אני חותמת על רשימה 2, בליינד
נראה שרבים מכם לא מכירים את השירים או היוצרים - זה מובן, אבל חבל. נעבור על השירים ונראה: רשימה 1: פינק פלויד: CN, WYWH, Echoes, SOYCD, AHM - ברור. Deep Purple - לא זוכרת את השיר הזה. סקוט מקנזי - שיר פופ שניצל את ההתעניינות בסצינה בסן פרנסיסקו באמצע שנות השישים, וגרף את כל הקופה. מי שקנו את הסינגל היו אנשים שלא ראו את קליפורניה אפילו מרחוק. מקנזי היה בעצמו חלק מהסצינה, למרבית ההפתעה. הבי ג'יז כתבו את "מסצ'וסטס" שלהם כחצי-פארודיה על השיר הזה. ביטלס - Here Comes the Sun: שיר של ג'ורג' האריסון, ואחד השירים האהובים עלי ביותר של הביטלס. שיר מלא אופטימיות ואהבת חיים, שתמיד מצליח להעלות חיוך על שפתיי. לד זפלין - ר' הערות מקודם. קינג קרימזון - ר' הערות מקודם. אחד השירים היותר קוהרנטיים של פיט סינפילד. המסכן, חששותיו התאמתו. את השירים ברשימה 2 הייתי יכולה בקלות לתת בעצמי, אם כי יש ברשימה כמה דברים מפתיעים. חלק מהשירים הם גרסאות כיסוי של להקות בריטיות לשירי R'n'B אמריקאיים - דבר שהיה מקובל בתחילת דרכן של כל הלהקות הבריטיות בשנות השישים. אבל מרביתן עברו, עם הזמן, לכתוב שירים משלהן והתפתחו מבחינה מוסיקלית; ברשימה יש תת-יצוג להתפתחות זו. Animals - I just wanna make love to you שיר ריתמ'נ'בלוז אמריקאי, של ווילי דיקסון, שזכה לביצועים של רבות מהלהקות הבריטיות. שיר זה, כמו שירים רבים אחרים שכוסו ע"י הבריטים באותה תקופה, עוסק בגבריות (עד כדי מצ'ואיזם) ובסקס. בתקופה בה שירי הפופ המיינסטרימיים היו ברובם שירי אהבה מתקתקים, נחשבו שירים אלו לנועזים - אפילו אוונגרד של ממש, וליותר "אמיתיים" ו"מציאותיים" מאשר שירי הפופ המסחריים, ששיקפו (בחלקם) פנטזיה יותר מאשר מציאות. The Who - I'm a Man בדומה לשיר הקודם, גם שיר זה הוא שיר ריתמ'נ'בלוז אמריקאי (של בו דידלי) אשר זכה לביצועים של מרבית הלהקות הבריטיות הגדולות (בחלק מהמקרים הוא הוקלט תחת השם Mannish Boy). גם שיר זה עוסק, כפי שנראה משמו, במצ'ואיזם. כיום זה קצת מצחיק לחשוב על כל הנערים האנגליים החוורים, כשפצעי הבגרות עדיין על פניהם, שרים "אני גבר!", וגם את הברבאדו של השיר לא ניתן לקחת יותר מדי ברצינות, אבל באותם ימים האמנים - וקהלם - לקחו את זה ברצינות תהומית. Rolling Stones - Love in Vain שיר של אמן הבלוז רוברט ג'ונסון, אשר זכה לביצוע של הסטונס באלבומם Beggars Banquet משנת 1968. ג'ונסון היה מגדולי אמני הבלוז של המחצית הראשונה של המאה ה-20. הוא הקליט בסה"כ כ-40 קטעים בימי חייו הקצרים - הוא מת בגיל 27. על פי האגדה, הוא הורעל ע"י הבעל הקנאי של אחת מאהובותיו. ג'ונסון לא היה ידוע במיוחד במכורתו, ארה"ב, אך היה בעל השפעה אדירה על אמני הרוק הבריטיים, לאחר שאוסף שיריו יצא באלבום בתחילת שנות השישים. ג'ונסון השתייך ל'אסכולת' הבלוז הדרומי, האקוסטי, ושיריו שיקפו נאמנה את הקשיים בהם נתקלו השחורים בדרום ארה"ב באותם ימים. על שיריו שורה מלנכוליה תמידית, ויאוש אקזיסטנציאלי. השיר הנ"ל הוא דוגמא טובה לאווירה זו. הסטונס נשארו נאמנים למקור, בביצוע שנתנו לשיר. ג'ונסון גם היה גיטריסט מעולה (היו לו ידיים ענקיות - משהו יוצא דופן), ודרך נגינתו השפיעה ישירות על גיטריסטים בריטיים רבים, ביניהם קית' ריצ'ארדס מהסטונס, ואריק קלפטון. האחרון, הקליט לאחרונה אלבום שכולו ביצועים לשיריו של ג'ונסון. Yardbirds - I ain't got you גם שיר זה הוא קאבר לשיר ריתמ'נ'בלוז אמריקאי. היארדבירדז נשארו נאמנים לסגנון זה, תוך שהם מקליטים בעיקר קאברים, עד שלב מאוחר יחסית ברוק הבריטי. רק עם עזיבתו של קלפטון את ההרכב, הם החלו להרחיב את הרפרטואר שלהם. Husker Du - I'm Not Interested אכן, אחת מהלהקות הגדולות ביותר, והלהקה האהובה עלי. השיר הנ"ל הוא דווקא אחד מהזניחים שלהם, לטעמי. זהו שיר מוקדם (משנת 1979/1980) שעדיין נטוע עמוק בהארדקור האמריקאי, כמה שנים לפני שהמוסיקה של ההוסקרים התפתחה והגיעה לשיאה. הם היו בסה"כ נערים באותה תקופה, בני 19-20. להוסקרים היו שני כותבי שירים גאוניים, בוב מולד (שגם ניגן בגיטרה) וגראנט הארט, המתופף (שלא באשמתו). השיר האמור הוא של הארט, ומילותיו הן טיפוסיות לשלב הזה בהתפתחותם: זעם עצום כלפי כל העולם, כלפי החברה והצביעות שלה, ובלבול נוסח פיט טאונסנד לגבי זהותם. Sex Pistols - Satellite שיר אהבה פנקיסטי!. אהבה ואינטימיות לא היו בראש סדר העדיפויות הפנקיסטי. הפאנק היה ציני, ולא האמין באהבה. גם השיר הזה, שהפזמון החוזר שלו הוא I love you, מעיד יותר על דחיה מאשר על קרבה: "אני מקשיב לך רק כשאת מדברת בטלפון מהבית שלך, במרחק בטיחות כשאין לי משהו יותר טוב לעשות אז יש לי אותך את טובה בשביל הנעל שלי" Ramones - Baby I Love You גם זו בחירה מעניינת. מדובר בקאבר של הראמונז לשיר של פיל ספקטור מתחילת שנות השישים. כמדומני שספקטור גם הפיק את ההקלטה הזו של הראמונז. דהיינו, זה לא שיר אופייני של הראמונז, ולא משקף את יצירתם - פאנק אמריקאי קליט של סוף שנות השבעים ותחילת שנות השמונים (הם המשיכו ליצור גם אח"כ, כמובן). הראמונז ניגנו מוסיקה "רזה", המבוססת על הרכב מינימליסטי, בעוד ספקטור התמחה בהפקות ענק, עם תזמורות כליוויי ו-overdubs רבים של הקולות, ע"מ ליצור wall of sound - אפקט של תזמורת סימפונית. זה בדיוק ההפך מהראמונז, והשילוב בין השניים הוא מעניין, אבל לאו דווקא מוצלח. She Cracked - Modern Lovers על ג'ונתן ריצ'מן כתבתי בשרשור של יום שישי לפני איזה שבועיים. ראו שם. פינק פלויד - Grantchester Meadows מפליא לקרוא שווטרס לא סבל את הפסטורליה, אשר אפיינה את תקופת פוסט-בארט המוקדמת של הפלויד. מפליא, משום שהשיר הזה - אחת מהדוגמאות המובהקות לפסטורליה הזו - הוא שיר נהדר, ו-ווטרס בוודאי כתב אותו עם כוונות (גם אם הכוונות היו לחקות את בארט).