Rotation Speed

V1...מה זה ולמה זה ???

V1 = מהירות ההחלטה, החלטה באם להמשיך את ההמראה או להפסיקה ולעצור את המטוס. למה זה חשוב לדעת מראש מהי מהירות ההחלטה (מ"ה). באם זכור לך משיעורי פיסיקה בגן חובה של רותי, מדובר במסה בתנועה. וככל שהמסה זזה יותר מהר, היא צוברת אנרגיה, הנקראת אנרגיה קינטית. האנרגיה הקינטית הזאת מחושבת כמכפלת המסה (משקל) כפול ריבוע המהירות. המשקל הוא קבוע, אבל בריצת ההמראה, ככל שהמהירות גדלה, כמות האנרגיה שיש "לשחרר" במקרה של הפסקת המראה, הולכת וגדלה כמהירות בריבוע. בקיצור, מספר גדול. אז איך אוכלים את זה ? נתון המסלול הוא קבוע. אורכו ומישורו של המסלול אינו ניתן לשינוי. תנאים מטאורולוגים (גובה הצפיפות) אינם ניתנים לשינוי בזמן ההמראה. מה שניתן לשינוי זה משקל המטוס. כך שצריך להעמיס את המטוס במשקל שיאפשר שני דברים במקרה של אובדן (כשל) מנוע בהמראה, שהרי אובדן מנוע יגרום לאובדן דחף, ומאידך ל"הקטנת" הביצועים. 1. עליך לדעת שאם כשל מנוע ב מ"ה, וההחלטה היא להפסיק את ההמראה, יש עדיין לפניך מספיק מסלול לעצור את המטוס. כמובן שגורמי העצירה, כגון מספר הצמיגים, סוג הבלמים וכו. נלקח בחשבון ע"י היצרן, אבל הטייס יודע כי יעצור את המטוס על המסלול הנותר. 2. והיה כי כשל המנוע הוא לאחר מ"ה, הטייס יודע ש: א. אין לפניו מספיק מסלול לעצור את המטוס. אבל... ב. יש לפניו מספיק מסלול להמשיך ולהאיץ (בהאצה מועטת כמובן), להגיע ל V2 שהיא מהירות המראה בטוחה, ולנתק. כל הנושא מתבקש מדבר שנקרא "BALANCE FIELD LENGTH", שפירושו, מציאת שוויון שמאפשר לבצע המראה ולעצור בביטחה עד לנקודה מסוימת, ולהמשיך בביטחה לאחר נקודה זאת. חישוב העצירה (שחרור האנרגיה הקינטית) מבוסס על שימוש בבלמים בלבד, ללא כוח מנוע הפוך (שהרי מנוע אחד או יותר עלולים להכשל). בנוסף לכשל מנוע, ישנם גורמים נוספים הנלקחים בחשבון האם לעצור או להמשיך. למשל, מ"ה היא 140 קשר. במהירות של 130 קשר, נשמע רעש פיצוץ, המטוס רועד, מבט למדי המנועים מראה כי כל המנועים פועלים כתקנם. האם לעצור את ההמראה או להמשיך ? מכיון שההנחה היא כי התפוצץ צמיג(ים), ועצירת המטוס מבוססת על שימוש בכל בצמיגים, ההחלטה המתבקשת היא להמשיך בהמראה (כל המנועים פועלים), ולטפל בבעיה באויר. יש דוגמאות אין סוף מתי לעצור ומתי להמשיך. כעקרון... ידוע שהפסקת המראה במהירות קרובה למ"ה בדרך כלל גורמת לנזק גופני לנוסעים (בזמן עזיבת המטוס במגלשי בחרום) ונזק למטוס. לכן הפסקת המראה, כעקרון, מבוססת על שלושת ה F. והם FAILURE, FEAR, FIRE. באם כשל מנוע, שריפה, או פחד שהמטוס לא יטוס. כל גורם אחר, ממשיכים בהמראה, ומטפלים בבעיה באויר - בניחותא וכובד ראש. מייק..
 

ronga

New member
תודה מייק

מאוד מעניין מגוון השיקולים ונסיבות שהסברת. לדעתי יעשיר הרבה מאתנו אם תפרסם הסברים כמו זה, גם כשאין שאלות ספציפיות. תודה רון
 

צחי נבו

New member
רק בשביל הקטע... ../images/Emo6.gif

המטוס מקטין מסה תוך כדי ריצה, לא אגלה לכם למה. כנראה זניח יחסית למשקלו אולם בטח שווה למשקלם של כמה וכמה נוסעים.
 
אחתום את הדיון ואומר...../images/Emo88.gif

תודה לכולם. מסתבר שיש מה ללמוד ויש ממי ללמוד ואני מנצל את ההזדמנות לעודד שאלות רלוונטיות, מה שתורם בסופו של דבר לכולנו. בברכה.
 

yoav739

New member
קצת באיחור אבל חשוב מאוד...לגבי VR

אף אחד לא הזכיר, מייק נגע בזה שזה מהירות מובנת ע"י נתוני יצרן אבל את העיקר לא ראיתי. כפי שאמרו רבים וחכמים המהירות הזו רלונטית בעיקר מדו- מנועי ומעלה. VR היא המהירות שרק ממנה מותר לטייס להתחיל בפעולה לניתוק המטוס מהקרקע. אין לה שום קשר למכשולים או לתנאי מסלול (שיפוע/סוג) וכו... היא מתייחסת רק ליכולת של המטוס להפוך מאוטו על הכביש למטוס (ובטיחותי!!) ומן הסתם היא קשורה לגובה המסלול, צפיפות אויר וכו... אקצין ואומר. עד למהירות זו. חובה על הטייס לדאוג שהמטוס ישאר על הקרקע, קרי : תשומת לב לזרמים עולים על המסלול למשל שתי דוגמאות : במטוסים דו-מנועים יש מהירות הנקראת מהירות מינימלית לשליטה. ברובם(אני מכיר אחד שלא) מהירות זו גבוהה ממהירות ההזדקרות. כלומר : ניתוק מתחת למהירות זו ואז איבוד מנוע באויר לא יאפשר יכולת הטסה סימטרית של המטוס וצבירת גובה בטוח ויסתיים ככל הנראה בחזרה בלתי מבוקרת לקרקע. VR באה להבטיח שהטייס לא ינסה למשוך בהגאים מעל מהירות ההזדקרות ( בתוך הקשת הירוקה ) אלא רק במהירות בטוחה שיוכל להמשיך לטפס עם יחווה כישלון מנוע בשניה שניתק. בגלל זה טייסי מטוסים דו מנועים בהרצליה במגבלה מאוד בעייתית בהמראה ונאלצים לחכות למהירות הזאת למרות שיש כבר מספיק עילוי להמריא וזה מן הסתם מאוד מגבלתי עם מרחק העצירנ הנותר. מאחר והרמת אף והניתוק במטוסים קלים הוא כמעט מיידי ה VR הוא בעצם המהירות הבטוחה להמראה. דוגמא שניה. במטוסים הגדולים ישנה מהירות שנקראת V LIFT OFF שזו המהירות בא המטוס בפועל מתנתק מהקרקע. VR מוכתבת לפניה כהמהירות שבא הטייס יכול להתחיל במשיכת אף ואז יגיע למהירול לעיל וינתק. בבואינג 757, נסיון להתחיל במשיכת סטיק לפני ה VR יסתיים בשפשוף זנב לא נעים בזמן הניתוק. ( התהליך הוא בקצב רציף....אין גרירה של המטוס עם גלגל אף מורם...)
 
למעלה