פרק חמישי - הערב 22:15

אבל

היא לא מוכנה להקשיב לשום אפשרות אחרת שטובה לבן שלה. היא בטוחה שמה שהיא מאמינה שטוב לבן שלה - זאת האמת היחידה. אם היא בטוחה שצריך לטפל בילד בבית - מצידה שכולם יתאימו את סדר היום שלהם ואת צרכי העבודה שלהם לזה, העיקר שהוא לא ילך לגן של ילדים אוטיסטיים שמתשתמעת ממנו סטיגמה, כי האמא בטוחה שזה רע - וזהו.
 

netab02

New member
היא יותר מודאגת ממה שהסביבה תחשוב עליה

מאשר מה שטוב לבן שלה. מבזבזת אנרגיות מיותרות על הסתרה.
 
חשבתי על עוד היבט

אין לי מושג על מה חשבו התסריטאים, אבל הפרשנות שלי היא כזאת: לא סתם הובלט בפרק הזה היותה של איילת חלק מה"מקובלים" בילדות, משום שלהיות בסטטוס כזה זה מאבק שנמשך כל החיים. כשאתה רק רואה את זה מבחוץ אתה אולי לא יודע עד כמה זה מאבק. כנראה שאיילת נאבקת כל החיים, גם הרבה שנים אחרי תקופת ביה"ס, להיות במיינסטרים, ופתאום היא מוצאת את עצמה עם ילד אוטיסט, דבר שעלול לדחוק אותה לשוליים. בגלל זה היא מתאמצת להסתיר את זה - כדי שבמושב הקטן לא ידעו שהמשפחה של איילת מתוייגת פתאום בתיוג של יוצאי דופן. בגלל זה שווה לשגע את כל המשפחה, אפילו אם זה במחיר ניהול הקמת המסעדה של יניב, אפילו אם זה במחיר פגיעה בחממות - העיקר שזה לא יהיה במחיר המאמץ של איילת כל החיים להישאר במיינסטרים החברתי של המושב.
 

netab02

New member
נראה לי שיש אנשים שזה בא להם בלי מאבק

בדרך כלל כשאנחנו עוברים דברים לא קלים בחיים, זה מעצים אותנו והופך אותנו, בין היתר, לרגישים יותר לסביבה שלנו. איילת נוהגת בחוסר רגישות משווע ויותר מזה - היא נוהגת בחוסר אחריות (בעיקר חוסר אחריות כלכלית). אני חושבת שאנשים שנוהגים בחוסר אחריות הם אנשים שהולך להם בקלות ובגלל זה הם אף פעם לא למדו את הלקח. אולי חלק מהעניין בסדרה זה שדרך הילד שלה היא תצמח ותלמד לקבל ולהכיל את האנשים בסביבה שלה. היא לא רגילה להיות בעמדה של השונה, אז בשלב הזה, היא מנסה להעלים את הבעיה, כי אין לה מושג איך להתמודד איתה. אם היה לה נסיון חיים של מאבק מתמשך, אז היא היתה מסוגלת להבין את המקום של עומרי וע"י זה היא גם היתה מסוגלת לעזור לו. הפגיעה בחממות והמסעדה מסמלת בעיני את חוסר האחריות שלהם. מעבר למסגרת מתאימה, ילד זקוק למשפחה שמתנהלת על מי מנוחות. קשיים כלכליים יוצרים הרבה מתח במשפחה והילדים נפגעים מההשלכות של המתח הזה. לכן זה חוסר אחריות להגיד לפסיכולוגית "תתמחרי, ואנחנו נשלם". היא צריכה להיות מודעת למגבלות שלה ולפעול בהתאם. אגב, גן תקשורת הוא לא הפתרון היחיד שהמדינה מציעה. יש גם אופציה של שילוב יחידני בגן רגיל, אבל זה מצריך סייעת הצמודה לילד (שהעירייה משלמת לה), או במילים אחרות: כולם ידעו שיש לו בעיה. אבל יש מצב שהאופציה הזאת מתאימה לילדים עם תפקוד תקשורתי קצת יותר גבוה מהתפקוד של הילד בסדרה. עוד בעיה עם האופציה של טיפול ביתי, היא הבידוד החברתי של הילד. אם ההורים לא יוצרים עבורו מפגשים חברתיים עם ילדים אחרים, אז הוא נשאר בודד. למיטב הבנתי, ילדים אוטיסטים זקוקים לחברה כמו ילדים רגילים, רק שהם לא ממש יודעים איך להגיע למצבים חברתיים וצריך לעזור להם להגיע לשם. הוא מעדיף לשחק לבד כי שם הכי קל לו (מבחינת ההתמודדות עם העולם), אבל הצורך הנפשי האנושי בחברה עדיין קיים בו. אם איילת היתה חווה קושי חברתי בחיים, אולי היא היתה מסוגלת להבין את זה. להערכתי, היא עוד תשכיל להבין את הכל בהמשך...
 
מסכים עם הראייה שלך את איילת, אבל

"ילדים אוטיסטים זקוקים לחברה כמו ילדים רגילים" ? הילדים שראיתי בבית הספר של בני לאורך השנים, והנערים שחיים איתו בדיור המוגן, לא ממש מחזקים את הטענה הזו. די מפריכים אותה, למען האמת. וחלקם בתפקוד די גבוה. הם זקוקים לאהבה, כמובן, אבל לא לחברה. אולי יש מחקרים שתומכים בטענה הזו, אבל נסיוני האישי לא תומך בה.
 

netab02

New member
קשה לי לדמיין

בני אדם שלא זקוקים לחברה, אבל יש מצב שהם זקוקים פחות לחברה מהרגיל. אולי קשה לי לדמיין את זה, כי אני לא על הספקטרום. ואולי יהיה נכון יותר לכתוב שגם הם נהנים מסיטואציות חברתיות (חיוביות), אבל לא מחפשים את הסיטואציות האלו?
 
פסיכולוג הוא לא בדיוק רופא.

פסיכולוג לא יכול להתנתק רגשית מהמטופל שלו, ועדיין לטפל בו בצורה אפקטיבית.רופא, למיטב הבנתי, יכול. אני חושב, שאילו איילת הייתה פחות לוחמנית ויותר קשובה, היא הייתה מצליחה לגייס את ד"ר שחק \ רחלי סחייק לתמוך בה בדרך כלשהי. ד"ר שחק גם הציעה לה כמה פשרות אפשריות. אבל לא. איילת חייבת להיות לגמרי צודקת ולקבל את כל מה שלדעתה מגיע לה. וכך הילד שלה הפסיד את ד"ר שחק.
 
למעלה