עירבוב בין הדברים
1. התקן אכן קיים, כי גם כשהיו תקציבים הרבה יותר גדולים אף אחד לא "הסתכן" בשינוי התקן, שמשמעותו התחייבות שהמדינה לא יכולה לקחת על עצמה בשעה שהתקציבים מקוצצים ללא הרף. אבל בשנת 2000 למשל, למרות שהתקן הרשמי היה 40 ילד בכיתה, בפועל הכיתות היו קטנות יותר, היו הרבה יותר שעות לימוד מהיום ומשכורות המורים שופרו מהותית. מאז כאמור, חלו קיצוצים קשים, שלוקחים את המערכת אחורה. 2. אם הסטנדרטים שלך הם כאלה שמה שהיה לפני 20 - 30 שנה ראוי שימשיך גם היום, אזי יש לנו מחלוקת עמוקה. העולם מתקדם. השיטות אמורות להשתנות, ואם אתה ואני למדנו בתקן של 40 ילד בכיתה, אזי היום התקן צריך להיות נמוך בהרבה כי זה התנאי לקשר אישי בין המחנכת לתלמיד וזה התנאי שיכול להבטיח שהמחנכת "תוכל להגיע" גם לנפשו ולרוחו של הילד ולא רק לבדיקת מחברותיו! 3.כנ"ל לגבי שעות הלימודים. העולם מתקדם. מקצועות חדשים נוספו במשק. הצרכים גדלו כי העולם משתנה. אתה ואני לא היינו צריכים ללמוד על גלובליזציה ולא על אינטרנט. ומי אמר שמה שאנחנו למדנו הספיק? אנחנו גם לא למדנו מספיק הסטוריה, ולא מספיק מתמתיקה, ולא מספיק שפות זרות, ולא לימדו אותנו מוזיקה כחלק אינטגרלי מתוכנית הלימודים ולא יצאנו מספיק לטבע ולא למדנו אקולוגיה ומיחזור... ועוד ועוד חוסרים שאז לא היו וגם היום לא, וזה לא טוב! ובכלל, ממתי מה שאנחנו קיבלנו מתאים למה שצריך היום? מה שאתה אומר משקף בדיוק את העצירה במקום והרגרסיה עליה אני מתריע. 4. למה שאתה קורא "מחלקות מחקר מיותרות" אני קורא מחלקות מחקר חשובות. אני התכוונתי לכל אותן מחלקות שעוסקות במדעי הרוח - חקר הפילוסופיה, ההסטוריה, המקרא ועוד. "עם הספר" שסוגר מחלקות אקדמיות, שעניינן מחקר ופיתוח חשיבה רחבת אופקים כי הן "לא כלכליות", יש לו לדעתי בעיה קשה! אני מכיר היטב את הרפורמה של פרופ' רובינשטיין בתחום המכללות ועשרות המסגרות שנפתחו ללימודים גבוהים אכן מבורכות וחשובות. אבל אלו הם מוסדות לימוד שמכשירים לקבלת מקצוע. אכן חשוב ביותר, אבל בטח לא מהווה תחליף לחוגים שעניינם השכלה רחבה. זה יופי שרבים לומדים מינהל עסקים ומשפטים, אבל אוי ואבוי לנו אם זו תהייה מפת ההשכלה היחידה שלנו. אתה חייב להבין שיש קשר הדוק בין המשבר בו מצויות האקדמיות בישראל לבין חינוך ילדיך. מי שמסתכל על מערכת החינוך רק כשלב הלימודים בבית הספר היסודי, מסתכל על המערכת בצורה לא נכונה. 5. להסתכל על בעיות האלימות והחוצפה של ילדי ישראל רק בהיבט של הבית זו טעות לטעמי. לבית יש חלק מרכזי, אבל לא מספיק. על מנת שהמורים (שים לב, אנחנו בכלל לא משתמשים במינוח "מחנכים") יוכלו גם הם לטפל בבעיות ההתנהגות של הילדים ולחנך אותם (יחד עם ההורים כמובן) הם צריכים תנאים. אם בכיתה היו 20 ילדים ולא 40, המורה הייתה יכולה להגיע אליהם. אם מורה מתחילה הייתה מרויחה למשל 12,000 ש"ח ולא 3500-4000 ש"ח, ואם דרישות ההכשרה שלה היו כוללות (למשל) תואר ראשון כמינימום והתחייבות לתואר שני בזמן מוגדר ועוד כהנה וכהנה דרישות סף גבוהות, אז רבים וטובים נוספים היו הולכים לעשות קריירה בתחום ההוראה ומשביחים את המערכת. זה כמובן לא פותר את ההורים מהאחריות הכבדה שלהם, אבל גם ההורים הם תוצר של מערכת קלוקלת. יש כאן סימפתום של ביצה ותרנגולת... 5. לתקציב יש קשר ישיר לאיכות החינוך, כי רק תוספת משאבים יכולה לצמצם כיתות, להשביח את המורים ולתת סביבה נעימה ואיכותית יותר. רוצה דוגמא? אני יכול לקחת אותך (ואת יתר חברי ועד כפר אורנים, אם רק תרצו) לביקור בכמה בתי ספר שפתרו את הבעיות הללו. מנסיוני, אתם צפויים להנות שם מאוד ממה שתראו! 6. אם אתה חושב שדו"ח דוברת - ביישום הנוכחי שלו השנה - נותן "לכולם עוד כסף" אתה טועה טעות מרה! עזוב אותך מהפרסומות. הנתונים שונים בתכלית. כפי שציינתי קודם - השנה יש פחות תקציב, פחות כיתות ואם זה מעניין אותך, אז גם פחות הזנה לנזקקים. תאמין לי שיש לי את הנתונים ואף טרחתי לבדוק ולאמת אותם במקומות הכי מוסמכים. 7.לא הוכח שאין קשר בין תנאים פיזיים לרמת החינוך. נהפוך הוא! יש קשר הדוק בין מספר הילדים בכיתה ליכולת של המורה להגיע לילדים ולקדם אותם, גם ברמת ההישגים הלימודיים וגם ברמה של פיתוח מיומנויות אישיות. ואני עוד לא מדבר על אוירה רגועה ושקטה בכיתה של 40 ילדים מול כיתה של 20 ילדים. אתה יכול להמשיך להתווכח על כך עד אין סוף, או לבדוק את הנושא לעומקו ולא להסתמך על "מחקר" אחד שאינו מייצג את הגישה הרווחת, לא רק בארץ אלא בעולם כולו. לא בכדי המורים תמיד מלינים לא רק על תנאי שכרם אלא גם על תנאי עבודתם, ובראש ובראשונה מס' התלמידים בכיתות. 8. אני שמח שלפחות בנושא הטלויזיה והמחשב אין לנו מחלוקת.