אופן כיוון שסתומים וטיימינג ב- HM450X

M O R M

New member


תודה על הדאגה והפירגון
 

yoman321

New member
סחטיין , אפשר להוסיף רק כמה נקודות

1. אם אתה מפרק פלאג מאוד חשוב קודם לכן לנקות את סביבת הפלאג, יש לשם כך חור יעודי בצד ימין של הבלוק מנוע (אפשר עם לחץ אוויר או ספריי ניקוי ברקסים) 2. יש 2 חיווים נוספים לנקודה מתה עליונה - בקייס צד שמאל יש פקק נוסף שנותן לך להסתכל על המגנטו , עליו מסומנת נקודה מתה עליונה (לצורך כיוון תזמון הצתה) , מקום נוסף הוא על הגלגל קאמשט עצמו יש פס שמתיישר מול חץ שמצוייר על הקאמשפט . מספיקה כמובן אחת מ3 האופציות אבל במדריך כזה כדאי לציין את כולן. 3.בהרכבה חזרה של גלגל הקטמשפט נדרש לנקות את הברגי אלן ולשים עליהם שכבה דקה של לוקטייט , זה אחד המקומות בהם נורא חשוב להקפיד על נושא זה. יש גם פרוצדורה מאוד מדוייקת איך לפתוח ולסגור את הברגים האלה למומנט הנכון (היא כמובן מוסברת בספר ,אבל גם לזה כדאי להתייחס).
 

רקבנאדם

New member
התכוונת ספריי קרבורטור לא?

אגב, עניין הלוקטייט באמת מעלה שאלה, פגשתי מכונאים שהדבר היחיד שהם משתמשים בו בלוקטייט (243?) הוא הברגי חיבור של הצילינדר לראש.
 

yoman321

New member
ממש לא

ספריי קרבורטור הוא חומר מאוד אלים , מה שאת מנסה לנקות משם זה אבק וחול כדי שלא יפלו לחלל הצילינדר מפתח הפלאג . לגביי לוקטייט , אני משתמש בו אך ורק איפה שרשום במפורש שהוא נדרש . אין טעם לשים לוקטייט על ברגים שנפתחים בתדירות גבוהה.
 

רקבנאדם

New member
לדעתי, אח'לה שרשור,

ענה על הרבה שאלות, קצת נכנסתי בך בשרשור הקודם, אולי שלא לצורך. כמה שאלות שנשארו אם אפשר, איפה אתה בוחן מרווח בשסתומי היניקה? בתצלום, קשה לראות את הנקודה הספציפית. 2. מסתבר לפי ההסבר שלך שכל שסתום עם שימס במידה שונה וכיוונונו מעט שונה, זה באמת כך? 3. למה שמת גריז נחושת על הברגת הפלאג? 4. למה הונדה יצרו מבנה כזה (או שזה מבנה סטנדרטי) לראש מנוע עם נדנד אחד בלבד, ללא נדנד לשסתומי יניקה, מה שמחייב הורדת גל הגל זיזים בשביל כיוון שסתומים? שאלה קצת יותר מורכבת, אם אתה לא יודע, זה בסדר.
 
אתה לא יכול "להיכנס" באף אחד

מקסימום אתה יכול ללכלך קצת את השמשה הקדמית. לא משהו שווישרים וקצת נוזל ניקוי שמשות מהשפריצרים מתקשים להתמודד איתו.
 

M O R M

New member
תשובות לשאלותך בעניין כיוון שסתומי יניקה

ראה שוב את התמונה המצורפת . שאלה 1 : כאן נראים קפיצי השסתומים מלפנים (2 אגזוז) ומאחור (2 יניקה) כאשר הקאמשאפט נמצא במקומו והמנוע נמצא בנקודה מתה עליונה , על הקפיצים יש את השימים (ראה בתמונה השימס השמאלי קידמי עדיין במקומו) על השימסים והקפיצים האחוריים (INTEK יניקה ) יש מכסה מכסה גלילי המפריד בין הקפיץ והשימס ל"ביצה" של גל הזיזים העליון (CAMSHAFT) במצב שבו השסתום סגור ישנו מרווח בין ה "ביצה " של הגל זיזים לבין מכסה הקפיץ הגלילי. את המרווח הזה אני מודד עם מד מרווח - הוא אמור להיות 0.16 מילימטר (+/- 0.03 מילימטר) - כאשר אני מכניס את מד המרווח מכיוון לפנים אחורה ובאלכסון למטה. אכן , קשה לראות בתמונה את נקודת הבדיקה הספציפית - אולם תוכל לדמיין אותה יותר מאוחר כאשר אתן מיד אחרי הודעה זו את תמונת המדידה הרלוונטית לשאלתך זו. שאלה 2 : אכן יכולים להווצר הפרשים בין השימסים השונים ומידות שונות לכל שסתום. הסיבות לכך הן רבות , בראש ובראשונה טעויות מדידה וניסיון במדידה יכולים ליצר הפרשים , מאחר ומדידת מרווח עם מד עלים היא בחלקה עניין של ניסיון . הכוונה עד כמה אתה יכול לחוש את המרווח כאשר מד העלים נכנס למקום? אם הוא לא נכנס אזי אתה יודע די בוודאות שהמידה לא נכונה. אבל אם הוא נכנס אזי כמה חופש צריך להיות לו? אפשר כמובן להיות פדנט עד הסוף ולהכניס את מד המרווח עם עלה נוסף ועדין יותר כדי להגיע למידה הסופר מדוייקת. אבל למעשה אין לנו צורך לדייק באופן מוגזם כל כך , מאחר והייצרן (הונדה) אומר שהמידה יכולה להיות בין 0.19 מילימטר לבין 0.13 מילימטר עבור שסתומי היניקה ו- 0.31 מילימטר עד 0.25 מילימטר עבור שסתומי הפלטה. (אגב במודלים ישנים משנת 2008 יש צורך גם לכוון את המרווח של מנגנון מפחת הקומפרסיה הידני - באופנוע זה המנגנון אוטומטי) כמובן שיכולים עם הזמן והשחיקה להווצר הפרשים משמעותיים אמיתיים בין הזוגות של השסתומים בהתאם לחוזק החומר , ההלחצים השונים בתא השריפה ועוד מליון ואחת גורמים שאין לנו יכולת לחזות אותם - כל מה שנתבקשנו על ידי הייצרן הוא לאזן למרווח הרצוי. שאלה 3 : על הפלאג שמתי מעט גריז נחושת מאחר ולחץ ההברגה של הפלאג החזקה (22 ניוטון מטר ) לעומת ההברגה של הראש העשויה מחמרים עמידים דומים יכולה ליצור בתנאי החום בו עומד הפלאג דיפוזיה כימית בין הפלאג ולהבגת הראש מנוע. משמעות העניין הינה יצירת "שיתוך" של המתכות אשר יכול ליצור איחוד מכאני של המתכות וברבות הזמן אף מעין "הלחמה" של הפלאג לראש המנוע. משמעות לא רצויה זו של שיתוך וזליגה הדדית של אטומי החומר בין הפלאג לראש המנוע יכולה להסתיים בתקלה חמורה - קרי שבירת הברגת הפלאג בתוך הראש או לחילופין הרס של הברגת ראש המנוע בעת שאנסה לפתוח בעתיד את הפלאג. כמובן שבעיה זו עלולה להווצר לטווחים הרבה יותר גדולים ממרווחי הזמן שבהם אני פותח את הפלאג - אולם נהוג למנוע זאת על ידי גריז נחושת. גריז הנחושת מכיל אבקת נחושת אשר תהווה "מעין חייץ " כימי לתופעת שיתוך המתכות האחת לתוך רעותה בהתאם למשקלים האטומיים והאיזון האטומי של כל חומר (עיין ערך דיפוזיה בין מתכות בהנדסת חמרים אם הנושא מעניין אותך) . תאכלס לא חובה - זה נמצא על בסיס רצוי וכך נכון לעבוד - אולם אם קנית בכמה עשרות שקלים צלוחית או שפורפרת גריז נחושת אני מניח שהיא תספיק לך לכמה שנים. שאלה 4 : בא נבחין - אני אולי מהנדס אלקטרוניקה בעל ידע מוגבל במכונות אולם אני לא מהנדס מכונות ולא מכונאי מוסמך !! למה הונדה? למהנדסי הונדה הפתרונים - לדוגמא מהנדסי סוזוקי העדיפו לעבוד עם 2 גלי זיזים עליונים - לך שאל אותם למה. בעבר היו הרבה אופנועים ועדיין קיימים שלא היה צורך להוריד את גל הזיזים על מנת לכוון את השסתומים(באמצעות בורג כיוונון ננעל) אני מנחש שהונדה ואחרים הגיעו למסקנה שכך המערכת אמינה יותר לאורך זמן - בכל מקרה אני לא מכונאי בהכשרתי ובטח שידיעותי בתחום עלובות ולא מספקות ברמה של איזה מערכת צריך או לא צריך - לכן שאלתך היא הרבה מעבר להשכלתי כמהנדס. שבת שלום מוטי מור
 

M O R M

New member
תמונה להמחשת אופן מדידת מרווח שסתום יניקה

לצערי התמונה צולמה בלילה והתאורה מעט מסנוורת. אבל בהחלט תוכל להבין ולדמיין מתמונה זו את הכיוון והאופן של מדידת המרווח עבור שסתום היניקה השמאלי . ברור לך שמד העלים למדידת המרווח הוא גמיש ויכול לגשר על פער הגובה בין המדידה האופקית שבין "הביצה" האובאלית של הקאמשאפט לבין קפיץ השסתום המכוסה בגליל . אם משהוא לא ברור אל תתבייש לשאול מאחר ושאלותך נכונות ועוזרות לאחרים שרק קוראים כאן להבין את הנושא יותר טוב. ובנימה אישית: רקבנאדם - אני מבין שעימותך המילוליים עם חלק מהכותבים הפחות סבלניים ומנומסים בפורום לא מנעו ממך להשתתף בכתיבה בפורום. אני בהחלט מעריך זאת ומעודד אותך לבל תיפול רוחך - מאחוריך עומדים עשרות קוראים שמתביישים לשאול עקב הסגנון התוקפני של מעט מכותבי הפורום המצויין הזה. אילו השואלים אשר שולחים מסרים ושאלות אישיות מחשש "להראות רע בחברה" . ובכלזאת אנא המנע מעימותים עם חברי הפורום ככל שתוכל ותמיד שאל את עצמך עבור מה ולמה העימות המיותר. פורום זה מכיל רוכבים ואנשים נהדרים בעלי ידע עצום באופנועים שאני ואתה לא נוכל ללמוד בגילגול זה של חיינו - תן להם כבוד כאשר תוכל והתעלם כאשר לא תוכל . לצערי גם לי יש נטיה לעיתים להתעמת עם מי מהם וזה מיותר ומעכיר אוירה .
 

רקבנאדם

New member
ראה תגובתו של

garland green בקשר למבנה המנוע, במנועי ה-RFS של KTM לא צריך להוריד גל"ז ע"מ לעשות כיוון שסתומים, הם נמצאים הישר תחת שני מכסי השסתומים בראש המנוע, אאל"ט נדנד כפול לכל זוג שסתומים (כבר שכחתי), מורידים מיכל דלק, מזיזים רדיאטורים וצ'יק צ'אק מכוונים. עניין הכנסת העלה בין הבורג כיוון לשסתום (במקרה הק.ט.מ), הוא עניין של רגש ולא בהכרח של מכאניקה מדוייקת, אכן טעות של מאית מ"מ או שניים, לא מזיקות, ישנו מרווח טעיה, אפשר להרגיש ששני הצצדים נוגעים בעלה וככה כמו שמורידים גבינה עם האצבעות מנגבים אותו, לדעתי זה מצב טוב.
 

Elazar01

New member
שלום לכולם אני חדש פה אז תתחשו✌️

ראשית אני חייב לציין שזה לא מובן מאליו העזרה של כולם פה קראתי פה והחקמתי בזכותכם חחח

מדריך מעולה לפחות לי זה עזר סידר לי כמה דברים בראש
שאלה שרשמת תשובה עבור מנועי הונדה שהיניקה 0.13 עד 0.19 זה בכל המנועים
אני שואל לגבי CRF250L 2013 שנראה לי שאני זקוק לעשות לו כיוון שסתומים
אשמח אם תרשום לי תמידות שאני צריך להוציא עבור היניקה וגם עבור הפליטה בזמנך הפנוי
(הבעיה שיש לי זה בהתנעה האופנוע נכבה לא מצליח להחזיק את עצמו מרגיש כיאלו נחנק ובנסיעה ממש חלש בכוח שלו(אני מכיר תכוח שלו)
*אין בעיית חשמל באופנוע אם אתה שואל בדקתי סלילים ומיישר זרם תקינים
אשמח ליעוץ
תודה מראש
#אין על עם ישראל#
 
למעלה