Escherichia Coli
New member
../images/Emo32.gif על שיווק רשתי, תכניות פירמידה ועוד (א')
אוקיי, אני בד"כ לא כותב על נושאים כאלה, כי אני חובב מדע וזה לא תחום העניין העיקרי שלי, זה פוסט קצת מורכב, אז תתכוננו להתרכז קצת. א.מהי פירמידה? (ליתר דיוק, מהי "תרמית פירמידה") (מוויקיפדיה) תרמית פירמידה או משחק פירמידה הוא מודל עסקי שאינו מחזיק לאורך זמן, שעוסק בעיקר בתגמול כספי בתמורה לצירוף אנשים חדשים למשחק, בדרך כלל בלא כל מוצר או שירות. משחקי פירמידה קיימים כבר למעלה ממאה שנים. רוב משחקי הפירמידה הם ניסיון להטעות צרכנים פוטנציאליים להשתתף בהונאות מורכבות אך לכאורה משכנעות וחסינות מפני תקלות. הרעיון הבסיסי מאחורי כל הונאה הוא שכל יחיד משלם רק פעם אחת, אך מקבל רווחים אקספוננציאליים מאנשים אחרים. דוגמה נפוצה מפתה את הקרבן שתמורת תשלום הוא יהיה רשאי להציע את אותה הצעה לאנשים אחרים. כל מכירה כוללת תשלום למוכר המקורי. השגיאה הבסיסית היא שאין רווח קצה - הכסף פשוט מטפס במעלה הפירמידה, ורק האנשים בראש הפירמידה מרוויחים כסף, המגיע מן האנשים הרבים שבתחתית הפירמידה - אלו שהצטרפו למזימה אך לא הצליחו לצרף אליה אנשים חדשים. זהו משחק סכום אפס מובהק: כל הרווחים שעושה משתתף אחד מגיעים מכיסם של משתתפים אחרים. כדי לייפות את המזימה, רובן יכילו המלצות, עדויות ומידע שקרי. ________________________________________ אז ככה, בחודשיים-שלושה האחרונים הגעתי פעמיים לפרזנטציות של חברות המבוססות על טכניקה שיווקית הנקראת "שיווק רשתי" או "שיווק רב-שכבתי" (Multi Networking Marketing או MLM) - אחת היא "אג'ל", שמוכרת מוצרים מבוססי ג'ל המשפרים את איכות החיים (מעיין "תוספי מזון", רק שבמקום מזון, הם פשוט מספקים "איכות חיים טובה יותר" מכל מיני בחינות) והשנייה (אליה הגעתי אתמול) היא NUSKIN, שמוכרת מוצרים בעלי אפקט דומה (וגם להם יש מוצרים ייחודיים, עד כמה שידוע לי) - בעיקר כל מיני נוגדי חמצון, בדיקה של נוגדי חמצון בגוף, ומוצרים אחרים שעוסקים בשיפור איכות החיים. לתחום הזה קוראים בקיצור "Wellness" והוא תחום עצום בכלכלה העולמית. וכשאני אומר "עצום", אני מתכוון יותר גדול מבחינת הפלח שהוא תופס בשוק ממכוניות, נדל"ן, תכנה וכיוצ"ב - לא כולם רוצים משחקי מחשב, אבל כולם רוצים להרגיש טוב יותר, יפים יותר, חזקים יותר, בריאים יותר. לפגישה באג'ל הגעתי דרך ידידה שכמובן לא אמרה בדיוק במה מדובר, אלא רק לחברה שלי שמדובר ב"הזדמנות עסקית מפתה" (חברות שר"ש משתמשות בביטוי הזה הרבה) לא שמעתי את הביטוי "שיווק רשתי" עד שהגענו לבית שלה, שבו הייתה הפרזנטציה. אני לא אכנס יותר מדי לפרטים של הפרזנטציה, משום שתכף אסביר קצת יותר על אג'ל ועל מה חברות שיווק רשתי בכללי עושות. הפגישה השנייה (אתמול) בNUSKIN הייתה בסינמה סיטי, לאחר שהוזמנתי על ידי איש קשר של החברה שמצא את הקו"ח שלי באינטרנט (ספציפי כאשר חיפשתי משרה בתור מתמלל) שאמר לי ש"אוכל להשתלב בחברה" ושהשירותים שלי יכולים להיות שימושיים עבורה. במיילים שקיבלתי מהחברה קיבלתי את הרושם שזה בנוגע להצעה העבודה שלי ובהתאם לקו"ח שלי ואת המיילים עצמם קיבלתי מחברה בשם Diamond River, שהשד רק יודע מה הם עושים ואיך הם קשורים לזה. כרגע אני עובד בשביל 2 גורמים שונים כמתמלל ומתרגם אנגלית\עברית פרילנסר (וזה גם עיקר ההכנסה שלי) – מהמיילים שקיבלתי נתנו לי את הרושם שאוכל לעשות את אותו הדבר, אבל למען ההגינות, אציין שזה לא תואר מפורשות. בדיעבד, אני מודה שפשוט עבדו עליי עם שפה לא ברורה. האדם שיצר איתי קשר (בחור עם רווח של מטר בין השיניים הקדמיות בשם עמרי) אמר לי ששם החברה הוא NUSKIN (ומלמל משהו על דיאמונד ריבר שלא הבנתי). כשהגעתי לסינמה סיטי (שם מצויים משרד החברה), פגשתי אותו וניסיתי בכוח לדלות ממנו אינפורמציה על איך בדיוק השירותים שאני אתן יתרמו לחברה, אבל הוא התעקש שאשב בפרזנטציה ואשמע איך החברה עובדת. (אני כבר התכוננתי לבולשיט) ב.הפרזנטציה אולם הרצאות, המון אנשים מכל קצוות החברה, הרבה צעירים שנראים קלולס לחלוטין, המון הבעות מלאות תקווה וייאוש בעיניים, ובעיקר - תחושה של אנרגיות קולטיסטיות באוויר. כולם מחבקים ומנשקים את כולם כשהם נפגשים כאילו מדובר בסדנת מודעות או קוצ'ינג. כולם מדברים על הרגשות שלהם, על ההתלהבות מהמוצר, על השיפור העצום בחייהם. ההרצאה מתחילה ואחרי 15 דקות אני מבין שמדובר למעשה בדיוק באותה פרזנטציה שהייתי בה לפני כמה חודשים, רק עם חברה אחרת ומוצר פורץ-דרך אחר שעושה את זה. אני יוצא בזעם מהאולם ומספיק לראות בדרך למעלית 2 נשמות אומללות, 2 נשים שנראו כמו אמהות מרוקאיות חביבות (לא,לא מדובר באוקסימורון, יש כאלה), יושבות על הרצפה עם קופסה שבה יש מוצרים, אחת הסבירה לשנייה על כל מיני מוצרים שאמורים להפוך אותה לצעירה יותר, יפה יותר, בריאה יותר. הרגשתי גועל. הרבה, הרבה, גועל. ________________________________________ ג. המחקר - מהו שיווק רשתי\שיווק רב שכבתי, מהו הגבול שעובר בין תרמית פירמידה להשקעה בחברת MLM, ומה ההשלכות המוסריות של השקעה כזו. הגעתי הביתה זועף והתחלתי לעשות את מה שהייתי צריך לעשות לפני כמה חודשים: התחלתי לבדוק בצורה מקיפה ואובייקטיבית ככל הניתן (ממש הרצתי מחרוזות בגוגל בעד ונגד MLM). ראשית, באופן דומה להגדרה של תרמית פירמידה, אני אציג את הוויקי של שיווק רשתי\רבת שכבתי: שיווק רב שכבתי (שר"ש) או שיווק רשתי (באנגלית: MLM- Multi Level Marketing), הוא שיטת מכירה בה סוכן המכירות מקבל רווחים הן על המוצרים שהוא מוכר והן על המוצרים שנמכרים על ידי אלו שהוא מוכר להם, במבנה של פירמידה, כאשר הרווחים גדלים ככל שעומק הפירמידה של הסוכן גדלה. לכל חברה יש את המבנה ותוכנית התגמול הייחודית לה. הסוכן ברוב החברות, מתוגמל בראש ובראשונה על גיוס סוכני מכירות נוספים. אני מניח שכולם, כולל חבר'ה מאג'ל\נוסקין\חברות MLM אחרות יסכימו שאף אחד לא רוצה להיות בתכנית פירמידה. לכן מאוד חשוב לפני שנכנסים להשקעה בחברת MLM, שלא יהיה מדובר, למעשה, בפירמידה במסווה. המטרה שלי בפוסט היא לא להכפיש את אג'ל או את נוסקין (עליה אני יודע אפילו פחות), אלא יותר להציג למי שלא יקרא את זה (בעיקר חברים קרובים שלי) את הסוגיה ולהזהיר, כמו שהייתי מזהיר מכל השקעה משמעותית – מהסיכונים. אז ככה, אני לא כותב מגמתי, אין לי שום דבר נגד אג'ל או נגד נוסקין או נגד האנשים שעובדים כמפיצים בחברות האלה ואני ממש לא מתחרה בהן עסקית, מצידי שישלטו בכל היקום והלוואי וכל ההבטחות של חברות הMLM הם נכונות וזו באמת מתת-שמיים לאנושות. And now for a but. במקרה של אג'ל, כדי להצטרף צריך לשלם סכום התחלתי של 1000$ (!) כדי בכלל להכנס לרשימת המפיצים להקים "מרכז פיננסי". המרכז הפיננסי הוא מעיין "עץ צירופים" שבו על כל "חבר" שאתה מצרף אתה מקבל תגמולים ועמלות. לתותחים שיש להם עץ ענק יש כל מיני בונוסים נוספים, כולל תגמולי נסיעות, הוצאות, רכב, נסיעות לכנסים בחו"ל וכדומה. אפשר גם להוציא סכום יותר גדול כדי להתחיל על ההתחלה עם יותר מעץ אחד. על כל פנים, כאן למעשה מתחילה העבודה הביקורתית. כשישבתי בפרזנטציה של אג'ל לא עשיתי את החישובים האלה כי ברגע שנדלקים אצלי מספיק נורות אדומות בBaloney detection kit, אני פשוט לא טורח ונמנע מהסיכון. 1000 דולר זה 1000 דולר, אם זה היה עולה דולר בחודש, כבר הייתי עמוק בתוך זה. 1000 דולר הם סיכון לא מועט לאדם הפשוט, וכל האנשים שישבו בפרזנטציה היו אנשים פשוטים (או לפחות רובם) – וההבטחות בד"כ ניתנו לאנשים מן השורה שנמאס להם לעבוד קשה ובמקום זה, הוצע להם החלון הMLMי – להרוויח מהכנסה פסיבית ולצחוק כל הדרך אל הבנק.
אוקיי, אני בד"כ לא כותב על נושאים כאלה, כי אני חובב מדע וזה לא תחום העניין העיקרי שלי, זה פוסט קצת מורכב, אז תתכוננו להתרכז קצת. א.מהי פירמידה? (ליתר דיוק, מהי "תרמית פירמידה") (מוויקיפדיה) תרמית פירמידה או משחק פירמידה הוא מודל עסקי שאינו מחזיק לאורך זמן, שעוסק בעיקר בתגמול כספי בתמורה לצירוף אנשים חדשים למשחק, בדרך כלל בלא כל מוצר או שירות. משחקי פירמידה קיימים כבר למעלה ממאה שנים. רוב משחקי הפירמידה הם ניסיון להטעות צרכנים פוטנציאליים להשתתף בהונאות מורכבות אך לכאורה משכנעות וחסינות מפני תקלות. הרעיון הבסיסי מאחורי כל הונאה הוא שכל יחיד משלם רק פעם אחת, אך מקבל רווחים אקספוננציאליים מאנשים אחרים. דוגמה נפוצה מפתה את הקרבן שתמורת תשלום הוא יהיה רשאי להציע את אותה הצעה לאנשים אחרים. כל מכירה כוללת תשלום למוכר המקורי. השגיאה הבסיסית היא שאין רווח קצה - הכסף פשוט מטפס במעלה הפירמידה, ורק האנשים בראש הפירמידה מרוויחים כסף, המגיע מן האנשים הרבים שבתחתית הפירמידה - אלו שהצטרפו למזימה אך לא הצליחו לצרף אליה אנשים חדשים. זהו משחק סכום אפס מובהק: כל הרווחים שעושה משתתף אחד מגיעים מכיסם של משתתפים אחרים. כדי לייפות את המזימה, רובן יכילו המלצות, עדויות ומידע שקרי. ________________________________________ אז ככה, בחודשיים-שלושה האחרונים הגעתי פעמיים לפרזנטציות של חברות המבוססות על טכניקה שיווקית הנקראת "שיווק רשתי" או "שיווק רב-שכבתי" (Multi Networking Marketing או MLM) - אחת היא "אג'ל", שמוכרת מוצרים מבוססי ג'ל המשפרים את איכות החיים (מעיין "תוספי מזון", רק שבמקום מזון, הם פשוט מספקים "איכות חיים טובה יותר" מכל מיני בחינות) והשנייה (אליה הגעתי אתמול) היא NUSKIN, שמוכרת מוצרים בעלי אפקט דומה (וגם להם יש מוצרים ייחודיים, עד כמה שידוע לי) - בעיקר כל מיני נוגדי חמצון, בדיקה של נוגדי חמצון בגוף, ומוצרים אחרים שעוסקים בשיפור איכות החיים. לתחום הזה קוראים בקיצור "Wellness" והוא תחום עצום בכלכלה העולמית. וכשאני אומר "עצום", אני מתכוון יותר גדול מבחינת הפלח שהוא תופס בשוק ממכוניות, נדל"ן, תכנה וכיוצ"ב - לא כולם רוצים משחקי מחשב, אבל כולם רוצים להרגיש טוב יותר, יפים יותר, חזקים יותר, בריאים יותר. לפגישה באג'ל הגעתי דרך ידידה שכמובן לא אמרה בדיוק במה מדובר, אלא רק לחברה שלי שמדובר ב"הזדמנות עסקית מפתה" (חברות שר"ש משתמשות בביטוי הזה הרבה) לא שמעתי את הביטוי "שיווק רשתי" עד שהגענו לבית שלה, שבו הייתה הפרזנטציה. אני לא אכנס יותר מדי לפרטים של הפרזנטציה, משום שתכף אסביר קצת יותר על אג'ל ועל מה חברות שיווק רשתי בכללי עושות. הפגישה השנייה (אתמול) בNUSKIN הייתה בסינמה סיטי, לאחר שהוזמנתי על ידי איש קשר של החברה שמצא את הקו"ח שלי באינטרנט (ספציפי כאשר חיפשתי משרה בתור מתמלל) שאמר לי ש"אוכל להשתלב בחברה" ושהשירותים שלי יכולים להיות שימושיים עבורה. במיילים שקיבלתי מהחברה קיבלתי את הרושם שזה בנוגע להצעה העבודה שלי ובהתאם לקו"ח שלי ואת המיילים עצמם קיבלתי מחברה בשם Diamond River, שהשד רק יודע מה הם עושים ואיך הם קשורים לזה. כרגע אני עובד בשביל 2 גורמים שונים כמתמלל ומתרגם אנגלית\עברית פרילנסר (וזה גם עיקר ההכנסה שלי) – מהמיילים שקיבלתי נתנו לי את הרושם שאוכל לעשות את אותו הדבר, אבל למען ההגינות, אציין שזה לא תואר מפורשות. בדיעבד, אני מודה שפשוט עבדו עליי עם שפה לא ברורה. האדם שיצר איתי קשר (בחור עם רווח של מטר בין השיניים הקדמיות בשם עמרי) אמר לי ששם החברה הוא NUSKIN (ומלמל משהו על דיאמונד ריבר שלא הבנתי). כשהגעתי לסינמה סיטי (שם מצויים משרד החברה), פגשתי אותו וניסיתי בכוח לדלות ממנו אינפורמציה על איך בדיוק השירותים שאני אתן יתרמו לחברה, אבל הוא התעקש שאשב בפרזנטציה ואשמע איך החברה עובדת. (אני כבר התכוננתי לבולשיט) ב.הפרזנטציה אולם הרצאות, המון אנשים מכל קצוות החברה, הרבה צעירים שנראים קלולס לחלוטין, המון הבעות מלאות תקווה וייאוש בעיניים, ובעיקר - תחושה של אנרגיות קולטיסטיות באוויר. כולם מחבקים ומנשקים את כולם כשהם נפגשים כאילו מדובר בסדנת מודעות או קוצ'ינג. כולם מדברים על הרגשות שלהם, על ההתלהבות מהמוצר, על השיפור העצום בחייהם. ההרצאה מתחילה ואחרי 15 דקות אני מבין שמדובר למעשה בדיוק באותה פרזנטציה שהייתי בה לפני כמה חודשים, רק עם חברה אחרת ומוצר פורץ-דרך אחר שעושה את זה. אני יוצא בזעם מהאולם ומספיק לראות בדרך למעלית 2 נשמות אומללות, 2 נשים שנראו כמו אמהות מרוקאיות חביבות (לא,לא מדובר באוקסימורון, יש כאלה), יושבות על הרצפה עם קופסה שבה יש מוצרים, אחת הסבירה לשנייה על כל מיני מוצרים שאמורים להפוך אותה לצעירה יותר, יפה יותר, בריאה יותר. הרגשתי גועל. הרבה, הרבה, גועל. ________________________________________ ג. המחקר - מהו שיווק רשתי\שיווק רב שכבתי, מהו הגבול שעובר בין תרמית פירמידה להשקעה בחברת MLM, ומה ההשלכות המוסריות של השקעה כזו. הגעתי הביתה זועף והתחלתי לעשות את מה שהייתי צריך לעשות לפני כמה חודשים: התחלתי לבדוק בצורה מקיפה ואובייקטיבית ככל הניתן (ממש הרצתי מחרוזות בגוגל בעד ונגד MLM). ראשית, באופן דומה להגדרה של תרמית פירמידה, אני אציג את הוויקי של שיווק רשתי\רבת שכבתי: שיווק רב שכבתי (שר"ש) או שיווק רשתי (באנגלית: MLM- Multi Level Marketing), הוא שיטת מכירה בה סוכן המכירות מקבל רווחים הן על המוצרים שהוא מוכר והן על המוצרים שנמכרים על ידי אלו שהוא מוכר להם, במבנה של פירמידה, כאשר הרווחים גדלים ככל שעומק הפירמידה של הסוכן גדלה. לכל חברה יש את המבנה ותוכנית התגמול הייחודית לה. הסוכן ברוב החברות, מתוגמל בראש ובראשונה על גיוס סוכני מכירות נוספים. אני מניח שכולם, כולל חבר'ה מאג'ל\נוסקין\חברות MLM אחרות יסכימו שאף אחד לא רוצה להיות בתכנית פירמידה. לכן מאוד חשוב לפני שנכנסים להשקעה בחברת MLM, שלא יהיה מדובר, למעשה, בפירמידה במסווה. המטרה שלי בפוסט היא לא להכפיש את אג'ל או את נוסקין (עליה אני יודע אפילו פחות), אלא יותר להציג למי שלא יקרא את זה (בעיקר חברים קרובים שלי) את הסוגיה ולהזהיר, כמו שהייתי מזהיר מכל השקעה משמעותית – מהסיכונים. אז ככה, אני לא כותב מגמתי, אין לי שום דבר נגד אג'ל או נגד נוסקין או נגד האנשים שעובדים כמפיצים בחברות האלה ואני ממש לא מתחרה בהן עסקית, מצידי שישלטו בכל היקום והלוואי וכל ההבטחות של חברות הMLM הם נכונות וזו באמת מתת-שמיים לאנושות. And now for a but. במקרה של אג'ל, כדי להצטרף צריך לשלם סכום התחלתי של 1000$ (!) כדי בכלל להכנס לרשימת המפיצים להקים "מרכז פיננסי". המרכז הפיננסי הוא מעיין "עץ צירופים" שבו על כל "חבר" שאתה מצרף אתה מקבל תגמולים ועמלות. לתותחים שיש להם עץ ענק יש כל מיני בונוסים נוספים, כולל תגמולי נסיעות, הוצאות, רכב, נסיעות לכנסים בחו"ל וכדומה. אפשר גם להוציא סכום יותר גדול כדי להתחיל על ההתחלה עם יותר מעץ אחד. על כל פנים, כאן למעשה מתחילה העבודה הביקורתית. כשישבתי בפרזנטציה של אג'ל לא עשיתי את החישובים האלה כי ברגע שנדלקים אצלי מספיק נורות אדומות בBaloney detection kit, אני פשוט לא טורח ונמנע מהסיכון. 1000 דולר זה 1000 דולר, אם זה היה עולה דולר בחודש, כבר הייתי עמוק בתוך זה. 1000 דולר הם סיכון לא מועט לאדם הפשוט, וכל האנשים שישבו בפרזנטציה היו אנשים פשוטים (או לפחות רובם) – וההבטחות בד"כ ניתנו לאנשים מן השורה שנמאס להם לעבוד קשה ובמקום זה, הוצע להם החלון הMLMי – להרוויח מהכנסה פסיבית ולצחוק כל הדרך אל הבנק.