תראה, אור. הפיתוי שאתה מדבר עליו
בשבילך הוא מגוחך, בשבילי הוא נורא. אני רוצה לספר לך נקודה אישית: כשהייתי קטנה יותר, בערך בגילאי 13-15, הייתי קוראת הכל, רואה הכל, שומעת הכל ויודעת הכל הרבה הרבה מעבר למקובל בחברה החרדית. בשלב מסויים הרגשתי שזה מרעיל לי את הנשמה, קשה להסביר אבל זאת תחושה של לב מלוכלך; של מחשבות שאתה אף פעם לא יכול לדעת איפה יצוצו לך ושל כיווני מחשבה שלא יתנו לך שום אפשרות להתקדם. הפסקתי עם הכל לחלוטין, בצורה הקיצונית ביותר שיכולתי. ידעתי שלא אהיה קיצונית תמיד אבל היה לי חשוב לעשות את זה בצורה חריפה כדי להתאזן בסופו של דבר (דף מקופל שרוצים לישר - מקפלים לצד השני ואז הוא מתיישר...) לא ראיתי שום סרט - גם לא סרטי ילדים, לא קראתי שום ספרות חילונית - אפילו לא את אניד בליטון והחבורות הסודיות, לא שמעתי שום שיר ישראלי או לועזי - אפילו לא את "פה בארץ חמדת אבות"... מקום הלימודים שלי היה בת"א ובדרך רואים פרסומות ענק, חלונות ראווה וגם אנשים בפוזות שונות ומשונות. עד אז זה לא הפריע לי בכלל ופתאום, אחרי תקופה של "התנקות", ראיתי איזו שהיא פרסומת של קסטרו בגודל ענקי אסטרונומי שתלתה על הבניין של דיזינגוף סנטר מבחוץ. הייתה שם בחורה אחת שעמדה במין תנוחה כזאת... נו, זוועה (מצידי, כמובן). התמונה הזאת לא יצאה לי מהראש ימים! לא ידעתי איך להחלץ ממנה. ומה בסה"כ ראיתי?!?! ועוד מדובר בבחורה!!! והרי עד אז תמונות גרועות יותר לא עשו לי כלום. הייתי מבולבלת מעצמי עד שהגעתי למסקנה (שהיום היא מאוד ברורה לי) שכשה"ניקיון הפנימי" נמצא ברמה גבוהה יותר - סף הרגישות נמוך יותר. מה הסיפור הזה רוצה להגיד?! - שעד שלא מנסים לא מבינים מה גודל ההשפעה של כל מה שרואים בחוץ על הנפש. ומדבר כזה אני היום נזהרת כמו מאש (משתדלת, לפחות. עד כמה שזה תלוי בי). בוודאי ש
אני בוחרת איך לחיות את חיי. בחברה החרדית יש כל-כך הרבה גוונים שמי שלא חי בתוכה לא מודע להם בכלל. אפשר להיות "חרדי" עם כיפה ושלוש תפילות ביום (לפעמים גם בלי זה) ושמירת שבת, אבל לאכול (כמעט) מה שבא ולראות (כל) מה שמתחשק ולעשות ככל העולה על הדעת. אם זה נקרא חרדי אז אני צנצנת, אבל בכ"ז - גם סוג כזה של אנשים נכנסים מתחת המטרייה של היהדות החרדית שקיבלה בדור האחרון המון המון רבדים. מה (או מי) גרם לי לרצות להתקרב דווקא לצד החזק, המאמין, המקצין בדברים מסויימים חוץ ממני עצמי?! חוץ מהאמת שלי - שלפי הצו שלה השתדלתי תמיד ללכת וגיליתי בצורה הברורה ביותר שאין אמת מלבד האמת האלוקית?! בחירה יש מספיק גם בתוך החיים שלי, תאמין לי. אלא שנקודת הבחירה נמצאת גבוה יותר. אין לי בחירה אם לנסוע בשבת או לא, אבל לפעמים בהחלט יש לי מאבק פנימי אם להרוג את היתוש הזה שנחת לו עכשיו ממש לידי - בשבת - ולעבור בכך על איסור מהתורה (תוך כדי תירוצים שהתורה מתירה להרוג מזיקים וכיו"ב גם בשבת). אין לי בחירה אם לאכול חזיר או לא, אבל קרה וקורה שאני מתלבטת קשות אם לסמוך על ההכשר המסויים הזה כשכל המשפחה שלי מתיישבת לאכול במסעדה, ובכל-זאת זכור לי שעל הרב הספיציפי הזה שנתן את ההכשר אמרו לי שלא כדאי לסמוך. זאת בחירה, אלא שהיא בנקודות אחרות לגמרי מהנקודות שאתה עצמך מכיר. מלבד זאת, יש לי הפתעה בשבילך: הבחירה שאתה מדבר עליה אינה בחירה כלל. מה שיש לחילוניות להציע היא הרבה ייצריות. אם בעניינים שבינו-לבינה, אם בסוגי מאכלים או בחופש בלי גבול וסייג. האם, לדעתך, יש כאן אפשרויות בחירה? אין שום ספק, גם לא לגדולי הגדולים שלנו, שהצד הזה נראה זוהר הרבה יותר. כשאחד משלנו נחשף לחיצוניות החילונית יתר על המידה הוא מאבד לחלוטין את יכולת הבחירה. הוא פשוט נלכד במגוון הפיתויים שיש לה להציע. אם יש כאלה שבכ"ז מצליחים לשמור על עצמם גבוה מעל כל זה - זה לא בזכות עצמם. זה או בזכות אבות, או שיש להם סיוע מיוחד משמים, או שהם פשוט מתפללים טוב... כשתעמיד מול אדם את האפשרות לחיות בדירת פאר ענקית עם בריכה מקורה, נהג צמוד וכל מנעמי העולם, ורק בסוגריים ובלחש תספר לו שכל העסק נקנה מכספים גזולים; מול האפשרות לחיות בצריף עלוב, דולף בחורף ולוהט בקיץ, בלי אגורה לקנות אפילו פרוסת לחם יבשה- אבל צריף שהושג ביושר - מעטים האנשים שיגלו את החוסן הנפשי הדרוש כדי לבחור בדרך הישרה והאמיתית, אם יימצאו כאלה בכלל. השאלה היא, אם כן, אם שלילת-הבחירה נחשבת לבחירה. ואז היא הופכת להיות שאלה שהתשובה לה ברורה. האם הבהרתי את עצמי היטב?
שלי. אגב, אני חושבת שאעתיק את דו-השיח הזה לבלוג
שלי.