כתבות

i c u 2

New member
כתבה: להפסיק להירתע ולהתנשא ולהתחיל להקשיב

סלסול השכמה מאת: חגי אוזן, מערכת וואלה! יום שישי, 20 בנובמבר 2009, 7:39 את הרוק'נרול הכי טהור ואותנטי בארץ אפשר למצוא דווקא בסצינה הים תיכונית. חגי אוזן קורא לכם להפסיק להירתע ולהתנשא ולהתחיל להקשיב קל לחשוב שעם פריחת הסלסולים במוזיקה הישראלית הגיעה מותה של סצנת הרוק הישראלית. שני הז'אנרים הכל כך קוטביים האלה נמצאים תמיד בסוג של תחרות על האוזן הישראלית. תמיד צליל אחד מגיע על חשבון הצליל השני וזה משפיע גם על רמת התסכול של הקהל המקופח. עכשיו כשהענטוזים שולטים, הקהל של הרוק מרגיש יתום. השבוע הייתי בהופעה של עופר לוי באשדוד והרגשתי בדיוק את ההפך. יש רוק בישראל ולא סתם רוק, רוק אמיתי, טהור ואותנטי. רוק במובן של האנטי ממסדיות והבעיטה במוסכמות. רוק שסוחף קהל שזקוק לזריקה מטלטלת. את כל אלה אפשר למצוא דווקא באגף אחר ומפתיע יותר של המוזיקה הישראלית. למרבה האירוניה, מי שנכנסה למשבצת של הרוק הישראלי היא המוזיקה המסתלסלת, שסוחפת אליה קהל בעל דמיון מדהים לזה של הרוק. בשני הקטבים יש קרח ובשני הסגנונות יש אש. בהופעה של עופר לוי הדמיון לקהל של הופעות הרוק זעק לשמיים. מקועקעים, נצמדים לבמה באקסטזה וגורמים כאבי ראש למאבטחים. מאוד ייתכן שהעובדה שהמוזיקה הזאת זכתה להתעלמות ממסדית וצמחה בפראיות מתוך הג'ונגל הישראלי הפכה אותה לרוק הישראלי האמיתי. גם חייהם של כוכבי הסלסולים מתאימים באופן מדויק לאללה לקווי האופי של כוכבי רוק. מעריצות, מכוניות פאר וחיים ראוותניים במיוחד הם מחזות שכיחים. גם ההליכה על גבול הפשע היא חלק בלתי נפרד מהתמונה הכללית. סיפורים כמו זה של זוהר ארגוב מתרחשים גם היום. ישי לוי לא מפסיק להסתבך, ולמוזיקה הים תיכונית יש גם טראבל מייקר אידיאולוגי, עמיר בניון, שבועט בכל מה שזז. השבת השחורה של שלומי במקביל לבוז המסורתי שרוחשת תעשיית המוזיקה המזרח תיכונית לרוק הישראלי, יש הערכה עצומה לרוק שמגיע מחוץ לארץ. בכירי המסלסלים עושים כבוד לרוקרים הלועזיים, משלומי שבת שגדל על "בלאק סבאת'" ועד אבנר גדסי שהושפע מ"דיפ פרפל". הם מעריכים את היכולות הווקאליות המדהימות שיש לסולנים של להקות הרוק הגדולות. הקולות של הרוק הישראלי, לעומת זאת, רובם מנומנמים, עדינים ומבאסים את האוזן, שלא לדבר על הזיופים שזועקים לשמיים. אפילו לתום פטרובר ואורית שחף "היהודים" אין הרבה מעבר לערימה של מניירות ודאווין. מנגד, עופר לוי והחמולה שלו מפוצצים בסחורה הדרושה. גם במאפיינים אחרים אפשר למצוא דמיון. מול ההבדלים המהותיים במקצבים, בצלילי רבעי הטון והמאוואלים, אפשר למצוא מאפיינים משותפים בגרוב, בתשוקה והלהט. אפילו הטקסטים הנואשים הם אלמנטים בלתי נפרדים משני הסגנונות. עופר לוי קורע את הגרון, משתולל על הבמה, הנגנים מזיעים הקהל מתחרפן עליו ופותח פצעים שלפני כן הוא לא הודה בקיומם. דיסטורשן עם מאוואל כשתיעלם הרתיעה וההתנשאות של הז'אנר הרוקיסטי מהז'אנר שנחשב להיפוך שלו, תגיע גם ההקשבה. כך ייווצר דיאלוג פורה - ואני לא מתכוון לחיבור מקושקש של מזרח ומערב כמו זה של מרגלית צנעני עם ירוסלב יעקובוביץ' או שלומי סרנגה ויוני בלוך. הכוונה היא לחיבור בין הקיצוניים, כשאף אחד מהצדדים לא מתעקם ולא הופך פתאום ל"ים תיכוני" או "אמצע הדרך". ביוון זה עבד מצוין והוליד להיטי ענק, ביניהם "אסטינלאי" ו"פנומנו" של ואסיליס קאראס. למעשה גם בארץ זה עבד. בשנות השבעים, עוד לפני שהוקמו הגדרות, להקות הקצב פרחו במועדונים של רמלה וחלמו להרביץ קריירה רוקרית ברחבי העולם. משם צמחו בסופו של דבר בועז שרעבי, שימי תבורי, גבי שושן וניסים סרוסי. שירים כמו "שש עשרה מלאו לנער", "בראשית", או "ילדה קטנה" יכלו בקלות להתאים לאלבומים של ליאור נרקיס או קובי פרץ. החתן מצד הרוק יביא את התופים והדיסטורשן. הכלה מצד הסלסולים תביא את הגרוב, הקצב, כלים כמו "זורנה" וכמובן את הקול. רוקנרול כמו שצריך - ויאללה חתונה. נלקח מתוך כתבה ב וואלה
 
אני חייבת לאודות שיש צדק בדברך הבעיה היא ש...

שיש זמרים כמו עופר לוי שמעוותים את כולם לכדיי בכי (או כמו אבי ביטר לצורך העניין) וזה לא ממש נעים לשמוע
בכל אופן אתה צודק ברוב דברייך. זוהר ארגוב למשל יצר מוזיקה שדיי תמדה לרוק, ועובדה שעד היום לוקחים שירים שלו ללהקות או זמרי רוק למיניהם.. היום המוזיקה המזרחית יותר קרוב למוזיקת הטראנס מאשר למוזיקת הרוק וחבל לדעתי
 

i c u 2

New member
שלומי שבת שר משה פרץ בקיסריה

לינק לכתבה מ וואלה תרבות. אני מאוד רוצה לקוות שמשה פרץ יחזיק מעמד ולא יהיה עוד זמר שבא במהירות ונעלם במהירות כמו המון אחרים.
 

i c u 2

New member
תכירו את עמי אור

מאת: מערכת וואלה!, הפקה עצמית יום ראשון, 22 בנובמבר 2009, 10:12 כוכב חדש בשמי המוזיקה הים התיכונית מפציע עם סינגל ראשון מתוך אלבום בכורה. מקורות מספרים לנו שאליקו מרדיו לב המדינה אהב, ואתם יודעים מה זה אומר, נכון? כמובן קרדיט לוואלה דעתי: שיר פרווה, עוד שיר, לא אמרתי וואו כששמעתי אותו. מסכימים?
 

i c u 2

New member
האם ערוץ 24 הפך לערוץ המוזיקה הים תיכונית?

כתבה מ ynet: די לטיפוח מצחיק לגלות שבנסיונו להפוך את המוזיקה המזרחית לעיקר השידורים, מצליח ערוץ 24 דווקא להמאיס את הז'אנר על המעריצים. אבי שושן קורא לזמרים שלא לטבוע במערבולת הזאת אבי שושן פורסם: 19.11.09, 15:33 כל דבר בחיים טוב רק כשהוא נעשה במינון הנכון, לא יותר מדי ובטח שלא פחות מדי. בקבלה קוראים לזה שביל הזהב וב"קוסם מארץ עוץ" דרך האבנים הצהובות. מהבחינה הזאת, ערוץ 24 החדש הפך בשמונת החודשים האחרונים למוצר שלכאורה מחזק את המוזיקה המזרחית, אך למעשה ממאיס אותה מדי יום מחדש. ראו, לדוגמה, את לוח השידורים בבוקר יום שישי שעבר: שעה עם "הגדולים של שלומי שבת", 40 השירים הגדולים בז'אנר "הכפיים", שעתיים עם ירון אילן שמארח את ליאור נרקיס, שעה עם "המבוקשים" בז'אנר הים תיכוני, שעה של "ראש בראש" להיטי החפלה של קובי פרץ מול אלו של משה פרץ, ועוד ועוד. אם זה לא מספיק, שימו לב לאורחים בשבוע הזה בתוכניות הערוץ השונות. "מונית הקצב" אירחה את ליאור נרקיס, איציק שמלי וליאור פרחי. ב"זמר החתונות" מתועדים עופר לוי, ליאור נרקיס ושלומי סרנגה. ב"חוזר לשכונה" אלו משה פרץ וקובי פרץ, ומדי ערב מארח ירון אילן את מיטב אמני הז'אנר כמו איציק קלה, יואב יצחק, רון שובל ואייל גולן. 60 שנה התאוננו אמני הז'אנר המזרחי על קיפוח. מג'ו עמר ואביהו מדינה ועד אייל גולן וקובי פרץ. הם טענו, ובצדק, שהתקשורת מתעלמת מהישגיהם והצלחתם בשטח, ומשמיעה רק את אלה שהמוזיקה שלהם נעימה יותר לאוזן של העורך המוזיקלי, אדם שלרוב לא צורך מוזיקה מזרחית בזמנו החופשי. אך בשנתיים האחרונות, ובעיקר בשנה הנוכחית, האימרה שצריך להיזהר במה שמבקשים הוכיחה עצמה כרלוונטית מתמיד. במקום שאנשי ערוץ 24 ישלבו בו את המוזיקה המזרחית, זו השתלטה עליו לגמרי, ובכך הרחיקה כל סגנון מוזיקלי אחר. אמנים כמו חוה אלברשטיין, שלום חנוך, אריק ברמן ויוני בלוך יתקשו היום לקבל חשיפה נאותה בערוץ לפרויקטים החדשים שלהם. אם בלוך כבר יקבל חשיפה בערוץ, זה יהיה רק שיתארח בתוכניתו של שמעון פרנס כדי לקדם את האלבום "מונו" של שלומי סרנגה. מי שכן ימצא במה בערוץ יהיו דווקא אמנים פחות ידועים ומצליחים כמו אודי הברי, גל סינווני ולירן טל שהצלחתם התקשורתית היא בערוץ בלבד ונובעת אך ורק מפעילותם הלא זוהרת בינתיים בז'אנר המזרחי. לצערי, אפילו חובב המוזיקה המזרחית הכי גדול יודה שהזמינות הגבוהה והנגישות בה הוא רואה ומאזין לזמרים האהובים עליו, גורמת לו, בסופו של דבר, לזעוק חמס. הנזקים שגורם ערוץ 24 לז'אנר המזרחי הם אדירים והתוצאות שלהם כבר באות לידי ביטוי. האמנים מקבלים תמונה מעוותת, ומאמינים שהפופולריות שלהם בערוץ היא אינדיקציה להצלחה בשטח (עיין ערך הופעתו של דודו אהרון הצעיר בהיכל התרבות). ולמעלה מזה, הקהל עשוי להפסיק ללכת להופעות בז'אנר, משום שאת אותם אמנים אפשר לראות בחינם על ידי הקלקת המספר 24 על השלט. צפייה בתוכנית "זמר החתונות" עם עופר לוי, למשל, העניקה תמונה מאוד סטיגמטית על הזמר ובעלי השמחה, והנציחה את כל הסטריאוטיפים המוכרים על הז'אנר והאנשים שצורכים אותו. האם באמת יש כאן שירות לצופה ומבט דוקומנטרי מעניין, או לחלופין, שמדובר בבדיחה על חשבון הכלה המקסימה לי ביטון ועל עופר לוי שצועק "יאללה שכונה" בין כל שיר ושיר? עם הקמתו מחדש של הערוץ, בא שם לידי ביטוי מגוון רחב של נושאים וסגנונות מוזיקליים. החל מתוכנית המוזיקה היהודית בהנחייתו של ידידיה מאיר ועד לתוכניות בהנחייתם של דפנה לוסטיג, לי בירן, ג'ייסון דנינו הולט, אורנה דץ וטל מוסרי. אפילו תוכניתם המעולה של יוני רועה וגלית גיאת, שנתנה במה לאמנים מזרחיים שלא משטנץ ה"כפיים", כמו שירלי צפרי, ציון גולן, התזמורת האנדלוסית, דקלון ורמי דנוך מ"צלילי העוד", התבטלה. ראוי היה שאמני הז'אנר יבינו כי הערוץ במתכונתו הנוכחית מסב להם יותר נזק מתועלת, וגורם להם להמאיס את עצמם על הקהל שלהם. מעבר לזה, הדבר גם יוצר אנטגוניזם - מוצדק - בקרב האמנים שלא מז'אנר זה, שלא זוכים להשמעות בערוץ ולקידום דומה. אמרה ידועה של חז"ל היא "מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך". ראוי היה שכל האמנים המזרחים, שמתהדרים בזיקתם לדת, יבינו את המערבולת אליה נכנסו, שממנה כדאי להם להימלט כמה שיותר מהר. ולערוץ נאמר, תודה על המגמה הראשונית, עכשיו הזמן להחזיר עטרה ליושנה ואת האיזון ללוח השידורים.
 

i c u 2

New member
שיר השבוע של 24 - אביהו שבת "קחי את ליבי"

אחרי "עדיין שלך" מגיע להיט חדש מבית היוצר של אביהו שבת. השיר מבוסס על הלהיט "Pennies In My Pocket" של אמיליו אסטפן, שהופיע בפסקול הסדרה "מיאמי וייס" קישור
 
למעלה