לאה שקד, מתארחת בפורום

לאה שקד

New member
תשובה לדורון בנושא הפעלה בחופשות

לדורון שלום, למשרד החינוך יש עניין רב לאפשר את כל ימי הלימודים בחופשה כולל את 6 ימי הבחירה הבודדים. לשם כך תגמלנו כספית את המורים המוכנים לעבוד בחופשות ואף אפשרנו להם לצאת לחופשה במהלך שנת הלימנודים במסגרת שנת לימודים גמישה.כידוע לך הבעיה איננה כספית כי מחסור בכוח אדם המוכן לעבוד בערבי חג. לעתים, למסגרות קשיים במציאת כוח אדם המוכן לעבוד ברצף במהלך כל השנה וכידוע המנהלים פוחדים להפעיל את המסגרת בכוח אדם חלופי. בעקרון, בית הספר צריך להראות מאמץ כי אכן הוא מתכוון לללמד בכל ימי החופשה. כידוע לך אין לנו אפשרות להכריח את המורה כפרט לעבוד בחופשה אם איננו רוצה. אנו מקווים כי ההורים בכל מסגרת יגיעו להבנה עם ההנהלה על קיום כל ימי הלימודים במידת האפשר.
 

לאה שקד

New member
תשובה לאמא של א´ בנושא הידרותרפיה

לאמא של א´ כפי שכתבתי לדורית מור אינני מומחית בסל השירותים של קופות החולים. אני מציעה שוב להפנות את השאלה אל פרופ´ אשר אור - נוי הממונה על המכונים להתפתחות הילד. בכל זאת מעניין אותי היכן בתך מקבלת את הטיפול ההידרותרפי והאם הוא ניתן ע"י פיזיותרפיסטית שיש לה הכרה במעמד מטעם משרד הבריאות. משום שלאחרונה גורמים שונים מציעים שירותים שונים תחת הכותרת של הידרותרפיה מבלי שהמטפל מורשה לעסוק בטיפול.
 

לאה שקד

New member
שתי תשובות לחילש

לחילש שלום, האחריות לביצוע ההסעה היא על הרשות המקומית. אני ממליצה כי תפני בכתב לרשות המקומית עם העתק למנהלת המסגרת כדי לדרוש שירות הולם שמגיע לבתך כדין. לא תמיד קיימת עילא חוקית לבטל את המכרז של הזכיין. אך עם סיום שנת הלימודים וחידוש המכרז, למנהל/ת המסגרת יש בהחלט מקום להמליץ על בחירה של חברה אחרת. אם השירות בלתי נסבל תוכלי לכתוב ישירות לגב´ שושנה ימין, הממונה על אגף ההסעות במינהל הפיתוח בירושלים. כתובתה: רח´ דבורה הנביאה 2, ירושלים. 2. היוגה לא נחשבת לפי שעה לטיפול פרא רפואי אלא כטיפול אלטרנטיבי. על אף שרבים רואים בו שירות מועיל אין עדיין גןף ממלכתי שמממן אותו.
 

לאה שקד

New member
תשובה לאמא של בנץ´ - זכויות ב. לאומ

לאמא של בנץ´ שלום, אינני בקיאה בתקנות הזכאות של הביטוח לאומי. בכל מקרה הפנייה צריכה להיות שלך אל הביטוח לאומי. אין כל צורך שתדווחי על כך לבית הספר בו הילד לומד. כמובן שתצטרכי להציג בפני הועדה את המסמכים הרפואיים של בנך. הועדה רשאית לדרוש לאבחן את הילד על ידי רופאים מטעמם. אין שום חובה כי ילד המקבל קצבה ילמד דוקא בחינוך המיוחד. כל הגופים הממלכתיים מנסים לקדם את נושא השילוב. הזכאות ניתנת לכל ילד כפרט ולא בשל היותו שייך למסגרת.
 

לאה שקד

New member
תשובה לאדי - טיפולים פ"ר

לאדי שלום, לעניות דעתי המסקנות שלך אינן מדויקות. ילד אוטיסטי/P.D.D נחשב לילד בעל תסמונת סומטית ולכן זכאי לשירותים פרא רפואיים מקופת החולים ללא הגבלת גיל וללא הגבלת מספר הטיפולים. בניגוד לסל השירותים במשרד החינוך שפורסם בחוזר מנכ"ל תש"ס8 (א´) אספקת השירותים באמצעות קופת החולים היא על בסיס צרכיו האינדיבידואליים של כל ילד כפי שמוגדר על יד הרופא המטפל. אין שום קשר בין הזכאות בביטוח הלאומי לבין מכסת הטיפולים שניתנת ע"י קופת החולים. אני ממליצה להזמין לפורום עובדת זכאות של הביטוח הלאומי שתוכל להשכיל אתכם בנושא.
 

לאה שקד

New member
תשובה למיכל בנושא שילוב

למיכל שלום, נושא השילוב החלקי של התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד סבוך ביותר בשל מחסור בתקציב לסיוע. אני תקווה כי יישום פרק ד´ לחוק השילוב תנסה להתמודד עם סוגיה זו. במידה רבה הדבר תלוי בתוספת תקציבית שנקבל לנושא זה. בעקרון אנו משתדלים כי כל בתי הספר החדשים לחינוך מיוחד יבנו כחלק מהקמפוס הרגיל ובסמוך לבית הספר הרגיל על מנת להקל על הנגישות של שתי המסגרות. נושא ההסעות לשילוב הוא באחריותה של הרשות המקומית. ניסינו בעבר להציע הסדר של התחשבנות בין הרשויות המקומיות לנושא זה, אך לצערנו עמדתנו לא התקבלה. אני מציעה לא להתייאש ולנסות להידבר עם כל רשות מקומית בנפרד.
 

לאה שקד

New member
תשובה לאמא של

לאמא של,, שלום רב, כפי שכתבתי לכם בראשית הערב הטיפולים הפרא רפואיים במסגרת החינוכית אינם עומדים בפני עצמם, אלא כחלק מתוכנית הלימודים של כל תלמיד. לא מספר הטיפולים הוא הקובע אלא איזו מטרה רוצים להשיג בעזרת הטיפול. פעמים רבות הטיפול הוא מועיל ומקדם רק כאשר כל הגורמים בגן מתרגלים את אותה תוכנית והמטפלת היא רק המעצבת אותה. אני לא רוצה בשום מקרה למנוע ממך את הפנייה לקופת החולים לטיפולים משלימים במידה שבתך זקוקה לתוספת טיפול. אני חוזרת על המלצתי כי תזמינו את פרופ´ אשר אור - נוי לפורום.
 

לאה שקד

New member
תשובה לגן המשולב

תשובה לגן המשולב, אינני עוסקת בהקצאת משאבים. הגן המשולב שואב את תקציבו ממכסת שעות השילוב של היישוב. הטיפולים הפרא רפואיים כמו גם שעות הגננת המיוחדת ניתנים במסגרת התוכנית הלימודים של כל ילד בנפרד ועל פי צרכיו החינוכיים. אין זכאות כוללת לקבוצה. כפי שכתבתי בתחילת הערב השירותים הפרא רפואיים הם שירותים "נלווים" לשירותי החינוך. לא תמיד כל המרבה הרי זה משובח. אני ממליצה כי תבחני יחד עם הגננות מה המטרות החינוכיות שנקבעו לגבי בנך בשנת הלימדים הנוכחית. והאם המטרות הם מושגות. פחות חשובה הכמות יותר חשובה האיכות והתוצאות.
 

לאה שקד

New member
תשובה לאמא - מחלה סומטית

לאמא שלום, P.D.D.נחשבת למחלה סומטית ולכן קופות החולים מחויבות לספק טיפול ללא הגבלת גיל וללא הגבלת טיפולים. כפי שכתבתי מספר פעמים הערב אני מציעה כי לא תשלחי את כל יהבך על הטיפולים הפרא רפואיים על אף חשיבותם. הטיפול איננו מטרה אלא אמצעי שפעמים רבות ניתן להשיגו גם באמצעות מורים מיומנים של חינוך מיוחד.
 

לאה שקד

New member
תשובה לדורית מור

לדורית ערב טוב, אני מתנצלת על כך שלא קיבלת תשובה בתחילת הערב. אמנם עניתי לך אך משום מה התשובה נעלמה לי. לכן אתחיל מהתחלה. אינני מומחית לשירותי בריאות של מכבי. בנושא זה אני ממליצה כי תזמיני את פרופ´ אשר אור - נוי הממונה על המכונים להתפתחות הילד להתארח בפורום שלכם. P.D.D נחשבת לתסמונת סומטית לכן קופות החולים צריכות לספק שירותים ללא הגבלת גיל וללא הגבלת טיפולים פר ארפואיים. כמו ילד הלומד במסגרת חינוך מיוחד זכאי לקבלת טיפולים מקופת חולים ללא קשר למקום לימודיו. לאחרונה משרד הבריאות את סל השירותים בתחום התפתחות הילד על בסיס נוסח חוק בריאות ממלכתי בתוספת שניע. סעיף 20 (4) : התפתחות הילד כולל שירותים מלידה ועד גיל 18: 1. ובחון וטיפול ע"י צוות מקצועי בילדים עד גיל תשע שנים. 2. אבחון וריפוי בהפרעות דיבור לילדים עד גיל תשע שנים. 3. טיפול צוות רהמקצועי לילדיםעם נכויות סומטיות יד גיל 18. 4. אבחון רפואי עד גיל 18 5. טיפול צוות רב מקצועיבדיספונקציה מוחית מזערית. (למעט הפרעות קשב וריכוז או ליקויי למידה), ליקויי שפה ודיבור, הפרעות בתקשורת או סרול מוטורילילדים עד גיל תשע שנים (לידים עם נכויות התפתחותיות עד גיל 18שנים). לא מצאתי הגרה נפרדת בסל השירותים של משרד הבריאות לטיפולים ביצירה והבעה. כפי שמצוין בפרסום בהודעה של משרד החינוך לא קיימת הפרדה בין תלמידים הלומדים בחינוך המיוחד לבין תלמידים הלומדים בחינוך הרגיל.
 
אולי עורך דין רן לפיד יוכל לעזור.

עורך דין רן לפיד מתמצא בזכויות תלמידים עם ליקויי למידה ובויכוחים עבורם עם מוסדות. רפואית, התחום לא בהכרח קשור. משפטית, אולי יש קירבה בין התחומים. האם את רוצה את מספר הטלפון שלו?
 

doroniz

New member
גישת בית הספר

לצערי גישת ביה"ס כולל המפקחת לא מראה נכונות להפעלת ששת ימי הבחירה בטענה שעפ"י חוזר המנכ"ל אין חובה להפעיל את ביה"ס בימים אלה. בשיחתנו לפני כשנה וגם בתשובתך הנוכחית אני מבין שהרעיון הוא להשתדל ולהתאמץ להפעיל את 6 הימים הללו. מה עושים???
 

doritmor

New member
דיאנה, מה דעתך להזמין את

פרופ´ אשר אור-נור? נראה לי שהוא באמת יוכל לענות על שאלות חשובות שמטרידות את חברי הפורום. לפי מה שהגב´ לאה שקד כותבת, אני לפחות הבנתי שילד PDD אמור לקבל טיפולים פארא רפואיים ללא הגבלה של כמות עד גיל 18! זה נשמע מדהים לאור המאבקים שיש לי עם מכבי בנושא. בלי להתייחס בכלל לזה שעד כה הם התכחשו לילדים מהחינוך המיוחד. עוד אשמח לברר, מה קורה עם החזרים עבור טיפולים פרטניים. הבן שלי החל לפני מס´ שנים בטיפולים אצל קלינאית תקשורת פרטית (כל הקלינאיות של מכבי היו עמוסות עם תורים ארוכים) . עלות הטיפולים גבוהה מאוד (200 ש"ח פעמיים בשבוע) ומכוסה חלקית מאוד על ידי הקופה. אם היינו הולכים לקלינאית בהסדר עם מכבי התשלום היה הרבה פחות. אבל כבר התחלנו ונוצר קשר טוב. האם בגלל זה יש להפלות אותנו לרעה. מה צריכה להיות המדיניות?
 

רחלרפ

New member
הגדרת PDD-דבריה של גב´ שקד

לצערי, הנסיון שלי מול הקופה (מאוחדת), מול משרד הבריאות:פרופ´ אור-נוי ואפילו שר הבריאות - לא מראה שיש הסכמה על כך שPDD נחשבת לנכות סומטית, להיפך: המאוחדת, ד"ר גליק,לא מכיר בכך ובהתאם לכך גם מסרב לספק שירותים ללא הגבלת גיל (כניתן לבעלי נכויות סומטיות). מבחינת הקופה, מגיל 6 הילדים שלנו מבריאים וצריך להלחם בשיניים על השתתפות הקופה בטפולים הפרא-רפואיים. ד"ר הררי, נציב קבילות הקופה, תומך בעמדת גליק וכותב אלי כך: "PDD אינה מסווגת כסומטית...ילדים המציגים תסמונת זו נכללים בסל משרד הבריאות-מחלות נפש"!! נציבת קבילות הצבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי כתבה לי: "טרם הושג סיכום לגבי המסגרת בה ינתנו טפולים לילדים הסובלים מPDD ובדבר הקפם של טפולים אלה. הנושא מורכב ונבחן לעומקו בהנהלת משרד הבריאות ובדיונים בין הנהלת המשרד לבין הנהלות קופות חולים" (פברואר 2001). פרופ´ אור נוי (מרץ 2002): "משרד הבריאות לא יכול לקבוע קטגורית כי PDD הינה בעיה התפתחותית סומטית המחייבת את הקופה במתן טפולים עד לגיל 18! הלואי ומאז חלו שנויים וגב´ שקד צודקת באמרה שקופות החולים צריכות לספק שירותים ללא הגבלת גיל לילדי PDD, הנסיון שלי+המכתבים שקבלתי - מוכיחים אחרת. הצעתי, הדרך היחידה ל´הלחם´ בקופות ולקבל את המגיע לנו עפ"י צרכינו היא על ידי תקשורת בינינו, כך שנוכל לעדכן זה את זה על הישגים שלנו מול הקופות ובכך נהווה קבוצת לחץ על הקופות - בחזקת קביעת עובדות בשטח.
 

Diana M

New member
../images/Emo41.gif לאה שקד, מתארחת בפורום../images/Emo41.gif

יום א´ 15.12 בין השעות 20.30-22.30 תתאחרח כאן גב´ לאה שקד, מפקחת ארצית ממטה האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך. גב´ שקד תשיב על שאלות גולשים בנושא זכויות ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסודות החינוך בכל הקשור לטיפולים פרא רפואיים, הבעה ויצירה ונלוים. כמו כן תתייחס לסוגיה של החזרים באמצעות קופות החולים עבור טיפולים אלה. מצורף שירשור שאלות שעלו על ידי גולשי הפורום. אתם מוזמנים להוסיף שאלות נוספות. אני מאחלת ערב מוצלח ומעניין לכולנו.
 

לאה שקד

New member
תשובה לדורון

לדורון, אין לי תשובה יותר טובה אלא לנסות בסבלנות לשכנע את המורים לעשות מאמץ נוסף. אגב, לאחרונה אגודת אלו"ט מנסה לקדם את נושא הנופשונים בקהילה. יתכן כי פתרון זה יקל במשהו גם על מורי החינוך המיוחד.
 

זהבה נ

New member
לאה שלום לך את כמובן זוכרת אותי

אני זהבה נ(שם משפחתי חסויי ברשת), הקמתי לפני יותר מעשר שנים את עמותת "ביחד" עם רבקה, אם פעילה נוספת(מקוה שנזכרת בי מפגישותנו בעבר במשרד ובכנסת בוועדות השונות). שאלתי בנוגע לחוק שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל שהתקבל לאחרונה בכנסת: האם המשרד נערך ליישום וכיצד, ואם כן, מתי יתחיל ביישום ? מה זה אומר לגבי תלמידים שזכאים לשילוב בפועל יותר ממה שקיים היום"שעות שילוב" שכולנו יודעים שזה מעט שבמעט??? תודה לך,
 

לאה שקד

New member
תשובה לזהבה - פרק השילוב בחוק

לזהבה שלום, כמובן שאני זוכרת אותך. אגף חינוך מיוחד נערך באופן אנטנסיבי ביותר ליישום פרק ד´ בנושא שילוב ובכלל זה תיקון כל חוזרי המנכ"ל הרלוונטיים. מאחר וחוק התקציב עדיין לא התקבל בכנסת אין לנו כל מושג איזו תוספת תקציבית נקבל אם בכלל. אך ללא קשר לתקציב יש מספיק נושאים שאותם יש ליישם לקראת שנה"ל הקרובה. השינוי המהותי הוא כי הזכאות לתוכנית השילוב ניתנת לילד בעל הצרכים המיוחדים המשולב בבית הספר הרגיל על פי חוק. את הזכאות נותנת ועדת השילוב הבית ספרית שמעתה היא במעמד סטאטוטורי. עדיין תוכנית השילוב היא במסגרת התקציבית העומדת לרשותנו מדי שנה. כידוע לך הגב´ דליה פז היא הממונה על השילוב והיא זו שמרכזת כעת את השינויים בנושא זה.
 

תוהה46

New member
שאלה ללאה שקד

בני בן ה- 15 נולד בנסיבות קשות וכתוצאה סבל מקשת של בעיות שעל רובן התגבר ברבות השנים. מאז גיל שלוש התפתח אצלו גמגום המלווה אותו עד היום. באשר לכישורי הלמידה שלו, השנים הוכיחו שהוא זקוק לתמיכה אינטנסיבית והרבה תרגול ושינון ואנחנו הענקנו לו עזרה פרטית מבלי לקבל כל סיוע ממערכת החינוך. באחרונה ערכנו לו אבחון דידקטי כדי לבחון ההקלות המגיעות וכן כדי לבחון תכנית למידה עבורו. הוא תלמיד כתה ט´ בחנוך הרגיל. הגשנו את סיכום האבחון ליועצת ביה"ס שכלל גם המלצות לתכנית למודים עבורו. על הפרק עומדת השאלה לגבי המשך למודיו בכתה י´ בעוד אנחנו שואפים להשאירו בכיתת מב"ר בביה"ס בו הוא לומד. היועצת בקשה שנעביר לידיהה את כ ל האבחון, ואנו מתלבטים כיוון שהאבחון מציג הנמכה משמעותית לגילו שעליהה אנו חולקים,וחוששים להעביר האבחון ליועצת שמא ייעשה בו שימוש להנשרת בני מביה"ס. יצויין שמדובר בילד ממושמע שהתנהגותו ללא דופי וכל אלטרנטיבה אחרת עבורו משמעותה העברתו לבי"ס עם קשיים ובעיות התנהגות . ברצוננו לברר את זכויותיו של בני, האם להעביר האבחון (למרות שהסיכום וההמלצות הועברו) ומה עלינו לדרוש. בתודה
 
למעלה