שאלות בנושא התפתחות

מייב

New member
מתי מתחילים לפחד מגובה?

בני בן 11 חודשים כמעט, ונראה שאין לו פחד מגובה בכלל- זוחל עד קצה המיטה והלאה, ומבצע זינוקי קמיקזי מהספה למטה, כשאנחנו תופסים אותו ברגע האחרון. מתי מתחילה ההבנה שיש סכנה בגבהים?
 
מנסיוני אחרי שבועיים

או שלושה של זחילה ואחרי 2-3 התנסויות בירידה מגובה יש הבנה. בסדנאות שלי אני מאפשרת לתינוקות לטפס על מדרגות רכות ומרפדת מסביב בכריות שיספגו נפילות וגם משגיחה מקרוב ליתר ביטחון. הנפילות רכות ולא כואבות אך מאפשרות להבין מהו עומק . נסיונות התישבות על המדרגות ומיקום הנחת הישבן כדי לא ליפול הראו שין יותר מנפילה אחת או שתיים . אחר כך תמיד אפשר לראות למידה של זהירות. התנסות בטוחה תחת השגחה- זה שם המשחק.
 
לתפס או לא ?!

בני בן 7 חודשים, זוחל יפה על הגחון. מדי פעם מתרומם על כמעט שש (משמע על הברכיים אבל גם על המרפקים והבטן באוויר). לאחרונה התחלתי לאתגר אותו בטיפוס על חבילת חיתולים, שמה לו משהו שהוא ממש רוצה מהצד השני והוא עובר את המכשול בהצלחה. לאחרונה גם אני שמה לו צעצוע שהוא אוהב (גינת הציפורים) ומולו את החבילת חיתולים. כך שהוא מטפס עליה כך שהמרפקים נשענים כל החבילה והוא על הברכיים על הרצפה וכך משחק עם הצעצוע (זה צעצוע גבוה, מנקודה זו הוא יכול לתפעל שם כל מיני דברים יותר בקלות). האם מצב זה אינו טוב לגבו ? אם יעבור ממצב זה לישיבה האם זה בעייתי ? בקיצור - האם להמשיך בפעילות זו או שהיא בעייתית ?
 

ooochy

New member
לקפוץ ולרוץ - מתי ואיך מתחילים

שלום, יש לנו בן שהוא בן שנה ו-11 חודשים. אובחן כהיפוטוני בגיל 10 חודשים ואז התחלנו פיזיוטרפיה. התחיל לזחול בגיל שנה והתחיל ללכת בבאופן עצמאי בגיל שנה וחצי. כחודשיים אחרי שהתחיל ללכת חופשי הפיזיוטרפיסטית אמרה שאין צורך שניפגש יותר ורק ייעצה לנו להרבות בפעילויות של מוטוריקה גסה. משתתף השחיית תינוקות מגיל 4 חודשים, הוא מאוד נהנה ולרוב מאוד פעיל במים. היום הוא הולך חופשי, מטפס ויורד מדרגות - כשהוא לבד - בזחילה כשהוא עם אבא/אמא מבקש על הידיים אבל כשהוא בהתקפת עצמאות הוא יעדיף לתת יד או להחזיק במעקה. אנחנו "קופצים"בבית על המיטה של אבא ואמא ובסלון על הכריות (כשהוא מבקש וכשיורד גשם ואנחנו סגורים בבית) אבל זה אנחנו שמקפיצים אותו, אני מנסה להדריך אותו ואומרת לו לכופף את הברכיים ואנחנו מציעים לו לרוץ ביחד אבל אצלו זה מסתכם בהליכה מהירה בצעדים קטנים. הוא ילד מאוד מאוד זהיר - איזה תרגילים אפשר לעשות איתו כדי לשכלל לו עוד את המוטוריקה הגסה? האם זה שהוא עדיין לא עושה את הדברים האלו מעצמו היא בעייתית או מעידה על קושי אחר או שפשוט הוא כנראה צריך יותר זמן וכל שנדרש זה שנמשיך להפעיל אותו במוטוריקה הגסה ככל שניתן. כל רעיון ייתקבל בברכה, תודה
 
ooochy שלום

נשמע שבנך עדיין לא מרגיש בטוח מספיק בגופו ולכן נזהר בביצוע פעולות מוטוריות שונות. באופן כללי בסביבות גיל שנתיים ילדים מתחילים לקפוץ ומכיוון שבנך נוטה להשיג שלבי התפתחות מוטוריים מאוחר יחסית זה בסדר גמור אם יקפוץ בגיל שנתיים וחצי. את יכולה לעודד אותו לכפוף ברכיים כשהוא עומד על מדרגה ומחזיק בידיים שלך ואחר כך ליישר רגליים ולקפוץ בעזרתך מהמדרגה לרצפה או לשטיח. קשה לי להבין מהם הצעדים הקטנים שבנך עושה אך זה נשמע כמו התחלה של ריצה. סביר להניח שבנך צריך עוד זמן וחיזוק וזה נפלא שהוא נהנה משיעורי הבריכה ומההתעמלות על המיטה בבית. אני מציעה שתמשיכו לעקוב על מנת לבדוק שההתקדמות ממשיכה ושלא נוצר פער בינו לבין בני גילו. מניסיוני כדאי מידי תקופה לתת עוד "זריקת חיזוק" לילד היפוטוני בטיפול תנועתי כלשהו על מנת לוודא שישיג אבני דרך התפתחותיות.
 

ooochy

New member
ענת ותודה - ועוד שאלה

ענת שלום, תודה על תשובתך ובהמשך אליה אשמח אם תוכלי לפרט איזה אפשרויות של פעילויות לטיפול תנועתי את מכירה. אנחנו עומדים לעבור לארה"ב ושם אצטרך למצוא מסגרות חדשות. תודה רבה ושיהיה יום טוב
 

נגה אר

New member
התפתחות מהירה ולא רוצה אחרת

הי, התינוק שלי בן חצי שנה ושבועיים. לפני כשבוע שאלתי לגבי עידוד זחילה על 6. בינתיים החל לזחול על 6 (הרגליים עדיין לא מעניינות אותו), אמנם לא מהר עדיין, אך בהחלט מעדיף זאת על זחילת גחון. אבל מה, גם מעדיף לטפס על חפצים. ברגע שיש לידו משהו שאפשר לטפס עליו, הוא מיד שם, על הברכיים ולרוב גם על הרגליים. כבר החל לדחוף דברים (כסא של הילדה הגדולה, ארגז משחקים...) וללכת איתו כאשר הוא על הברכיים, להאיחז בקצה הספה או השולחן ולהתרומם על הרגליים וכן הלאה. ומה עם ישיבה? איך "להרגיע" אותו ולעודד אותו לשבת? הצעת לי פעם שעברה מספר דברים, אך הוא בשלו, ספרים הוא מעדיף לקרוא דרך הפה, וכן כל משחק אחר שמתקים על הגב, בשניות הוא מתהפך לבטן ובורח. כאשר הוא על 6, הוא מעביר משקל לצד שמאל על ידי מישר את רגל ימין, מתרומם לעמידה... בישיבה על הברכיים, לפעמים הוא עובר לישיבת W, אך לא תמיד מצליח לצאת ממנה. בעמידה לרוב הוא חוזר לישיבה ומשם יורד חזרה לרצפה, מעטות הפעמים שהוא נופל (גם ברגע שנעמד אני נוטה להוריד אותו חזרה לשכיבה על הבטן). והעמידה שלו על כפות הרגליים עצמן- רק ברגל אחת, בשניה הוא עדיין עומד על האצבעות כאשר הן מכופפות פנימה. אשמח לעצות והצעות
תודה רבה טלי
 
הי טלי

אני לא חושבת שאת צריכה להוריד את בנך מעמידה לשכיבה. אין שום טעם להילחם בעמידה. בנך מתאמן על פעילויות מוטוריות ועסוק בהן מאד ואיני רואה סיבה לעצור אותו. שאלת לגבי ישיבה עם ספר או רגיעה. האם את מרגישה שבנך אינו רגוע? האם קשה לו לישון? האם הוא עייף/ עצבני/ מקטר הרבה?
 

נגה אר

New member
ענת בוקר טוב

באמת חשבתי שזה לא בסדר לעשות זאת, ודיי הפסקתי את זה. אני יושבת לידו ואם רואה שהוא בשלבי נפילה, מייצבת ומנסה להראות לו איך לרדת מהמצב הזה. לפי דעתי אין לו בעית קשב וריכוז, אם זו השאלה. הוא מאוד מאוד סקרן. כל דבר מענין אותו. בלילה הוא מתעורר רק פעם אחת כדי לאכול ומיד חוזר לישון. ישן בין 7-8 בערב ועד 6 בבוקר. בימים האחרונים הוא ישן רק שעה בבוקר ושעה בצהריים וכשהילדה הגדולה שלי בסביבה, אין סיכוי שיילך לישון. ולמרות זאת הוא לא נראה לי עצבני או קוטר ייתר על המידה. רק הדברים הרגילים. רוצה תשומת לב, במיוחד כשאני מכינה את הגדולה לגן. לא אוהב להישאר לבד בסלון כשאני במטבח (למרות שיכול לראות אותי מכל מקום בסלון). אך כשאני יושבת על הרצפה, מטפס לי על הרגל ומשחק בלי בעיות. אם איזה משחק תפס אותו, הוא יכול לשחק בו בלי בעיות. הוא אוהב לפזר את הספרים שלו על הרצפה ואז לעבור ספר ספר, לדפדף ולאכול אותו. הוא לא אוהב לראות טלויזיה לבד, אבל אם הגדולה שלי רואה, הוא מסתכל לעיתים יותר קרובות ומרותק במיוחד לשירים של זהירות בדרכים (!) אבל בעיקר אוהב לטפס, על כל דבר אפשרי, יש לי תינוק אקסטרים
תוך כדי כתיבה עולה במוחי המחשבה שפשוט צריך לקחת אותו המון לג'ימבורי ולתת לו להתנסות בכל מה שיירצה, אם אי אפשר "לעצור" או למתן את ענין הטיפוס והעמידה, אז שיתנסה בה בסביבה מוגנת ורכה. בימים האלו שכל הזמן קר, אני מלבישה לו הרבה מכנסי רגלית, אולי כדאי לתת לו להסתובב בלי גרביים בכלל, כך הוא יהיה יותר יציב על הרצפה? תודה לך
 

נגה אר

New member
שכחתי לציין

שכשהאוניברסיטה פתוחה, הוא דווקא מאוד אוהב להיות בה, על הגב ולהזיז את הידיים מאוד מהר (כאילו מנסה לעוף) ושכל הצעצועים יזוזו וישמיעו רעש, על הבטן ולהסתובב בה, על 6 ולתפוס צעצועים או לנסות לטפס על הקשתות!
 
חשבתי ממה שכתבת שדאגת

בקשר לריכוז ולכן שאלתי. גרביים רגילות או גרביים נגד החלקה יהיו טובים ומתאימים יותר ממכנסי רגלית. את גם יכולה לנסות לשים גרביים מעל לרגלית בתנאי שתמתחי אותה טוב כדי שלא ישארו קמטוטים שידרוך עליהם.
 

נגה אר

New member
../images/Emo6.gif

אני דואגת שהוא מתחיל לעמוד וללכת לפני ישיבה. כאשר הוא על 6, ומשחק, הוא מיישר את רגל ימין ומעביר משקל לשמאל, לפעמים מעמידה על הברכיים, הוא מתיישב W, אך לא יודע לצאת מזה. אני מושיבה אותו כאשר אוכל מוצק בכסא אוכל, מדיי פעם מרימה אותו עלי והוא יושב בזמן שמסדרת לו משהו, בעגלה הוא לא במצב ישיבה אך דיי מורם וממצב זה מתישר לישיבה, אך זה כמובן לא נחשב. ישיבה לשמה, ממצב שכיבה, הוא לא עושה. השאלה שלי היא, איך ללמד אותו להגיע למצב ישיבה, כדי שלא יתחיל ללכת לפני שמתיישב ולא יידע לרדת ממצב עמידה ויתסכל אותו. דרך אגב, הייתי איתו בג'ימבורי וטיפס מאוד יפה את המדרגות לבריכת הכדורים, עם טיפטיפונת עזרה במדרגה הראשונה. תודה לך, טלי
 

happpy

New member
איזה מתוק!

ממש העתק של הבן שלי, גם לא עוצר לרגע, כל דבר מעניין אותו ומיד מוצא משהו חדש יותר מעניין. וכמה שיותר גבוה יותר טוב.
 

Kמיקמי

New member
שאלה בקשר בן 10 חודשים

שהתחיל לזחול גחון רק לפני חודש היי יהודה בני התחיל לזחול גחון רק לפני חודש (אחורה מעט ובעיקר קדימה לעבר המטרה
) 1. זוחל בעיקר כשיד שמאל על הרצפה וימין זזה קדימה
האם תקין? עדיין לא יושב בכוחות עצמו - אבל כשמושיבים אותו יושב זקוף ויפה אני רואה שכשרוצה להגיע לצעוצע כשהוא על הבטן או סתם כך הוא נח על צד הגוף בתנוחה כזו שנראה שאם יישר את היד שעל הרצפה יצליח לשבת..אך לא עושה זאת בעצמו
האם יש דרך להראות לו בצורה נכונה את הדרך לשבת..לתרגל איתו כמה פעמים ולקוות שיפנים? ואם לא...האם יש דרך אחרת ללימוד ישיבה?כי כרגע כשהוא שוכב על הגב הוא מנסה להרים עצמו לישיבה..מה שברור שלא יצליח לו ודבר אחרון אנחנו בביקורת אצל פיזיותרפיסטית של קופ"ח ובמעקב כי התפתחותו איך לאמר...בקצב האיטי שלו אך תמיד במגמת עליה היא טוענת שלזחול בגיל 9 חודשים זה הגבול העליון של התקין ועוד לא לשבת.....בכלל מלחיץ כשהתחלנו ללכת אליה זה היה בכלל בגלל שכפות ידיו היו סגורות בגיל 4 וחצי -5 חודשים...היום הן כבר פתוחות והוא בהחלט מגיש ידו לצעצועים ומשחק מאד יפה עם הידיים.אני גם רואה תפיסת פינצטה אך היא רוצה שנתרגל יותר עבודה עם האצבעות באמצעות תפיסת מאכלים...הוא לא כ"כ משתף פעולה עם תפיסת לחם וכו...האם ישנם רעיונות אחרים לתרגול עבודת ידיים ואצבעות
תודה רבה וסליחה על אורך ההודעה
 
Kמיקמי ערב טוב

האם בזחילה הוא דוחף עם הרגליים? אם כן איך? יש סיבות שונות לעיכוב התפתחותי אצל התינוק הבריא, לעתים חסרה בשלות כלשהיא, ולאחר זמן התינוק עושה את כל ההשלמות, לעתים זה נובע מקושי פיזי כגון טונוס שרירים גבוה או נמוך, גם כאן יש מצבים שהתינוק מצליח להשלים לבד את הפער, במקרים אחרים זה דורש עזרה מקצועית, שתוצאותיה משתנות מילד לילד. זה מעודד מאוד כשיש מגמה של עליה, וזאת סיבה טובה לא להלחץ מהזמנים (אין איחור משמעותי). לדעתי כדאי בשלב זה לעודד להתרוממות על שש, מעמידת שש קל יותר לעבור לישיבה עצמאית. לא מומלץ להושיב, אפשר להושיב בישיבה צידית כשידיו נשענות על הרצפה, מצב זה ילמד אותו להשען ולדחוף עם הידיים, יכין אותו להתרוממות על הברכיים ולהתיישבות. נסי להדביק מדבקות קטנות על הגוף, זה מעודד את השימוש באצבעות.
 

Kמיקמי

New member
בזחילה הוא לא מקפל את רגליו

נראה שהן יותר נגררות איתו..יש תזוזה עם הרגליים אבל היד היא זו שמקדמת אותו בזחילה לא הרגליים (אם הצלחתי להסביר עצמי נכון) איך מתרגלים עמידה על 6? ואיך בודקים טונוס שרירים תודה רבה
 

Kמיקמי

New member
תיקון חשוב../images/Emo70.gif להודעה הקודמת

הסתכלתי שוב על אופן הזחילה שלו הוא זוחל גחון כשיד שמאל מקדמת אותו קדימה (היא מקופלת על הרצפה והמרפק בעצם עם היד מקדמים אותו) רגל ימין מתקפלת ודוחפת קדימה יד ימין ורגל שמאל יותר מצטרפות לתהליך אבל לא מובילות אותו ודבר נוסף בקשר לעמידה על 6 המיטה שלו מוגבהת מתחת למזרון (בגלל ברונכיט שיש לו מגיל חודשיים..הולכת וחוזרת) במיטה הוא כן מרים עצמו על 4 ומתנוענע עם הגוף קדימה ואחורה אבל לא זז ממקומו וגם לא לזמן ארוך) כאשר הוא נמצא על משטח ישר לגמריי (רצפה) לא מרים עצמו בצורה כזו אם אני מניחה אותו על המשענת של הספה כשפלג גופו העליון עד המתניים נשען על משענת היד ורגליו על כרית הישיבה...הוא שוב מתנוענע באותה צורה ואפילו מנסה לטפס או מזיז את רגליו בצורה זאינו עושה באף תנוחה אחרת. יש לנו גליל מתנפח האם כדאי להניח לו אותו מתחת לבטן ובעצם ליצור לו מצב שהוא כביכול עומד על 4 (אבל נתמך בבטן) וכך יתחזק ואולי יעשה זאת לבד? או שיש דרך אחרת? במהלך היום אני מחזיקה אותו בצורה שהוא על 4 ומנוענת אותו ועוזבת והוא ממשיך לבד ואח"כ יורד לשכיבה האם להמשיך כך ובסוף הוא יפנים עמידה על 4? בכל מקרה נכון לעכשיו הוא לא עושה זאת לבד על משטח ישר (מתרומם לעמידה על 4)
 
למעלה