LED ZEPPELIN-LED ZEPPELIN 1
בשנת 1968 הוקמה להקת לד-זפלין ע"י ג'ימי פייג' שהקים את ה-YARDBIRDS החדשים, קיית מון, המתופף של THE WHO אמר שהם יתמוטטו כמו צפלין מעופרת ועל כן ניקראת הלהקה LED ZEPPELIN. בשנת 1969 הוציאה הלהקה את אלבומה הראשון שפשוט ניקרא "לד-זפלין 1". וכאן מתחיל סיפורה של להקת רוק כבד מצליחה, מבראשית היה ג'ימי פייג' הגיטריסט הכה מוכשר שהקים להקה זו וצירף אליה את רוברט פלאנט הזמר הכשרוני והצווחני במיוחד, ג'ון פול ג'ונס הבסיסט הבלתי נלאה וג'ון "בונזו" בונהאם המתופף אולי הכי טוב עלי אדמות ויחד הם יצרו להקת רוק כבד שתכה גלים ותפטם אותנו ברוק, בלוז ואפילו פולק וקאנטרי כמו שרק הפסיכים האלה מבירמינגהאם(אנגליה) יודעים לעשות. ועתה נעבור לסקירת האלבום: GOOD TIMES BAD TIMES-כבר נאמר שהאלבום הזה הוא אחד מאלבומי הבכורה הטובים בהיסטוריה, אם לא הטוב שבהם, והשיר הזה רק מוכיח עד כמה! בונהאם מפציץ בתיפופים היישר מהגיהנום ופול ג'ונס נותן קטעי באס מהממים וכמובן אל נישכח את פייג' שמראה בפעם הראשונה ולא האחרונה את יכולותיו הפלאיות על הגיטרה. פתיחה מהממת כבר אמרנו? BABY I'M GONNA LEAVE YOU-נירגעים מההפצצה של השיר הראשון ועוברים לבלדה שקטה עם נטייה להתפרצויות, פייג' מראה יכולת וירטואוזית על הגיטרה האקוסטית ופשוט השיר הזה מעורר בי צמרמורת בכל פעם שאני שומע אותו... ככה עושים בלדה נוגה, מרגשת, נוגעת בך במקומות שרק בלדה כ"כ גדולה מהחיים יכולה לגעת בך...וכמובן שאציין שאת השיר הזה לא כתבו לד-זפלין אלא אדם בשם בנט. YOU SHOOK ME-את זיעזעת אותי ילדה, את זיעזעת אותי לאורך כל הלילה...זה מה שהבלוז הנהדר הזה עשה לי! ככה עושים שיר בלוז ללא כל פלצנות! מהסולו של פייג' בפתיחה עוברים לשיר שהוא שיר בלוז איטי שמיתקדם לו לאיטו ופשוט עושה טוב על הנשמה, ויש לקראת סוף השיר דו-קרב בין הקול של פלאנט לגיטרה של פייג', מי מנצח? שאלה טובה והתשובה: אף אחד! פלאנט את פייג' ביחד זה שילוב מנצח! תקשיבו לשיר ותבינו גם למה! גם את השיר הזה לא כתבו לד-זפלין, אלא בסה"כ עשו קאבר שבהחלט עולה על המקור...לוילי דיקסון. DAZED AND CONFUSED-אחחחחחח כמה שאת השיר הזה אני אוהב! ג'ון פול ג'ונס פותח בנגינת בס אפלולית ואז פלאנט ניכנס באגרסיביות ומביא אותה במילים נ-ה-ד-ר-ו-ת! הגיטרה של פייג' נישמעת אפילה מתמיד כאילו הרגע יצאה מהגיהינום, השיר בתחילתו הוא בלוז איטי שמיתפתח בהמשך לדו-קרב נוסף בין הקול של פלאנט לגיטרה של פייג', פלאנט שוב מראה את איכויותיו הווקאליות ופייג' מפציץ בסולואים נהדרים, השיר מיתפתח לג'אם עד שהוא חוזר למיבנהו ההתחלתי ולבסוף ניגמר בדו-קרב נוסף בין פייג' לפלאנט. שימו לב, בשיר הזה פייג' מישתמש גם בקשת של הכינור ובה פורט על הגיטרה ובקיצור, למה להכביר במילים? תקשיבו לשיר ותגלו את ניפלאותיו. YOUR TIME IS GONNA COME-השיר ניפתח בנגינת קלידים שנישמעת כמו העוגב בכנסייה, זה נימשך כדקה וחצי ואז עוברים לשיר שהוא מעין שיר בלוז רגיל וללא שום דבר מיוחד בתוכו, אומנם זהו לדעתי הקטע החלש באלבום אך זוהי רק דעתי, כי באופן כללי הקטע הזה הוא בהחלט נחמד ויפה רק ששום דבר מיוחד אין בו...ואתם מוזמנים לשיר יחד איתי ויחד עם כל חברי הלהקה במקהלה עליזה: YOUR TIME IS GONNA COME... BLACK MOUNTAIN SIDE-זהו קטע אינסטרומנטלי, פולקי שבו פייג' מלהטט על הגיטרה האקוסטית וברקע נישמעות להם דרבוקות וככה השיר נימשך לו בנעימות עד שהוא נישבר לתוך הקטע הבא... COMMUNICATION BREAKDOWN-ומהפולק אנו עוברים לרוק הכבד! איזו פתיחה רצחנית יש לשיר הזה, פייג' מביא אותה בריף פתיחה רצחני וכך השיר הולך לו בקצב מהיר כמו טיל סקאד מבגדד לרמת-גן...אפשר להגיד שזהו שיר הרוק הכבד הראשון שנעשה אי-פעם ואיזה שיר זה...בהמשך פייג' נותן סולו אדיר ופלאנט צווח את נישמתו, וזה מה שעושה את האלבום לכ"כ טוב! ויש גם סיפור קטן מאחורי השיר הזה: עוד באותה שנה(1969) לד-זפלין הופיעו בתוכנית טלוויזיה בדנמרק מול קהל של בסה"כ 20 צופים, אלה היו למעשה 20 היפים שבאו לראות קרוב לוודאי הופעה של להקת פולק שמנגנת מוסיקה פולקית ורגועה שכזאת...אך הם כולם פשוט ניגנבו כשהם ראו את 4 ההיפים הללו מנגנים את COMMUNICATION BREAKDOWN, ארבעה היפים ניגנו רוק רצחני כמו שרק הם יודעים, ואם אתם רוצים לראות את המופע הזה אז תיראו אותו בדי וי די האחרון שהלהקה הוציאה. I CAN'T QUIT YOU BABY-מהקצב הרצחני של השיר הקודם אנו עוברים לשיר הנ"ל שבו מנוגן בלוז איטי ויפהפה שחבל להכביר עליו במילים אלא פשוט צריך לישמוע אותו ולהנות ממנו. את השיר הזה, כמו את YOU SHOOK ME כתב וילי דיקסון, זהו קאבר נוסף של לד-זפלין וכל קאבר שלהם מיתעלה בצורה ממש מרשימה על המקור, וביכלל לד- זפלין זו להקה שהשורשים שלה נטועים עמוק בבלוז וגם בהמשך הם נהגו לישאול מילים וריפים וכל מה שרק תירצו מיוצרי בלוז גדולים כמו רוברט ג'ונסון וכמובן וילי דיקסון ובנט אותם כבר הזכרתי. HOW MANY MORE TIMES-זהו הקטע הנועל את האלבום ואין כמו קטע שכזה כדי לנעול אלבום מדהים, אוו כמה שהוא מדהים! פתיחת באס של פול ג'ונס בשקט בשקט ואז ניכנס פייג' עם ריף עצבני וכל העסק מתחיל להתחמם, פלאנט מפליא באיכויותיו הווקאליות, פייג' מפליא בסולואים המכשפים שלו ובונהאם מראה לנו שהוא מתופף עם ביצים של בת-יענה, וביכלל לאורך כל השיר החבר'ה משתוללים עם הרוק, בלוז וכל מה שבא ליד ולא לוקחים שבויים! שיר ע-נ-ק! ולסיכום: לדעת רבים זהו אחד מאלבומי הבכורה הטובים בהיסטוריה, לדעתי הוא אלבום ה-בכורה הכי טוב בהיסטוריה, אלבום חובה בכל בית בישראל, ומי שעוד לא שמע שירוץ לישמוע את הפלא האנושי הזה.
בשנת 1968 הוקמה להקת לד-זפלין ע"י ג'ימי פייג' שהקים את ה-YARDBIRDS החדשים, קיית מון, המתופף של THE WHO אמר שהם יתמוטטו כמו צפלין מעופרת ועל כן ניקראת הלהקה LED ZEPPELIN. בשנת 1969 הוציאה הלהקה את אלבומה הראשון שפשוט ניקרא "לד-זפלין 1". וכאן מתחיל סיפורה של להקת רוק כבד מצליחה, מבראשית היה ג'ימי פייג' הגיטריסט הכה מוכשר שהקים להקה זו וצירף אליה את רוברט פלאנט הזמר הכשרוני והצווחני במיוחד, ג'ון פול ג'ונס הבסיסט הבלתי נלאה וג'ון "בונזו" בונהאם המתופף אולי הכי טוב עלי אדמות ויחד הם יצרו להקת רוק כבד שתכה גלים ותפטם אותנו ברוק, בלוז ואפילו פולק וקאנטרי כמו שרק הפסיכים האלה מבירמינגהאם(אנגליה) יודעים לעשות. ועתה נעבור לסקירת האלבום: GOOD TIMES BAD TIMES-כבר נאמר שהאלבום הזה הוא אחד מאלבומי הבכורה הטובים בהיסטוריה, אם לא הטוב שבהם, והשיר הזה רק מוכיח עד כמה! בונהאם מפציץ בתיפופים היישר מהגיהנום ופול ג'ונס נותן קטעי באס מהממים וכמובן אל נישכח את פייג' שמראה בפעם הראשונה ולא האחרונה את יכולותיו הפלאיות על הגיטרה. פתיחה מהממת כבר אמרנו? BABY I'M GONNA LEAVE YOU-נירגעים מההפצצה של השיר הראשון ועוברים לבלדה שקטה עם נטייה להתפרצויות, פייג' מראה יכולת וירטואוזית על הגיטרה האקוסטית ופשוט השיר הזה מעורר בי צמרמורת בכל פעם שאני שומע אותו... ככה עושים בלדה נוגה, מרגשת, נוגעת בך במקומות שרק בלדה כ"כ גדולה מהחיים יכולה לגעת בך...וכמובן שאציין שאת השיר הזה לא כתבו לד-זפלין אלא אדם בשם בנט. YOU SHOOK ME-את זיעזעת אותי ילדה, את זיעזעת אותי לאורך כל הלילה...זה מה שהבלוז הנהדר הזה עשה לי! ככה עושים שיר בלוז ללא כל פלצנות! מהסולו של פייג' בפתיחה עוברים לשיר שהוא שיר בלוז איטי שמיתקדם לו לאיטו ופשוט עושה טוב על הנשמה, ויש לקראת סוף השיר דו-קרב בין הקול של פלאנט לגיטרה של פייג', מי מנצח? שאלה טובה והתשובה: אף אחד! פלאנט את פייג' ביחד זה שילוב מנצח! תקשיבו לשיר ותבינו גם למה! גם את השיר הזה לא כתבו לד-זפלין, אלא בסה"כ עשו קאבר שבהחלט עולה על המקור...לוילי דיקסון. DAZED AND CONFUSED-אחחחחחח כמה שאת השיר הזה אני אוהב! ג'ון פול ג'ונס פותח בנגינת בס אפלולית ואז פלאנט ניכנס באגרסיביות ומביא אותה במילים נ-ה-ד-ר-ו-ת! הגיטרה של פייג' נישמעת אפילה מתמיד כאילו הרגע יצאה מהגיהינום, השיר בתחילתו הוא בלוז איטי שמיתפתח בהמשך לדו-קרב נוסף בין הקול של פלאנט לגיטרה של פייג', פלאנט שוב מראה את איכויותיו הווקאליות ופייג' מפציץ בסולואים נהדרים, השיר מיתפתח לג'אם עד שהוא חוזר למיבנהו ההתחלתי ולבסוף ניגמר בדו-קרב נוסף בין פייג' לפלאנט. שימו לב, בשיר הזה פייג' מישתמש גם בקשת של הכינור ובה פורט על הגיטרה ובקיצור, למה להכביר במילים? תקשיבו לשיר ותגלו את ניפלאותיו. YOUR TIME IS GONNA COME-השיר ניפתח בנגינת קלידים שנישמעת כמו העוגב בכנסייה, זה נימשך כדקה וחצי ואז עוברים לשיר שהוא מעין שיר בלוז רגיל וללא שום דבר מיוחד בתוכו, אומנם זהו לדעתי הקטע החלש באלבום אך זוהי רק דעתי, כי באופן כללי הקטע הזה הוא בהחלט נחמד ויפה רק ששום דבר מיוחד אין בו...ואתם מוזמנים לשיר יחד איתי ויחד עם כל חברי הלהקה במקהלה עליזה: YOUR TIME IS GONNA COME... BLACK MOUNTAIN SIDE-זהו קטע אינסטרומנטלי, פולקי שבו פייג' מלהטט על הגיטרה האקוסטית וברקע נישמעות להם דרבוקות וככה השיר נימשך לו בנעימות עד שהוא נישבר לתוך הקטע הבא... COMMUNICATION BREAKDOWN-ומהפולק אנו עוברים לרוק הכבד! איזו פתיחה רצחנית יש לשיר הזה, פייג' מביא אותה בריף פתיחה רצחני וכך השיר הולך לו בקצב מהיר כמו טיל סקאד מבגדד לרמת-גן...אפשר להגיד שזהו שיר הרוק הכבד הראשון שנעשה אי-פעם ואיזה שיר זה...בהמשך פייג' נותן סולו אדיר ופלאנט צווח את נישמתו, וזה מה שעושה את האלבום לכ"כ טוב! ויש גם סיפור קטן מאחורי השיר הזה: עוד באותה שנה(1969) לד-זפלין הופיעו בתוכנית טלוויזיה בדנמרק מול קהל של בסה"כ 20 צופים, אלה היו למעשה 20 היפים שבאו לראות קרוב לוודאי הופעה של להקת פולק שמנגנת מוסיקה פולקית ורגועה שכזאת...אך הם כולם פשוט ניגנבו כשהם ראו את 4 ההיפים הללו מנגנים את COMMUNICATION BREAKDOWN, ארבעה היפים ניגנו רוק רצחני כמו שרק הם יודעים, ואם אתם רוצים לראות את המופע הזה אז תיראו אותו בדי וי די האחרון שהלהקה הוציאה. I CAN'T QUIT YOU BABY-מהקצב הרצחני של השיר הקודם אנו עוברים לשיר הנ"ל שבו מנוגן בלוז איטי ויפהפה שחבל להכביר עליו במילים אלא פשוט צריך לישמוע אותו ולהנות ממנו. את השיר הזה, כמו את YOU SHOOK ME כתב וילי דיקסון, זהו קאבר נוסף של לד-זפלין וכל קאבר שלהם מיתעלה בצורה ממש מרשימה על המקור, וביכלל לד- זפלין זו להקה שהשורשים שלה נטועים עמוק בבלוז וגם בהמשך הם נהגו לישאול מילים וריפים וכל מה שרק תירצו מיוצרי בלוז גדולים כמו רוברט ג'ונסון וכמובן וילי דיקסון ובנט אותם כבר הזכרתי. HOW MANY MORE TIMES-זהו הקטע הנועל את האלבום ואין כמו קטע שכזה כדי לנעול אלבום מדהים, אוו כמה שהוא מדהים! פתיחת באס של פול ג'ונס בשקט בשקט ואז ניכנס פייג' עם ריף עצבני וכל העסק מתחיל להתחמם, פלאנט מפליא באיכויותיו הווקאליות, פייג' מפליא בסולואים המכשפים שלו ובונהאם מראה לנו שהוא מתופף עם ביצים של בת-יענה, וביכלל לאורך כל השיר החבר'ה משתוללים עם הרוק, בלוז וכל מה שבא ליד ולא לוקחים שבויים! שיר ע-נ-ק! ולסיכום: לדעת רבים זהו אחד מאלבומי הבכורה הטובים בהיסטוריה, לדעתי הוא אלבום ה-בכורה הכי טוב בהיסטוריה, אלבום חובה בכל בית בישראל, ומי שעוד לא שמע שירוץ לישמוע את הפלא האנושי הזה.