V1...מה זה ולמה זה ???
V1 = מהירות ההחלטה, החלטה באם להמשיך את ההמראה או להפסיקה ולעצור את המטוס. למה זה חשוב לדעת מראש מהי מהירות ההחלטה (מ"ה). באם זכור לך משיעורי פיסיקה בגן חובה של רותי, מדובר במסה בתנועה. וככל שהמסה זזה יותר מהר, היא צוברת אנרגיה, הנקראת אנרגיה קינטית. האנרגיה הקינטית הזאת מחושבת כמכפלת המסה (משקל) כפול ריבוע המהירות. המשקל הוא קבוע, אבל בריצת ההמראה, ככל שהמהירות גדלה, כמות האנרגיה שיש "לשחרר" במקרה של הפסקת המראה, הולכת וגדלה כמהירות בריבוע. בקיצור, מספר גדול. אז איך אוכלים את זה ? נתון המסלול הוא קבוע. אורכו ומישורו של המסלול אינו ניתן לשינוי. תנאים מטאורולוגים (גובה הצפיפות) אינם ניתנים לשינוי בזמן ההמראה. מה שניתן לשינוי זה משקל המטוס. כך שצריך להעמיס את המטוס במשקל שיאפשר שני דברים במקרה של אובדן (כשל) מנוע בהמראה, שהרי אובדן מנוע יגרום לאובדן דחף, ומאידך ל"הקטנת" הביצועים. 1. עליך לדעת שאם כשל מנוע ב מ"ה, וההחלטה היא להפסיק את ההמראה, יש עדיין לפניך מספיק מסלול לעצור את המטוס. כמובן שגורמי העצירה, כגון מספר הצמיגים, סוג הבלמים וכו. נלקח בחשבון ע"י היצרן, אבל הטייס יודע כי יעצור את המטוס על המסלול הנותר. 2. והיה כי כשל המנוע הוא לאחר מ"ה, הטייס יודע ש: א. אין לפניו מספיק מסלול לעצור את המטוס. אבל... ב. יש לפניו מספיק מסלול להמשיך ולהאיץ (בהאצה מועטת כמובן), להגיע ל V2 שהיא מהירות המראה בטוחה, ולנתק. כל הנושא מתבקש מדבר שנקרא "BALANCE FIELD LENGTH", שפירושו, מציאת שוויון שמאפשר לבצע המראה ולעצור בביטחה עד לנקודה מסוימת, ולהמשיך בביטחה לאחר נקודה זאת. חישוב העצירה (שחרור האנרגיה הקינטית) מבוסס על שימוש בבלמים בלבד, ללא כוח מנוע הפוך (שהרי מנוע אחד או יותר עלולים להכשל). בנוסף לכשל מנוע, ישנם גורמים נוספים הנלקחים בחשבון האם לעצור או להמשיך. למשל, מ"ה היא 140 קשר. במהירות של 130 קשר, נשמע רעש פיצוץ, המטוס רועד, מבט למדי המנועים מראה כי כל המנועים פועלים כתקנם. האם לעצור את ההמראה או להמשיך ? מכיון שההנחה היא כי התפוצץ צמיג(ים), ועצירת המטוס מבוססת על שימוש בכל בצמיגים, ההחלטה המתבקשת היא להמשיך בהמראה (כל המנועים פועלים), ולטפל בבעיה באויר. יש דוגמאות אין סוף מתי לעצור ומתי להמשיך. כעקרון... ידוע שהפסקת המראה במהירות קרובה למ"ה בדרך כלל גורמת לנזק גופני לנוסעים (בזמן עזיבת המטוס במגלשי בחרום) ונזק למטוס. לכן הפסקת המראה, כעקרון, מבוססת על שלושת ה F. והם FAILURE, FEAR, FIRE. באם כשל מנוע, שריפה, או פחד שהמטוס לא יטוס. כל גורם אחר, ממשיכים בהמראה, ומטפלים בבעיה באויר - בניחותא וכובד ראש. מייק..