מעיון במבחני דרכים במגזין Le Cycle
מעיון במבחני דרכים במגזין Le Cycle הצרפתי, עולה כי הסיבה הטכנולוגית העיקרית לשילוב תומכות כסא מקרבון בשלדה מחומר אחר (שימו לב שזה קיים גם בשלדות טיטניום ופלדה) היא הקשחת התומכות!!! הקשחה! לא ספיגת זעזועים. לא, לא ולא! הצורך בהקשחתן נובע מסיבות שונות בכל שלדה, לדוגמא, בשלדת טיטניום: גמישותו היחסית של החומר, מפריעה למעצור האחורי לעשות את מלאכתו נאמנה ומונעת העברה יעילה של אנרגית דיווש מצינור תומך כסא בקוטר קטן ולכן יש ליצרני הטיטניום שתי אפשרויות: הגדלת קוטר הצינור - או החלפתו בקרבון. בשלדת פלדה: בדיוק אותו דבר למעט שאי אפשר להגדיל את קוטר הצינור ולשמור על משקל סביר ולכן שלדת פלדה שמכוונת לביצועים חייבת תומכות מקרבון על מנת לתת לה סיכוי. בשלדות אלומיניום למיניהן, כולל מגנזיום, סקנדיום וכל שאר השמות המסחריים המבוססים על אלומיניום כחומר עיקרי בסגסוגת: המעצור האחורי, כאשר הוא לחוץ חזק בירידה, מושך את התומכות לכיוון השלדה וגורם לירידה בביצועי המעצור. להבדיל מטיטניום ופלדה, אלומיניום למיניו הוא כל כך קל שאין כל בעיה ליצרן ששולט ברזי החומר לעצב צינור שייתן התנגדות טובה הן לעומסי הדיווש והן לעומסי הבלימה, במשקל נמוך מ"שתל" קרבון. זו בדיוק הסיבה שאופני הטיפוס של מאיו כמו גם של אחרים, אינם מכילים קרבון במזלג האחורי. (מי שיקשה וישאל למה מאיו לא ממשיך לרכוב על שלדה כזו - כמובן בגאומטריית כביש - גם בקטעים מישוריים ארוכים, אומר שני דברים: 1- הוא דווקא כן רכב על שלדה כזו עד לטור של 2004, ולמרות שעמד לרשותו גם דגם מושתל קרבון מאחור - הוא מעולם לא השתמש בו, ו 2- בקטעי הטרנזישן, הוא יסכים לרכוב על מה שיעשה טוב לספונסור ויעזור לו למכור רעיון). בשיחות פרטיות מאחורי דלתות סגורות עם אנשי מפתח בתעשיית האופניים העולמית, שמעתי שתומכות קרבון ברמת כניסה על שלדת אלומיניום ברמת כניסה עולות כמו תומכות אלומיניום ולא תורמות דבר לביצועים אך עכב ה"סקסיות" של הקרבון, הן מהוות מוצר אופנתי שמאפשר להעלות את מחיר המוצר המוגמר בהרבה, לעיתים פי שתיים!!! מסיבה זו, אופנה זו צפויה להמשיך לשלוט בשוק אופני הכניסה: פשוט הכי קל ליחצ"ן אותה ואף אחד לא יוותר על כסף קל בתעשייה לא קלה כלל. דעה זו נשמעת מכל קצוות התעשייה - אני אישית שמעתי אותה משלוש יבשות. בנושא עיצוב החומרים לאופני העילית של העתיד אין כל קונצנזוס. מנסיוני הדל, למדתי שיצרן אופניים בעל נסיון ואמצעים, אשר בכוונתו לייצר אופני קצה תוך התעלמות מהמחיר, יגיע בדרך כלל לתוצאה מעולה, איכותית, יפה ומהנה. הויכוחים יתחילו כאשר נדבר על הקבוצה המרכזית: החל מהאופניים השניים שלך והלאה. אבל ל"בור" הזה אני אהיה מוכן להיכנס רק אם השירשור יתפוס כיוון חיובי.