If
(חלק א)

avki

New member
If - חלק א'

נתחיל בניתוח המוזיקה שרובה (חוץ מאפקטים בודדים) לא קשורה ישירות למילים, אלא רק מינורית, עצובה, ושקולה - הקצב והריפ כמעט יכולים להגיד לנו - "הנה אני (ווטרס), מתיישב להלחין את השיר הזה, שבוא אני שופט את עצמי (חלקית), ורואה את המציאות כמו שהיא, פעם ראשונה מאז עברתי טראומה שמאז אני יותר עצוב". אם תסתכלו על המוזיקה ככה, זה יראה לכם מאד קרוב למילים (מוטיב חוזר בשירים של ווטרס שהלחן מאד מתאים למילים). מתחיל בריפ הגיטרה המינורי, העצוב, שמכניס אותנו לאווריה. ווטרס מתחיל מיד לדבר. קול נקי פשוט, עצוב. ווטרסי שקט טיפוסי. כמו המילים בשיר, גם המנגינה מאד פשוטה וערומה, אבל נוקבת. במשפט And if I was asleep, I would dream, במילה dream יש אפקט הד חזק, שנועד לכוון אותנו חזרה אל החלומיות שבמשפט, ואל התשוקה של הכותב לחלום, וגם להכניס אותנו עוד יותר לאווירה המכושפת והשקטה (וקצת עצובה) של השיר. במשפט And if i go insane please don't put you wires in my brain יש אפקט קל של משהו חשמלי\אלקטרוני - הסימן הראשון (המוזיקלי) בשיר לתיסמונת הצד האפל של הירח - אפקטים שמראים כמעט תמיד על שגעון או על משהו לא תקין בנפש או בחברה, וכמעט תמיד מתאימים למילים (חוטים חשמליים במוח). הסולו מגיע, והקלידים של רייט והבאס הפשוט מצטרפים, ונשארים למשך השיר כולו. שימו לב שיש שני שכבות של קלידים במשך השיר. האחת סינתיסייזרי, והשני קלידי פסנתר. בסוף הבית הבא, יש עוד פעם את האפקט מסוף הבית הקודם, שהפעם רק מתאים פה מוזיקלית, ולא ממש קשור למילים. מיד לאחר מכן סולו קלידים\גיטרה נוסף. פה כבר מצטרפים התופים הקלילים של השיר. במשך השיר יש עוד כמה פעמים את האפקט של ההד, ליצירת האווריה. שימו לב שבמשפט i'd understand the spaces between friends במילה spaces יש הד מוגבר יותר משאר הפעמים - כמו במילה dream פה זה בא להכניס אותנו לאווירה הספייסית, המכושפת, קצת כמו בשירים הישנים של פינק פלויד (עוד מוטיב שמזכיר את בארט קצת). עוד דבר שאהבתי לאורך כל השיר זה החלוקה היפה של הטריאו, כראוי לתקופה ההיא של פינק פלויד. בצד שמאל הריפ של האקוסטית. בצד ימין הפסנתר המלווה. כל השאר באמצע פחות או יותר. לגבי המילים - שני הפירושים הרציניים למילים שנכתבו פה מתייחסות בבירור לכך שהשיר נכתב על בארט. השיר הזה הוא השיר הראשון שווטרס מתייחס בו לנושאים שיעסיקו אותו עד WYWH (וחלק מאנימלס והחומה). אם תשימו לב, חוץ מבחלק מWYWH ווטרס אף פעם לא מתייחס אל עצמו ישירות, או אל עצמו לבד, או אל בארט ישירות, או אל בארט לבד, אלא במשפטים בודדים, ואף פעם לא כותב עליו בנפרד או על בארט בנפרד שיר שלם. לדעתי, גם בשיר הזה ווטרס לא מתייחס רק ליחסים שלו ולמה שהיה רוצה להגיד לסיד, אלא מתאר בכללי את תחושותיו, מתייחס (לפעמים) למצב שלו ולרגשות שלו, לפעמים לתחושות שלו ביחס לסיד ולפעמים על מה שקרה לסיד. זה לא סותר את מה שאחרים אמרו, זה רק נותן מימד נוסף למילים, ולא מגביל אותם. "אם הייתי ברבור, הייתי נעלם" - על תחיל השיר ווטרס מראה לנו את מצבו - אם הוא היה משהו אחר, הוא היה נעלם. דווקא ברבור בגלל שכמו שאמר פינוקיו (בסיבוב הפרשנות הקודם) ברבור הוא חיה שווטרס לא, אבל היה רוצה להיות - בלי התחחבויות, והיא יכולה לעוף. היא חיית בר יפה, שקטה, פשוטה. מצד שני יכול להיות שווטרס אומר דווקא ברבור בגלל שסיד השתמש בחיה הזאת בשירים שלו. לדעתי אלו שני הסיבות גם יחד. ווטרס ידוע בדו המשמעויות שהוא נותן למילים בשירים שלו, והבחירה דווקא בברבור היא עוד דוגמא לכך (וליכולת הכתיבה המעולה של ווטרס). "אם הייתי רכבת, הייתי מאחר" - לדעתי העיניין של רכבת היא שהיא מהירה, היא לא מפסיקה, היא עוצרת וממשיכה, תמיד בפעולה, תמיד יעילה. אם מסתכלים על זה ככה, אפשר לראות ברכבת מטאפורה דומה לארנב של ווטרס - ("Run, rabbit, run. Dig that hole, forget the sun. And when at last the work is done, don't sit down; it's time to dig another one"). כמו כן אפשר לפרש את עיניין הרכבת כמו שפירש אותו פינוקיו, שהרכבת היא בעצם שלבים בחיים, ווטרס כבר לא יכול לרדת ממנה כמו שהיה רוצה (מתאים גם לתיאורים אחרים בשיר). לדעתי אפשר להסתכל על זה משני הכיוונים, ואפילו סביר להניח שווטרס התכוון לשניהם. "אם הייתי אדם טוב הייתי מדבר אתך לעיתים יותר קרובות מאשר עכשיו" - יכול להיות שפה ווטרס מתכוון בצורה עקרונית על תחושות שלו כלפי מערכות יחסים כלפי בני אדם אחרים (דבר שהוא הודה בעצמו שקשה לו, ולאו דווקא כלפי סיד). כמו שאפשר לראות בשיר ווטרס מסיים אחרי שני דימויים במשפט קצת יותר גלוי, קצת יותר ערום, קצת יותר שופט, קצת יותר מחייב. כמו כן הוא מסכם סופית ששני הדימויים של מקודם הם דימויים שמציגים את מצבו הרע של ווטרס, ומראים על רצון למציאות שונה (מוטיב חוזר בשיר). אם מסתכלים על המשפט כאילו הוא מכוון ישירות אל סיד, אז אפשר להבין שווטרס פשוט שופט את עצמו יותר בפשטות, ואומר שהיום הוא היה מדבר עם סיד יותר (וזה מסתדר טוב עם שני הדימויים הקודמים, שמראים למה הוא לא יכול לעשות את זה), או שפעם הוא היה מדבר עם סיד יותר, בתקופה שסיד היה עוד שפוי, והתחיל להשתגע ולהראות סימנים לכך. "אם הייתי ישן, הייתי יכול לחלום" - לדעתי כאן ווטרס מראה על הצד האישי שלו בתוך החברה. הנשים בחברה מתקשרים, הולכים למקומות בילוי עם הרבה אנשים וכו'. מבחינת ווטרס, הוא לא היה רוצה את כל זה. הוא היה רוצה את ההפך המוחלט. לא רק שהוא רוצה לישון ולהעלים את כל מה שיש לו בחיים (לברוח מהמציאות נניח), הוא היה רוצה לחלום. להעלם למציאות שונה (אולי מציאות שבה הוא וסיד עדיין שפויים, או לפחות במצב שונה מהמצב הרע שהיום). "אם הייתי חושש, הייתי יכול להסתתר" - דומה לדימוי של החלום. להסתתר, לא להראות בפני אנשים, לברוח. אם הוא רק היה בן אדם יותר טוב והיה באמת כואב לו יותר על כך. פה יש תובנה נוספת לכל הנושאים שהכאיבו לווטרס והוא מדבר עליהם - לפעמים הנושאים האלה, למרות שהם מאד מטרידים וכאובים לא מטרידים מספיק את ווטרס, וווטרס חושב שכנראה הוא לא עשה מספיק בשביל למנוע את הדברים האלה, או אפילו בשביל שיהיה אכפת לו מהנושאים האלה. זה גם מתחבר טוב עם השפיטה העצמית פה, ומראה עוד פגם באישיות שלו. "אם אשתגע, אנא אל תשימו את חוטי החשמל שלכם במוחי" - זה פחד אישי של ווטרס, שמסכם בעצם את המשפטים הקודמים - אני קרוב לשגעון. אני פוחד מכך, ראיתי מה קרה למי שכבתי עליו את השיר הזה, ואני רואה מה קורה לי. עוד תחושה של ווטרס - פחד. שימו לב שהפחד הוא לאו דווקא מאיבוד שפיות, אלא דווקא מכך שישימו עליו אחוטים - זאת אומרת שני דברים - אחד שיגבילו אותו (חוטים זה המטאפורה להגבלה), והשני שיאשפזו אותו, ויכניסו אותו לטיפולים.
 

avki

New member
If - חלק ב'

"אם הייתי הירח, הייתי קריר" - פעם ראשונה שהדימוי ירח (שהוא אחד הדימויים הכוללים, החשובים והידועים בכלל ואצל ווטרס) מופיע פעם ראשונה. ווטרס מדבר בבית הזה על דברים שאחת התכונות האופייניות להם, אבל התכונה שבד"כ לא מזוהה עמם מתבטאת אצלו (חוק - מתגמש, ירח - קר, חברים - מרחק). הירח הוא בא בלילה, הוא מאיר, הוא תמיד נשאר עם הבן אדם שרואה אותו. ווטרס מתייחס קצת לצד האפל שלו וקצת לסיד כמו אל ירח. אלא שפה הוא בוכר דווקא להראות ךא את התכונות האלה, אלא דווקא תכונה שונה (דבר שמראה על היכולות היפות שלו לכתוב מטאפורות שונות ומיוחדות) - הקור של הירח. כביכול כל הדברים האחרים שכתבתי על הירח לא מראים או את הצד הזה של הירח - הוא קר. אולי ווטרס מדבר פה על הקשר שיש לו (או היה לו עם סיד) - קר. אולי ווטרס מדבר פה בכללי על הקשר שלו עם אנשים חוזרים (גם מוטיב חוזר במשך השיר הספציפי הזה וגם במשך השירים של ווטרס בכלל). אפשרות אחרת היא, שאולי ווטרס בכלל מקווה להיות הירח. להיות רחוק (מאנשים אחרים), להאיר מרחוק (השירים שלו והדעות שלו והמוזיקה שלו). להיות אפל לפעמים (ברגשות, במחשבות. לדוגמא: "And IF your head explodes with DARK FORBODINGS to, I'll see YOU on the DARK SIDE OF THE MOON"). אבל חוץ מאלה, ווטרס מדגיש שדווקא יש פה משהו לא צפוי - אם הוא היה ירח, הוא גם היה קר - זאת אומרת כל הדברים האלה, שמראים על האופי שלו עכשיו, מובילים גם לעוד משהו - הוא היה קר. למרות שהוא היה רחוק ושונה והכל, הוא עדיין היה קר, ועדיין לא היה מצליח עם אנשים אחרים. זה משלים מעגל נוסף, וגם פה כמו בשאר הבתים יש משפט שמעיד על השפיטה העצמית של ווטרס באופן יותר חזק (ירח בשביל ווטרס הוא דימוי 'חריף' מאד) מהשורות האחרות בבית. "אם הייתי חוק [סרגל], הייתי מתגמש" - חוק דווקא. ווטרס ידוע כשונא חוקים. ("We Don't need no thought control", "Would you like too see Britania falls into enemy heands, again? All you have to so is follow the rules", "You didn't like school - you know you were nobody's fool"). גם סיד לא אהב חוקים, ולא יכל ללכת לפיהם (" I don't care if the sun donwt shine","I'll do my lovin' in the winter" וכו' וכו'). פה ווטרס מדבר על החוקיות נגד הקשר שבינו לבין עצמו, או איך שחוקי המשחק של גינונים חברתיים וכדו', ולכן (כמו לאורך כל השיר -) קשה לו עם התקשורת החברתית שלו. אפשר גם לראות את זה כאילו הוא היה עושה הכל (מתכופף)(גם דברים שהוא לא עושה באמת - עוד ביקורת עצמית) בשביל להיות בקשר יותר טוב עם בארט. "אם הייתי אדם טוב, הייתי מבין את המרחק שבין חברים" - זה נראה לי די פשוט לאור כל מה שאמרתי לפני. רק הבהרה אחת - המלה "מרחק" דומה קצת לדימוי שהשתמשתי בו לירח - הירח רחוק. כמו שווטרס מוצא בחוק את הכיפוף שלו, בירח את הקור שלו בברבור את זה שהוא עף וברכבת את זה שהיא מאחרת, בין חברים ווטרס מוצא את העובדה שבין חברים יש מרחקים. אפשר עוד פעם לקחת את זה כאילו זה מראה על המרחק שווטרס מרגיש בין אנשים אחרים, ואפשר לקחת את זה כאילו ווטרס מדבר על הצביעות של אנשים - מרחק בין חברים. אפשר לקחת את זה כאילו המרחק בין חברים זה בעצם הקרבה (חוסר המרחק או המרחק הקטן) בין חברים ואם מסתכלים על זה ככה אז זה עוד דבר שווטרס לא מצליח לתקשר בו עם אנשים אחרים. הגאונות במשפט הזה היא, שכל הפירושים האלה הם כולם פירושים שפאשר ללמוד אותם מהמשפטים הקודמים בשיר, ועוד פעם בסוף הבית ווטרס מסכם ומראה על הבעיה הראשית שהוא רואה באופי שלו. בגלל הגאונות שבמשפט והסכום של הפירושים שלו זה אחד המשפטים האהובים עלי של ווטרס ובכלל. "אם הייתי לבד, הייתי בוכה" - ווטרס ממרמר (כמו במשפט "אם הייתי ישן הייתי חולם") על היותו כלוא בין החברה ובין האנשים האחרים. הוא רוצה להיות לבד, אבל שופט את עצמו על הידיעה שכשהוא יהיה לבד, הוא יבכה (כמו שהרבה אנשים עושים כשהם לבד). מצד שני אפשר להסתכל על זה כאילו ווטרס לא רוצה להיות לבד, ויודע שאם הוא יהיה לבד זה יהיה לו עצוב ורע, ולכן הוא יבכה. אפשר גם לחשוב על זה כאילו עכשיו שלווטרס אין את סיד, אז הוא לבד ולכן הוא בוכה, ואם מסתכלים על זה ככה, אז המשפט הבא קשור ביחד עם המשפט הזה - "אם הייתי אתך, הייתי בחוף מבטחים" - אם הוא היה עם בארט, הוא היה בחוף מבטחים. "ואם אשתגע [וינעלו אותי במוסד] האם עדיין תרשה לי להצטרף למשחק?" - כאן ווטרס מדבר על המשחק -החברה שבה הוא נמצא - הלהקה. אם אני אתשגע, האם תזרקו אותי כמו שזרקתם את סיד? או שעדיין תמשיכו לשתף אותי במשחק (כמו שהוא ודייב ניסו עם סיד)? כמו כן אפשר לראות שבעצם ווטרס לא מת על המשחק הזה שבו צריך לתקשר עם אנשים אחרים, ו'לשחק אותה' מול הקהל וכו'. אם מסתכלים על זה ככה אזי המשפט נאמר במרירות, בציניות. "אם הייתי ברבור, הייתי נעלם אם הייתי רכבת, הייתי מאחר, שוב" - שוב. ווטרס שופט את עצמו פעם נוספת, והפעם מראה על פן אחר שלילי באופי שלו - הוא חוזר על הטעויות. זאת אומרת שכל מה שהוא סיכם עד עכשיו, זה לא יעזור, כי הוא חוזר על הטעויות שלו. הגדולה בבית הזה, זה שבבית הזה הוא בעצם אומר ' אני חוזר על הטעויות שלי', ולכן הוא גם חוזר על הבית הזה דווקא בסוף השיר - להראות שהכל חוזר. "אם הייתי אדם טוב הייתי מדבר אתך לעיתים יותר קרובות מאשר עכשיו" - לסיכום ווטרס אומר שבסופו של דבר הוא לא בן אדם טוב, ואם הוא היה בן אדם טוב, המסכנה המתבקשת הראשונית מכל השיר הזה הייתה שהוא היה מדבר איתו לעיתים יותר קרובות מעכשיו (אבל לא עושה א תזה בגלל כל המגבלות שהזכרנו בשיר, ובגלל שהוא לא לומד מטעויות, למרות שהוא שופט את עצמו ומודע ורע לו עם הטעויות האלה).
 

holo

New member
אחלה!../images/Emo45.gif

עם הרבה ממה שכתבת אני חושב קצת אחרת, מה שכן, אני מסכים איתך שהמשחק הוא בעצם הלהקה, ושווטרס שואל כאן כמעט בחוסר אונים, אם הם יתנו להמשיך לנגן בלהקה אם ישתגע, הוא לא רוצה שיקרה לי מה שקרה לבארט. גם לא שמתי לב לשינוי ה"קטן" בבית האחרון, בהחלט שינוי חשוב. עכשיו שאני חושב על זה, ווטרס מתאר את ה"פגמים" אצלו. הוא משווה את עצמו לדברים שהוא לא, ברבור- חיה יפה ועדינה, שמסמלת את הברווז המכוער שהפך לברבור והתעופף לו, אולי נטש את החברים שלו (או שהכוונה בברבור היא לבארט או לווטרס). או שזה הדימוי לרכבת שמאחרת, שלא מבצעת את תפקידה כמו שצריך, כפי שהוא לא מילא את תפקידו כחבר כמו שצריך. הוא מרגיש שהוא עלול לחזור על הטעויות האלה גם בעתיד.
 

thezanani

New member
נטבול אחר כך-תיקון

אני חושב שאפשר להגיד על ווטרס שהוא הדיוט,גידם,קשיש מתוסבך,עמיר פרץ עם ג'ל,עיקר גאוותה של רמדיה ותינוק מגודל.אבל כמו המנוולים הגדולים ביותר.הוא לא שקרן. "אני רואה בעצמי את אחד מחמשת הכותבים הגדולים של הרוק" ונאמר אמן. בהחלט היה מקום להרחיב את היריעה על הרקע הטראומתי,המכות בבקו"ם ושאר מרעין בישין.אך במקרה של הליריקה היפה והעדינה ביותר שנכתבה בתקופת פוסט בארט ועל בארט,אני סבור שפשוט אפשר להביט במילים. אין צורך להעמיק,לנתח ולסמן מושאים.בשירים טובים באמת פשוט מביטים.(בדיוק כמו נשים,ציף זה היה בהלצה,הומור,די!מצטער!יולי תמיר רולז!11) ואחרי ההבטה הראשונית בליריקה הנוגעת הזאת,והראשונה מבין רבות שיהפכו גסות וקרירות יותר ויותר עד הגילוי העצמי(הטוטאלי לדעתי) בWYWH,אפשר לזהות את המשחק של ווטרס.את סוד הקסם של הבלדות הבודדות שלו על הנושא האחרון שאפשר לבנות עליו אקורדים ועוד להעביר את המסר. בשירים של רוג'ר,במיוחד על בארט,יש מן משחק ילדים שכזה של מתיחת קו בין הנושא לנשוא,בין המכה למוכה ובין הנוטש לננטש.עשרות דימויים מתרוצצים בין האלבומים,כפלי משמעויות ועלילה שזורה שמעידה יותר מכל על חברות אמיצה וכנה,ואכזבה עמוקה מווטרס מעצמו ומסיד. אם היו שואלים אותי איפה להציב את השיר הזה.הייתי עונה בהחלטיות גמורה-WYWH רצועה 2,אבל רוג'ר כנראה גם סחב אחריו מפלגות נגד עישון.אבל במחשבה שניה השיר הזה כה מתוזמן,כה מיידי.אפשר לראות את היופי של התזמון פה.המקרה כה טרי בראש. הדימויים כה צעירים,נקיים,ראשוניים,חיים. תובנה,בלבול וכעס כה טריים,שגם בלי קולות מהמכונית של גילמור וסולו הפוגע בפריון,גורמים לי לאהוב את השיר הזה כל כך. If I were a swan, I'd be gone If I were a train, I'd be late And if I were a good man I'd talk with you More often than I do תמיד ראיתי בבתים האלו,מן הלכאה עצמית שכזו,אך לא במובן שהייתי משנה הכל או חוזר אחורה בזמן.אלא במובן הילדותי יותר,הפשוט. אם הייתי ברבור,הייתי נעלם לך.ואם הייתי רכבת הייתי מאחר.מן השלמה עם הגורל,התפכחות רגשית ווידוי נוקב 2 דימויים של ילד בן שנתיים. "וזו בעיני אחת מהשורות הטובות ביותר של פינק פלויד מיום זה ועד בואו של מוריסון צדקנו".הייתי חייב. אך אם היו לי את הערכים הבסיסים,האנושיים והבלתי כתובים בין 2 בני אדם,הייתי מקשיב לך.הייתי שומע את הצעקה שלך. If I were asleep, I could dream If I were afraid, I could hide If I go insane, please don't put Your wires in my brain באותו משקל ווטרס ממשיך את הדימויים.אך כאן אני רואה מן עלית מדרגה,חשיפה טיפה כואבת יותר.מן הבית הזה,בניגוד לראשון,היותר מטושטש,ווטרס מדבר על המצב הנפשי שלו,שבמילא התרועע. אם הפתרון היה בשינה,הוא היה יכול לשקוע בחלום ורוד,חסר חוקים נוקשים וחבר המתדרדר.אם המצב שלו היה פחד,הוא בקלות היה יכול להתחבא.מן העולם,מהמפיק,מסיד ומעצמו. אך המצב הרבה יותר עמוק ובלתי פתיר.והשגעון,כרגיל,הוא המוצא היחידי והמבעית מכולם.העניים החלולות שנפערו מולו על הדשא בפארק בקיימברידג' כה רודפות אותו,כה משגעות אותו,כך שאין לו פתרון אלה לשבת לצדו.לשזור את הגורל שלו יחד עם סיד.על אותה אדמה ישנה. ... If I were alone, I would cry And if I were with you, I'd be home and dry And if I go insane Will you still let me join in with the game? הנימה הילדותית פה מבוללת עם אלף ואחת האנלוגיות הדמויים והמיתוס של סיד בארט.השיר כואב,נוגע.הסליידים המדוייקים מביאים את המאזין לנקודת השבירה בפנאצ'ים הנכונים.השיר הזה גדול מן המילים.מן התיאורים.אין פה סיבה לחשב כרונולוגית את תאריך שבירת המנדולינה,הבאת מכתבי מחשבה של סיד מהיסודי ושאר פריטים מוחשיים. מספיק להביט. 2 חברים,טירוף,געגוע. רק להביט.
 

oribarak

New member
אף פעם לא נמשכתי אליו יותר מדי

הוא די משעמם אותי..כאילו שיר יפה והכול, אבל הוא שיעמם אותי אולי המילים יפות, והיחס, אבל הלחן והעיבוד משעממים אותי
 
למעלה