השקת הרכבת הקלה!

מצב
הנושא נעול.

easylivin

New member
זאת לא "הרכבת הקלה הראשונה בישראל"
אלא אם התכוונו למדינת ישראל. ד"ש מיפו בשנות העשרים.
המונח הזה "הומצא מחדש"
הוא מתייחס לדבר אחר לחלוטין. לאותה "רכבת קלה" ביפו אכן קראו Light Railway, כשהכוונה הייתה למסילה צרה "זמנית" שמוקמת לצרכי אספקה בזמן מלחמה. והיא אכן פורקה לאחר תקופה קצרה. אבל אני לא בטוח שקראו לה באמת "רכבת קלה" בעברית של אותה התקופה... (אשמח אם מישהו יבהיר). ואילו המושג Light Rail המודרני הומצא בארה"ב אי-שם בשנות ה-70 בערך, כשהכוונה למסילה שהיא לא בהכרח צרה ובשום אופן לא זמנית, שמיועדת להסעת נוסעים ולא משאות. הכוונה היום היא לסוג של rapid transit (מערכת להסעת המונים) שמבוססת על חשמליות "ארוכות", הנוסעות בדרך כלל במסלול ייעודי (אבל לא בהכרח לכל אורך המסלול - לא חסרות מערכות LRT שיש להן מסלול נפרד, ורק במרכז העיר הן עוברות דרך רחובות להולכי רגל, בדיוק כמו בירושלים). כך שנכון לומר שהרכבת הקלה בירושלים היא מערכת ה-LRT הראשונה בישראל.
 
המונח הזה "הומצא מחדש"
הוא מתייחס לדבר אחר לחלוטין. לאותה "רכבת קלה" ביפו אכן קראו Light Railway, כשהכוונה הייתה למסילה צרה "זמנית" שמוקמת לצרכי אספקה בזמן מלחמה. והיא אכן פורקה לאחר תקופה קצרה. אבל אני לא בטוח שקראו לה באמת "רכבת קלה" בעברית של אותה התקופה... (אשמח אם מישהו יבהיר). ואילו המושג Light Rail המודרני הומצא בארה"ב אי-שם בשנות ה-70 בערך, כשהכוונה למסילה שהיא לא בהכרח צרה ובשום אופן לא זמנית, שמיועדת להסעת נוסעים ולא משאות. הכוונה היום היא לסוג של rapid transit (מערכת להסעת המונים) שמבוססת על חשמליות "ארוכות", הנוסעות בדרך כלל במסלול ייעודי (אבל לא בהכרח לכל אורך המסלול - לא חסרות מערכות LRT שיש להן מסלול נפרד, ורק במרכז העיר הן עוברות דרך רחובות להולכי רגל, בדיוק כמו בירושלים). כך שנכון לומר שהרכבת הקלה בירושלים היא מערכת ה-LRT הראשונה בישראל.
בוא לא נסתבך בסמנטיקה ונעמוד על עובדות
תקרא לזה איך שתרצה: רכבת קלה, טראם, "חשמלית" Streetcar, LRT ווטאבר. העובדה היא שפעלה ביפו, מהנהמל עד לתחנה במנשיה רכבת קלה שעברה בככר השעון וברחוב רזיאל של ימנו. היא פעלה "תקופה קצרה" של לפחות 10 שנים ורוב הזמן בשימוש מסחרי. בתמונה רואים את הקרונות מביאים תיבות הדר לנמל. בתחילה היא פעלה בשירות הצבא כחלק מהמסילה הצרה ללוד אבל לאחר מכן, כשהניחו מחדש פסים ברוחב סטנדרטי ממנשיה ללוד, המשיכה המסילה הפנימית לשרת עוד 10 שנים כאמור ובתחילת שנות העשרים אפילו הוחלפו הקטרים בגוררי בנזין. אז היתה מסילה לשימוש פנימי בתוך אחת הערים בארץ הקודש. ברור שזאת לא היתה מערכת הסעה המונית וברור שהיא לא נקראה בשם הייטקי חדיש, אבל אתה יודע שבאגד מזמן לא נוסעים אומינבוסים או אבטובוסים....
 
בוא לא נסתבך בסמנטיקה ונעמוד על עובדות
תקרא לזה איך שתרצה: רכבת קלה, טראם, "חשמלית" Streetcar, LRT ווטאבר. העובדה היא שפעלה ביפו, מהנהמל עד לתחנה במנשיה רכבת קלה שעברה בככר השעון וברחוב רזיאל של ימנו. היא פעלה "תקופה קצרה" של לפחות 10 שנים ורוב הזמן בשימוש מסחרי. בתמונה רואים את הקרונות מביאים תיבות הדר לנמל. בתחילה היא פעלה בשירות הצבא כחלק מהמסילה הצרה ללוד אבל לאחר מכן, כשהניחו מחדש פסים ברוחב סטנדרטי ממנשיה ללוד, המשיכה המסילה הפנימית לשרת עוד 10 שנים כאמור ובתחילת שנות העשרים אפילו הוחלפו הקטרים בגוררי בנזין. אז היתה מסילה לשימוש פנימי בתוך אחת הערים בארץ הקודש. ברור שזאת לא היתה מערכת הסעה המונית וברור שהיא לא נקראה בשם הייטקי חדיש, אבל אתה יודע שבאגד מזמן לא נוסעים אומינבוסים או אבטובוסים....
והנה עוד תמונה מרחוב רזיאל של היום
בספר "נמל יפו" של שמואל אביצור מדובר רבות על הרכבת הזאת ושימושיה האזרחיים.
 
תיקון קל, "בוסטרוס"
רחוב העסקים המודרני הראשון ביפו. שם גם נולדה גמנסיה הרצליה.
וגם דרך שכם
שמה ההסטורי של הדרך שכיום היא מוכרת לנו כרח' רזיאל/רח' אילת/דרך בגין/דרך ז'בוטינסקי. מככר השעון של היום יצאו עוד שתי דרכים ראשיות - דרך ירושלים (רח' בית אשל/בן צבי/דרך השבעה) ודרך עזה (רח' יפת של היום ובשמו הערבי רח' חילווה).
 

easylivin

New member
בוא לא נסתבך בסמנטיקה ונעמוד על עובדות
תקרא לזה איך שתרצה: רכבת קלה, טראם, "חשמלית" Streetcar, LRT ווטאבר. העובדה היא שפעלה ביפו, מהנהמל עד לתחנה במנשיה רכבת קלה שעברה בככר השעון וברחוב רזיאל של ימנו. היא פעלה "תקופה קצרה" של לפחות 10 שנים ורוב הזמן בשימוש מסחרי. בתמונה רואים את הקרונות מביאים תיבות הדר לנמל. בתחילה היא פעלה בשירות הצבא כחלק מהמסילה הצרה ללוד אבל לאחר מכן, כשהניחו מחדש פסים ברוחב סטנדרטי ממנשיה ללוד, המשיכה המסילה הפנימית לשרת עוד 10 שנים כאמור ובתחילת שנות העשרים אפילו הוחלפו הקטרים בגוררי בנזין. אז היתה מסילה לשימוש פנימי בתוך אחת הערים בארץ הקודש. ברור שזאת לא היתה מערכת הסעה המונית וברור שהיא לא נקראה בשם הייטקי חדיש, אבל אתה יודע שבאגד מזמן לא נוסעים אומינבוסים או אבטובוסים....
למה שהיה ביפו, אי אפשר לקרוא בשמות האלה:
לא "חשמלית", לא "streetcar" ובטח שלא "LRT". מדובר על דבר שונה לחלוטין - מסילה צבאית צרה, שבמקרה עברה דרך רחובותיה של עיר (לא חסרו עוד כאלו במלחה"ע ה-1 באירופה). לא חלף זמן רב מסיום המלחמה ועד לפירוקה. אף אחד לא מתווכח עם העובדות הידועות שציינת, בני. השאלה היא, האם קראו לה בעברית של אותה התקופה בשם "רכבת קלה"... זה הדבר היחיד שיש לקחת בחשבון, כי מבחינה מהותית כאמור זה היה דבר שונה בתכלית.
 
למה שהיה ביפו, אי אפשר לקרוא בשמות האלה:
לא "חשמלית", לא "streetcar" ובטח שלא "LRT". מדובר על דבר שונה לחלוטין - מסילה צבאית צרה, שבמקרה עברה דרך רחובותיה של עיר (לא חסרו עוד כאלו במלחה"ע ה-1 באירופה). לא חלף זמן רב מסיום המלחמה ועד לפירוקה. אף אחד לא מתווכח עם העובדות הידועות שציינת, בני. השאלה היא, האם קראו לה בעברית של אותה התקופה בשם "רכבת קלה"... זה הדבר היחיד שיש לקחת בחשבון, כי מבחינה מהותית כאמור זה היה דבר שונה בתכלית.
הרכבת הקלה של יפו
יחידות הצבא הבריטי שבנו והפעילו את את הרכבת הצבאיות הזמניות במלחמת העולם הראשונה כללו את הביטוי Light Railway בשמן (למשל 98th Light Railway Train Crew Company, פלוגת צוותי רכבת קלה מספר 98 שפעלה בא"י) ואוגדו מקצועית תחת הארגון הצבאי War Department Light Railways. בשנות ה-20 כונה קו יפו-נמל יפו בניירת הרשמית של רכבת המנדט Jaffa Tramway, אבל במקומות רבים אחרים התייחסו אל המסילה כמסילת Decauville ולמעשה גם המסמך הרשמי היחיד שאני מכיר בעברית מהתקופה שמתייחס לנושא סמוך (בניית מסילה צרה בת"א) מתייחס ל-"מסילת ברזל צרה" ול-"טרמוויי" ו-"דקוביל" בהקשר של מסילת 60 ס"מ בתל אביב. (מתוך פרוטוכול 42 של ועד תל אביב, ה' באב תרפ"א) ברור מאליו (מילולית) שאותה מסילה צרה, ששירתה גם את הציבור במשך כמעט עשור, עד 1928, לא היתה מה שכונה כיום LRT, והמונח streetcar הוא אמריקאי לכן ממילא לא רלוונטי בארצנו הבריטית דאז. עם זאת, השמות הרשמיים היה 'רכבת קלה' ו-'טראם', שמות שבמקרה נכונים גם לרכבת שחגגה שלשום יום-הולדת.
 

davidfainshtein

Member
מנהל
השקת הרכבת הקלה!
כמי שעוקב ומתעד את פרויקט הרכבת הקלה בירושלים מאז חבלי לידתו הראשונים, עוד אי-שם לפני יותר מעשור, לא היה שום סיכוי בעולם שאפספס את המאורע ההיסטורי הזה. וכך, על אף העייפות הרבה והמחסור הכרוני בשעות שינה, ויתרתי בשמחה על שנת יום השישי והתייצבתי ב- 5:00 בבוקר בקצהו הצפוני של הקו, בתחנת חיל האוויר. לא עברו אלא דקות בודדות ומרחוק נשמע ה"דונג" המוכר ומתוך מחשכי הבוקר הופיע לו מערך 42 גורר אחריו את אחיו מס' 37 - הרכבת שעתידה להיות הרכבת הרשמית הראשונה. אז נכון, שמעתה ועד עולם יתנהל ויכוח היסטורי - מי היא הרכבת הרשמית הראשונה באמת? לשאלה זו יש 4 תשובות נכונות שכן בניגוד למה שהובטח, הרכבות הראשונות משני קצוות הקו יצאו ב- 05:15 ולא ב- 05:30 כפי שהובטח. אז נכון שרוב האח"מים היו דווקא על הרכבות הבאות, אלה שיצאו ב- 05:30, אני בחרתי לצאת לדרך עם הרכבת הראשונה באמת, בדיוק כמו חברנו logan שעשה זאת מקצהו הדרומי של הקו. אז אחרי 7 שעות נסיעה רצופות לאורך הקו האדום - קו הטראם הראשון בישראל וארחי כמה כוסות קפה חזק במיוחד, נצא לדרך עם התמונות שיספרו את סיפורו של היום ההיסטורי הזה. מפאת הרצון להעלות את התמונות כמה שיותר מהר, בחרתי לוותר בשלב זה על העריכה והתיקון ואני מעלה את התמונות כמות שהן, לאחר מיון והקטנה בלבד. תהנו!
==35==
 

davidfainshtein

Member
מנהל
השקת הרכבת הקלה!
כמי שעוקב ומתעד את פרויקט הרכבת הקלה בירושלים מאז חבלי לידתו הראשונים, עוד אי-שם לפני יותר מעשור, לא היה שום סיכוי בעולם שאפספס את המאורע ההיסטורי הזה. וכך, על אף העייפות הרבה והמחסור הכרוני בשעות שינה, ויתרתי בשמחה על שנת יום השישי והתייצבתי ב- 5:00 בבוקר בקצהו הצפוני של הקו, בתחנת חיל האוויר. לא עברו אלא דקות בודדות ומרחוק נשמע ה"דונג" המוכר ומתוך מחשכי הבוקר הופיע לו מערך 42 גורר אחריו את אחיו מס' 37 - הרכבת שעתידה להיות הרכבת הרשמית הראשונה. אז נכון, שמעתה ועד עולם יתנהל ויכוח היסטורי - מי היא הרכבת הרשמית הראשונה באמת? לשאלה זו יש 4 תשובות נכונות שכן בניגוד למה שהובטח, הרכבות הראשונות משני קצוות הקו יצאו ב- 05:15 ולא ב- 05:30 כפי שהובטח. אז נכון שרוב האח"מים היו דווקא על הרכבות הבאות, אלה שיצאו ב- 05:30, אני בחרתי לצאת לדרך עם הרכבת הראשונה באמת, בדיוק כמו חברנו logan שעשה זאת מקצהו הדרומי של הקו. אז אחרי 7 שעות נסיעה רצופות לאורך הקו האדום - קו הטראם הראשון בישראל וארחי כמה כוסות קפה חזק במיוחד, נצא לדרך עם התמונות שיספרו את סיפורו של היום ההיסטורי הזה. מפאת הרצון להעלות את התמונות כמה שיותר מהר, בחרתי לוותר בשלב זה על העריכה והתיקון ואני מעלה את התמונות כמות שהן, לאחר מיון והקטנה בלבד. תהנו!
==36==
עם התקדמות מחוגי השעון, הירושלמים בהמוניהם יוצאים להתנסות בפלא החדש.
 

davidfainshtein

Member
מנהל
השקת הרכבת הקלה!
כמי שעוקב ומתעד את פרויקט הרכבת הקלה בירושלים מאז חבלי לידתו הראשונים, עוד אי-שם לפני יותר מעשור, לא היה שום סיכוי בעולם שאפספס את המאורע ההיסטורי הזה. וכך, על אף העייפות הרבה והמחסור הכרוני בשעות שינה, ויתרתי בשמחה על שנת יום השישי והתייצבתי ב- 5:00 בבוקר בקצהו הצפוני של הקו, בתחנת חיל האוויר. לא עברו אלא דקות בודדות ומרחוק נשמע ה"דונג" המוכר ומתוך מחשכי הבוקר הופיע לו מערך 42 גורר אחריו את אחיו מס' 37 - הרכבת שעתידה להיות הרכבת הרשמית הראשונה. אז נכון, שמעתה ועד עולם יתנהל ויכוח היסטורי - מי היא הרכבת הרשמית הראשונה באמת? לשאלה זו יש 4 תשובות נכונות שכן בניגוד למה שהובטח, הרכבות הראשונות משני קצוות הקו יצאו ב- 05:15 ולא ב- 05:30 כפי שהובטח. אז נכון שרוב האח"מים היו דווקא על הרכבות הבאות, אלה שיצאו ב- 05:30, אני בחרתי לצאת לדרך עם הרכבת הראשונה באמת, בדיוק כמו חברנו logan שעשה זאת מקצהו הדרומי של הקו. אז אחרי 7 שעות נסיעה רצופות לאורך הקו האדום - קו הטראם הראשון בישראל וארחי כמה כוסות קפה חזק במיוחד, נצא לדרך עם התמונות שיספרו את סיפורו של היום ההיסטורי הזה. מפאת הרצון להעלות את התמונות כמה שיותר מהר, בחרתי לוותר בשלב זה על העריכה והתיקון ואני מעלה את התמונות כמות שהן, לאחר מיון והקטנה בלבד. תהנו!
==37==
 

davidfainshtein

Member
מנהל
השקת הרכבת הקלה!
כמי שעוקב ומתעד את פרויקט הרכבת הקלה בירושלים מאז חבלי לידתו הראשונים, עוד אי-שם לפני יותר מעשור, לא היה שום סיכוי בעולם שאפספס את המאורע ההיסטורי הזה. וכך, על אף העייפות הרבה והמחסור הכרוני בשעות שינה, ויתרתי בשמחה על שנת יום השישי והתייצבתי ב- 5:00 בבוקר בקצהו הצפוני של הקו, בתחנת חיל האוויר. לא עברו אלא דקות בודדות ומרחוק נשמע ה"דונג" המוכר ומתוך מחשכי הבוקר הופיע לו מערך 42 גורר אחריו את אחיו מס' 37 - הרכבת שעתידה להיות הרכבת הרשמית הראשונה. אז נכון, שמעתה ועד עולם יתנהל ויכוח היסטורי - מי היא הרכבת הרשמית הראשונה באמת? לשאלה זו יש 4 תשובות נכונות שכן בניגוד למה שהובטח, הרכבות הראשונות משני קצוות הקו יצאו ב- 05:15 ולא ב- 05:30 כפי שהובטח. אז נכון שרוב האח"מים היו דווקא על הרכבות הבאות, אלה שיצאו ב- 05:30, אני בחרתי לצאת לדרך עם הרכבת הראשונה באמת, בדיוק כמו חברנו logan שעשה זאת מקצהו הדרומי של הקו. אז אחרי 7 שעות נסיעה רצופות לאורך הקו האדום - קו הטראם הראשון בישראל וארחי כמה כוסות קפה חזק במיוחד, נצא לדרך עם התמונות שיספרו את סיפורו של היום ההיסטורי הזה. מפאת הרצון להעלות את התמונות כמה שיותר מהר, בחרתי לוותר בשלב זה על העריכה והתיקון ואני מעלה את התמונות כמות שהן, לאחר מיון והקטנה בלבד. תהנו!
==38==
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה