתירה בין השניים ( אלא אם ברצונך למלא אחר חוקי היהדות במובן שהגופים היהודיים בארץ מפרשים אותם ) ובנוגע לשאלתך על הברית והחתונה .... הילד שלי יעבור ברית מסיבות אסטטיות ורפואיות בלבד , אני לא מתכוונת להתחתן מסיבות של "ראיית עולם" ,איני מסכימה עם האמונה באל האחד של היהדות בעיקר מהסיבה שמישהו כאן פירט בתשובתו ( לא זוכרת מי ) שע"פ היהדות, האלוהים הוא אינו חלק מהטבע אלא שולט בו , הוא אינו כפוף לחוקי הטבע הגורל או אפילו החוקים של עצמו , שהרי אינספור פעמים בתנ"ך אלוהים עושה דברים שהוא עצמו אוסר על בני האדם לעשות ( אני מצטערת מראש אם זה נשמע אנטי-יהודי מידי או אם זה פוגע באמונה של מישהו , זאת לא הייתה הכוונה ) .... דבר אחד שאני כן מרוצה ממנו ביהדות הוא (לפחות לדעתי) שהיהדות כדת מונותאיסטית ,יותר פתוחה לקבל את האחר , הכוונה היא בניגוד לנצרות (באיסלם אני לא מבינה כל כך ), בנצרות הרי כפי שנכתב באחד ממאמרי הפורום הכנסייה בנתה את דמות השטן על דמותו של האל בעל הקרניים , דבר שכבר מצביע על צרות המוחין והסירוב לקבל כל דבר ששונה או לא מוכר ....
 
למעלה