לאה שקד, מתארחת בפורום

לאה שקד

New member
תשובה לתוהה46

תשובה לתוהה 46, אל לך לחשוש להעביר ליועצת את סכום האבחון הדידקטי. הדרך היחידה לקבל הקלות בבחינות במהלך שנת הלימודים או בבחינות הבגרות היא באמצעות בית הספר. חשוב שהמורים ידעו על הקשיים הספציפיים של בנך. בית הספר מנוע מלהנשיר תלמידים,גם אם השגיהם הלימודיים אינם גבוהים במיוחד. רק אם נתחשב בצרכיו המיוחדים יש סיכוי שיתקדם. כמו כן חשוב לשתף גם את בנך בקבלת ההחלטות לגביו ולשאול אותו כיצד הוא מרגיש בכיתתו. אם במהלך שנת הלימודים יתגלו קשיים מיוחדים תוכלי להוועץ בגב´ כרמלה איגל הממונה על הטיפול בפרט במשרדנו: טל´ 6896102-03 ובכיתה ט´ הוא יוכל גם להנות משעורי עזר במידת הצורך.
 
שאלה בנושא שילוב

שלום רב בני לומד בגן תקשורת מזה כשנה וחצי. השנה החל הצוות בגן לשלבו לזמנים קצרים וקצובים בגן הסמוך בו לומדים ילדים "רגילים". לצערי אנו לא שבעי רצון מהדרך בה מתבצע השילוב. הן מבחינת הזמן הקצר, הן מבחינת הפעיליות בהם הוא משולב והן מבחינת אנשי הצוות המלווים אותו. אנו חושבים על אפשרות לשלב אותו יום בשבוע במסגרת אחרת בישוב אחר עם סייעת בהדרכתנו ובמימונינו. הבעיה היא שלדעתי הגן לא "יקבל" זאת בצורה כל כך טובה ואנו מפחדים שהדבר יפגע ביחס הצוות לבנינו וגם במידה מסוימת אלינו. חשוב לי לקבל את דעתך (וגם את דעת משתתפי הפורום) בנושא. עלי לציין שבני אכן "מוכן" לשילוב לדעת של הגורמים המטפלים. המון תודה...
 

לאה שקד

New member
תשובה לברבורית1

לברבורית1 שלום רב, אני כמובן אינני מכירה את בנך ולכן קשה לי לתת לך עצות בדבר קצב השילוב הרצוי לבנך. עם זאת כדאי שתנהגי בזהירות. כדאי שלפחות בצעדים הראשונים של בנך בשילוב יחווה חוויות של הצלחה. ובזמן של מעידות קלות צוות הגן יוכל לשמש לו משענת. אם אינך סומכת על שיקול דעתו של הצוות הרב מקצועי בגן תוכלי לפנות בעניינו לועדת ההשמה שתשקול במחדש באופן אובייקטיבי מה הכי טוב בשבילו. תוכלי להוועץ בנוסף ברופא או בעובדת הסוציאלית של הגן.
 
לגב´ שקד שלום רב

תוכנית שלמה ומגובשת נבנתה ע"י אנשי מקצוע רבים ומוכשרים וכל מי שעוסקים בתחום לקליטת ילדים עם צרכים מיוחדים בבתי ספר רגילים כדי שהחברה תתחיל לקבל אותם כמו שהם. למעט חריגים קיצוניים. שם אחד הספרים הוא: כמו כולם אבל אחרת. בפועל, הורים רבים שמנסים לרשום ילד חריג בכתה רגילה נדחים מסיבות שונות שלא תמיד יש להם הצדקה. האם לא הגיע זמן לשנות אפליה לא מוצדקת זו? ידוע לי שבמספר גנים באזור נס ציונה ורחובות השיטה מיושמת. מדוע לא תיושם בכל המערכת? 2. קיצוצים רבים הם נחלת כלל הציבור. תינוקות מגיל 0 עד גיל 3 כמעט ואינם זוכים לסיוע. לעיתים ישנם יותר מילד אחד עם צרכים מיוחדים. אם המשפחה מודרכת נכון הם מקבלים סיוע מאקים, אלי"ן ווריאטי ועוד. רבים אפילו אינם יודעים על זכויותיהם הבסיסיות. לא הגיע שמן שיונפק פלייר קטן שינתן לכל אם לאחר הלידה בו מפורטות הזכויות במקרה של ילד עם צרכים מיוחדים? מדוע הורים צריכים להפוך שולחנות כדי לקבל גם את המינימום? הכאב איננו מספיק גדול? תודה על תשובתך אתי מנהלת פורום זכויות ומוגבלות (נכים) בתפוז
 

לאה שקד

New member
תשובה לאתי אברהמי

לאתי שלום, את מתפרצת לדלת פתוחה. לפני שבועיים התקבלה בכנסת תוספת פרק ד´- פרק השילוב לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים המשולבים במסגרות הרגילות. על פי חוק החינוך המיוחד הרשום למסגרת הרגילה היא זכות טבעית לכל ילד. לא ניתן למנוע רישום של ילד בעל צרכים מיוחדים למסגרת הרגילה. הזכאות לתוכנית שילוב ניתנת מעתה ע"י ועדת השילוב הבית ספרית שקיבלה מעמד סטאטוטורי. כמובן שלא כל ילד יכול להשתלב ללא תנאי. ילדים שאינם יכולים להפיק תועלת מהמסגרת הרגילה עדיין יופנו באמצעות ועדת ההשמה למסגרות של החינוך המיוחד. על אף הקיצוצים הדראסטיים במשרד החינוך החינוך המיוחד לא רק שלא קוצץ אלא אף זכה לתוספת תקציבים לצורך של גידול טבעי. במקביל, משרד העבודה והרווחה מתקצב אף הוא על פי חוק פעטונים לגילאים שנה וחצי עד גיל שלוש. אתי, אני מצטערת כי עדיין את חשה שהורים צריכים להפוך שולחנות כדי לדעת את זכויותיהם. בשנה האחרונה נעשו צעדים משמעותיים בתחום זה. בעקבות דו"ח הועדה הציבורית של פרופ´ מלכה מרגלית, רבות מהרשויות מינו אדם מיוחד שיעסוק בתחום זה. הרשויות קבלו על עצמם לפרסם מידע רלוונטי לצבור ההורים הן בזמן הרשום לגני הילדים והן במהלך כל שנת הלימודים.
 
גב´ לאה שקד , תגובה

תודה על תשובתך העניינית. לדאבוני הרב, המצב בשטח שונה. רק השבוע נתקלתי במקרה מצער. בגלל סודיות, לא יכולה לדווח. אשמח אם תשלחי לי את החוק החדש או קישור אליו. תודה מראש אתי אברהמי מנהלת פורום זכויות ומוגבלות (נכים)
 

אמא מ

New member
שאלה לגברת לאה שקד

שלום רב, ברצוני לשאול בנוגע לזכויות ילדי PDD הלומדים בכיתות חינוך מיוחד בבית ספר רגיל. קראתי באתר של עמותת אפי שבכיתת תקשורת יש שתי מורות חינוך מיוחד ומספר סייעות ובנוסף לכך טיפולים פרא-רפואיים. התנאי לפתיחת כיתה כזאת -חמישה ילדים. ברצוני לדעת אם לילדים הלומדים בכיתת חינוך מיוחד שאינה מוגדרת כיתת תיקשורת מגיע סיוע, בנוסף למה שמקבלים התלמידים הסובלים מלקויות למידה. לכמה שעות של קלינאית תקשורת ושל מרפאה בעיסוק זכאים ילדים המאובחנים כלוקים בתסמונת אספרגר או PDD? האם הילדים זכאים לשעות הוראה של מורה מתמחה ב-PDD בנוסף לשעות של מחנכת הכיתה המתמחה בליקויי למידה? שאלה נוספת: האם משרד החינוך משתתף במתן תמריצים לקלינאיות תקשורת ומרפאות בעיסוק כדי שיגיעו לחיות ולעבוד גם במקומות המרוחקים ממרכז הארץ? אני מתכוונת לתמריצים מהסוג שמורים מקבלים באיזורי פיתוח/עדיפות. באזור מגורי ילדים לא מקבלים טיפולים פשוט כי אין מי שיעשה את העבודה. מטפלים רק במקרים החמורים ביותר. העיריה נמצאת במצב כלכלי קשה ולא יכולה להשתתף במתן תמריצים. בתודה מיכל
 

לאה שקד

New member
תשובה למיכל

למיכל שלום רב, הזכאות לחינוך מיוחד לתלמיד P.D.D נקבעת על ידי ועדת ההשמה,גם אם ההשמה היא בכיתה לחינוך מיוחד בבית הספר הרגיל. ההתאמה לצרכיו של התלמיד תעשה מתוך רצף השירותים הקיימים בכל אזור. בכל כיתה מסוג זה ילמדו בין 5 - 8 תלמידים בכיתה.בכיתה יאוכלסו תלמידים בטווח גילאים של עד שני שנתונים.בכל כיתה מלמדות מורה וסייעת לאורך יום לימודים (10 שעורים מדי יום משעה 8:00 עד 16:45) ולכן שתי מורות ושתי סייעות מחלקות ביניהן את יום העבודה. מכסת הטיפולים הפרא רפואיים לתלמידים אוטיסטיים מחושבת לפי 2.9 ש"ש לתלמיד אך מכסה זו אינה מהווה בשום מצב זכאות פרטנית של התלמיד. על סוג הטיפול והיקפו מחליט הצוות הרב מקצועי של הכיתה. הטיפול אפשר שיהיה פרטני או קבוצתי. תלמידים הלומדים בכיתה לליקויי למידה, הופנו על ידי ועדת השמה לכיתה עם רמת תקשורת גבוהה יותר מתוך הנחה שהילד מסוגל להפיק תועלת ממנה. עדיין הלמידה היא בקבוצה קטנה אך רוב הטיפול הוא בקבוצה.ולכן חישוב הזכאות פר התלמיד הבודד הוא קטן יותר. העובדים הפרא רפואיים במסגרות החינוך התקבלו לעבודה בתנאי שכר של עובדי הוראה. בדומה למורים העובדים באזורי הפיתוח גם המורים הפרא רפואיים מקבלים את אותו תגמול. לצערי המחסור במטפלים פרא רפואיים מורגש בכל הארץ, כמובן שבפריפריה המחסור גדול יותר. לעיריה אין שום קשר להעסקת המטפלים הפרא רפואיים.
 

לאה שקד

New member
תשובה לדורי

לדורי שלום, אני שמחה מאד להגיב על שאלתך משום שזה מאפשר לי להבהיר את ההבדל בין הזכאות לטיפולים פרא רפואיים במסגרת יישום חוק החינוך המיוחד לבין השירותים להם זכאים ילדים במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי. תיקון סעיף 22 (ב´) בחוק החינוך המיוחד מבהיר כי השירותים הפרא רפואיים הניתנים במסגרת חוק החינוך המיוחד אינם נחשבים לשירותי פרא רפואיים כמשמעם בחוק ביטוח בריאות ממלכתי. להלן ההבדל: השירותים הפרא רפואיים במסגרות החינוך המיוחד הם חלק אנטגראלי מתוכנית הלימודים האישית של התלמיד.החוק מגדיר שירותים אלה כשירותים "נלווים". על אף חשיבותם, הם נלווים לשירותי החינוך וכפופים למטרות החינוכיות של כל תלמיד. משמעות הדבר כי המסגרת החינוכית לוקחת אחריות על הצד החינוכי של התלמיד ולא על הצד הבריאותי שלו. הצרכים הבריאותיים של התלמיד שאינם נכללים בתוכנית הלימודים יסופקו על יד הגורם הרפואי לפי שיקול דעתו. תשובה קצרה לשאלתך: לא צריך להיות קשר ישיר בין הטיפולים הניתנים במסגרת החינוכית לבין הטיפולים הניתנים ע"י משרד הבריאות באמצעות קופות החולים. כל גוף מספק את השירות כמענה למטרות שונות. כאשר קיים צורך לתת את אותו סוג שירות משני הגורמים, רצוי מאד שהשירותים יהיו מתואמים ותהיה חלוקת עבודה מסודרת.
 
שאלה לגב´ לאה שקד

האם תלמידים הלומדים בכיתות מקדמות בבתי ספר רגילים זכאים לטיפולים פרא רפואיים כמו עמיתיהם הלומדים במסגרות של חינוך מיוחד? נאמר לי, שהיות שבית הספר הוא רגיל, ואינו מוסד לחינוך מיוחד, הזכאות לטיפולים אלו לא קיימת, ותמהני כיצד זה אפשרי, הרי מדובר בתלמידים שבועדת השמה הוגדרו כשייכים לאוכלוסיית החינוך המיוחד. אודה לך אם תבהירי את החוק בעניין.
 

לאה שקד

New member
תשובה לאוריתוש

לאורית שלום רב, תלמידים הלומדים בכיתות מקדמות במסגרות החינוך הרגיל זכאים לטיפולים פרא רפואיים ממכסת שעות השילוב של המתי"א, בהתאם לתוכנית החינוכית האישית של כל תלמיד. החישוב בגין כל תלמיד (לא לכל תלמיד) נעשה לפי 1 ש"ש עד כיתה ג´ ומכיתה ד´ ומעלה חצי שעה שבועית בגין כל תלמיד. רוב הטיפולים הפרא רפואיים בכיתות אלה ניתנות כדי לתת מענה לצרכים הרגשיים של התלמידיםבהתמודדות עם חומר הלימודים. על פי רוב עם העליה בגיל הטיפולים הפרא רפואיים כגון רפוי בעסק, רפוי בדיבור וקלינאות תקשורת יעילותם פוחתת.
 

לאה שקד

New member
תשובה לנגה33

לנגה שלום, בעקרון על פי חוק השילוב שהתקבל בכנסת לפני שבועיים הזכאות לחינוך מיוחד ניתנת באופן שווה לכל התלמידים בעלי צרכים מיוחדים אשר קיבלו זכאות לחינוך מיוחד. הזכאות מתייחסת לתוכנית השילוב ולא להיקף שעות. רצף השירותים הקיים מאפשר לבחון עד כמה הילד בעל הצרכים המיוחדים כפרט זקוק לשירותים מכלילים. כמובן שההנחה היא כי תלמיד המשולב בחינוך הרגיל יכול להנות מהנלמד בכיתה הרגילה עם 35 - 40 תלמידים.תוכנית הלימודים האישית - תח"י תפקידה להשלים עקרונות של הוראה מתקנת או לטפל בצרכים הרגשיים של התלמיד. מטבע הדברים שירותים אלה מצומצמים ביותר ואינם מיועדים להחליף את המורה הרגילה בכיתה. בכיתה הקטנה (המקדמת) בבית הספר הרגיל ילמדו תלמידים אשר זקוקים להוראה מתווכת באנטנסיביות גדולה יותר עם מספר תלמידים מצומצם, בד"כ בין 10 - 12 תלמידים בלבד.במסגרת החינוך המיוחד הסגרגטיבי החישוב לטיפולים פרא רפואיים אמנם נעשה פר תלמיד אך לא בהכרח ניתן לכל תלמיד.באופן שוה. אפשר שהטיפול יינתן באופן פרטני אך לעתים קרובות הוא ניתןבאופן קבוצתי. ההנחה היא כי תלמידים הלומדים בחינוך הרגיל יכולים להפיק תועלת מטיפול קבוצתי יותר מאשר תלמידים במסגרת המיוחדת הנבדלת.
 

rlb

New member
שאלה ללאה שקד- לגבי שילוב ילד

רציתי לדעת לגבי ילד שייתכן כי ישולב בגן שפתי בחלק מן השבוע: האם ניתן לבחור גן שפתי הנמצא באיזור לפי ראות עינינו, או שזה רק לפי איזור המגורים? (ידוע לי על ילדים בגן שפתי המרוחק מביתם) האם ניתן "לכוון" את ימי שהותו בגן השפתי לפי התרפיסטים העובדים באותו יום? ושלישית, האם עקב שילובו בגן שפתי הוא יהיה בכיתה א´ בעדיפות גבוהה לטיפול בבית הספר? תודה רבה.
 

לאה שקד

New member
תשובה בנושא שילוב - rlb

לפונה בנושא שילוב - rlb, על פי חוק הרשום וההעברות הרשות המקומית היא המוסמכת הבלעדית לקבוע היכן ישובץ כל תלמיד בין אם הוא משתייך לחינוך המיוחד ובין אם הוא משתייך חינוך הרגיל. גן שפתי מעמדו כגן לחינוך מיוחד. לא ניתן לשלב תלמיד בגן לחינוך מיוחד ללא החלטה של ועדת ההשמה. ההשמה היא לכל ימי השבוע. אם התלמיד יכול להשתלב בחלק מימות השבוע בגן רגיל כדאי מאד שילמד בגן רגיל עם עזרה של גננת שיח בכל ימות השבוע. אין להעביר תלמיד לחינוך מיוחד רק לשם קבלת טיפולים פרא רפואיים שהם שירותים "נלווים" לשירותי חינוך. עליכם לשקול העברת בנכם לחינוך מיוחד רק אם לדעתכם הוא באמת זקוק לתווך לימודי במשך כל יום הלימודים.תהליך השילוב לילד הלומד בגן המיוחד כדאי שייעשה באופן הדרגתי באחריות הגן המיוחד ובתמיכתו. מתוך דברי ניתן להבין כי הגן איננו מקום שמספקים בו טיפולים פרא רפואיים באופן מנותק מהנעשה בגן. הטיפולים יהיו יעילים רק אם הם משולבים בתוכנית הלימודים האישית של הילד.כמו כן כדאי לתת את הדעת לשילובו החברתי של הילד. ילד שאיננו נמצא רוב הזמן עם חבריו עשוי להיות מנותק מבחינה חברתית. אם העברתו של בנך לכיתה א´ ובכל המעברים תשקול ועדת ההשמה את צרכיו מחדש בהתאם לקצב התפתחותו. אין העברת זכאות משנה לשנה. אם זאת בכל עת במעבר מהחינוך המיוחד לחינוך הרגיל המערכת תעשה מאמץ לתמוך בו על מנת שהשילוב יצליח.
 
שלום רב,../images/Emo85.gif

אני נועה בת 16 מתל אביב, יש לי ליקוי למידה- קשה!!!!!! למדתי בתיכון חדש בכיתה משולבת ששם באמת היו עוזרים לי, ובסוף כיתה ט´ החליטו שהכיתה מסיקה, ויהיה לי קשה להמשיך לילמוד בתיכון עם רמה גבוה ועם תלמידים ברמה טובה, אז היו צרכים לעביר ואתי לבית ספר או פיטמן או נעמת או אורט גאולה(וזה לא היה בא בחשבון!!!!!) כולם שם ערסים ומה אני שקטה, ורציתי הליישאר עם כל החברים והחברות שלי, בלט ברירה זרקו אותי מחדש, כי לא רוצים ילדה שלא תקלב ציונים טובים בגלל שלו תיהיה את הכיתתה,וגם כדי שלו יהיה לי קשה(למרות שהבטיחו שהכיתה המשולבת שהגתעי לתיכון חדש בכיתה ז´, כן יימשך עד יב´
)
בקיצור עברתי לפיטמן רק בגלל שעוד ילדה אחת עברה לשם, וניסתי ללכת לעוד כל מיני מקומות לראות כמו ערוני יא´ מה זה בושה וחירפה כולם שם ערסים מופרעים אי אפשר לילמוד שם!!!! נישארתי בפיטמן(יאי
) נכון יש גם את הלאו שהם אחלה, אבל לפעמים אני באמת סובלת! ולמה לי???????????? מה בסך הכל עשיתי ? מה כל כך קשה בליפתוח בית ספר בתל אביב עם ילדים שיש להם ליקוי למידה, יש בתי ספר לופרעים למחוננים אני רוצה לההכיר ילדים כמוני שיש להם לקות למידה והם גם נחמדים, ושלו ישלחו ואתי לבית ספר של ערסים אפילו שיש שם איזה 2 3 לקוי למידה כמוני
אין איזה אירגון ללקות למידה שאני יכולה להכיר כאלו כמוני(נחמדים)? עכישו אני כבר לא יכולה לעושת כלום אני כבר ביא´ ונישאר לי שנה לילמוד שם למזלי הרב...
!
נועה.רק רציתי לספר...
 

Diana M

New member
צודקת נועה יקרה. אכן את זכאית

לתגובה ואני אנסה להגיב על הודעתך. מצער לשמוע כי לא הצלחת להשאר בבית הספר בו למדת למרות שרצית. בתי ספר תיכוניים רבים בהחלט מצליחים להתמודד עם תלמידים ליקויי למידה ולאשפר להם לסיים י"ב כתות באופן מכובד ובאוירה תומכת. כנראה שלא כולם ותסכולך בהחלט מובן ובמקום. ישנם בתי ספר תיכוניים לתלמידים ליקויי למידה. לגבי חלקם קיים אף הסדר המאפשר מימון חלקי באמצעות משרד החינוך. אני מסכימה איתך כי הנושא דורש הערכות יסודית ומעמיקה יותר כך שלא יווצר מצב בו תלמידים אשר יד הוריהם משגת יכולים ללמוד בבתי ספר אלה ואחרים לא. אני מאחלת לך הצלחה רבה בדרך ומקווה שתחברי להשאר איתנו. דיאנה
 

Diana M

New member
שרותים נלווים במסגרת סל שח"מ

שלום לאה, ברצוני לשאול האם במסגרת שרותים הניתנים על ידי משרד הבריאות למוסדות חינוך מיוחד ניתן לקבל שרותים של רופא פסיכיאטר ושרותים של פסיכולוג קליני? שאלה נוספת, עד כה כתות מקדמות לא היו זכאיות לשרותי סל שח"מ בתוקף חוק. למרות שתלמידי כתות אלה עברו ועדות השמה ושייכים לחינוך המיוחד. האם כעת בעקבות קבלת חוק שילוב חל שינוי גם בנושא זה?
 

לאה שקד

New member
תשובה לדיאנה

לדיאנה שלוםרב, השירותים הרפואיים הניתנים באמצעות משרד הבריאות והשירותים הסוציאליים באמצעות משרד העבודה והרווחה הם שירותים שממומנים ע"י משרד החינוך לפי מפתח של שעה שבועית לכל עשרה תלמידים. במסגרות לתלמידים אוטיסטיים ובמסגרות לתלמידים עם הפרעות נפשיות או הפרעות התנהגויותיות אנו משלבים רופאים פסיכיאטריים עם התמחות לילדים ולנוער. תפקידו של הרופא הוא בעיקר לייעץ לצוות בכל הקשור לתוכנית הלימודים של התלמיד. הרופא אינו רשאי לרשום מרשמים ואין זה מתפקידו להחליף את המרפאה לבריאות הנפש בקהילה. לעומת הרופא, הפסיכולוג הקליני איננו חלק מסל השירותים. שירות זה ניתן לקבל לפי הצורך רק באמצעות קופות החולים. 2. הכיתות המקדמות היו זכאיות לסל שח"ם על פי חוק גם טרום קבלת החוק החדש. ההמחלטה לספק את שירותי שח"ם במסגרת סל השילוב היא החלטה תקציבית ולא מהותית שמטרתה לאפשר מעבר מחינוך מיוחד לחינוך הרגיל באופן יותר גמיש.
 
למעלה