רחמים וחמלה
בא לכם דיון

../images/Emo41.gifרחמים וחמלה../images/Emo41.gif בא לכם דיון../images/Emo35.gif

אהלנים אנשימים
קראתי את השרשור הנפלא על אהבה עצמית והוזכרו שם שיפוט וחמלה. מזכיר לי דיון ארוך "ועצבני" שהתקיים אצלנו בבית די מזמן, בנושא
רחמים וחמלה
בא לכם להתדיין בנושא זה
מה בין רחמים וחמלה
האם אותן תחושות מלוות אותנו
מהו מקומו של שיפוט, תחת הכותרות הללו
 

גריני

New member
בהחלט - בא לי ../images/Emo70.gif

אני חושבת שברחמים יש שיפוט. יש מעין הסתכלות מלמעלה למטה על מי שמרחמים עליו, יש את האמירה: "הוא מסכן" - וזה שיפוט. חמלה - היא מעין הזדהות עם כאב, עם צער, עם מצב שמוגדר אצלנו כ"לא נעים" - אבל זה בא ממקום יותר הדדי, כאילו מהסתכלות "בגובה העיניים". מין הזדהות עם אדם - באשר הוא אדם, מבלי שאני ארגיש מעליו, אלא להיפך: מתוך הבנה שאף אחד מאיתנו איננו מחוסן. ומעניין לשמוע מה אחרים חושבים בענין.
 

רויהלה

New member
אהלן../images/Emo23.gif

בהחלט מסכימה עם גריני היקרה.. ברגע שאתה מרחם על מישהוא אתה בעצם שופט אותו בלי שתרצה... אבל אני חושבת שלפעמים גם הרחמים והחמלה מתחברים ביחד... אתה מרחם ואז וקרה שפתאום אתה עובר גם לצד החמלה...
 
אני חושבת שההבדל הוא דק

גריני, אני מסכימה איתך וחושבת שלא פעם אנחנו מרחמים אבל מתוך חמלה שלא פעם אנחנו עוברים מרגש זה לאחר שלא פעם אנחנו לא יודעים להגדיר את זו ההרגשה אני רוצה להאמין שלרוב ההרגשה היא מתוך חמלה!
 
רחמים וחמלה

אני רוצה לשאול שאלה: נניח אני רואה ברחוב חתול מורעב ורזה. נניח אני מחליטה להאכילו ולהשקותו ולדאוג לו. האם זה רחמים ? או האם זו חמלה? מצפה לתשובה.
 

ד א ר מ ה

New member
אני חושבת שיש כאן שילוב של השניים.

כלומר אני גם ארחם על החתול, על מצבו המסכן, וגם אחמול עליו, כלומר ארגיש הזדהות כלפיו ולכן אאכיל ואשקה אותו. אני חושבת שחמלה זו תכונה יותר בסיסית מרחמים כי היא נובעת מהזדהות פנימית עם הנפשות הפועלות, ורחמים נובעת יותר מהסתכלות חיצונית והסקה/הבנה/שיפוט של המתרחש. דארמה
 
דארמה שלום

אהבתי את תשובתך. אני גם יכולה להוסיף על תשובתך כי חמלה גורמת לנו לעשות דברים ואילו רחמים לאו דווקא גורמים לנו לעשות דבר בנדון.
 

ד א ר מ ה

New member
תודה ../images/Emo13.gif

וזה גם נשמע לי נכון, שלרוב אנחנו פועלים מתוך חמלה ולאו דווקא מתוך רחמים. דארמה
 
יש בחמלה קבלה שאין ברחמים

נניח שמישהו מכור לסמים וגונב ושודד כדי לספק לעצמו את הסמים. קשה לרחם עליו. למעשה הרגשות המתעוררים כלפיו הם של כעס, בוז, חשדנות, ודחיה. אבל החמלה יכולה להיות מורגשת בכל זאת. לקבל אותו כחלק מעולם שהוא כזה, ולנסות לעזור לו שלא מתוך אינטרס (שיפסיק לגנוב, שלא יפול על כתפי החברה וכו') אלא משום שמוצאים בו ניצוץ אנושי, זוהי החמלה. אינני יכולה להזדהות עם אדם שמרע לאחרים. אינני יכולה לרחם עליו. אני מרחמת על אלה שהוא פגע בהם. אבל החמלה יכולה להיות נחלת כל בני האדם, והיא אומרת רק שגם צורת הקיום הזאת היא אנושית.
 
ומה אומר אבן שושן ?

"חמלה - רחמים, רגש של אהדה ורצון לעזור לזולת בצרתו" "רחמים - חמלה, רגש ההשתתפות בצער הזולת או בסבלו" והוא מפרט - רחמי שמים, רחמי אלוהים ועזרת האל, אב הרחמים, בעל הרחמים (כינוי לה' אל רחום וחנון) ועוד.... עוד מוסיף אבן שושן "רחמן - בעל רחמים, מי שמשתתף בסבל הזולת" בדיוק לאחרונה התחלתי ללמד את בתי הקטנה מהן מילים נרדפות + דוגמאות. אני חושבת שחמלה ורחמים הינן דוגמא מצוינת. :)
 
חיפשתי במקורות

אלוהים הוא בעל הרחמים, והאדם יש בו חמלה. רחמים נרדפים עם חסד. האל מרחם על ... ועושה עמם חסד. הרחמים נכמרים בעוד שהחמלה לא. בקשר למילים נרדפות, הילה צודקת. המילה רחמים היא מהתנ"ך בעוד שהמילה חמלה באותה המשמעות באה מלשון חז"ל. שתי תקופות שונות של עברית מדוברת שאנו לקחנו מהן מילים נרדפות. כמו עץ ואילן. בכל זאת, בשימוש בשתי המילים, חמלה ורחמים היה מעתק של דיפרציאציה. השימוש בחמלה שונה מהשימוש ברחמים. מידת הדין במידה, ומידת הרחמים בלי מידה. זה מיוחס לאלוהים והחמלה - מידת האדם. כמה ציטוטים מהמקורות: שלושה דברים ראוי לחמול עליהם: דעתן שמנהיגו משוגע, וצדיק שמושל בו רשע, ונדיב שהוא צריך לנבל - חייהם אינם חיים. החס על הרע מקפח את הטוב ברחמים יש גם מן הצדק, אך הצדק הוא לעתים חסר רחמים.
 
קו הרחמים על פי הקבלה הוא:

קו האמצא, קו האיזון, הצינור המרכזי שאליו כולנו מנסים להגיע. מצד ימין עומד קו החסד כל הצד הימני של גופנו. מצד השמאל עומד קו הדין שהוא החלק השמאלי בגופנו. במרכז הגוף עובר קו הרחמים. תקיעת השופר על כל צליליה פועלת בפתיחת שער החסד שער הדין ושער הרחמים. אם נשמור על מרכז הכלי שלנו שיהיה נקי וזך יהיה לנו קו רחמים פתוח ונחיה באיזון ובשלווה עם עצמנו. קו הרחמים מכיל את : המלכות, היסוד, התפארת והכתר... בשפה אחרת קו הרחמים מכיל את כל שבעת הצאקרות.
 
אז איך זה למעשה מסתדר עם דבריה

של גריני? גריני כותבת "אני חושבת שברחמים יש שיפוט. יש מעין הסתכלות מלמעלה למטה על מי שמרחמים עליו, יש את האמירה: "הוא מסכן" - וזה שיפוט." האם האל מרחם עלינו מתוך שיפוט? האם עשיית החסד שלו עמנו באה ממקום של להסתכל מלמעלה למטה? אם האל הוא אבא שלנו = הורה. האם הורה עוזר לילדו ממקום של שיפוט ועליונות ? לא חושבת כך.... לטעמי עדיין שתי המילים הללו מתארות אותו הדבר. קרי, הן מילים נרדפות ותו לא.
 
את צודקת בהחלט.

רחמים, כפי שהיא מופיעה בתנ"ך, היא מילה נרדפת בהחלט לחמלה, כפי שהיא מופיעה במשנה. אבל בלשון ימינו, לקחנו את שתי המילים האלה והענקנו להם, לאחר מעשה, משמעות בעלות גוון שונה. על זה גריני דיברה כאשר היא דיברה על שיפוטיות. ודאי שאי אפשר להשליך על המשמעות המקראית, את המשמעות שהטלנו עליה בימינו, מצד שני, אי אפשר להישאר צמודים למשמעויות המקוריות משום שהשפה מתעשרת ומתפתחת בדיוק באופן הזה - כשאנו עושים דיפרנציאציה של משמעויות.
 
לוהים מוחל וסולח אלוהים לעולם לא שו

שופט... אנחנו הם השופטים והמבקרים. האל חומל עלינו, ומרחם על יציר כפיו, הוא לא שופו אותנו... האלוהים מצוי גם למטה וגם למעלה. האלוהים מצוי בתוכנו. הנשמה שלנו היא ניצוץ של בורא עולם. אלוהים שוכן במרכז תפארתנו. אם איזור מרכז תפארת שהוא איזור הלב נקי זך וטהור האלוהים יכול לישכון בו. התפארת משולה למשכן. "ובניתם את המשכן ושכנתי בתוכו (בתוככם)..." ממשפט זה אנו מתבקשים לנקות את מרכז תפארת מרגשות מפגיעות על מנת שהשקט השלום והשלווה יהיו מנת חלקנו ואז נוכל להרגיש את האלוהים בתוכנו. בהצלחה
 
../images/Emo41.gifאהלנים אנשימים, רחמים וחמלה../images/Emo41.gif

אהלנים חבר'ה. מאחר ודיון דומה התנהל אצלנו בבית לא מזמן, אני מביאה את ראשיתו וחלק מהתגובות לנושא. וכך זה התחיל:
בתאריך: 23/03/2002 20:33:14 גוף המודעה: רחמים ואמפטיה, מצא את ההבדלים. קראתי את ההודעה הזו, בפורום תיקשור בוואלה, וחשבתי לנכון להביא אותה לדיון בין חברי הבית שלנו. האם רחמים ואמפטיה אחד הן? לשון ההודעה של אביר: כאשר יש טוענים רבים שרחמים נובעים מתוך התנשאות עצמית הרי שאין הם יודעים במה המדובר. לדעתי מצטטים הם מקורות של "ידענים" כלשהם. אין זה דומה למעמד זה או אחר העומד ביחסיות השוואתית. הרחמים תוצרו של רגש ולא מינוח מנטלי עקר. יתבונן המרחם בזולת ואולי יבחון את הווצרות רגש הרחמים. אם אין רגש רחמים אלא מינוח בלבד אולי הפרשנות תשתנה, אך כחוויה רגשית נוצרת הרחמנות מתוך הזדהות. יתרה מזאת יש לבחון את המושג רחמים עצמיים, האם גם אז זה יתפרש כהתנשאות או כחדלון אונים? בברכה אביר בקריאה ראשונה קצת כעסתי, אח"כ התרככתי, והנה אני מביאה את השאלה לדיון: מהם רחמים? מאין הם באים? מאין הזכות שאנו לוקחים לעצמנו לרחם על מישהו? האם רחמים, אין בהם מן ההתנשאות? מנימה זו אפשר להבין כי אינני מסכימה כלל עם הכתוב, בלשון המעטה, ואתם? בברכת דיון פורה, וימים בהירים של בריאות ואושר לכולנו, גילי´לה מחייכת
מאין החוצפה לרחם על מישו בתאריך: 23/03/2002 20:55:09 גוף המודעה: בקריאה ראשונה של ההודעה הזו, חשתי כעס על אותה התנשאות ידענית של המחבר. משהו בי התקומם, משום שרחמים, הם אכן התנשאות מסויימת מבחינתי, למה אני מתכוונת? אז הנה זה בא: מי אני שארשה לעצמי לרחם על מישהו אחר? מה פתאום אני שופטת? שהלא רחמים לדעתי נובעים משיפוט, (אני במצב טוב והוא במצב ...) ושוב, זו דעתי שלי בלבד. אולי קצת מתוך כעס היא באה, או לא כעס, אבל משהו לא שלם בכלל, חוסר הסכמה משווע עם הכתוב. אני לומדת שיעור כרגע על הגבול שבין רחמים לחמלה, אני מטופלת באחי, שנפרד לאט ובטוח מלוקמיה, ועוברת איתו יחד תקופה קשה ביותר שהיה לי מאד קל לומר ולחוש רחמים כלפיו, אבל, האם כך הוא? כלומר, מה פתאום לרחם? מה זה נותן מלבד אותה התנשאות, גם אם בלתי מודעת? למה לא לתעל את האנרגיה הזו של רחמים שאיננה מובילה לאף מקום לחמלה, למשהו ממנו אני יכולה לתרום, אבל בקלות אני יכולה להשליך את זה לכל מקום אחר בחיי, האם אני מרחמת על זה או אחר או אולי הייתי רוצה לעשות משהו עבורו, לשנות את מצבו, לסייע, אבל לרחם? מה פירוש רחמים? אני חושבת שבמקום לחוש רחמים ולקרוא לזה "צער" או "הזדהות", כדאי לתעל את האנרגיה הזו ולשאול מה אני יכולה לעשות עבור אדם זה שאני מרחמת עליו, שהלא קל מאד לומר אני מרחמת, אבל, מי אני בכלל? ובאשר לרחמים עצמיים, זו הדרך הכי יפה, התירוץ הטוב ביותר על מנת לא לעשות כלום עבור עצמי, אבל זה עדיין תירוץ! אז סליחה אם אני מתפרצת, אבל רחמים בעיניי הם אכן התנשאות, לרחם על חולי איידס, סרטן, או מוכי רעב, זה יופי, זו הדרך הכי יפה לפתור את עצמי מעשייה כלשהי, אלא שמבחינתי כדאי לחשוב מה אני עושה עבורם, ולא לרחם!!!! "להצטער"!!!! להזדהות!!!! המשך, עם לקט תגובות כבר מגיע
 
../images/Emo9.gifלקט תגובות../images/Emo9.gif

אני חושבת שיש נכון במה שאת אומרת גילי, וגם במה שאומר אביר ומכאן לדעתי שלי רגש הרחמים לכשעצמו הוא נייטרלי בעיניי עד לשניה שעושים או לא עושים איתו משהו. נכון אנחנו יכולים להביט במישהו שסובל ולהגיד אוי איזה מסכן, איזה יופי לי שאני איני במצבו ושאני ניתבתי את חיי טוב ממנו (מקצינה בכוונה) ויכולים גם להתבונן באדם סובל בשלווה סטואית ולומר בחיוך מלא אהבה הוא בחר לסבול כדי לעבור איזשהו שיעור אנחנו כ"כ שמחים בשבילו... (ושוב מקצינה בכוונה) ואנחנו יכולים לעומת זאת, להתבונן במישהו סובל ולשאול את עצמנו - למה אנחנו רואים אותו בכלל? למה שמנו לב אליו? למה דווקא אליו? למה מישהו אחד מעורר בנו רגש כזה ותשומת לב ואחר לא? אולי בכלל כל אקט הרחמים הזה בא ללמד אותנו בעצמנו משהו עלינו? אולי כמו שמונטי אמרה לגבי משהו אחר it takes one to know one? נוכל לנסות לעזור, (לא כל אחד רוצה לקבל עזרה אבל אפשר לנסות כי אולי הוא קורא לעזרה ולא למבט עפוף אמפתיה) נוכל לסובב את הגב ולומר לעצמנו שאין לנו זכות להרגיש את מה שאנחנו מרגישים ולכן גם אין לנו זכות להגיב למה שאנחנו מרגישים, נוכל גם להבין למה הרגש הזה עולה ומה הוא בא לומר לנו, ואפשר למצוא עוד דרכי ביניים. אני כשלעצמי חושבת שרגש אהבה מתפזר לו להרבה הרבה שלוחות וביטויים ועד כמה שזה יפה לאהוב ודי- לאהוב לעצמנו, רגש רחמים בא לפעמים ומקשר אותנו באופן פעיל עם מי שיכול להיעזר בנו ויחסים אלה הם לעולם לא חד צדדיים לדעתי, כפי שתמיד כשאתה נותן אתה גם מקבל. חיבוקימים ושבוע חדש ונעים לכולם. ביפביפ (שהיום מתקראת ללה
)
ולגבי רחמים עצמיים: וואלה שלא תאכל אותי גילי על זה.... אין לי שום דבר נגד רחמים עצמיים אלא אם הם מובילים למצב הקפאוני של יאוש רחמים עצמיים הם לדעתי השלב הראשון או התגובה הראשונית של בנאדם מן השורה כשהוא מרגיש שהוא צריך לשנות משהו בחייו. ברגע הראשון הוא לא רואה את הדברים באופן ברור, הוא מרגיש שמשהו לא בסדר אצלו או בחייו, ואז באים קצת רחמים עצמיים וקצת התמרחות וחיפוש אשמים במצב ולא בעצמך ומשם אם לא מגזימים עם הרחמים העצמיים והדרמטיזציה שלהם מגיעים להבנה שאתה זה שאחראי להוביל את עצמך לשינוי ושיפור. ולפעמים על מנת ליצור שינוי צריך להרגיש שהגעת לאיזושהי תחתית שממנה אתה רוצה רק לעלות, והרחמים העצמיים הם כמו מן פעולה סינטטית של לדחוף את עצמך למטה על מנת שאח"כ יבוא בך הרצון לעלות למעלה. ביפביפ
תגובתה של טליה טל: היי אביר, רגש, הוא אחד מהגופים שאנו עוטים כהיררכיה של עצמויות. הגוף הרגשי, הוא הנפש. הרגש, הוא גשר בין חמר לרוח. כמובן שכאשר אנו חווים רגש, זוהי חוויה. הרגש קשור ליסוד המיים. וגם התחושה שלו היא כשל מיים המתפשטים בגוף. כאילו אי אפשר להגדירם. הרגש קשור לזכרון והזכרון אף הוא קשור ליסוד המיים. יסוד המיים, חווה את הנוכחות בכל. הוא מזדהה עם הכל. כי למיים ישנה התכונה של ´כלים שלובים´. הם חודרים ומחלחלים לכל החללים הריקים, על מנת לשמור על גובה אחיד. על איזון ואחדות. היות שכך, ליסוד המיים יש את יכולת ההזדהות הגבוהה ביותר. כי ישנה תחושה של הנוכח בכל. של האיחוד עם האחדות המוחלטת. עם האלוהות, עם היקום והקיים חמלה, היא רגש, שיש בו הזדהות.כאשר אנו חומלים, אנו מזדהים. מפגינים אמפטיה. אולם כאשר אנו מרחמים על מישהו, אנו בעצם נושמים לרווחה, שאיננו מצויים במקומו. על כן רחמים, הוא רגש הנובע מתחושת הנפרדות. מן השכל. מהמחשבה. אני צריך לראות את עצמי כנפרד מן הזולת, על מנת להרגיש רחמים כלפיו.(בלי שום קשר להתנשאות או לאו) זהו רגש, הנובע מתחושת הנפרדות.(=אגו)ההבדל הוא בתחושת ההזדהות או הנפרדות. COMPASSION(חמלה) מול PITY (רחמים). רחמים עצמיים = הכחשת הניצוץ האלוהי שבפנים. אתה צודק אביר. הכל עניין של מינוחים. לכן כתבתי שזוהי דעתי. א-ב-ל דעה זו נובעת מתוך הבנה שהי תוצאה של התעמקות. אינך חייב להסכים אתי. ואני לא דברתי כלל על התנשאות. התנשאות על פי דעתי, נובעת מתחושת חסך פנימית. מבחינתי, המושג ´תחושת הנפרדות´ מקביל למושג ´אגו´ כלומר, החוויה של העצמי כנפרד מעצמיים אחרים. מה שאנו בדרך כלל חווים כאן, עלי אדמות. בעוד ש´תחושת הנוכח בכל´ היא החוויה של האיחוד עם האחדות המוחלטת. כמו טיפה בים, המאוחדת עם מי הים לחלוטין וחווה את אחדותה בכך. כאשר מדובר על חמלה, החמלה נובעת מתוך צורך לחלוק את הכל עם הכל. לחמלה ישנה איכות של אהבה, של אחדות ואחווה. החמלה נובעת מתוך רצון להשרות רוגע, נועם ונוחות על הכל. לעומת זאת, רחמים עצמיים, נובעים שוב, מתחושת נבדלות. מתחושת אפסות. מתחושת חוסר אונים. תחושה של בדידות וריחוק מהאהבה המוחלטת. הכחשת העצמה הפנימית שנובעת מניצוץ האלוהי, הקיים בכל אחד מאתנו L&L TALYA הדיון כולו בקישור המצורף
 

Tal_Ya_Tal

New member
גילי../images/Emo24.gif../images/Emo51.gifעל התזכורת../images/Emo23.gif

עברתי כאן 'ב-מ-ק-ר-ה'
ושמחה שנעשה בזאת שימוש L&L TALYA
 
טליה נשמותק../images/Emo23.gif../images/Emo24.gif../images/Emo42.gif

הלא לא חשבת שלא אצטט דברי חוכמה שכאלה, נכון? אוהבת להביא את דברייך בכל הזדמנות, בקיצור, אוהבת אותך
 
למעלה