../images/Emo45.gif דברי טעם הל"ר.
דברי טעם הל"ר.
הסבר
מי שחושב שהקמת מסילות רכבת בין ערים שונות בארץ תפתור את בעיית הגודש בכניסה לערים טועה. הקמת מסילות רכבת לא נועדה וגם לא יכולה לפתור את בעיית הגודש בכניסות לערים. הגודש הוא שיווי משקל בין האלטרנטיבות הקיימות רכבת/אוטובוס/רכב פרטי. הגיוני להניח שהקמת תשתית רכבתית מורידה את העומס מהכביש, אולם ירידה בעומס על הכביש מורידה את הכדאיות לנסיעה בתחבורה ציבורית וגורמת לנהגים אחרים שישתמשו באותו הכביש (על כן פיתוח כבישים חדשים במקביל לפיתוח רשת מסילות/מת"צים הוא שיא האווילות - ניגוד אינטרסים מובהק!). כך כמעט ולא מורגש הבדל אם מוסיפים רכבות או אוטובוסים או אפילו מת"צים המגיעים אל תוך העיר. אני מקווה שאף אחד לא מפתח ציפיות שכשתחנך הרכבת המהירה לירושלים תורגש הקלה בגודש בכניסה לירושלים/ת"א. היא לא תורגש. אבל, מי שיסע ברכבת בהחלט יהנה מקיצור דרמטי בזמן הנסיעה בתחבורה ציבורית בקו ת"א ירושלים. כנ"ל לגבי הרכבת הקלה בירושלים - היא לא תוריד את גודש התנועה ברחובות. כנ"ל לגבי הרכבת התחתית/קלה בגוש דן. גם אם בפועל מספר הנוסעים יכפיל את התחזית, זה לא יקל במאום על העומס בצירי הערים שבהם תעבור הרק"ל, בוודאי לא לטווח הארוך. חייבים להבין שהמטרות של תחבורה ציבורית משופרת הן: 1. אלטרנטיבה למי שאינו מסוגל לנהוג (נכים, עוורים, חרשים, זקנים, ילדים) 2. אלטרנטיבה למי שיכול לנהוג אך אינו יכול/מוכן לשלם את המחיר הדרוש להחזקת רכב פרטי (שכבות המצוקה וחלק גדול מהנוער שקיבל רשיון אך אין לו כסף לרכוש רכב וגם חלק גדול מהסטודנטים והחיילים) 3. להוות תשתית יעילה עשרות ואף מאות מונים מפיתוח של תשתית כבישים עבור הרכב הפרטי. במדינה עם עתודות קרקע מוגבלות ביותר שרוב אוכלוסיתה גרה בצפיפות גבוהה מאוד בהשוואה למדינות מערביות אחרות ובהתחשב בעובדה שהתקציב הלאומי מצומצם מאוד עקב אילוצים קיומיים של מדינתנו, לא ניתן להמשיך להשקיע את הכסף של משלם המיסים בתשתיות בעלות יעילות נמוכה כמו כבישים עבור רכבים פרטיים. הדרך היחידה בה באמת ניתן לתת פתרון תחבורתי הולם להסעת ההמונים בישראל היא תחבורה ציבורית. לנסות ולפתור את בעיית הגודש בכניסה לערים זה כמו לנסות לפתור את הסמפטומים של בעיה בלי לנסות לתת מענה לצורך האמיתי - אמצעי תחבורה המוני, יעיל, איכותי, מהיר וסביבתי. הורדת הגודש בכבישים בכל דרך שהיא תהיה נסיון לעודד אמצעי תחבורה המיועד רק לשכבות מסוימות, לא יעיל בצורה מחרידה, איכותי - רק למי שיכול להרשות לעצמו, מהיר - רק אצל מי שעמידה בפקקים נקראת אצלו מהירות וסביבתי רק למי שחושב שאין כל קשר בין מה שנפלט מאגזוז הרכב ובין מחלות לב, ריאה וכאלה ששמן מתחיל במילה סרטן.