עם כל הכבוד למח"א...

כבר היו דברים מעולם. שלא להזכיר את רמי דותן (לא הזכרתי!). אני חושב כי זכותו של כל אחד להביע דעתו ולבקר החלטות של - אפילו אלוף ואפילו אם הוא גם מפקד חיל האויר! (למרות שלא אמרתי כי ההחלטה התקבלה ע"י מח"א). ואני מחזיק בדעתי כי החלטה זו שגויה! ימים יגידו. אריאל אריאלי
 
ככה זה עם מכרזים

זה אופיני למכרז. אם הייתי צריך לקנות מטוס לחייל האויר לאימון, לא הייתי חושב אפילו רגע. EXTRA 300L שאפשר להשיג בכ 250,000$, אמין מאד, ארובאטי אמיתי, TANDEM, וכל מי שטס בו (לא אני) אומר שזה ממש קרוב למטוס קרב. אפשרות אחרת היא SUKHOI 29 עם שני כסאות מפלט (ארובאטי ברמה עולמית, אפשר לקבל מנוע 400 כ"ס, 300,000$) בזה כן טסתי והוא מדהים. מדובר במטוס מפלסטיק עם מנוע בוכנה (ולא מטוס קרב רגיל של סוחואי) SUKHOI עכשיו עומדים בפני יצור של SU 49 (אני לא בטוח במספר) שיהיה SU29 עם גלגלים מתקפלים, לבית הספר לטיסה של חייל האויר הרוסי. אז הגלגלים לא מתקפלים - וכי למה שיתקפלו? אבל במכרז ח"א זאת היתה למיטב ידיעתי דרישת חובה, אז הלכו למצוא כל מיני חיות מוזרות. דרך אגב, את העובדה שהאקסטרא הכי דומה למטוס קרב אמר בין היתר מנחם מאן, שהיה טייס הניסוי של תעשייה אוירית ועם הפלות בחייל האויר ... והוא גם זה שנספה בתאונת האקסטרא בארץ. כל הסיכויים שלא היה ממש משהו מלוכלך בהחלטת ח"א, מעבר לשיקולים הרגילים של קירבה לצלחת. פשוט היה דיון מטופש שהביא להגדרת דרישות למכרז חסרות הגיון (וכל גוף ממשלתי עושה זאת כל הזמן) וזאת התוצאה. זאת לא דעה פרטית שלי. אני לא מכיר אדם אחד בהרצליה שאני מעריך את דעתו שחושב שח"א קיבל את המטוס הכי מתאים/טוב שאפשר. עכשיו בטח יבוא פוסט/אמייל שיגיד שאני לא מבין כלום ואם ח"א אישר אז מי אני שמעז לכתוב משהו וכו´. אני מביע דעה. אם יש לכם רצון לויכוח ענייני - אשמח. אם אתם רוצים לספר לי עד כמה ח"א מורכב מגאונים ואני טיפש, תחסכו את זה ממני.
 

flugzeug

New member
אני לא מסכים

ראשית כל, אני לא טייס , ומעולם לא טסתי במטוס שהוא לא אירליינר של אל על. אנסה בכל זאת להביע את דעתי הצנועה. מטוס קרב מודרני הוא הרבה יותר מאשר כנפיים וגוף ומנוע. מרבית העבודה של טייס הקרב העתידי היא מול מערכות האוויוניקה למיניהן, ואת זה רואים יפה היום, כשכל יצרני מטוסי האימונים למיניהם משקיעים השקעה עצומה בקוקפיטים של המטוסי שלהם ומכניסים כל מיכשור אפשרי ( כולל תע"ל). עד כמה שידיעתי מגעת, ה- EXTRA 300 לא עונה על הדרישה הנ"ל. מטוס אימונים הוא סינתזה של דרישות רבות, ודרישה לגלגלים מתקפלים היא לא טיפשית כלל. היום הכיוון בעולם הוא לעבר מטוסי אימונים מונעי טורבופרופ עם קוקפיט ממוכשר לעייפה. דוגמאות טובות הן הטוקאנו,PC-9, JPATS (ה-JPATS , נגזרת של PC-9 , זכה במכרז מקביל של חה"א האמריקני). הבחירה של חה"א גם לדעתי לא ממש טובה , אבל אקסטרא 300 זה ממש לא בכיוון.
 
חבל שלא ראית את ה EXTRA בארץ

כי היו לו שני GARMIN 430, טייס אוטומטי, IFR מלא, ועוד היד נטויה. וחוץ מזה, רוב העבודה של קורס טייס (שלבים ראשונים) היא על רמת טיסה, ולא על טיסת "מכשירים". רמת טיסה זאת התמצאות מרחבית, ניווט מגע, יכולת ביצוע על פי דרישה, וכמובן הרבה יכולות ארובטיקה. לצורך כל אלו אפשר להסתפק במד גובה ומהירות + לחץ/טמפ שמן, אבל רצוי מאד מטוס שיעמוד ב 6G בלי לחשוב פעמים. אין כמו שעה של ארובטיקה בFLIGHT SIM של מיקרוסופט ואחר כך שעה באויר עם EXTRA 300 (או פיטס) להמחיש את ההבדל ביןREALITY לבין VIRTUAL REALITY. וכאן, ברור שלאקסטרא/סוחוי אין מתחרים. לגבי גלגלים מתקפלים, זה סתם עוד דבר אחד לדאוג בנחיתה, שנחשבת לנושא שולי. אני מניח שזה בא ממישהו שאמר "צריך מטוס מהיר" ומישהו אחר אמר "אז חובה גלגלים מתקפלים" וזה נרשם ועברו הלאה... אם תזכור את סיפור אריאלי על טייס מהולל מחה"א ששאל "מה זה אושקוש" תוכל להאמין שמי שאמר "מתקפלים" פשוט הכיר רק את ה 182RG ובכלל לא היה מודע לקיום של EXTRA ודומיו. אני רוצה להדגיש שאני לא חושב שבחה"א יושבים מטומטמים. להיפך. בדיוק כמו שבאוצר לא יושבים מטומטמים. אבל אופן קבלת ההחלטות/ועדות/מכרזים גורמים לקבלת החלטות לא טובות, ויש המון ספרים בנושא זה, שלא לדבר על הדוגמא הידועה של "גמל" - סוס שנבנה על פי דרישות ועדה.
 
האם היה בכלל מכרז?

אם היה מכרז, לפחות אפשר היה להבין חלק. החשש שלי כי לא היה בדיוק מכרז. יש לי "תחושת בטן" כי גם אם היה מכרז - היה תפור. לא צריך להיות גאון גדול כדי לראות כי שני המטוסים, המועמדים הסופיים, לא מתאימים לתפקיד. ואני בהחלט מסכים עם מיקי כי מקבלי ההחלטות לא בהכרח הם אלו היודעים והמבינים מה באמת דרוש לחיל האויר. אני רק יכול לצטט קצין בכיר (מאד) בחיל האויר שאמר לי: "מה אתה מצפה מהם? הם הלא חושבים כי לו ניתן היה להכשיר טייסים ללא בי"ס לטיסה אפשר היה לוותר עליו בכלל!". ומי שאמר זאת היה מאד קרוב לתהליך קבלת ההחלטות וגם לבית הספר לטיסה! אריאל
 

יורםפלד

New member
יעוץ לחיל האויר

איך לא חשבו על זה בח"א ? בצה"ל ? לפנות לחבורת טייסים בהרצליה שתייעץ לח"א בבחירת מטוסי ההדרכה שלו. הלו בכספנו הם משחקים שם..... פנה לליכת מח"א ובקש ממנו לבוא ולהסביר לפורום הרצליה כיצד נבחר מטוס זה ולא אחרים (ברצינות - הוא יבוא!)
 

zvika3

New member
הפרטה של בי"הס לטיסה

חשבו ,ועדין חושבים על זה בחה"א .מציע שחבורה של טייסי הרצליה ,תגיש תוכנית להפעיל את ביה"ס לטיסה. המכרז שפורסם באשר לסוג המטוס (ואשר אלביט זכו בו)שישמש את טייסי חה"א מהווה חלק מתפיסת ההפרטה.(חה"א התחייב לקנות שעות מהזוכה - אלביט , וזו התחיבה בתנאי המכרז לספק מטוסים שמישים.
 
הוא לא מחליף לגמרי את הצוקית

אלא רק בשלב המיונים. במגמת קרב ימשיכו לטוס על הצוקיות. ראובן (flugzeug) יכול להיות שהתבלבלתי בשמות. אין לי לינק כי קראתי בבטאון עצמו ולא באינטרנט.
 
למעלה