uuuaaa, בקשר ללשון ברע
הודעתך זו. נניח שאתה פוגש מישהו שאתה לא מכיר, שמעונין לעשות איתך איזה עסק, וכדי לתהות על קנקנו אתה שואל אותו: "האם אתה גנב?" שאלה חצופה קצת, אבל לגיטימית לאור הנסיבות. תשובתו המיידית והחד משמעית היא: לא! אני לא גנב! טוב. אתם עושים את העסקה, אתה נותן באיש אמון. עובר איזה זמן ומתברר שאותו איש גנב ממך ורימה אותך בעסקה. אתה בא אליו ואומר לו, רגע, אתה אמרת שאתה לא גנב. אז מה עכשיו, מתברר שאתה כן גנב! ובנוסף להיותך גנב אתה גם שקרן! אומר לך האיש, "סליחה, אבל אני לא גנב. פשוט, במקרה שלך אני מרשה לעצמי לגנוב ממך, משום שהמקרה שלך מתאים לקריטריון שלי (שאני המצאתי) שמתיר לי לגנוב." עכשיו תגיד לי אתה: מבחינתך, כמסתכל מהצד, אותו איש הוא גנב, נכון? בנוסף, לאור הצהרתו המפוצצת האחרונה הוא בנוסף גם צבוע, לא? אותו דבר לשון הרע. שואלים אדם דתי האם מותר להוציא על אדם לשון הרע. אומר אותו דתי שזה אסור באיסור חמור! פתאום תופסים אותו מוציא לשון הרע על מישהו. למה הוא עשה את זה? כי באמונה שלו יש לו היתר לעשות את זה במקרים מסויימים. עכשיו מי שמסתכל מהצד, תסכים איתי שקודם כל הוא מבין שבעצם מותר לדתי הזה להוציא לשון-הרע, ובנוסף, לאור הצהרתו המוקדמת שזה כאילו אסור, אותו דתי הוא גם צבוע.
הודעתך זו. נניח שאתה פוגש מישהו שאתה לא מכיר, שמעונין לעשות איתך איזה עסק, וכדי לתהות על קנקנו אתה שואל אותו: "האם אתה גנב?" שאלה חצופה קצת, אבל לגיטימית לאור הנסיבות. תשובתו המיידית והחד משמעית היא: לא! אני לא גנב! טוב. אתם עושים את העסקה, אתה נותן באיש אמון. עובר איזה זמן ומתברר שאותו איש גנב ממך ורימה אותך בעסקה. אתה בא אליו ואומר לו, רגע, אתה אמרת שאתה לא גנב. אז מה עכשיו, מתברר שאתה כן גנב! ובנוסף להיותך גנב אתה גם שקרן! אומר לך האיש, "סליחה, אבל אני לא גנב. פשוט, במקרה שלך אני מרשה לעצמי לגנוב ממך, משום שהמקרה שלך מתאים לקריטריון שלי (שאני המצאתי) שמתיר לי לגנוב." עכשיו תגיד לי אתה: מבחינתך, כמסתכל מהצד, אותו איש הוא גנב, נכון? בנוסף, לאור הצהרתו המפוצצת האחרונה הוא בנוסף גם צבוע, לא? אותו דבר לשון הרע. שואלים אדם דתי האם מותר להוציא על אדם לשון הרע. אומר אותו דתי שזה אסור באיסור חמור! פתאום תופסים אותו מוציא לשון הרע על מישהו. למה הוא עשה את זה? כי באמונה שלו יש לו היתר לעשות את זה במקרים מסויימים. עכשיו מי שמסתכל מהצד, תסכים איתי שקודם כל הוא מבין שבעצם מותר לדתי הזה להוציא לשון-הרע, ובנוסף, לאור הצהרתו המוקדמת שזה כאילו אסור, אותו דתי הוא גם צבוע.