קצת מוזר
אוקיי, השימוש במונח היה שלא במקומו. היה צריך להיות - מעגל החיים המוות והלידה מחדש? הכוונה היא אותה כוונה - סיפורים על חיים, מיתה, לידה מחדש, כמו גם רעיון גלגול הנשמות על סוגיו השונים, עלולים להסיט את תשומת הלב, למי שמקבל אותם כתורה מסיני כי קל ונוח להאמין בהם (מה בוער, תמיד יהיו עוד חיים לנסות שוב, המוות הוא לא באמת מוות, וכו). לדידך, אין כאן אמונה עיוורת, אולי כי אתה התקדמת מספיק להיווכח לפחות חלקית בכך. מי שנולד אל תוך מסורת זו, או מי שהוא חדש לגמרי ורוצה להאמין מסיבות אישיות בנכונות הדברים, משלים את עצמם. מכיוון שאינני חסיד לא של קבלה, או הינדואיזם או בודהיזם, אינני מקבל על עצמי הגדרה נוקשה של המנגנון הזה (וכמו שאמרת, אפילו בינן לבין עצמן דתות חלוקות בסוגיה) והרי אמת היא אמת, מציאות היא מציאות, אם זה אומר ככה ואחר אומר אחרת, אני מקשיב לשניהם באזניים פתוחות ולא יותר, כי מי מתאר את המציאות באופן מדויק אינני יודע. ואולי אלה הן דרכים שונות להסתכל על אותו תהליך. אני מכיר בקיום מעבר לחיים אלה, בצורה כזו או אחרת, בהמשך מהות כזה או אחר. מכיוון שאני לא יודע את הצורה והדרך המדויקים, אני פתוח להסברים, אבל לא מקבל אותם כמובן מאליו. יחד עם זאת, אותו רעיון עובר כחוט השני דרך כולם. שוב, המילה נשמה, כמו מילים אחרות, טעונה במשמעויות. גם אני נופל למלכודות האלה, לפעמים ביודעין. אם אני אומר לשכנה "אל תדאגי, תני לאלוהים לדאוג בשבילך", אני מתקשר בשפה שהיא תבין במסגרת האמונות שלה. כשמדברים על "גלגול נשמות" בדרך כלל היום, מערבבים כל מיני דברים, ומכניסים את האישיות לתוך מה שהוא לא מעורב בדברים המשתנים. בודהיזם מוותר על "נשמה" (אטמאן), הנצחי שבאדם, האלוהי. יחד עם זאת, יש כן משהו, מהות שהיא מתפתחת באופן אינדיבידואלי. אם ניקח לאמה טיבטי ברמת רוחניות נעלה, הוא למעשה בוחר (על פי עדותם) את לידתו מחדש בגוף נוסף, למען העולם כולו (הוא חוזר לעזור וללמד). כנ"ל יוגי מופלא יחזור בגוף חדש אם ירצה להמשיך ללמד. ולא מדובר במי שהוא "גלגול של אלוהים" כמו קרישנה (על פי אמונתם), אלא בבני אדם שזכו להגיע לרמה גבוהה מאוד, ואז גם יש דרך מיוחדת "לגלות" אותם מחדש בגופם החדש, ולאמן אותם (במהירות רבה) ולהזכיר להם את משימתם מחייהם הקודמים. אם ניקח כל בן אדם (ולא מי שכבר הגיע לדרגה גבוהה), הרי מדובר בקארמה מאוד-אישית של אדם המתפתח (או נסוג בהתפתחותו), סמסארה מאוד אישית שעוברת ממעגל חיים אחד למשנהו. הרי בעצמך אמרת, מדוע בודהיסטים יתאמצו, אם יחשבו שהמוות מסיים הכל. מדוע יתאמצו, אם זה לא עניין אישי, אם אין שליטה אישית ואחריות אישית? הם מתאמצים גם כי יודעים שיחזרו שוב ושוב ושוב עד לשחרור המיוחל. התקדמות בחיים האלה לא תישכח בחיים הבאים. זהו מעגל הסבל הפרטי האישי שלהם, שעליהם לנקות ולהשתחרר. לכן נעזוב את המילה נשמה ואת המונח גלגול נשמות הטעונים והניו אייגים, שכל כך הרבה אנשים רוצים להאמין בהם היום כי זה באופנה וזה נחמד לדעת שאתה ממשיך הלאה. ה"דבר" אמנם אינו קבוע, הוא משתנה, הוא מתפתח, הוא דינמי. אבל איך תסביר את הלידה מחדש לחיים מאוד מסוימים, לתוך נסיבות מאוד מסוימות, אם לא לשם המשך ההתפתחות המאוד אישית של אותה אנרגיה, אותה מהות? אם הבנתי אותך נכון, ההבדל הוא כזה - במקורות אחרים יש מהות נצחית השוכנת בכל אדם, ויחד איתה גם עוברים מחיים לחיים האנרגיה האישית המשתנה תמיד ואיתה גם הסבל בבודהיזם אין מהות נצחית, יש רק אותה אנרגיה משתנה. רק לא ברור לי למה אתה מכנה אותה "לא אישית"? במקורות אחרים השתחררות מאותו מעגל תוביל להכרת האלוהות בבודהיזם אותה השתחררות תוביל להכרת הריק, כי אין נצחיות בלתי משתנה או מהות קבועה מופלאה? אותו מופלא ונשגב שהזכרת, שהוא המטרה והכיוון בסופו של דבר, אינו שוכן בתוכנו? אינו נצחי? אינו קיים מעבר לזמן ולמקום? מה נשאר אם בכלל מעבר לכל האנרגיה המשתנה תמיד?