ביוגרפיה - סיד בארט: 1) פתיחה

brotos

New member
../images/Emo41.gifביוגרפיה - סיד בארט: 1) פתיחה../images/Emo41.gif

סיפור חייו של סיד בארט הוא סיפור טראגי על חיים שקטים ויפים, נסיקה אומנותית והידרדרות אל תהומות הטירוף והדיכאון. רבים מהפרטים בנוגע לסיפורו לא ברורים עד היום, וגם הגרסאות השונות לסיפורו רבות מספור, אך למרות זאת אנסה לתת כאן, בסקירה קצרה זו את הכרוניקה המלאה של סיד בארט- מהילדות המאושרת בקיימברידג', מותו של אביו וגילוי המוזיקה, דרך ההקמה של פינק פלויד והעבודה עימה, הסמים, השיגעון, הפרישה מהלהקה ועד לחזרה לביתו בקיימברידג', כאדם מעורער נפשית, מדוכא, שאיבד את הרצון למגע אנושי.
 

brotos

New member
../images/Emo95.gif2) ילדות../images/Emo95.gif

רוג'ר קית' בארט נולד בשנת 1946 בעיירה קיימברידג', עיירה אקדמית שלווה ליד לונדון, להוריו - ד"ר מקס בארט, רופא פתולוג, שהיה המומחה הגדול בדורו לתמותת תינוקות, ואשתו ווינפירד. ביתו של סיד ניחן בנטייה להשכלה ותרבות. אביו של סיד אהב מוזיקה, מה שוודאי גרם גם לילדו להתאהב בה. סיד אהב, בנוסף למוזיקה, עוד סוגים שונים של אומנות - ציור ותיאטרון. הוא אהב בעלי-חיים - בעיקר חתולים... ובקיצור: ילדות מאושרת ושקטה, אליה חזר סיד פעמים רבות בשיריו. ב-11 בדצמבר 1960, כשהוא בן 14, מת אביו - מקס- אירוע שהשפעתו לא ברורה עד היום, ויש לכך פרשנויות שונות בקרב חברי פינק פלויד, קרובי משפחה וחברים של סיד. חלקם אומרים כי מות אביו היווה קו פרשת-מים עבורו, אחריה הוא לא התאושש; יש אומרים כי ההשפעה היתה לטווח רחוק, כחלק מבליל הגורמים שגרמו לשיגעונו. סיד לא אמר על כך כלום- הוא פשוט השאיר דף ריק ביומנו, ורק רשם את המילים: "אבא המסכן מת היום". בארט, אותו אנו מזהים כמוזיקאי, היה באותם ימים, יותר מכל, צייר לעתיד. הכישרון הטבעי, הסביבה התרבותית והקסם שהאומנות מושכת בו אנשים צעירים, פעלה כנראה על סיד הצעיר, שבנוסף לציור – בו הוא התבלט ככישרון אמיתי – הוא נטה גם לתיאטרון וכתיבה. השכלתו התרבותית הייתה רחבה הרבה יותר ממוזיקאי רוק ממוצע, וכך גם התנהלותו- שהייתה עדינה ואלגנטית. מוזיקה הייתה באותם ימים עוד רק עוד אחד מענפי האומנות בהם התעסק סיד.
 

brotos

New member
../images/Emo168.gif3) גילוי המוזיקה../images/Emo168.gif

באותם ימים החל סיד לעבור את תהליך התבגרותו: הוא גילה מחדש את המוזיקה, בצורת בילוי זמן רב במועדון ג'אז בעיר הולדתו, רכישת חברים חדשים, הוא החל לנגן על גיטרה וגם קיבל את שם החיבה שלו- סיד, על שמו של אחד מהנגנים הקבועים של מועדון הג'אז - Riverside jazz club. באותו זמן הפכו סיד ועוד חבר במועדון - דיוויד גילמור - לחברים טובים, שהשפיעו האחד על השני בנגינה על הגיטרה. כל אותה תקופה - בהמשך לילדותו, הייתה מאושרת, פסטורלית ויפה- בסה"כ: כך זה נראה בתמונות, כך זה מוצג ע"י חברים של סיד בראיונות, כך אפשר לשער - לאור המצב הסוציו-אקונומי בקיימברידג', שם גדל סיד. לא נראה כאילו למותו של אביו הייתה השפעה ישירה על סיד, בטח לא לרעה. סיד התבלט כבעל "אוזן-מוזיקלית", חברותי, מלא ביטחון-עצמי וכריזמטי.
 

brotos

New member
../images/Emo79.gif4) ההצטרפות ללהקה../images/Emo79.gif

התחנה הבאה בחייו מתחילה ב-1965, כשהוא בן 19, ועובר לעיר הגדולה- לונדון. רוג'ר ווטרס, שהכיר את סיד עוד מקיימברידג' הזמין אותו לנגן בלהקתו, להקת רית'ם אנד בלוז, שחבריה ושמותיה הוחלפו פעמים רבות. בלהקה ניגנו שני סטודנטים - המתופף ניקולס ברקלי מייסון, שלמד עם רוג'ר, והקלידן ריצ'ארד וויליאם רייט, שלמד מוזיקה ב"לונדון-קולג'". עוד אנשים שונים, ששמותיהם לא רלוונטיים היו לתקופות מסויימות חלק מהלהקה. כשבארט הצטרף ללהקה ניגן בה עוד גיטריסט- בוב קלוס. קלוס, שלא יכל להתרגל לרעיונותיו החדשים (הוא היה מחובר לבלוז) והאקסצנטריים של סיד עזב את הלהקה כעבור שנה בערך לאחר הצטרפותו של בארט. בעקבות זאת, התקדם בארט לעמדה חזקה יותר בתוך הלהקה, ולאחר עוד מספר גילגולי-שמות (ביניהם "ספקטרום 5"), הוחלט על השם אותו תופסת הלהקה עד היום- הפינק פלויד, על שמם של שני נגני בלוז אותם אהב סיד- פינק אנדרסון ופלויד קאונסל. סיד תפס באותה תקופה את המושכות בלהקה והצעיד אותה אל מרכז סצינת האנדרגראונד הבריטית כשהוא מושפע רבות מהגל החדש והמהפכני של המוזיקה הפסיכדלית האמריקנית, ולהקות אוונגארד בריטיות. הלהקה נודעה לציבור המעריצים של תרבות חדשה אשר קמה באותם שנים בלונדון. הקמתו של המועדון UFO היוותה אבן דרך בתולדותיה של הלהקה, כשהם התברגו בראש הסצינה הפסיכודלית המתפתחת. צריך להבין ש-UFO היה באותן שנים אחד מהמרכזים החשובים של מוזיקה ותרבות אלרנטיבית-פסיכדלית, ופינק פלויד הייתה "להקת הבית" שלו. באותה תקופה, כתוצאה מהלכי הרוח אז, החל סיד להשתמש בסמים מרחיבי-תודעה שונים (LSD, לדוגמא), אם כי לא באופן אינטנסיבי עדיין.
 

brotos

New member
../images/Emo112.gif5) הנסיקה הגדולה../images/Emo112.gif

הסינגל הראשון שהם הוציאו - Arnold layne, הופק עדיין בצורה עצמאית, והוצא ע"י חברת EMI. ההתלהבות מהסינגל של בארט ולהקתו הייתה רבה. Play Emily See, סינגל נוסף שהוציאה הלהקה הצליח רבות והיווה פריצת דרך עבור הלהקה מבחינת תודעת הקהל. בראשית 1967 חתמה הלהקה על חוזה עם חברת התקליטים EMI. באוגוסט 67' נאלצה הלהקה לוותר על התחייבויותיה עבור כל החודש, בגלל מה שהגדירו העיתונים באותה תקופה "תשישות-עצבים" של סיד. סיד עבד קשה מאוד באותה תקופה, כשהוא לוקח את מלוא המשא האומנותי על עצמו. ב1 באוגוסט 1967 יצא אלבום הבכורה של פינק פלויד - The piper at the gates of dawn. האלבום היה, למעשה, כמעט כולו עבודה של בארט: הוא כתב את המילים לרוב השירים (10 מתוך 11), כתב את רוב המוזיקה, ניגן בגיטרה המובילה ושר. האלבום היווה תצוגת תכלית של גאונות יצירתית, בהתפרצות חד-פעמית של טירוף ילדותי ומקאברי, כולם בכפיפה אחת. בארט יצר את אחד האלבומים הקלאסיים של התקופה, ושל הזרם המוביל בה- הרוק הפסיכודלי. יש באלבום מספר שירים בולטים, כמו Astronomy Domine החללי ומעורר ההשראה, Matilda Mother העדין והמתוק, Flaming המטריף ו-כמובן-Bike האלמותי. באוקטובר 67' נסעה הלהקה לסיבוב הופעות בסן-פרנסיסקו, שם הופיעו במספר תוכניות אירוח, בהם סיד התנהג בצורה מנוכרת ו"מנותקת". סיבוב ההופעות נקטע לאחר שמונה ימים בלבד, מאחר וסיד לא יכול היה לתפקד בצורה נורמלית, בטח לא כמנהיג הלהקה. הוא לא הגיב בחלק מהשירים, והתנהג בצורה מוזרה, מה שגרם לשאר חברי הלהקה להבין באופן הברור ביותר את מצבו של חבר הילדות שלהם. בארט כתב, כהמשך לשאר שיריו, את השיר "Apples and oranges" - שיש אומרים שהוא הפסיכדלי ביותר של הלהקה. הסינגל, ה-3 במספר ל הלהקה, נכשל לחלוטין במצעדים, עניין קריטי בימים אלה, ונושא נוסף שהכביד על סיד, הפגוע והמעורער ממילא. מצבו זה הביא אותו באותם ימים לכתוב בצורה אישית יותר, שירים כמו Vegetable man ו-Jugband blues, ששיקפו באופן אפקטיבי את מצבו של בארט בסוף 1967. בארט עצמו החל להידרדר נפשית ולהתנתק משאר חבריו. הסיבות להידרדרות זו נעוצות במספר סיבות, חלקן ספקולציות בלבד: הלחץ של המעריצים ושל חברת התקליטים על סיד להוציא חומר חדש, אכזבות רומנטיות ואישיות שונות, אך נראה שהגורם העיקרי והמשפיע ביותר לחוסר היציבות של סיד היה השימוש האינטנסיבי בסמים שונים, חלקם 'קלים', חלקם קשים והרסניים. מיד לאחר ההוצאה של "Piper", החלה הלהקה לעבוד על אלבום חדש - "secrets "Saucerful of. למעשה, לא ניתנה ללהקה - ולמנהיגה וכותב רוב החומר המוזיקלי שלה, סיד - הפסקה ראויה לאחר האלבום הראשון- עם העבודה הקשה, וה"שוק" שהיה נלווה לחשיפה המהירה של הקהל ללהקה, כתוצאה ממנו.
 

GingerBread Man

New member
שאלה

איזה שיר מתוך האלבום בארט לא כתב? ומי כתב אותו? ניחוש שלי: Take thy stethoscope and leave
 

brotos

New member
ניחוש מדוייק.

אפשר לבדוק את הדברים הללו בקלות, דרך הדיסקוגרפיה המפוארת של הפורום. אגב, איך ניחשת?
 

GingerBread Man

New member
אני קוסם

האמת שזה פחות ניחוש ויותר זכרון מאיזה הודעה נושנה של ציף אבל לא הייתי בטוח
 

brotos

New member
../images/Emo14.gif6) ההידרדרות והעזיבה../images/Emo14.gif

בסיבוב ההופעות האחרון של הלהקה בבריטניה, בסוף 67', נראה היה שבארט לא יכול לתפקד עוד כחבר בלהקה: הוא ניגן בצורה אפאטית, חסרת רגש. סיד לא היה יציב: הוא נהג לעיתים לנגן סטים שלמים עם אקורד אחד בלבד, והסתבך במקרים ביזאריים במיוחד - לפי שמועה (שהיא כנראה אגדה אורבנית), בניסיונו לחקות את התספורת של הנדריקס הוא מרח על שיערו שפופרת שלמה של ג'ל, וכאשר אור הזרקורים פגע במישחה, היא נמסה, נמרחה על פניו ויצרה מעין מסיכה מבעיתה. בארט נראה גמור. היציאה של בארט מתוך הלהקה החלה לאט-לאט, כאשר לא-ברור מה היתה מידת אחריותו של סיד על התנהגותו. גילמור, בראיון עשר שנים מאוחר יותר סיפר על בארט של אותה תקופה: "הוא היה האיש המבריק, השנון והפופולרי ביותר שהכרתי. אם זה אסיד או ההצלחה ששימשה כזרז - אינני יודע, אבל אט-אט הוא פשוט לא התקיים באותה פלנטה שלי ושלך. היית שואל אותו שאלות, והוא היה נותן לך תשובות למשהו אחר לגמרי". בארט התעסק במיני תוכניות מוזרות ומשונות, אך שאר חברי הלהקה חשבו אחרת: במרץ 68' התקשורת דיווחה על "זמר/גיטריסט חדש" - דיוויד גילמור - שהפך את הפלויד לחמישייה, כשלמען האמת גילמור צורף ללהקה כבר בדצמבר 1967, למורת רוחו של סיד; הלהקה דרשה מגילמור: "נגן כמו בארט!". מעמדו של בארט נפגע שוב, ודרכו אל מחוץ ללהקה נראתה קרובה מתמיד. יחסו של בארט אל חבר הלהקה החדש השתקפו היטב בסיפור הבא: בעוד חברי הלהקה מנסים ללמד את דייויד את שיריהם, נכנס סיד עם שיר חדש, וכשהראה אותו ללהקה שינה את השיר כל העת, כך שאף-אחד לא יוכל לעקוב אחר המקצב וללמוד לנגנו. חברי הלהקה האחרים העדיפו שבארט ימשיך לכתוב ולהקליט עם הלהקה - אך לא להופיע. למעשה, הלהקה הייתה חמישיה במשך חודש בלבד. מנהלי הלהקה, פיטר ג'ונר ואנדרו קינג, שהיו משוכנעים שבארט הוא-הוא הפלויד, לא יכלו להמשיך לתמוך בלהקה ללא-בארט. מבחינת הלהקה זה היה או בארט, או להישאר בחוץ. הפיתרון של שניהם היה להוציא את בארט מהלהקה - ואת הפלויד מחברת התקליטים, כשהם מהמרים על קריירת הסולו של סיד. בסוף מרץ 1968 יצא סיד בארט מהלהקה. בנקודה זאת יש להבהיר כי הסיפור המדויק אודות הוצאתו של בארט מהלהקה לא ממש ברורה עד היום, והגירסאות של הסיפור רבות כמספר האנשים הקשורים לפרשה. יש לסיפור גם גירסה רשמית של הלהקה, כאשר, לטענתם, בארט לא צורף עוד להופעות בינואר 68', כשמבחינה משפטית הוא היה מחוץ ללהקה רק במרץ של אותה שנה. בסופו של דבר נשארו גם סיד וגם הלהקה ב-EMI. עזיבתו של בארט את הלהקה לא מנעה ממנו להגיע להופעות של הלהקה - הפעם בתור צופה בשורות הראשונות-, ולבהות בעיניים קפואות על הגיטריסט החדש של הלהקה - דייויד גילמור. את האלבום "Saucerful of secrets", אלבומה השני של הלהקה, הקליטה הלהקה בחלקה עם בארט, מבלי לתת לו את הקרדיט (שניתן לו רק שנים לאחר מכן, ע"י הלהקה), עניין מהותי כשמדובר בבארט- האיש שעד לפני מספר חודשים מועט היה האדם הראשי בלהקה, הסולן וכותב המילים. יוצא דופן מהבחינה הזו הוא השיר האחרון - "jugband blues" - שכתב וביצע בארט עצמו. השיר, שנהפך במשך השנים לאחד מנכסי צאן הברזל של הלהקה, הוא למעשה תמונת מצב של עולמו של סיד, תוך שהוא מאשים באופן חמור את הלהקה על שהוציאה אותו מתוכה. השיר מתאר בצורה מבעיתה ומרגשת את מצבו של בארט באותה תקופה: החרדות, עירפול החושים, האפאתיות. באביב 1968, זמן קצר לאחר עזיבתו של בארט את הפינק פלויד, ניסתה EMI 'לדחוף' את בארט ליצירת אלבום סולו, אך הניסיונות עלו בתוהו, ובארט נעלם, כנראה לביתו בקיימברידג'.
 

brotos

New member
נספח: סקירה של ציף בנושא הסמים.

סיד החל להתנסות בסמים כנראה בשלב יחסית מוקדם. יש קליפ שצילם אחד מחבריו, שמראה את סיד וחברים על "פטריות", בשדה מחוץ לקיימברידג´, כנראה ב-1965. אני מנחשת שהוא הושפע בכך מהסופרים והמשוררים האמריקאים שקרא, שכתבו בשנות החמישים (דור ה"ביט") אבל זו רק הערכה שלי, על סמך דברים שאמר ווטרס בראיונות. גל הפסיכדליה היה קשור קשר ישיר לסם LSD - סם סינתטי, שנהיה פופולרי בקרב סטודנטים וצעירים אמריקאיים בסביבות 1965-1964. הסם לא היה בלתי-חוקי בתחילה, ולכן נהיה פופולרי, מהר. זהו סם שגורם להזיות, לראיה מעוותת של המציאות. הפסיכדליה הבריטית אמצה את הסממנים האמריקאיים, ביניהם השימוש ב-LSD. סיד החל להשתמש בסם כנראה במקביל לכניסת הפלויד לתחום הפסיכדליה, בשנת 1966. הוא כנראה החל לצרוך את הסם בכמויות גדולות בסוף 1966 ותחילת 1967 - בדיוק בתקופה בה הפלויד פרצו ונהיו הלהקה הפסיכדלית המובילה, וסיד כתב את מרבית השירים שלו עבור הלהקה. במקביל, הוא לקח גם סמים אחרים: חשיש ו/או מריחואנה, שהם סמים המופקים מעלי צמח הקנבוס. בשלב מאוחר יותר, סיד החל לקחת גם סם סינטתי שנקרא בשפת הרחוב מנדרקס (בארה"ב קוראים לו quaalude). זה אינו סם חזק במיוחד, והוא פותח במקור כתרופה למשהו, כמדומני. בכל מקרה, אנשים האמינו שיש לו השפעה נוגדת ל-LSD, היינו, הוא מונע לכאורה כמה מהתופעות-לוואי של LSD (כגון פלשבקים פתאומיים. אבל, שוב, אני לא מומחית בתחום). כנראה בגלל זה סיד לקח אותו. עפ"י העדויות, סיד לקח כמויות גדולות מאוד של LSD, באותה תקופה. האם הוא לקח אותם על דעת עצמו או ש"השתילו" לו את הסם? מי יודע. עפ"י המחקרים המעודכנים, ההתנהגות של סיד החלה להתדרדר מיד לאחר סיום העבודה על האלבום Piper, בסביבות יוני/יולי 1967. סיד המשיך לקחת סמים גם בחודשים הבאים. אף אחד לא עצר אותו. מצבו החמיר בהדרגה. בעקרון, מה שניתן לומר בוודאות על מצבו הוא שהוא החל להתנתק מהמציאות. זה התחיל ממריבות עם חברי הלהקה, התפרצויות זעם ואלימות, בהמשך (בשנים הבאות) הוא החל לדבר לא לעניין ולא הצליח להחזיק שיחה. בחלק הולך וגדל של ההופעות הוא לא תיפקד. בחלק מהמקרים הוא לא הגיע להופעה - או ברח לפני שהתחילה, והלהקה לקחה גיטריסט-מחליף (דייויד או´ליסט מה-Nice, במיוחד). השירים שכתב נהיו יותר ויותר "מטורפים" - vegetable man, scream thy last scream וכו´. הסיפור על זה שהוא נעל את חברתו בחדר במשך כמה ימים ורק נתן לה ביסקוויטים דרך החריץ בדלת, הוא אמת. יש עדויות מהימנות על כך, כולל עדותה של ג´ון צ´יילד ועדותו של מישהו מהפלויד (שלא הזדהה בשם). מה ששוכחים לספר, אבל, הוא שכאשר סיד חזר לעשתונותיו, הוא נעל את עצמו בחדר וסירב לצאת במשך כמה ימים, מרוב בושה. סיפורים אחרים, לא ניתן כיום לאמת. הפלוידים לא ידברו על כך בפומבי כיום, ויכחישו אותם אם יישאלו עליהם. לאחר שסולק מהפלויד, סיד נעלם לכמה חודשים (כנראה חזר לקיימברידג´), וחזר ללונדון רק בסוף השנה. לדברי דאגי פילדס, עמו התגורר בשנת 1969, סיד כבר לא לקח LSD באותה תקופה. יתכן שהוא המשיך לקחת סמים אחרים כמו מאנדרקס או חשיש/גראס. מצד שני, הוא המשיך להתראות עם חלק מחבריו הוותיקים, שהיו עמוק בסמים. כאשר חזר לקיימברידג´ ב-1970, הוא התגורר בבית אמו, ומן הסתם לא לקח סמים עוד. לא ידוע אם סיד נטל אי פעם תרופות פסיכיאטריות (במרשם או שלא). אחותו טוענת שלא. מצד שני, לאחרונה יש הטוענים שזה סביר, לפחות באמצע שנות השבעים. סיד השמין באופן פתאומי בשנת 1975 - ר´ התמונה שלו באולפני אבי רואד מאותם ימים. עד שנת 1974 הוא נראה נורמלי - משקל נורמלי ושערות ארוכות. יש הטוענים שההשמנה והשינוי הקיצוני במראה החיצוני שלו היו תופעות לוואי של תרופות פסיכיאטריות שהיו נפוצות באותן ימים, לטיפול בחולי נפש. לדעתי, ההתדרדרות במצבו הנפשי נבעה בחלקה מהסמים, אך גם מסיבות אחרות. למשל, אנו יודעים היום שהעבודה על saucerful התחילה מיד לאחר סיום העבודה על piper. היינו, ללהקה לא ניתנה אפילו חופשה, והלחץ על בארט לכתוב שירים חדשים לאלבום ולסינגלים היה עצום. יתכן שהיו גורמים נוספים שלא ידועים לנו: נטיה מולדת למחלת נפש? אכזבה רומנטית? דברים אחרים? בראיון עם מייסון שראיתי אתמול, הוא אמר שאין לו מושג מה קרה לסיד, אבל הוא חושב שה-LSD היה חלק מזה.
 

brotos

New member
../images/Emo54.gif7) קריירת הסולו../images/Emo54.gif

בינואר 1970 יצא אלבום הסולו הראשון של סיד - "The Madcap Laughes": את החצי הראשון - ששה שירים- של האלבום הפיק ראש הלייבל "Harvest", מתוך EMI, מלקולם ג'ונס, שעזב את ההפקה מסיבות שנויות-במחלוקת; הוא נשאר בעל-ברית נאמן לסיד, ודחף להוצאת האלבום Opel ב-1988. את מלאכת ההפקה לקחו על עצמם גילמור ווטארס, שהביאו עימם את "Soft Machine", חבריהם הטובים, ואת ווילי ווילסון. למרות כל האנדרלמוסיה בהקלטות (עזיבת המפיק, התנהגותו הלא-יציבה של סיד והמצב הכללי-חברתי העדין שהתפתח סביב הנפשות הפועלות), האלבום עצמו נפלא מבחינה מלודית: לחנים עשירים, נגינה טובה וסאונד שגם אם היה לא-טוב-במיוחד הצליח להעביר את התחושה - אלבום שכל-כולו סיד בארט - ללא מסיכות, ישיר ואפל. גם הטקסטים הצליחו לחדור אל תוכו של המצב הנפשי הסבוך של סיד באותו זמן: "בתוכי אני מרגיש/ כה-בודד ולא אמיתי/ ...בבקשה הרימו יד/ אני רק בן-אדם... וקיעקתי את מוחי לאורך כל הדרך" . שירים בולטים מתוכו: terrapinהרומנטי והמקסים, no good trying המלנכולי ו-octopus הפנטסטי. בנובמבר 1970, הוא הוציא את אלבום הסולו השני שלו: "Barrett". האלבום הופק ע"י גילמור ורייט - בלי ווטארס -, שגם ניגנו באלבום. האלבום עצמו קודר מקודמו, גם מבחינה מוזיקלית: הוא מינימלי יותר, ומדגיש את קולו השבור של בארט), וגם מבחינת המילים: האלבום נפתח עם הבית הבא: " In the sad town/ cold iron hands clap/ the party of clowns outside/ rain falls in gray far away " [בעיירה העצובה/ ידי מתכת קרה מוחאות כפיים/ חבורת הליצנים בחוץ/ הגשם נופל באפור הרחק מכאן]. עוד שירים בולטים מתוך האלבום הם Dominoes ו-Rats. כתב הרולינג סטון תאר אז את בארט כאדם חיוור, ש"עיניו משדרות מצב תמידי של שוק". למרות זאת התעקש בארט ש"אני עדיין בסדר גמור, ובכל אופן- אני לא מה שאתם חושבים שאני". בראשית 72' נראה היה שבארט חוזר לעולם המוזיקה, ביחד עם להקה בשם "Stars", בה ניגנו מספר מוזיקאים מוכרים, כמו ג´ק מונק וטווינק. הם הופיעו בכמה הופעות מינוריות, עד שבהופעתם האחרונה הם נתקלו בביקורות קשות. לאחר שסיד קרא את הביקורות הללו הוא החליט לפרוש מעולם המוזיקה.
 

brotos

New member
נספח: ראיון עם בארט.

בשנת 1971 ערך כתב ה"מלודי מייקר" את הראיון האחרון עם סיד. שימו לב לתשובותיו של בארט, הסובלות מחוסר-מיקוד ובילבול תמידי. ---- ראיון עם סיד בארט סיד בארט הגיע ללונדון בשבוע שעבר ודיבר איתי במשרדו של מפיקו המוזיקלי- הראיון הראשון שלו מזה כשנה. שיערו קצר מאוד, כמעט כמו "גלוח ראש". סמלי? למה בדיוק?. הוא מאוד מודע למה שקורה מסביבו, אבל דיבורו מעורפל; הוא לא יציב תמיד. הוא מודע בכאב לתפקידו הלא-ברור שלו בעולם המוזיקה- "אף פעם לא הוכחתי שאני טועה. אבל אני באמת צריך להראות שאני ראוי", הוא אומר. אולי כבר הכל מסודר אצלו בראש. הוא אומר ב"octopus": "הכובען המשוגע צחק על האיש שעל המים". ש: מה היו מעשייך מאז עזבת את פינק פלויד, חוץ מליצור את שני האלבומים שלך? ת: ובכן, אני צייר, אומנתי כצייר... כנראה שהשקעתי פחות זמן בלצייר ממה שיכולתי להשקיע... אתה יודע, זה היה יכול להיות הקלה עצומה עבורי להתעסק בציור. בכל מקרה, אני יושב לי וכותב. הקטע עם אומנות בקולג' היה תמיד יותר מדי בשבילי לחשוב עליו. מה שהייתי יותר מעורב בו זה להיות מצליח בבית ספר לאומנויות. אבל לא הצלחתי לתעל את ההרגשה של לנגן בUFO ומקומות מהסוג הזה עם האורות וכל זה, והעובדה שהלהקה גדלה יותר ויותר. אני נמצא בבית בקיימברידג', יחד עם אימי. יש לי הרבה... ובכן, ילדים- במובן מסויים. דוד שלי... התחלתי להתרגל לקיום משפחה, בגדול. די לא-מסעיר. אני עובד במרתף, למטה במרתף. ש: מה תהיה קודם, צייר או מוזיקאי? ת: ובכן, אני חושב על עצמי כצייר, בסופו של דבר. ש: האם אתה רואה את השנתיים האחרונות כתהליך של חזרה על עצמך? ת: לא. אולי זה יכול להיות קשור עם מה שהרגשתי שיכול להיות טוב יותר בקשר למוזיקה, ככל שזה נוגע לעבודתי, בגלל שהרגשתי צורך בעבודה. רציתי לעבוד. אף פעם לא הודיתי בכך, בגלל שאני לא מהסוג שמודה בזה. ש: היו סיפורים עלייך שאתה מתכוון לחזור לקולג' או להשיג עבודה. ת: ובכן, ברור, כשאתה חי בקיימברידג', אתה חייב למצוא משהו לעשות. אני מניח שהייתי יכול לעבוד. לא עשיתי שום עבודה. אני לא רגיל לעשות עבודות חפוזות ואז להפסיק, אבל אני בטוח שזה אפשרי. ש: ספר לי על הפינק פלויד... איך הם התחילו? ת: רוג'ר ווטארס מבוגר יותר ממני. הוא היה בבית ספר לארכיטקטורה בלונדון. אני למדתי בקיימברידג'... אני חושב שזה היה לפני שהתמקמתי ב"קיימברוול" (קולג' לאומנויות). כל הזמן נעתי הלוך וחזור ללונדון. גרתי ב"הייגייט" איתו, חלקנו מקום שם, קנינו 'וואן' ובזבזנו הרבה מהמענק שלנו על פאבים ודברים כאלה. עשינו קאברים לשירים של ה"רולניג סטונז". נדמה לי שהיינו מעוניינים בלנגן בגיטרה... אני תפשתי איך לנגן עליה יחסית במהירות... אני לא ניגנתי הרבה בקיימברידג', בגלל שהייתי בבית ספר לאומנויות. אבל מהר מאוד החלתי לנגן בסצינה המקצוענית ומשם התחלתי לכתוב. ש: הכתיבה שלך תמיד נחשבה באופן טהור לשירים, ולא לקטעים אינסטרומנטליים ארוכים כמו הפלויד לא כן? ת: בחירת החומרים שלהם תמיד הייתה מאוד קשורה למה שהם חשבו כסטודנטים לארכיטקטורה. אנשים לא מסעירים למדי, הייתי חושב, בעיקר. אני מתכוון, כל מי שהיה נכנס לבית ספר לאומנויות כזה, כולם היו עובדים עליו... אולי הם עבדו על הכניסה שלהם לבית ספר לאומנויות. אבל הבחירה של החומרים הייתה מוגבלת, נדמה לי, בגלל העובדה שרוג'ר ואני כתבנו דברים אחרים. כתבנו שירים של עצמנו, ניגנו מוזיקה של עצמנו. הם היו מבוגרים ממני בשנתיים כמעט, אני חושב. אני הייתי בן 18-19. אני לא יודע אם היה שם קונפליקט, חוץ מ-אולי, הדרך שבה התחלנו לנגן, לא היתה מרשימה כמו שזה היה נראה לנו, אפילו, לא הייתה מלאת 'אימפקט' כמו שזה היה יכול להיות. כלומר, זה היה עשוי היטב, יותר משהיה מרגש. אני חושב על כל זה כחלום. ש: אהבת מה שהם עשו... העובדה שהמוזיקה התרחקה אט-אט משירים כמו "See Emily play"? ת: סינגלים הם תמיד פשוטים... כל הציוד היה חבוט ומיושן... כל הציוד איתו התחלנו היה שלנו, הגיטרות היו רכושנו. הרעשים האלקטרוניים היו נחוצים כנראה. הם היו מאוד מרגשים. זה הכל בעצם. כל מה שהיה חשוב היה לנגן על הבמה. ש: האם זה היה רק אתה שרוצה לעשות סינגלים? ת: אני מניח שזה רק אני. מן הסתם, כלהקת פופ, רציתי סינגלים. אני חושב ש-"אמילי" היה רביעי במצעדים.
 

brotos

New member
חלק ב' של הראיון.

ש: למה עזבת אותם? ת: זה לא היה ממש מלחמה. אני מניח שהכל היה עניין של להיות קצת מחוץ לעניינים. לא הרגשנו שהיה דבר אחד שהיה מכריע את ההחלטה. כלומר, התפרקנו, והיו המון בעיות. אני לא חושב שלפינק פלויד היו בעיות, אבל היו לי קטעים נוראיים, כנראה מעשי ידי, שהיה לי רכב ונסעתי איתו בכל רחבי אנגליה וכו'. עדיין... ש: אתה חושב שההצלחה עלתה לך לראש בכלל? ת: אנ'לא יודע. אולי אפשר לראות את זה כמשהו שעלה לי לראש. אבל אני לא יודע אם זה חשוב. ש: היו עלייך סיפורים שעזבת בגלל שהשתגעת עקב טריפים של אסיד. ת: ובכן, אנ'לא יודע, לא נראה כאילו יש לי הרבה קשר עם העבודה. אני רק יודע שהקטע של לנגן, ולהיות מוזיקאי, היה מאוד מרגש. מן הסתם, היה עדיף אם היה לי גיטרה מכסף עם מראות וכאלה עליה מאשר אנשים שגמרו על הרצפה או בכל מקום אחר בלונדון. בעיקרון, לא הייתי מודע לזה כמו שהייתי צריך להיות. כלומר, העמדה שלי כחלק מקבוצה של צעירים בלונדון... אנ'לא יודע איך קראתם לזה... אנדרגראונד, נכון?... לא הייתה בהכרח ממומשת ומורגשת, אני לא חושב, במיוחד מנקודת מבט של להקות. אני זוכר בUFO... שבוע אחד להקה אחת, שבוע אחר להקה אחרת, מתחלפים תדיר, בסידור הזה, אני לא חושב שזה היה פעיל כמו שזה יכל להיות. הייתי ממש מופתע שUFO- נגמר. רק לפני שבוע קראתי שזה לא נגמר. ג'ו בויד עשה את כל העבודה, ונדהמתי מאוד שהוא עזב. מה שעשינו היה מיקרוקוסמוס של סוג שלם של פילוסופיה, והיה לזה נטייה להיות די זול. העובדה שההופעה הייתה לא-ספונטנית; העובדה שלא חיינו במקומות יוקרתיים, עם דברים יוקרתיים מסבבנו. אני חושב שתמיד הגנתי על דברים כאלה... החיים היוקרתיים. זה כנראה בגלל שאני לא עובד הרבה. ש: לא היית מעורב בכלל באסיד, אם כך, במשך תקופת השיא שלו בקרב להקות רוק? ת: לא. נדמה לי שזה הכל היה קשור ל-לחיות בלונדון. היה לי מספיק מזל... תמיד חשבתי על לחזור למקום שבו אני אוכל לשתות תה ולשבת על השטיח. הייתי מספיק בר-מזל. כל הזמן הזה... הרגע הזכרת לי את זה. חשבתי שזה היה כיף חיים. חשבתי ש"סופט-מאשין" היו כיף גדול. הם ניגנו ב"Madcap", חוץ מקווין איירס. ש: האם אתה מנסה ליצור מצב-רוח בשירים שלך, יותר מאשר לספר סיפור? ת: כן, בהחלט. היה יכול להיות מעולה לעשות יותר מוזיקה של מצב רוח. הן מאוד טהורות, אתה יודע, המילים... אני מרגיש שאני מדבר שטויות. אני באמת חושב שהכל מבוסס על עובדת היותי גיטריסט והעובדה שעשיתי דברים לפני שנתיים או שלוש עם להקה שהופיעה באירופה, אנגליה ואמריקה, ואז לחזור ובקושי לעשות משהו, אז אני לא באמת יודע מה להגיד. אני מרגיש, אולי, שהייתי יכול להיות מואשם כמיותר-כמעט. אני לא מרגיש פעיל, ושהמודעות הציבורית שלי מרצה אותי. ש: אתה לא חושב שאנשים עדיין זוכרים אותך? ת: כן, אני אמור לחשוב כך. ש: אז למה אתה לא לוקח כמה מוזיקאים, והולך "לדפוק" כמה הופעות? ת: אני עדיין מרגיש שהקלטות לאלבום זה הדבר שצריך להיעשות. ולהסתובב ולהופיע יהפןך את זה למשימה בלתי-אפשרית. ש: לא בא לך לעשות הופעה חיה אחרי שנתיים? ת: כן, מאוד. ש: אז למה אתה מתעכב, האם זה הבעיה של למצוא את המוזיקאים הנכונים? ת: כן. ש: למה יש חשיבות עליונה... לעובדה שיהיו מוזיקאים מעולים או שתוכל להסתדר איתם? ת: אני חושש שאני חושב שהייתי צריך להסתדר איתם. הם צריכים להיות מוזיקאים טובים. אני חושב שיהיה מאוד קשה למצוא אותם. הם יהיו צריכים להיות מלאי-חיים. ש: אם כך, האם אתה אומר שאתה בן-אדם שקשה לעבוד איתו? ת: לא. כנראה חוסר הסבלנות שלי זו הבעיה היחידה, בגלל שזה חייב להיות מאוד קל. אתה יכול לנגן גיטרה באופן פרטי, שיערך יכול להיות ארוך יותר, אבל לנגן זה יותר מאשר להסתובב באוניברסיטאות וכאלה. ש: למה שלא תנגן לבד, בסגנון אקוסטי? אני חושב שתצליח מאוד. ת: כן... זה נחמד. ובכן, יש לי רק חשמלית. יש לי 'פנדר' שחורה שצריך להחליפה. אין לי ג'ינס כחול... אני באמת מעדיף מוזיקה חשמלית. ש: לאיזה אלבומים אתה מקשיב? ת: ובכן, לא קניתי הרבה. יש לי דברים כמו "Ma rainey" לאחרונה. נהדר. באמת מקסים. ש: האם אתה נכנס לבלוז, אם כן, בכתיבתך? ת: אני משער שכן. להקות שונות עושות דברים שונים. אני חש ש-"סלייד" יהיה דבר מעניין לשמוע, אתה יודע. ש: האם יהיה אלבום סולו שלישי? ת: כן. יש לי כמה שירים באולפן. ויש לי כמה קלטות. זה צריך להיות 12 סינגלים, וסינגלים עליזים. אני חושב שאוכל להפיק את האלבום הזה בעצמי. אני חושב שזה תמיד היה קל יותר לעשות את זה כך.
 

brotos

New member
../images/Emo82.gif8) החזרה לקיימברידג'../images/Emo82.gif

ב1974, עייף מהצקותיהם הרבות של מעריציו הנלהבים, עזב סיד את קיימברידג' - אליה הוא חזר זמן קצר לפני צאת אלבומו השני -, ועבר לבניין רב-קומות בלונדון, שם מצא את השקט הנפשי שלו. היו אנשים שציפו ששם ייצור את אלבומו השלישי. ואכן, ניגש סיד להקלטות באולפני "Abbey Road" (ב74'), למשך ארבעה ימים. ההקלטות נכשלו, פשוט משום שסיד לא היה במצב המנטאלי לעשות זאת. זו לא הייתה הפעם האחרונה שלו שם: ב1975, כשלהקתו לשעבר הקליטה את האלבום "Wish you were here" - שלמעשה, הוא אלבום "על" סיד עצמו, נכנס סיד לאולפן ההקלטות ולפי השמועות ביקש לנגן על גיטרה (אירוע אותו מכחיש מייסון בספרו, ובכל-אופן, אמינותו שנוינ במחלוקת). סיד היה חיוור ושמן, חסר שיער על פניו- כולל גבותיו, מראה ששוחזר בדמותו של פינק בסרט "החומה". אף אחד מחברי הלהקה לא-ידע מראש על הגעתו של סיד, מה שגרם להלם של חבריה ממראהו של סיד (אותו הם לא זיהו בתחילה), טראומה שנשארה עם חבריה במשך השנים מאז לא עשה בארט כמעט-כלום, וב1981 חזר לגור עם אימו בעיירת הולדתו. ב1988, 18 שנה לאחר אלבומו האחרון, החליטה EMI להוציא את האלבום "Opel", שאת יציאתו עודדו בעיקר מעריצים נלהבים של סיד. האלבום הכיל חומר שלא-הוצא וגירסאות שונות לשירים. ב1992 הציעה לו חברת התקליטים "Atlantic" סכום של 75 אלף פאונד כדי שיקליט "כל מה שירצה", אך סיד סירב להצעה. הצעה זו לא מפתיעה לאור העובדה שיצירתו של סיד צברה אוהדים רבים ברחבי העולם, חלקם באיזורים וגילאים מפתיעים (כמו כותבי שורות אלה). ב2001 יצא האוסף "Wouldn't you miss me?" שכלל שיר חדש שגילמור 'שלה' מתוך החומרים הישנים של סיד. כיום עדיין מתגורר סיד בביתו, כשאחותו סועדת אותו (אימו, ווינפרד, נפטרה לפני 13 שנה, ב1992). הוא מצייר להנאתו, נח, יוצא מדי פעם לסיבובים בעיירה השקטה, ומנהל חיים שקטים ורגילים. סיד לא נמצא בקשר עם הלהקה, גם בגלל משפחתו שמנעה קשר כזה במשך השנים, וגם בגלל חוסר הרצון לחזור לעברו; מאותה סיבה חזר לשמו המקורי – רוג'ר -, החלטה סמלית שמראה כי סיד בארט מת ממזמן, ומה שיש היום זה רק אדם שמן, חיוור ואפרורי, רוג'ר קית' בארט שמו.
 

melancholy man

New member
אחלה

כתוב יפה, מדיוק (עד כמה שידיעותי המוגבלות מאפשרות לדעת) ואפילו מבריק. אגב, בראיון הוא מזכיר את הקשר בין מה שפ"פ עשו בתקופת הראיון (תחילת שנות השבעים) להיותם תלמידי ארכיטקטורה, אני לא יודע עד כמה או למה הוא התכוון, אבל נראה לי שיש בזה משהו (בכלל לגבי היצירות של ווטארס) אולי זה אני אבל לי השירים והאלבומים של פינק פלויד נשמעים (באופיים) כמו שירים של ארכיטקט...
 

GingerBread Man

New member
מסכים

בייחוד לגבי יצירות ארוכות שלהם. זה נשמע יותר כאילו הם בונים את המוזיקה ופחות כאילו הם מלחינים אותה.
 

brotos

New member
מספר תודות.

קודם כל, צריך להבהיר שהביוגרפיה נכתבה במשותף עם גדעון (Mustapha Abrahim), שעשה את כל עבודת התירגום הרבה, עזרה טכנית, הערות סגנוניות ועזרה מורלית (הכנת קפה ב-3 בבוקר). גם לציף, שבלי הידע העצום שלה והנכונות לעזור, אני מניח שהייתה יוצאת לי ביוגרפיה דלה הרבה-יותר. תודה, ציף! ואחרון, לסיד בארט, שבטח לא מתעניין בשני פרחחים בני 19 שמספרים עליו מיני אגדות אורבניות, אבל הביוגרפיה הזו מוקדשת לו, בתקווה שיחלים במהרה!
 

One Echoe

New member
יפה מאוד.../images/Emo45.gifכן|

אני מניח שמחר אקרא את זה. ואני מניח שזה הולך למאמרים. כל הכבוד על ההשקעה ועל הנכונות
 

The Albatross

New member
פשוט מרגש ומקסים.

על חלק גדול ממה שכתוב פה לא שמעתי בחיים, ותמיד נחמד להאיר עוד צדדים באישיות הזאת, שקצת נחבאת באפילה.
 
למעלה