TRASHED-BY DERF - ביקורת קריאה.

TRASHED-BY DERF - ביקורת קריאה.

"המציאות מסריחה יותר מכל דמיון!" מכירים את הביטוי להתחיל מלמטה? גם DERF מכיר אותו, על בשרו! רוצים הוכחות? TRASHED היא חוברת קומיקס בפורמט בגודל 4A, בסגנון אלטרנטיבי אך קומוניקטיבי – העוסקת בזבל! בגיל 19 בעת שהמתין לתחילת לימודיו באוניברסיטה, בילה היוצר שנה בעבודה קשה, המסריחה והבלתי מוערכת של איסוף ופינוי אשפה. איסוף אשפה זו עבודה מסריחה (תרתי משמע), אך אין סוף לסיטואציות הקומיות שהיא מספקת ו-DERF בדרכו המיוחדת יודע כיצד להביאה לויזואליות מרשימה ומשעשעת, אך לא מוגזמת, בצורה מיטבית ומרשימה. בספר TRASHED 3 סיפורים קצרים על "החיים במחיצת הזבל" – החל מהתמודדות היומיומית עםם הסריון, הגועל, תופעת השקיות הנקרעות והבושה שבעמדה מול מכרים וכלה באנקדוטות משעשעות על היחסים שבין עובדי המחלקות השונות בעירייה. מוטיב חוזר לכל אורך סיפורי החוברת הוא היריבות בין עובדי מחלקת התברואה לבין עובדי מחלקת התחבורה והכבישים. אין זה סוד שנושא ספר זה הוא על גבול קמויקסי ה"קקה פיפי" שכל כך מאפיינים את תרבות הקומיקס האלטרנטיבי הישראלי ועם זאת אני מוצא אותו כל כך שונה... בקווים קלילים והומוריסטיים, בסגנון המזכיר במקצת את של CRUMB (מאבות הקומיקס האלטרנטיבי העולמי), מתאר DERF את מראות הזבל, התנהלות האנשים כשהם מהלכים באתר האשפה, בעת איסוף פסולת, חווית הנסיעה במכונית פינוי האשפה מקבלת התעמקות רצינית ועוד. יכולתו של DERF להביא לנו את החוויה האישית בצורה משעשעת אך משכנעת, לרדת לעומקים של הבנה של הדמויות שונה כל כך מהקומיקסים הישראלים השטוחים והרדודים ומוכיחה שאפשר גם אחרת! גם ההומור – ציני, סלפסטיק קלאסי וקצת בדיחות קרש – שונה מאוד מהמצאי הוולגרי בקומיקס הישראלי ומהווה חוויה מרעננת. יש בי תקווה מסויימת כי היוצרים הישראלים שכל כך אוהבים את הנושאים והסגנון האלטרנטיבי, ישיגו את החוברת הזו וינסו ליישם חלק מהשיטות והאמצעים המוצגים בו בכדי להגיש לנו בעתיד מוצר "מוצק יותר", "יציב יותר", ו"מהודק יותר" – כמו זה המגיש לנו DERF. קצת על הכותב יוצא הדופן: DERF נולד וגדל בעיירה פרובינציאלית וקטנה אי שם באוהיו. אחד מחבריו לספסל הלימודים היה לא אחר מאשר ג'פרי דאהמר (הרוצח הפסיכופט הנודע – גם עליו כתב DERF קומיקס). בגיל 19 לאחר שנזרק מבית ספר לאמנות, עבד DERF שנה במחקלת התברואה של עיר מגוריו והעביר את הזמן עד לתחילת לימודיו באוניברסיטת אוהיו בקולומבוס. בעת לימודיו באוניברסיטה היה אחראי על הפקת קומיקסטריפים בעלי אופי פוליטי וחברתי בעבור עיתון האוניברסיטה. עם סיום לימודיו, קיבל עבודה בעיתון גדול בפלורידה – אולם הוא פוטר משם בטענה של "חוסר טעם משווע"! לאחר מכן פנה חזרה למדינת הבית שלו אוהיו, שם קיבל עבודה בעיתון CLEAVLAND EDITION ושם יצר לראשונה ב 1990 את הקומיקס שהפך אותו לאחד מיוצרי הסטריפים המפורסמים בארה"ב כיום – THE CITY. בקומיקס זה עוסק DERF בנושאים חברתיים, עירוניים ופוליטיים גם כן. DERF בקליוולנד וממשיך ליצור קומיקסים "חסרי ועם – ועם ריח" להנאת הכלל. עוד עליו ניתן ללמוד מאתר הבית שלו. ועכשיו וידויי של כותב: בין שאר העבודות בהן שלחתי ידי נכללות 2 מפוקפקות אך משעשעות: גיזום וכריתת עצים ופינוי אשפה. לכן, קל להבין את מידת ההזדהות שחשתי כלפי קורותיהם של DERF ושותפיו ל"קו" MIKE ו-OGGY (נהג המשאית). לסיכום: קומיקס ביזארי, אך משעשע לכל הדעות! לא הפסקתי לצחוק לכל אורך הקריאה והאנגלית קלילה והחביבה גם כן. מומלץ בחום לכל מי שרוצה לנסות משהו חדש – אך ללכת על בטוח. וזכרו – אם תהיה התעניינות בקומיקס אלטרנטיבי, יזמינו יותר קומיקס אלטרנטיבי – בסוף גם יהיה בארץ יותר מבחר. TRASHED-TRUE TALES FROM THE BACK OF A GARBAGE TRUCK הוצאת SLG (SLAVE LABOR GRAPHICS). 36 דפים – שחור לבן. מחיר 6.95$.
 

amitais

New member
סלפסטיק קלאסי וקצת בדיחות קרש

וואי, עופר! סוף סוף אני מבין את הטעות שבדרכי עד כה! קראתי את החוברת שהמלצת עליה, הפנמתי, ואני יודע עכשיו בדיוק איזה סוג הומור ירצה אותך. אני מיד ניגש ללוח הציור. וכשאני יוצר אזכור תמיד את משנתך: "לנסות משהו חדש, אך ללכת על בטוח". נו, אז הצלחת למצוא קומיקס אלטרנטיבי אחד שנהנית ממנו, ואתה רץ לעשות ליוצרים הישראלים סדרת חינוך לגבי איך קומיקס אלטרנטיבי צריך להיראות, לדעתך. ובכן, עופר, צר לי לומר לך, אבל אתה חנון. גבולות ההומור הפרוע שלך מתמצים בסלפסטיק קלאסי וקצת בדיחות קרש. הפלא ופלא, יוצרים ישראלים רבים הולכים צעד או שניים רחוק יותר, ועוסקים בהומור קצת יותר קשה לעיכול עבור חובבי גארפילד כמוך. בסדר, הבנו, אתה שונא את הקומיקס הישראלי הרדוד והגרוע. סבבה. כשאתה מנסה לחנך אותנו, תנסה לא לתקוף אותנו בו זמנית, כי זה קצת יקשה עלינו לגלות פתיחות כלפי המסרים שלך.
 
מה רע בחנוניות?

אני חנון גאה. בכל אופן, אני לא חושב שיש מקום לקרוא לאנשים בשמות, זה בטח לא עוזר לדיון. בכל אופן, חובבי קומיקס לא חייבים לאהוב את אותו חומר. הרי בסרטים ובספרים אתם לא רואים "קהילה" שאוהבת את אותם דברים. יש כאלה שיאהבו סרט אירופאי פלצני ויש כאלה שסרט אקשן אמריקאי עושה להם את זה. יש כאלה שקוראים סטיבן קינג ויש כאלה שקוראים את מקום תחת השמש של ביבי נתניהו. כל אחד ומה שאוהב... מה זה פה, תחרות? בקיצור, אנשים פה לא חייבים לאהוב את אותו החומר ואנשים פה אפילו לא חייבים לאהוב אחד את השני, אבל יש פה טונים (בשרשור הזה וגם בשרשור של אמבלם) שלפי דעתי יותר מדי אגרסיבים בהתחשב בנושא השיחה. חבל.
 

dorimani

New member
הכותב הוא מהמשפחה שלך במקרה?

כי אם לא אז קשה לי להבין למה אתה מיחצן אותו בצורה קיצונית שכזו, ואפילו רושם לנו מה המחיר של הקומיקס בכדי שנרוץ לקנות אותו ו"ננסה ליישם חלק מהשיטות והאמצעים המוצגים בו" בכדי לרצות אותך, עופר. אתה שם לב שמה שאתה אומר לנו הוא בעצם שכל אחד מאתנו צריך להיות DREF קטן? לא עדיף שיהיה מגוון סגנונות שונים, עם חופש ביטוי וחופש יצירה לכל אחד מהאומנים ושכל אחד יעשה מה שנראה מצחיק\ביקורתי\משעשע בעיניו? ובאמת חבל שבכל הקשר שרשמת את המילה "קומיקס ישראלי" הוספת אח"כ את המילים "שטחי" ו"רדוד"... זה לא יוצר סימפטיה רבה.
 

nirmatarasso

New member
אלטרנטיבי אחותך

אני מודה ותוודה. מתוך חמישים עמודי קומיקס שעשיתי בשנה האחרונה באחד היה קקי (אבל קקי עם עומק דמות ואופי, לא ארכי נבל קקי) ובאחד היה פיפי (אבל עם התפתחות עלילתית). האם אני זה שמטיל צל כל כך מכוער על קהילת יוצרי הקומיקס הישראלי? רק בגלל שאני רקוב, זאת סיבה להכליל ולהכפיש חבורה שלימה של יוצרים? אתה עוד מתפלא למה אנשים מתעצבנים? אף אחד לא אוהב להיות מוכלל בקבוצה רדודה. שני המגיבים שקדמו לי עבדו די קשה עד עכשיו וכנראה שלא ממש טרחת לקרוא את החומרים שהם יצרו לפני שסיכמת את העבודה שלהם (ושל עוד רבים וטובים כולל אני) כשטוחה ורדודה. האבסורד שבדבר הוא שרוב הקומיקס בעולם הוא שיטחי רדוד ולא מקורי עד כדי גסיסה ופעם אחרי פעם כשמנסים לשנות את זה בא מישהו ומחזיר את התעשיה בחזרה לצינצנת. לידיעתך, אגב, ריק וייצ' , יוצר קומיקס לא כל כך אלמוני, עשה קומיקס שלם ומבריק על חרא. אחת הדמויות הראשיות ב"מקסימורטל" הגאוני היא "אל גוארו" החרא. כדאי לך לקרוא את הקומיקס הזה, שבין השאר מסביר מה היה האינטרס של חברות הקומיקס לסלוד מאלטרניבה עד כדי השמדה שיטתית, פעם בשנות החמישים ופעם שניה בתחילת שנות השבעים.
 

Scum Bunny

New member
חבר'ה, חבר'ה! נשימה עמוקה בבקשה.

זכותו המלאה של כל אחד לא לקבל את מה שעופר אמר, אבל אתם בטוחים שבכלל הבנתם מה הוא אומר? כמו שאני קראתי את זה (ואני מודה, אין לי את המפתחות למוח של עופר, זה רק ההבנה שלי), עופר אכן קובל על זה שיש הרבה קומיקסי פיפי וקקי רדודים במחתרת הקומיקס הישראלית. אבל בין זה לבין להאשים את כלל יוצרי הקומיקס הישראלים (ע"ע אמיתי, ניר והחבר'ה) ברדידות והתעסקות בקקי יש מרחק גדול. ואם אני מבין נכון את העלבון האישי של כל אבירי הקומיקס המחתרתי פה- זה מה שאתם חושבים שעופר אומר, בעצם. עכשיו, כולנו יודעים שאתה אמיתי, ואתה ניר, ואתם באמבלם ובצ'יז ובקומיקום (אפילו שהם עדיין לא פצו פה), בין אם אתם רואים את עצמכם כמיינסטרים או כמחתרתיים, לא נופלים לקטגוריות האלה. בלי קשר לסגנון או לחומרים שאתם עוסקים בהם, אף אחד לא יודע יותר טוב כמוכם שאתם לא רדודים ואתם לא מתעסקים בפיפי וקקה. ולכן מן הסתם עופר לא פונה כאן אליכם ואין שום סיבה שתקחו את זה כל כך אישי. מצד שני, גלנדון ואיזבלה, או דורימני למשל- אולי כן. לא יודע. אבל גם להם, מה עופר אמר בעצם? שגם אם אתה רוצה להתעסק בקומיקס על פיפי וקקי אפשר לעשות את זה בצורה יותר טובה ממה שרואים פה? זה לא שהוא אמר שאסור לעשות קומיקסים כאלה- הוא ממליץ על קומיקס כזה לעזאזל! בסך הכל הוא הציע דרך יותר מושקעת לעשות אז זה. ובאמת אנשים- לא משנה כמה קשה הנושא שאתה עוסק בו, או כמה קשה לעיכול הדרך שאתה מעביר אותו- זה עניין של עקרון לצייר את זה בפיינט?
 
אני מצטט:

"יכולתו של DERF להביא לנו את החוויה האישית בצורה משעשעת אך משכנעת, לרדת לעומקים של הבנה של הדמויות שונה כל כך מהקומיקסים הישראלים השטוחים והרדודים ומוכיחה שאפשר גם אחרת!" האימרה הזאת של עופר היא די מקוממת כי בין אם הוא התכוון או לא היא נשמעת מאוד מכלילה וגורפת. לאנשים יש זכות להתרעם ולא להסכים. יש מקום לדיון וויכוח, אבל אני לא חושב שאף אחד צריך להתעצבן ולקרוא בשמות. זה בסך הכל פאקינג קומיקס. אני בטוח שלכולנו יש בעיות אמיתיות בחיים שלנו, זה אמור להיות המפלט שלנו. התחביב. הכייף.
 

Scum Bunny

New member
הבנת הנקרא 101

"מהקומיקסים הישראלים השטוחים והרדודים" אומר: 1) מהקומיקסים הישראלים, שכולם שטוחים ורדודים, או: 2) מהקומיקסים הישראלים השטוחים והרדודים, מתוך הקומיקסים הישראלים כולם. אתה מבין מה אני אומר?
 

ננסק

New member
למעשה, הראשון...

כי ה-מ' שבתחילת המשפט שציטטה אתה היא סוג של קיצור ל-"מאשר", במובן של "שונה כל כך מאשר הקומיקסים הישראלים" וכו'. אז כן, עופר כלל במשפט הזה הכללה גורפת על הקומיקסים הישראלים כולם. אני עם מיכאל כאן, וגם לדעתי יש מקום לדיון וויכוח, -במיוחד- בגלל שעופר החליט להכליל כל כך (טעות מספר אחת בכל דיון וויכוח), אבל גם אני חושב שזה לא צריך להתדרדר לקריאה בשמות, שזה כבר סתם ריב חסר טעם. מה גם שסבתא שלי היתה אומרת שלא לכל שמוק שצועק צריכים לענות. לא שאני אומר שעופר הוא שמוק!... אבל בכל זאת.
 
בדיוק.

אני לא בטוח שעופר התכוון להכליל, אבל ככה זה יצא. בכלל, ביקורת על משהו טוב צריכה להתרכז בדברים הטובים של המוצר ולא לרדת על דברים רעים במוצר אחר לגמרי. כלומר אם אני רוצה לכתוב ביקורת טובה על באפי אני לא אכתוב משהו כמו "הרבה יותר מעניין ומורכב מזבל כמו "מכושפות" ו"סמולוויל". ואם אני כן אכתוב את זה, אז זה יהיה פייר אם מעריצים של הסדרות האלה יתווכחו איתי.
 

*GormE*

New member
עופר כן הכליל.

ואם תשימו לב לכל הרעש בתגובה לביקורת שלו תראו שהוא לא הגיב אפילו פעם אחת, וכל השאר זועמים וקוצפים לבדם. אני אמנם צד שקט בתחום אבל לי ניתנה ההרגשה שהוא עד כדי כך סולד מתחום הקומיקס הישראלי הנוכחי שהוא מתנהג כמו "נביא תוכחה" ובכוונה לא מתערב בויכוח על מנת ש"לא יסבו את פניו מכיון הישר", הרי הוא הטעם האישי האנין שלו. אם בא לכם- תוסיפו עוד הערות שבכל מקרה הוא לא יגיב להן או יראה בהן כצדקה לסלידתו או פשוט תתעלמו ותעשו מה שאתם אוהבים
 
מה כולם ערים בשעה כזאת?

לכו לישון! אני בלונדון שעתיים אחורה לפחות! בכל אופן, אני מסכים. הדיון פה נסחט עד תום. אין לנו הרבה שרשורים בפורום הזה, אבל כיש אנחנו ס-ו-ח-ט-י-ם!
יאללה, לילה!
 

dorimani

New member
רגע לפני שאתה מספיד את הדיון...

רציתי לשאול את סקאם-באני מה בעצם גורם לו לעשות הפרדה בין קומיקס ישראלי של מטרסו, סנדי, אמבלם, וכדומה, לבין קומיקס ישראלי של גלנדון ואיזבלה, אני, הוברט, חלפון, ואחרים
 

Scum Bunny

New member
רק דעה אישית

בחיי שאני לא סמכות לגביי מה רדוד ומה לא. לי אישית נראה שמינון הוולגריות לשם וולגריות (ע"ע פיפיקקה) גבוה יותר במה שראיתי על שרתי דורימני ובאתר ישראפאקרז טיפה יותר מב"יומן ישראלי", "דימונה" או כל קומיקס ישראלי אחר שיצא לי לראות. כנ"ל לגבי השקעה מועטה בהפקה (ע"ע קומיקס בפיינט). אבל שוב- רק הרגשה אישית שלי. אתה מוזמן לא להסכים, אבל זה ממש לא שווה עוד וויכוח בנושא. דעה זה דעה, ואתה פשוט תצטרך לחיות עם הדעה שלי כמו שאני חיי עם הדעות של כל מי שחושב (ובצדק) שבאני זה לא הקומיקס העמוק ביותר או המצויר הכי יפה אי פעם.
 

ailag

New member
לא..

לא היתה דרך להגיד את (2) בלי מ' בהתחלה, אם אנחנו קטנוניים בקשר לאותיות. מה, אתם חושבים שהוא טען שארינאה זה קומיקס קקהפיפי?
 
לא

אנחנו נכנסים פה לדקדוק של שיעור לשון, אבל מילא. ההתייחסות במספר ההודעות האחרונות היא למשפט שמתאר קומיקס ישראלי כ"שטחי ורדוד". זו לא הכללה חד משמעית (הוא לא אמר -כל הקומיקס הישראלי-, אבל זו עדיין הכללה. הוא יכל לתת דוגמא ספציפית לקומיקס מסויים שהוא חושב שהוא רדוד, למשל.
 
למעלה