אורחים ונעלמים, הקהילה שלנו

bamik

New member
אקא

האם הבנתי נכון שלא ברור לך מדוע לפתע הזכרתי את ענין המניפולציות? וכייצד הם קשורים לעניננו?
 

akazw

New member
מה הבנתי?

הבנתי שהבאת את נושא המניפולציות והאמון כי זה נושא שאת מתמודדת איתו וקשה לך איתו. וברור לי שהוא שייך לכאן. ואשמח אם תשתפי. מה שהתכוונתי הוא שאני לא מכירה את הסיפור עצמו,ולכן לא מבינה בדיוק למה התכוונת, אבל כמו שכתבתי, אולי זה מסר שרצית להעביר לאנשים אחרים, ואני לא אמורה לדעת, וזה בסדר מבחינתי. אם את רוצה לשתף ב"מדוע לפתע הזכרתי את ענין המניפולציות?" אשמח לשמוע בכל מקרה אשמח לעזור, ולו רק בהקשבה. אקא
 

bamik

New member
הי אקא

כל שרציתי לכתוב הוא שתקשורת מקרבת נפלאה,וכדי לחיות אותה נדרשת עבודה לא פשוטה .ולא אחת גם אומץ אישי. הדברים שחיים בי בימים האחרונים הם בהחלט ממחלקת ההתמודדויות והיה לי נכון לומר זאת, את ענין המניפולציות כדאי להניח כרגע, כמובן שהוא לא הופיע יש מאין, אבל אם אתיחס לענין בלי דוגמאות, אולי החשש שלי מהן הוא קושי זמני במתן אמפתיה.כאשר אני חווה התנהגות נטולת יושרה אני הופכת שיפוטית ובהחלט זקוקה לאנרגיות רבות כדי להיות מסוגלת להעזר במודל. האם המושג "לחיות תקשורת מקרבת" מצוי במילון הפרטי שלך?
 

akazw

New member
לא הבנתי...

האם המושג "לחיות תקשורת מקרבת" מצוי במילון הפרטי שלך? אשמח להסבר
 

bamik

New member
אקא

המושג או המונח "לחיות תקשורת מקרבת "לא הומצא על ידי, והוא בעצם ליבו של הענין לחיות את התקשורת המקרבת..שאלת שאלה חוזרת אם הוא מצוי במילון שלי,אני עובדת ומשתדלת שכן, ובלימודי את המודל המונח חוזר חזור ושנה כמסר בסיסי ומרכזי. אתמול נכנסתי לפורום מתוך "המטבח"שלי שנמצא כרגע בתהליך ובגילוי ולא אחת בבלבול ,כי לחיות את הענין,לחוות את העולם בזמן אמת בתקשורת מקרבת,זה שינוי עצום,ולא אחת מרעיד את אמות הסיפים, לתת אמפתיה כאשר נעלבים מאד או כועסים לא פשוט כלל וכלל.להיות מוכנה לוותר על ה"כיף" שבהתפרצות ובמקום זה לגייס כוחות כדי לעשות תצפית וכל מה שבא בעקבותיה זה חידוש שצריך להמציא כל פעם מחדש ,עד מתחילים לחיות את זה. אחרי מעשה שאלתי את עצמי למה שאלתי אותך את השאלה ובשביל מה, ועניתי לעצמי שאולי יכולתי לשאול אחרת את שרציתי, האם את מכירה את המקומות שלא תמיד פשוטים בלחיות את המודל,האם את מודעת לקשיים שעשויים להתעורר, נדמה לי שאתמול הצטרכתי לא מעט אמפתיה,.. בכל מקרה השאלות ,והמשך השיחה ענה לי חלקית על הצורך, כנראה שכשאמצא את הדרך לתת יותר אמפתיה לעצמי גם אהיה ברורה יותר. בכל מקרה תודה,ואשמח להמשך- יום טוב בתיה
 

hayapollak

New member
בתיה,סליחה שאני

מתפרצת לדלת פתוחה. אני קוראת את שכתבת לאקא ומתוך השיחה אני מנסה להבין וללמוד יותר על המודל. בכל מקרה את כותבת שקשה לתת אמפתיה כאשר נעלבים מאד או כועסים. זה נכון, אני מסכימה איתך. השאלה שלי למה צריך לתת אמפתיה כאשר נעלבים או כועסים? ללא קשר למודל - דעתי היא שכאשר כועסים או נעלבים - צריך לבדוק למה ומהיכן בא הכעס ומה מעליב.בדיקה פנימית ישרה. מותר גם לומר - אני מרגישה כעס, אני מרגישה עלבון, אני לא ממש מרגישה טוב אם מה שאני שומעת או עם מה שאת אומרת לי. כדאי שנברר את הנושא וכו' - ואז להמשיך עם אמפתיה להקשיב לשני.אמפטיה לדעתי לא נעלמת ברגע שאנחנו אומרים את מה שאנחנו מרגישים.(אין כאן תקיפה, התגוננות או העלבת הצד השני בחוזר - וזה גם לא סותר את האמפתיה שבי) מה את אומרת?
 

bamik

New member
חיה שלום

נעלמתי כי פשוט הייתי עסוקה מאד, כתבת שלדעתך לא צריך לתת אמפתיה בשעת עלבון וכעס,אכן פשוט אי אפשר לתת,אלה בדיוק רגעים לתת אמפתיה לעצמי, כתבת לבדוק מה מקורם,אכן חקירה בצרכים שלא התצלאו יכולה לעזור לי להבין, אבל החיים זורמים, ויש לא אחת צורך להגיב כאן ועכשיו,והמצב אז מאתגר ויכול לצאת משליטה, אני חוויתי את הכעס והעלבון כקשורים לאשמה והאשמה,ובחוויה שלי בימים אלה ,היכולת לשוחח עם מישהו ברמה של תצפית נטולת האשמה וללא אשמה ולהיות באותם רגעים אוטנטית לחלוטיןותוך שכך גם לראות אותו עם צרכיו זה דבר עצום שתובע לא מעט כוחות נפש, אבל אני מאמינה שמצבים שכאלה עם צמיחת רוחב ועומק במודל רק משביחים והולכים,וזומים יותר ויותר. מקוה שאני מובנת בתיה
 

akazw

New member
בתיה יקרה

קודם כל אני שמחה שהדיון כאן הדהד אצלך, ועזר לך לשאול את עצמך שאלות ולמצוא תשובות. תודה על ההסבר,ואני מבינה את הקושי שלך במה שאת קוראת לתת אמפטיה, ופה אני חושבת שהמונח 'לתת אמפטיה', הוא הבעיה, כי אמפטיה (לדעתי) לא נותנים לאחר, להיות במצב אמפטיה הוא שלי ובשבילי, אני הבנתי שכשאני באמפטיה אני באופן אישי מרגישה טוב יותר, יותר קל לי להתמודד עם כעסים, למעשה גיליתי על עצמי שכשאני בתודעה אמפטית, אני לא נעלבת, ולא כועסת. ואז אני מרגישה טוב יותר, כי לא נעים לי לכעוס ולהעלב. ברגע שהבנתי שאמפטיה היא כלי עבורי להתמודד , אני בוחרת בה עוד ועוד, ואני לא אתן אותה לאחר, אני אשמור לי אותה כמה שאוכל, ואתאמץ שתשאר איתי תמיד כל הזמן. ודרך אגב, לא התכוונתי לשאול אותך שאלה חוזרת רק רציתי להבין למה התכוונת כששאלת אותי את השאלה הזו, ופשוט העתקתי אותה ממה שכתבת כדי שתביני בדיוק מה הקטע אותו לא הבנתי. מאחלת לך התמודדות קלה ואם תרצי תמיכה ועידוד, אשמח להיות כאן עבורך. אקא
 

bamik

New member
הלו אקא חזרתי

בינתיים ביליתי שעות ארוכות בלימוד ותרגול עם קבוצת המנחים שאני לוקחת בה חלק ועוד כהנה וכהנה, ולענין האמפתיה- אני מזדהה לחלוטין עם דבריך בענין אמפתיה לעצמי[מקוה שהבנתי נכון שלזאת התכוונת כשאמרת "תודעה אמפתית"]אין ספק שזה מקל ומשחרר בנושא הכעס והעלבון,ובכל זאת ביחסי עם האחר יש מצב לטעמי בו אני נותנת אמפתיה. הענין מבחינתי כרגע הוא הריקוד שלי בין להיות אוטנטית עם עצמי בקשר עם רגשותי [ותקשורת מקרבת מגלה לי לאחרונה שאלה מקומות שמבקשים דיבור מחודש ומעמיק יותר] לבין חקירת והבנת הצרכים שלי וראיה מחודשת של הרגשות המשתקפים מאלה שאינם מתמלאים, את חווית נתינת האמפתיה חוויתי לאחרונה באופן משמעותי ביותר מספר פעמים כחוויה חדשה מתוך שימוש במודל הזולג לתוך חיי,ואכן חוותי זאת "כלתת"... אחלת לי התמודדות קלה, אכן אני בתהליך התמודדות,אבל יותר מכך בתהליך גילוי ולמידה,ובתוכו יש לפעמים ימים שאני נמצאת בחווית רגשות שבאים מאוטומטים ישנים,ואז אחרי חניה קצרה אני מגייסת את "הדיבור החדש", תודה לך על שאת שם עבורי ,הדיבור אתך בהחלט איתגר אותי ,כי לא קל לי לשוחח בפורום ובכל זאת משהו מושך אותי לעשות זאת. כנראה שדוקא השיחה הזאת בה לא רואים עינים, בה לא מכירים ויודעים פתאום מאירה מקומות שלא די ברורים , אשמח להמשיך ולשמוע ממך בתיה
 
לא כל מניפולציה היא אלימות

מקור המילה ב-manum הלטינית = יד. נהוג להשתמש במושג הזה לתאר מעשה ש: א. נועד להביא את הזולת לעשות משהו; ב. שנעשה לא בדיבור ישיר על המעשה אלא בהפעלה בעקיפין, ובמיוחד מתוך עקיפת ידיעתו ורצונו של אותו הזולת. "אמרתי לאמא שלי שאין לי עם מי ללכת לסרט. האמת שכבר ראיתי את הסרט לפני שבוע, וסתם, חשבתי שהוא ימצא חן בעיניה, אבל ידעתי שאם אזמין אותה או אומר לה שכדאי לה ללכת היא תסרב בנימוס. אז עשיתי כאילו אני צריך את חברתה. והיא תמיד רוצה לעזור. מין מניפולציה כזאת... אז היא הציעה לי בהיסוס שנלך יחד... ובאמת הלכנו. ובאמת היא נהנתה מאוד." מתוך דיימון רניון, "מה שקרה לניקולס", סיפורי סבתא, ניו יורק 1951. מעניין לעבור על הגדרות Oxford 1956 א. השיטה של כריית מתכת הכסף. ב. השיטה של הפעלת מכשירים (וכד') בניסויים, וברוקחות "המתודה להכנת סמים". ג. הטיפול באובייקטים למטרות ספציפיות. בניתוח רפואי - הבדיקה הידנית של חלק גוף. גם פעולות ידניות. ד. ניהול מיומן (זריז) (במיוחד בלתי הוגן) של בני אדם ושל חפצים. למעשה מניפולציה היא הפעלה באמצעות הידים (Manum), ובמיוחד באמצעות מגע מיומן במיוחד של הידיים (למשל בפיזיותרפיה).
 
תיקון, מן הסתם MANUS

הצורה שהבאתי קודם היא צורה של יחסה. אבל זה לא קריטי לענייננו. Manus manum lavat יד רוחצת יד.
 

akazw

New member
ועוד...

מויקיפדיה:בערך שפת גוף: "מניפולציה בשימוש בשפת גוף קיימת הן באופן טבעי והן באופן נרכש. מניפולציה שכזו עשוייה לחזק יכולות שכנוע, להקרין כריזמה עודפת, לרגש במכוון ועוד. המשותף לצורות מניפולציה אלו הינו שנעשה בהן שימוש רצוני מכוון בשפת הגוף, על מנת להשפיע על תהליכי המחשבה של הנמען באופן לא-מודע ורצוני,לרוב על-מנת להסיטו מאופן חשיבה רציונלי." מתוך הכתוב ומתוך ההגדרה שהביא הנחליאלי יש במניפולציה מן השליטה באחר, לעיתים נראה שיכול להיות שלבסוף תהיה זו לטובתו של האחר, אבל זו עדיין שליטה של אחד על המודע והרצון של השני, ובכך יש בעיני כפיה מסויימת, וכפיה היא בעיני אלימה.
 
איזו מילה נפלאה, מניפולציה,

לצורך ההדגמה של שיטת NVC ראינו שאת ואני, המילון ומר ברנזון שכתב את הכתבה המתלהמת, בשביל כל אחד המילה הזאת גורמת להתעוררות אסוציאטיבית שונה לגמרי. הוא מתחיל ב"לעשות מניפולציה זה..." האם המצלמה יכולה לצלם את המניפולציה? ולכן זו דוגמה יוצאת מן הכלל למילים שצריך לסלק לגמרי מהשיח המקרב. לרדת דרגה או שתיים בסולם ההכללה ובמקום להגיד "מניפולציה" להגיד משהו על הפעולה שעושים בדיוק. ועכשיו אצא רגע מהטכניקה NVC ואעבור לשפה פוליטית: למותר לציין שאני חולק לגמרי על פירושו המכליל, הגורף והמסעיר לרעה של ברנזון, כותב הכתב שהבאת. "הדבר הגרוע ביותר שאפשר לעשות הוא מניפולציה וכו'". עם כל הכבוד, ראיתי דברים גרועים יותר בעולמנו. וכשהוא מתחיל בפרשנות שאינה עומדת במבחן רציני על המילה הזאת, המגזימה את משמעותה וחורגת מהפירוש המילוני חריגה מוגזמת, הוא בעצמו עושה מניפולציה גסה על הקורא כדי להסעיר אותו, וגם תורם לערפול משמעויות בשפה בכלל, והוכחה לכך שאת משתמשת בו (לדעתי לא בצדק) כסמכות לשימוש נכון במילה, ולהוכיח שאני טועה. יתרוני עליו הוא שאני מצוי גם בעולמו וגם בעולם הלשון. ולכן יש לי יותר כלים להוכיח שהוא אינו משתמש בלשון בדייקנות. אבל אין לי חשק לעשות את זה עכשיו. כי אחד הדברים השנואים עליי הוא ויכוח בשפה פוליטית.
 
אהבתו של "הנסיך הקטן"

עכשיו, כשחזרתי מהסעת הבת שלי לבית הספר, אני מוסיף עוד משהו. ספרו של אקזופרי "הנסיך הקטן" הוא אחד מהטקסטים המושלמים על אהבה, על בדידות, על ידידות ועל תקשורת. האם נתת לבך פעם לעובדה שהמילה "אהבה" אינה מופיעה בו אפילו פעם אחת? במקום לדבר על בדידות הוא מתאר אנשים המתגוררים לבד על כוכביות. במקום לדבר על אהבה הוא מדבר על אילוף ועל ידידות. במקום להביא את הדברים בשם קרישנה מורטי הוא מביאם בשמו של שועל. במקום לדבר על חוסר התכלית שבמסע החיים הוא מדבר על בני אדם הנוסעים הלוך ושוב ברכבות. במקום לדבר על אותנטיות והארה הוא מדבר על ילדה שיודעת למה היא מחזיקה בובה. כל הסמלים הם מטפורות קונקרטיות: השושנה, החוחים, הכבשה והנמרים, הכוכביות, עצי הבאובב, מעיין המים הזכים, הנחש... ולענייננו: השושנה שלו עושה עליו מניפולציות? ואילו הוא היה כותב את המילה הזאת בפירוש, האם הטקסט היה נשאר מדהים, צלול, ונוגע ללב כמו שהוא? זאת צורה אמנותית מופתית לשיח מקרב.
 
ולעניין ויקיפדיה

להעמיד את ויקיפדיה מול אוקספורד זה לא טיעון חזק. ויקיפדיה היא אנציקלופדיה פתוחה. כל אחד יכול לכתוב בה ערכים. גם אני יכולתי לכתוב שם ערך "מניפולציה" ולתת את הפירוש שלי ולצטט משם. גם את. ויקיפדיה היא מקור למידע, אבל לא סמכות של ממש.
 
וליתר ביטחון עברתי שוב על המאמר

של ברנזון. אז, סליחה, זאת רמת מיומנות התקשורת שאת מבקשת ממני לעבור אליה? לצערי לא אוכל להיענות לבקשתך... ציטוט "הדבר הגרוע ביותר שניתן לעשות הוא לנסות לבצע מניפולציה לרגשות של מישהו אחר. מניפולציה רגשית היא אונס נוראי. אנשים שמבצעים מניפולציה רגשית לבני זוגם הם אנסים. הם שונאים את עצמם בצורה כל כך גדולה ונואשים לאהבה בצורה כל כך אדירה – עד שהם מוכנים לאנוס את בני הזוג שלכם מבחינה רגשית כדי לקבל מהם כביכול "אהבה". זכרו, מניפולציה רגשית זהה לאונס פיזי. אין הבדל בין אונס רגשי לאונס פיזי. מניפולציה רגשית היא ניסיון שטני לגנוב את הנשמה של מישהו, לגנוב את הלב של מישהו, לגנוב את האמת של מישהו, לגנוב את החופש של מישהו. לכן אין דבר חמור או גרוע ממניפולציה רגשית." עד כאן מר ברנזון.
 

akazw

New member
במאמר...

אני לא מבקשת ממך לעבור לשום רמת תקשורת אחרת מזו שבה אתה עכשיו, אני נהנית מהדיון ומהשיחה איתך, וחבל לי על כל שינוי שיהיה בתדר. כותב המאמר הזה, כותב כאן את פרושו, ודעתו האישית על מניפולציה, כפי שהוא רואה וחווה ומפרש אותה. כשאני בתודעה אמפטית אני רואה את זה ולא שופטת אותו על כך, אני מנסה להבין מדוע מפרש כך את הדברים, אולי מתוך התנסות כואבת או מתוך חוויה שחווה. ניתן לתרגל עליו ולנסות לכתוב את מה שאמר לפי הרוח של תקשורת מקרבת.אנסה להתפנות לכך מאוחר יותר. אקא
 

akazw

New member
אני מאוד מאוד אוהבת ...

אוהבת את הנסיך הקטן, אשמח לנתח אותו, שעות. יצירת מופת- מתארת בעיני את סוגי האופי של האנשים השונים שסובבים אותנו. אני אוהבת להשתמש בדימויים שונים בדיונים, כי אני חושבת שהמסר עובר בעדינות בצורה כזו, ובאמת תורמת לשיח המקרב, יש לי רק בעיה אחת עם שיטה זו, והיא שהיא עשויה להתפרש בהרבה יותר צורות מאשר אם אבוא ואגיד את הדברים בברור בצורה ישירה. השושנה- כן יש לי בהחלט קושי איתה, וכן לדעתי היא עושה עליו מניפולציות, לא חייבים להשתמש במילה המדוייקת כדי לתאר את המשמעות שלה.
 
למעלה