הבעיה או לא בעיה
היא שגם אני יצאתי מחוץ ליהדות המקובלת , לפחות היהדות של בית שני , וזה קשור לנושא שכתבתי לך בסוף ההודעה.
מסתבר ויש לא מעט ראיות על כך , כי חז"ל בתחילת בית שני עשו הכל כדי לחסום את הנבואה והחוויה האישית , ולהפוך את היהדות לדת שכלית.
זה בא לידי ביטוי למשל באחד מעיקרי האמונה שניסח הרמב"ם ושמבוסס על חזל כמובן , כי נביא המשנה משהו מנבואת משה , הוא אוטומטית נביא שקר.
כנראה שהיו להם סיבות טובות לעשות שינויים אלו , אולי כחלק ממאבקם בעבודה הזרה.
הבעיה היא שכפי שאני מבין את התורה היום , היא ניתנה על מנת שבכל דור היא תשתנה ודרך נבואה דווקא ! בדיוק כפי שיש עדכונים בווינדוס , צריכים להיות גם עדכונים לתורה דרך נבואה. והתורה עצמה כותבת זאת בדברים יח כמדומני.
בבית ראשון זה היה , אך בבית שני נחסם הנתיב הזה. מה שקרה היה שהיהדות הפכה לדת שכלית , ובעצם איבדה את הקשר עם אלהים. זה גם מה שגרם לכל ערמות ספרי ההלכה שרואים מבית שני ואילך.
התורה עצמה מבטיחה הבטחות רבות , מה יהיה אם נשמור את התורה ומה יהיה אם לא. והעובדה היא שלמרות שלכאורה היינו "צדיקים" אלפיים חמש מאות שנה , בפועל עם ישראל ידע הרבה סבל. וזה מראה שמשהו כאן לא עובד. והתורה עצמה אומרת כי באחרית הימים נגיד "הלא על כי אין אלהי בקרבי מצאוני הצרות האלה" , וכעת זה מובן מאוד - כי אם אין נבואה , אין קשר ישיר לאלהים , זאת אומרת ש"אין אלהי בקרבי".
גם כאשר מסתכלים על מצוות התורה - לפי הרמב"ם למשל חלק גדול מהמצוות הן כדי להוציא ממנהגי עבודה זרה. כלומר : אם היה לעובדי האלילים מנהג מסוים , התורה נתנה מצווה שאמרה "תעשו ההיפך !".
או למשל הרמב"ם מסביר כי התורה ציוותה על קורבנות רק משום שזה מה שהיה נהוג באותה תקופה כדרך לעבודת האל , אך לא זו התכלית ומביא כראיה על כך את דברי ירמיהו :
כִּי לֹא דִבַּרְתִּי אֶת אֲבוֹתֵיכֶם וְלֹא צִוִּיתִים בְּיוֹם הוציא [הוֹצִיאִי] אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם עַל דִּבְרֵי עוֹלָה וָזָבַח.
אז אם יבוא היום נביא , למשל , לפי דברים אלו יש מצב טוב שיגיד כי חלק גדול ממצוות התורה אינן רלוונטיות היום ! היום כבר נשכחו אותם מנהגי עובדי העבודה הזרה , ואולי כלל לא צריך לשאוף לבניין בית המקדש , למשל , ויביא מצוות אחרות.
אמירה של דברים כאלו נחשבת ביהדות היום כ"כפירה". אך היום אני מבין זאת בוודאות.
יתכן שגם חלק מהמאבק בישו היה בגלל שכבר אז היהדות לא יכלה לקבל אפשרות של נבואה ., אינני יודע.
בכל אופן ישו פחות רלוונטי עבורי היום , רלוונטי עבורי להגיע לנבואה ולחוויה ישירה של האל.
ולעתיד לבוא כותב ירמיהו :
הנה ימים באים, נאם-יהוה; וכרתי, את-בית ישראל ואת-בית יהודה--ברית חדשה. לא לא כברית, אשר כרתי את-אבותם, ביום החזיקי בידם, להוציאם מארץ מצרים: אשר-המה הפרו את-בריתי, ואנכי בעלתי בם--נאם-יהוה. לב כי זאת הברית אשר אכרת את-בית ישראל אחרי הימים ההם, נאם-יהוה, נתתי את-תורתי בקרבם, ועל-לבם אכתבנה; והייתי להם לאלהים, והמה יהיו-לי לעם. לג ולא ילמדו עוד, איש את-רעהו ואיש את-אחיו לאמר, דעו, את-יהוה: כי-כולם ידעו אותי למקטנם ועד-גדולם, נאם-יהוה--כי אסלח לעונם, ולחטאתם לא אזכר-עוד.
כלומר לעתיד לבוא יזכו כולם לנבואה ולחוויה ישירה של האל , ולשם אני שואף.