מזל שרפרשתי
טרם קראתי את מה שכתבת. זוהי התרשמותי.
שקראתי את "בדרכים" דמיינתי בעיני רוחי עולם שלם. סאל פרדייס בן דמותו של קרואק היה שרירי כקרואק ודין מוריארטי בן דמותו של ניל קאסידי היה היפה והמקסים בגברים. מלא קסם אישי, שבין אם אתה גבר או אישה אין לך את היכולת לסרב לו וקרלו מרקס בן דמותו של אלן גינסברג משורר בראשית דרכו, מלא בכשרון, שרק מחכה להתפרצות הגדולה שעוד תבוא.
עולם דמיוני שלם נפרש לעיניי. הנסיעות הארוכות במשאיות עם טיפוסי שוליים ואנשים החיים לגמרי על הקצה המרכיבים עולם ומלואו, מועדונים קטנים שבהם מנגנים ג'אז רגע אחרי המלחמה....וכן הבנזדרין הסם הממריץ חביבו של קרואק בחיים האמתיים.
וולטר סלאס הבמאי לקח על עצמו משימה לא פשוטה - לביים סרט המבוסס על ספר אייקוני, שנכתב בשלשה שבועות מטורפים ובלתי אפשריים בהם לא הניח קרואק את אצבעותיו לרגע כשהוא ניזון מקפה וסמים ממריצים ויש המכנים את צורת כתיבתו בעצם כהקאה.
הסרט הצליח בצורה מקסימה לתאר חברות. מן חברויות שאני לא יודעת אם הן קיימות היום ואם כן הן נדירות ומיוחדות במינן. העולם היה אחר וחברים טובים החולקים יחדיו תאוות נדודים, סמים, אלכוהול וטבק כבר מזמן עברו מן העולם.
מי שליהק עשה עבודה נפלאה בבחירת הגברים.ויגו מורטנסן, סאם ריילי ו- Garrett Hedlund הן בחירות סופר מדוייקות.
גם סטיב בושמי מגיח בסצנה לכאורה משנית אך חזקה ביותר. בחירת הנשים קצת לוקה בחסר והן נשארות לא מרשימות בעליל ולטעמי גם לא סקסיות וחבל.
אחד הדברים המקסימים בספר הוא מצבי התודעה השונים שעוברים הגיבורים וולטר סאלאס הבמאי מצליח בצורה יפה ביותר להעביר את התחושות האלה למסך הגדול ואין זה קל בכלל. הוא משתמש בתאורה. במשחקי אור וצל, בצבעים היוצרים תחושות חמות ותחושות קרות , שמשקפות רגשות וזה בעיני היה הדבר בסרט.
ומחמאה אחרונה לפס הקול, שבדמיוני השתעשעתי רבות מה הייתי עושה איתו. פס הקול לא אכזב. אהבתי את קטעי הג'אז, אהבתי את קטעי הבלוז ובמיוחד את
הקטע הזה.
אז לכן לראות אותו בקולנוע ולא על מסך הטלוויזיה גם לא בפלזמה 50. זה לא אותו דבר. ולכו מהר כי הסרט לא יחזיק מעמד שבוע בקולנוע.
"בדרכים" הוא ספר ששימש השראה לדור שלם אך אינו ספר לכל אחד. גם הסרט אינו מיועד לכל אחד. גם הפורום הזה. וטוב שכך.