See Emily Play

אני התכוונתי למשהו אחר

בוודאי שיצירה יכולה להקרא לכל הכיוונים, והיא יוצאת משליטת המחבר וכו' וכד'. אבל יש עיוות מסויים - אולי בלתי נמנע - כאשר אנו מייחסים לשירים מוקדמים של סיד תכונות מסויימות לאור מה שאנו יודעים שקרה אחר כך. נניח שסיד לא היה משתגע, האם היינו מוצאים (או מחפשים, מלכתחילה) סימני ערעור נפשי ב"ארנולד ליין" או ב-Candy and a Currant Bun? סביר שלא. אבל התהליך הזה הוא בלתי נמנע. הסיפור של סיד הוא כה חידתי, והשתיקה שלו כה 'רועמת', שאנחנו מחפשים הסברים בכל מקום אפשרי, כולל, כמובן, בשירים שכתב. לגבי הנקודה השניה: אין ספק שסיד חווה קונפליקט אישי חמור בין ההתמסחרות הבלתי נמנעת של הפלויד - עקב ההצלחה המסחרית שלהם - ובין השאיפות האמנותיות שלו. הוא דיבר על כך בראיונות ויש עדויות (עד כמה שניתן לסמוך עליהן) על שיחות פרטיות בהן הביע דאגות דומות. ככל הנראה הוא סבל מסיבובי ההופעות המפרכים, ובוודאי סבל מהקהל הפרובינציאלי, שלא הבין את הפלויד ואת המסר שלהם, ודרש לשמוע את ה"להיטים" (שסיד סרב לבצע בהופעות, אגב). אחת התאוריות המקובלות לגבי ההתמוטטות שלו היא שהוא פשוט לא עמד בלחצים של תעשיית המוסיקה, שבאותם ימים נסבה על הצלחה במצעדים, במיוחד במצעדי הסינגלים. המצב השתנה זמן לא רב אחר כך, אבל זה היה כנראה מאוחר מדי בשביל סיד. זוכרים את Cymbaline? ווטרס מדבר על זה כבר אז, הרבה לפני Welcome to the Machine ו-Have a Cigar (שהם בדיוק על העניין הזה): Your manager and agent are both busy on the phone Selling coloured photographs to magazines back home .. בעוד האמן נשוא השיר חווה התמוטטות נפשית, או דבר קרוב לזה. שנות השישים היו מאופיינות, דווקא, בלחצים עצומים על האמנים, ובשליטה יחסית גדולה של אנשי תעשיית המוסיקה (כולל מנהלי האמנים עצמם), בתוכן המוקלט ומופץ. רק לקראת סוף שנות השישים ותחילת שנות השבעים הצליחו אמנים להשיג מידה מסויימת של שליטה ביצירותיהם, מה שנקרא 'חופש אמנותי'. היה זה אך מזלם - ומזלנו - שתעשיית המוסיקה היתה אז נאיבית, והיתה מוכנה להשקיע בהפקת והפצת מוסיקה חדשנית (כל זאת, בתקווה שזה יניב רווחים).
 

vegetable man

New member
לדעתי

השאלה "מה היה קורה אילו..." לא רלוונטית. כלומר לשאול האם היינו מנתחים את השירים ככה...משום שאם סיד לא היה יוצא מדעתו,בהכרח הוא לא היה לוקח סמים לפני. זה תנאי הכרחי, מבחינה לוגית, לזה שהוא השתגע. הוא הרי היה בקשר מתמיד עם סטודנט לכימיה. אם הוא לא היה לוקח סמים, הוא בהכרח לא היה כותב שירים כמו alnold ו-emily, בהם הוא רואה את עצמו בצורה מסוייטת גם אם לא במודע. ואולי הוא היה כותב שירי אהבה פשוטים, או שירים תמימים כמו Effervescing Elephant שכתב ב-1964?
 
אממ... אולי כדאי לדייק

אנחנו לא יודעים מה גרם לסיד להתמוטט. הסמים וודאי היו קטליזטור, אך לא בהכרח הגורם המרכזי ולא הגורם היחיד. ישנן הרבה תאוריות לגבי מה קרה לו ואיך - את האמת לא נדע לעולם. אגב, אני גם לא יודעת מאיפה לקחת את זה ש"הוא .. היה בקשר מתמיד עם סטודנט לכימיה". וגם ההפך לא נכון בהכרח: דהיינו, אפשר ליצור שירים, וגם שירים פסיכדליים, בלי סמים. אבל הנקודה שעליה דיברתי היא זו: מי אמר שהוא רואה את עצמו "בצורה מסוייטת" בשירים האלו? האם זו אינה פרשנות שאנו נותנים לשירים בדיעבד, מתוך ידיעה של מה שקרה אחר כך? כאשר השירים האלו יצאו, הם לא בהכרח נראו כמייצגים "סיוט" - נהפוך הוא. וכן, Effervescent Elephant איננו שיר אהבה. בארט כתב הרבה שירי אהבה, במשך השנים, אבל זה לא אחד מהם.
 

vegetable man

New member
לא הבנת אותי אני אסביר שוב

ראיתי בסרט תעודי שתיאר את התקופה על עניין הסטודנט לכימיה. ככל הנראה, דיבר על זה אחד השותפים של בארט לדירה שלו, שם צולם חלק מהסרט. הוא סיפר על זה שסיד היה בקשר מתמיד עם סטודנט לכימיה, שרקח בשבילו כל מיני תרכובות שונות ומשונות. המוח של סיד שימש מעבדת ניסויים מטורפת. זה מה שאותו אדם (מוכר, לא זוכר את שמו) אמר באותו סרט. לדעתי חלק מהחומרים שהוא ניסה היו פשוט רעל, בלי שום השפעה של טריפ. נכון מאוד(!) שאפשר ליצור מוסיקה פסיכדלית ללא סמים, וכולנו עוסקים בהשערות. אבל העובדה שאנו לא מכירים שיר כזה שלו בתקופת תחילת הפלויד לא מאפשרת לנו להשוות. השירים לא הוצגו כסיוט, כי אף אחד כולל סיד לא ידע מה ההשפעות ההרסניות של ה-LSD. נניח לצורך העניין שבאורך פלא, סיד היה נשאר צלול. עדיין לדעתי היה רלוונטי לחשוב על הטקסטים ככה, זה מתבקש. צריך לזכור שזאת לא תקופה שלקחו מילים של שירים לכיוונים האלה, בלי קשר. ואגב, כתבתי שללא הסמים אולי הוא היה כותב שירי אהבה פשוטים, או שירים כמו Effervescent Elephant ברור לי על מה הוא מדבר
 
בדקתי במקורות

מייק לאונרד, בעל הבית של הפלויד ומורה בביה"ס לארכיטקטורה, מספר שם שסיד "היה בקשר עם רוקח וניסה כל תרכובת מוכרת" של סמים. לאונרד, כזכור, הכיר את הפלויד במשך תקופה קצרה בלבד (בסביבות 1965) ולכן דבריו מתייחסים לתקופה הזו בלבד. כפי שכתבתי לך, לצערנו, לסיד לא היתה בעיה להשיג סמים. הם היו נפוצים במעגלים החברתיים בהם הפלויד הסתובבו, והיה מקובל ו"נורמלי" לחלוטין לקחת אותם. הוא לא היה צריך לחפש, אפילו. ועל פי עדויות רבות של מי שהכירו אותו, הוא צרך LSD בכמויות עצומות, אפילו יחסית למקובל באותם ימים.
 

vegetable man

New member
זה האיש ../images/Emo45.gif

כך או כך, מי שניסה כל תרכובת מוכרת, ולא הפסיק עם זה בשלב הקריטי בתקופה שלא ידעו על סמים הזייתיים הרבה, סופו היה או למות, או לההפך לסכיזופרן, בסופו של תהליך. עצוב עצוב
 

LuLuLu iT

New member
../images/Emo69.gif אבל זה מעגל שלא נגמר.

אפשר שהוא כתב את השירים האלו בגלל המצב שלו, או שאנחנו מפרשים את זה ככה, אבל לעולם לא נדע.
 

חרטושה

New member
מהסוף,

כן , גם אני שמעתי שחופש אומנותי הוא המצאה חדשה יחסית, אבל גם אני התכוונתי למשהו אחר אליו את רומזת בשורה האחרונה. (אני מנסה לקצר כי המחשב שלי עושה לי המון בעיות בזמן האחרון, עמכם הסליחה) היום חברות התקליטים חייבות דין וחשבון לבעלי המניות, מה שמונע מהן לקחת סיכונים מיותרים מבחינתן. מבחינה אומנותית המשמעות היא שהכל נשמע אותו הדבר, כל היצירות חייבות לענות לאותו פורמט, בכדי למזער את הסיכון, מבחינת חברת התקליטים, שהאומן לא יצליח למכור את עצמו. בשנות ה- 60' חברות התקליטים נהגו לקחת יותר סיכונים מבחינת סוג המוזיקה וסוג האומנים שהם החתימו ולהמר גם על להקות אנונימיות בעלות צליל יוצא דופן. בעקיפין הדבר יצר גיוון רב יותר, מבחינה מוזיקלית כמובן. עניין אחר. שלא בדומה לאריקסון, לא זכור לי שסיד מתייחס באופן מפורש למצבו הנפשי באומנותו. תקני אותי אם אני טועה, אבל רק הפלויד המאוחרים התייחסו באופן כזה או אחר למצבו של סיד (בעיקר בגלל רגשי האשם שלהם ובגלל שזה נתן להם סיבה לבעוט בממסד). אם מחפשים סימנים למצבו הנפשי של סיד מספיק לשמוע את Madcap . ההבדל בין יצירת הסולו של סיד לבין ימיו בפלויד- נראה, לי לפחות, מאד ברור. יחד עם זאת, הספקולציות במקומן לדעתי. זה הקטע במוזיקה פסיכדלית (?)- מזגזגים על ובין קווים שאמורים להיות לכאורה נבדלים ובלתי מטושטשים.
 
אוקיי, הבנתי

לגבי סיד והתייחסותו למצבו הנפשי - ראי Jugband Blues, Vegetable Man - אלו דברים מפורשים למדי. השירים ב-Madacap ו-Barrett, כפי שאמרת (למשל Dark Globe), והייתי מוסיפה גם את השיר Opel המדהים, שיצא רק באוסף באותו שם, בשנת 1988, אחרי שגילמור החזיק אותו מתחת לבלטות כל השנים.
 

One Echoe

New member
את מדברת על המסר של הפלויד,

שהקהל שכנראה היה מרוחק באותם זמנים, לא הבין. איזה מסר יש לפלויד? אני כבר חושב על זה די הרבה זמן. האם יש לפינק פלויד מסר אחד? כמו לדוגמא שיש לכל מיני אמנים משנות ה60 מסר של " שלום ואהבה ", וכאלה. מה היה המסר של פינק פלויד בתקופת הפסיכדליה?
 

toao

New member
נראה לי שהתכוונת ל- Hey Jude

כי Strawberry Fields Forever הופיע ב- Magical Mystery Tour. ולגבי השיר עצמו - הוא הראשון שבאמת התחברתי אליו מבין השירים של בארט, ולכן הוא נשאר האהוב עלי מבינהם. לעתים קרובות אני מרגיש שלא הבנתי את כוונות באר בשיריו לאשורן (וכמובן שלפעמים אין צורך להבין כל עוד מתחברים לאווירה), אבל הרגשתי שיש משהו בשיר הזה מעבר למה שראיתי בו. הפרשנות שלך ל"טקסי אביב" מצאה חן בעיני, וגם אני מרגיש שיש בה משהו, בייחוד על רקע לבישת הגלימה וההפלגה על הנהר. בזמנו היתה לי תחושה שהפסייח האמריקאי הוא יותר מיסטי וחברתי, בזמן שהבריטי הוא יותר קווירקי ובגדר תת-תרבות סגורה. ייתכן שהרמיזות המיסטיות הללו מנסות לשלב רובד נוסף, אבל אולי אני סתם לוקח את הדברים רחוק מדי.
 
strawberry fields forever

הוא השיר שפיטר ג'נר ציין, ספציפית. אבל הוא לא התייחס ל-magical mystery tour אלא לסרג'נט פפר...
 

One Echoe

New member
שיק מתוק...../images/Emo24.gif

לא התעמקתי יותר מדי בפירוש. זה מן שיר " שצריך לזכור " בשבילי. שיר פסיכדלי, מתוק, שמסופר בו, כאמור, על ילדה שלא מבינה את הסצינה... שיר שאני מאוד אוהב. במיוחד את הסאונד שלו. אני חייב לנסות לנגן עם סרגל מפלסטיק
 

wish i was here

New member
ה-סינגל של בארט

ללא ספק השיור הטוב ביותר ובין האהובים עליי מתקופת בארט ושל פינק פלויד בכלל.שיר פשוט תמים וחסר דאגות כמו בארט,שעשה לדעתי עבודה מצויינת במיוחד בקישורים שבין הבתים. אגב,אם שמתם לב,בסוף השיר בארט אומר: float on a river forever and ever וב High Hopes שהוא שיר שגילמור כתב עעל הקריירה של הפלויד מופיע בסוף המשפט: the endless river forever and ever. כנראה יש קשר
 
ללא ספק יש קשר

כל high hopes מתייחס להיסטוריה של הלהקה, והוא רצוף איזכורים לשירים של הלהקה.
 
למעלה