Summer '68

../images/Emo79.gif Summer '68 ../images/Emo79.gif

ונמשיך מאיפה שהפסקנו. Summer '68 הוא לטעמי השיר הכי טוב שכתב ריק רייט עבור הפלויד, ואחד משיאי הלהקה בכלל. זהו ללא ספק אחד השירים הכי אהובים עלי שלהם, ואחד הראשונים שלהם שאהבתי, עוד לפני שנים רבות. אני מתפתה לקרוא לשיר "יצירת מופת" - אולי לא, אבל זה קרוב: השילוב של המילים המלנכוליות, המלודיה, העיבוד העשיר, השירה... אין אלמנט אחד חלש בשיר הזה. השיר עוסק בנושא פופולרי באותם ימים: סקס מזדמן עם בחורה במהלך סיבוב הופעות. אבל בעוד להקות אחרות התגאו ב"כיבושים" שלהם והפכו את החוויות האלו לחלק מהמיתולוגיה של הרוק, לפחות באותם ימים, רייט מציג בפנינו פן אחר, הרבה פחות פופולרי, של התופעה: הבדידות, הריקנות והעצבות, המוצגים כחלק בלתי נפרד מהחוויה.
Would you like to say something before you leave? Perhaps you'd care to state exactly how you feel We say goodbye before we said hello I hardly even like you, I shouldn't care at all We met just six hours ago, the music was too loud From your bed I gained a day and lost a bloody year And I would like to know: How do you feel? How do you feel? How do you feel? How do you feel? Not a single word was said, they lied still without fears Occasionally you showed a smile but what was the need I felt the cold far too soon in a wind of ninety-five My friends are lying in the sun. I wish that I was there Tomorrow brings another town, another girl like you Have you time before you leave to greet another man Just you let me know: How do you feel? How do you feel? How do you feel? How do you feel? Goodbye to you Charlotte Pringles too I've had enough for one day​
האם תרצי לומר משהו לפני שאת הולכת? אולי תרצי לומר בדיוק איך את מרגישה אנחנו אומרים 'להתראות' לפני שאנחנו אומרים 'שלום' אני בקושי מחבב אותך, אפילו, לא צריך בכלל להיות לי אכפת נפגשנו רק לפני שש שעות, המוסיקה היתה רועשת מדי במיטתך זכיתי ביום, ואיבדתי שנה שלמה! והייתי רוצה לדעת איך את מרגישה? אף מילה לא נאמרה, הם שיקרו (שכבו?) עדיין, ללא חשש מדי פעם הראית חיוך, אבל בשביל מה? הרגשתי את הקור מהר מדי, ברוח במהירות 95 חבריי שוכבים בשמש, הלוואי והייתי שם המחר מביא עוד עיר, בחורה אחרת כמוך האם יש לך זמן לפני שאת עוזבת, לומר שלום לגבר אחר? רק כדי שאדע איך את מרגישה? איך את מרגישה? שלום לך שרלוט פרינגלס גם כן נמאס לי כבר, להיום Summer '68 הוא שיר יותר 'אגרסיבי' מהשירים הקודמים שרייט כתב, והרבה יותר עשיר מבחינת הכלים והעיבודים. רייט עושה כאן שימוש בהרמוניות קוליות (שנראה כאילו לקוחות ישירות מבריאן ווילסון!), בכלי נשיפה (שימוש מושכל ונכון), וכן עושה שימוש דרמטי בתופים, על מנת להדגיש מעברים חשובים - וזאת בנוסף על התפקיד המרכזי - והמעולה - של הקלידים בשיר. השיר גם 'בנוי' מצויין: עם פתיחה שקטה הנבנית לשיאים אינטנסיביים. בניגוד לשירים של ווטרס - אולי גם של גילמור - השיר אינו חוזר בסוף לשקט של ההתחלה; אין כאן מחזוריות. הוא מסתיים באקורד חזק. אפשר לחשוב על המשמעות של סיום כזה: לי הוא נשמע תמיד כהתרסה, כסירוב לקבל את המצב, אולי כצעקה. מה דעתכם?
 

FuryUri

New member
בהחלט שיר טוב...

הקטע הכי נורמלי בדיסק...הכי אני אוהב זה את השורה "I hardly even like you I shouldn't care at all"בהחלט שיר מעולה של ריק רייט... :)
 

afon

New member
אולי השיר שאני הכי מתחבר אליו

שאני שומע אותו אני מרגיש כאילו נכתב עלי, אין הרבה שירים שגורמים לי לכזאת הרגשה כמו שהוא גורם. הריקנות, הבעיתיות, הכניעה והרצון מצד אחד ומצד השני הידיעה שזה לא זה. הוא פשוט מצליח להעביר את התחושה הריקנית הזאת, משהו שכל אחד יכול להתחבר אליו, המצב שבו אתה פשוט מרגיש שאתה חסר אונים במקום מסוים. הסתכלות ממש מנקודת מבט של תוך כדי, לא בהתפכחות של אחרי, לא בלהט שלפני, ממש ההרגשה בשניה שזה קורה, עירוב של לפני, בזמן ואחרי... בדיוק במצב שאני בו עכשיו. הקלידים והכלי נשיפה כאילו נותנים עוד מימד לשיר הזה, צעקה הכי חזקה שיש, אבל כמו שמוזכר כל השיר, חוסר האונים הזה, שאתה לא יכול לעשות כלום שאתה שבוי בין הרצונות שלך, מאבק תמידי בינך לבין עצמך. האוירה כאילו אגרסיבית, יחד עם המלודיה הפשוטה, פשוט נותנים הרגשה של כלא חופשי, יש לך את הבחירה, את המודעות, את היכולת לצאת אבל אתה לא עושה את זה, מחלוקת פנימית. החברים שוכבים בשמש אבל אתה לא מצתרף, משהו כל כך טריויאלי, מה הבעיה לשכב בשמש? הפזמון החוזר "how do you feel" זה לא מופנה כלפי הבחורה, זה מופנה כלפי עצמך, איך אתה מרגיש? איך אני מרגיש? מה אני רוצה? ופה הנקודה בשיר, חוסר האפשרות להחליט, לבחור, מצב הביניים שבו אתה פשוט מרחף בריקנות. השיר מסתיים בכך שהוא אומר שמחר יביא בחורה חדשה, עוד אחת כמוך, שעוד פעם תגרום לו לתחושת הריקנות, לפחד, לאי היכולת לבחור, אבל זה לא משנה, הוא בכל זאת יהיה איתה... למה? שאני אדע אני אענה. פשוט שיר מצוין, בהחלט יצירת מופת, מעביר רגשות בצורה שאף שיר לא עושה זאת, הוא אחת הסיבות שבגללה אני כל כך אוהב את הדיסק הזה.
 

Coon Jew

New member
אהבתי

גם את הפרשנות וגם את השיר...הכתיבה של ריק רייט תמיד הזכירה לי את הכתיבה של הביטלס (כמו השורה we say goodbye before we said hello שמזכירה לי את השיר goodbye hello ), עם שירים קופצניים יותר ויותר שירי אהבה כאלה.. בסך הכל השיר לא פומפוזי ולא מנופח אבל השינויים בין הבתים לפזמון עושים אותו למרתק, תמיד רייט היה הפלויד האהוב עליי, ואולי אם הוא היה פחות מופנם אז היינו יכולים להנות מעוד פנינים מהסוג הזה..
 

Ivory Flower

New member
למה

במילים בדיסק שאצלי, בשורה Not a single word was said, they lied still without fears כתוב Not a single word was said, the night still hid our fears?
 
נראה לי שהמילים אצלך הן הנכונות

אם כי למיטב הבנתי כשיצא האלבום לראשונה, לא צורפו אליו מילים.
 

Ivory Flower

New member
אז מה זה אומר על האלבום?

מן הסתם שזה לא מהמקוריים, אבל הוא לפחות אמיתי? מאכזב יהיה לגלות שלא..
 
לא, לא... יכול להיות שכיום מוציאים

את הדיסק עם מילים, פשוט פעם לא נהגו לעשות את זה. אין לי את הדיסק (יש לי את האלבום בויניל), כך שהדיסק שבידך הוא מקורי.
 

holo

New member
Summer 68

אני מסכים עם כל מה שציף אמרה. אחד השירים של פינק פינד פלויד שאפשר להגיד עליו שהוא מושלם, אם זה מבחינת לחן, עיבוד, תיזמור. הוא פשוט בנוי בצורה מושלמת, לחן פשוט אומנם, אבל העיבוד שנעשה לו פשוט מצוין. כמו שציף אמרה, המילים מספרות על סטוץ, אבל הקטע הוא, שרייט מרגיש אחרת. הוא מרגיש עצוב ומנוכר על כך שהכל נעשה בלי אהבה, הוא בקושי הכיר אותה , אפילו לא יודע את שמה. רייט רוצה לוודא האם הוא היחד שמרגיש ככה, אשם, מנוכר. הוא פונה אליה בשאלה שנשמעת קצת מוזרה ותמימה בשיר. המעבר החד בקטע הזה לנגינה חזקה ורועשת יותר, ולשירה הרבה יותר "בוטה" הוא פשוט מהלך גאוני, שלא לדבר על ההצטרפות של הכלי נשיפה, שזה לדעתי פשוט השיא של השיר. אווירה אימתנית וקודרת. זה פשוט ניגוד מושלם לשירה הנעימה של רייט בתחילת השיר, שמראה לנו בעצם מה הוא באמת מרגיש. הסיום הוא באמת, בניגוד לשירים רגילים אחרים, נגמר שוב בתרועת החצוצרות, וזה בהחלט משאיר מאין זעזוע אצל המאזין.
 

vegetable man

New member
שיר טוב, אבל

הלוואי ולרייט היו את ההרמוניות של בריאן ווילסון. אני מוצא את השיר הזה חביב, אך לא משהו יוצא דופן. הטקסט כהרגלו לעניין - שוב סיבה לאהוב את הפלויד, לעומת להקות אחרות שרק סקס היה להם בראש, כמו בשיר PaintBox רייט הקדים את זמנו וממשיך לשחות נגד הזרם. המוסיקה עצמה אכן יפה, רק שאני מוצא שכלי הנשיפה האלה שחוזרים אחרי כל פזמון מעט מתישים, וחבל שהוא לא בחר במשהו דומה אך פחות אגרסיבי ויותר מעודן. השיר הכי טוב שלו לדעתי הוא כנראה Summer Elegy, מאלבום הסולו ב-78' - יש לו מלודיה יפיפיה ומרגשת, כמו הסולו גיטרה שם.
 

oribarak

New member
אני אוהב אותו מאוד

למרות שסולו החצוצרה עושה לי רע, כמו כל סולו חצוצרה, לא סובל חצוצרות אממ, אני מת עליו, כי המילים שלו פשוטות, המנגינה פשוטה ומעולה, ואינ תמיד העדפתי את הקול של רייט...שיר גדול
 

FunkyMonk

New member
פשוט שיר משובח

לא ידעתי שזה מדבר על סטוצים מזדמנים בסיבובי הופעות. :) חשבתי סתם סטוצים...
 
קיץ 68'

בהחלט אחד השירים הכי טובים של הפלויד! לדעתי השיר הוא סצנה נוספת לחיי הרווקות והפורענות של רייט משיר קודם שלו Paintbox, לצד כל ההנראה בעניין רייט מושך בחוטים לכיוון היותר אמיתי וכלוי של אותה סצנה! כפי שציף ואפון(יפה כתבת) ציינו רייט ממחיש לנו בצורה מעולה את הריקנות ואפילו הזולות בדבר הזה, כל יום עיר אחרת - כל יום מישהי אחרת! אבל לכל דבר גדול וטוב חייב שיהיה איזה מום קטן, ופה לדעתי החצוצרות הורסות את האקסטזה בהאזנה לשיר, מין רמפה כזאת בכביש מהיר! לא קשורה בשיט!
 
הגרסה הצרפתית לשיר

יש דבר כזה! ומי שאחראי לזה הוא כותב השיר הצרפתי Etienne Roda-Gil וחבר ותיק של ווטרס שעזר לו בכתיבת האופרה שלו Ca Ira, והיה אחראי לגרסה הצרפתית של השיר Summer 68'(!) שבוצעה ע"י Michel Marceau בשנת 1977. מישהו יכול לתרגם מה כתוב?
 
Maquillez-vous - "התאפרי"

מוסיקה: ריק רייט מילים: אטיין רודה-ז'יל עיבוד תמורתי: ז'אן מוסי? הפקה: מישל זקלין(?) הצד השני של הסינגל הוא שיר בשם One by One שנכתב ע"י מארק טאלה ומישל מארסו.
 
למעלה