אורי

אורי

כשדנים על ספר הזוהר ועל הקבלה מדובר למעשה בשתי שאלות שונות. מכיוון שגם אם ספר הזוהר נכתב מאוחר זה לא אומר בהכרח שכל מה שמובא בקבלה הוא מאוחר. הרעיונות של הקבלה התקיימו מאות שנים לפני שספר הזוהר התגלה ולכן הם בלתי תלויים בו. ספרות ההיכלות מתוארכת למאות הראשונות למניינם, יש בידינו תשובות של רב האי גאון שבהן הוא מאזכר את הספירות במובנן הקבלי [בניגוד לספירות שמוזכרות בספר היצירה שניתן לחלוק לגבי פירושן], יש לנו את ספר הבהיר ואת מקובלי גירונה, קסטיליה ופרובנס, יש את חסידי אשכנז הקדומים ["חוג העיון"] וכו'. כך שפשוט שהקבלה אינה גילוי בלעדי של ספר הזוהר אלא קדומה בהרבה. לגבי עצם גילויו של ספר הזוהר. אין צל של ספק שספר הזוהר אינו תורתם של תנאים, משום שהוא התחבר בימי הביניים ולא בימיו של רבי שמעון בר יוחאי.

א. ספר הזוהר נכתב בארמית. ככל הנראה המחבר רצה לשוות לחיבורו חזות חז"לית ולכן הוא חיברו בארמית. דא עקא, שחכמים בימי רשב"י לא דיברו כלל ארמית אלא עברית משנאית ויוונית. גם אם דוברה ארמית אצל כמה מהתנאים, הארמית ששימשה בפיהם הייתה ארמית גלילית, כזו הדומה ללשון התלמוד הירושלמי או מדרש רבה. הלשון של ספר הזוהר בלולה בארמית מזרחית, סורית, ארמית מקראית ושפת התרגומים – אונקולוס והירושלמי. זו לא הארמית שדברו בה בארץ ישראל בימי רשב"י. הארמית של מחבר הזוהר היא ארמית עילגת. ניכר שהמחבר לא דיבר בה באופן טבעי ויש בה שיבושים רבים מדי, וגם חוסר עקביות מבחינות מורפולוגית, סמנטית ותחבירית. לא פעם המחבר אפילו המציא מילים שלא קיימות בשום שפה.

ב. כלל הלכתי מתקופת הפרושים קבע: "דברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרן על פה, דברים שבעל-פה אי אתה רשאי לאומרן בכתב" [גיטין ס, ב], עד כדי כך שאמרו חכמים: "כותבי הלכות כשורפי התורה והלמד מהן אינו נוטל שכר" [תמורה יד, ב. לפי גרסת רש"י]. ודוק: דברים אלו נאמרו על הלכות שאין להן דבר עם סודות התורה. הלכות פשוטות של חיי המעשה, ובכל זאת אסור לכותבן. כשראה רבי יהודה הנשיא שהדור מתמעט ושישראל יוצאים לגלות, הוא חשש שמא תשתכח תורה מישראל וחיבר את משנתו, משום עת לעשות לה' הפרו תורתך [ראה: ירושלמי קידושין סד, ב; בבלי: יבמות מא, א. ואמוראי בבלי: רבה בר אבוה כתובות צה, ב; רבה יבמות סד, ב; רב יוסף יבמות יא, ב, וכן מהערות בתלמודים: בבא מציעא פו, א; ביצה ב, ב; שבועות ד, א; בבלי: חגיגה פ"א; והקדמת רמב"ם ליד החזקה].

אלא מאי? רבי יהודה הנשיא תמצת רק הלכות שנשנו בבתי המדרש, וגם זה בתכלית הקיצור. כעת, רשב"י חי דור לפני רבי יהודה, ולא יעלה על הדעת שדור לפניו הועלו על הכתב דברים שבעל פה בהיקף כל כך גדול, קל וחומר לא כשמדובר בסתרי תורה [וראה משנה חגיגה פרק ב]. כדי שנבין עד היכן דברים מגיעים עלינו לזכור שספר הזוהר מכיל את הקבצים הבאים:

זוהר על חמישה חומשי תורה. זוהר על שיר השירים. מדרש הנעלם על התורה. מדרש הנעלם על שיר השירים. מדרש הנעלם על מגילת רות. מדרש הנעלם על מגילת איכה. סתרי תורה. מתניתין ותוספתא. סבא דמשפטים. ינוקא. רב מתיבתא. ספרא דצניעותא. אדרא רבה. אדרא זוטא. אדרא דבי משכנא. היכלות. רזא דרזין. רעיא מהימנה. תיקוני הזוהר.

מהקבצים האלו יש קצרים יותר מאחרים ויש ארוכים מאוד. סך הכל כלל ספרות הזוהר נפרשת על מאות של עמודים. וכי יעלה על הדעת שמהמאה השנייה למניינם ועד למאה ה-13, כלומר 1100 שנים, לא נמצא זכר לספרות ענפה שכזו? ועוד במצב שאסור לכתוב פשטי תורה, על אחת כמה וכמה כשמדובר בסתרי תורה. שוב, מדובר במאות דפים!

ג. התיאורים של ארץ ישראל שמובאים בספר הזוהר הם תיאורים מוטעים. מי שכתב את מה שקשור לגיאוגרפית הארץ לא ביקר בה מעולם. פשיטא שרשב"י, שהתהלך בין טבריה לציפורי, לגליל, במירון, שעשה את חייו בישראל לא היה כותב כאלה שגיאות.

ד. ישנם קטעים ארוכים שהובאו בספר הזוהר בתור סודות ונמצאו מקבילות שלהם בספרות של נכרים שקדמו במאות שנים לרשב"י. למשל הספר "רזא דרזין" [סוד הסודות] שנמצא בספר הזוהר בפרשת בלק, וכן מה שמובא בתיקוני הזוהר בתיקון ע', נלקח מילה במילה מספר שהיה נפוץ הן ביוון והן ברומא תחת השם Secretum Secretorum [סוד הסודות בלטינית]. יש שייחסו את הספר בטעות לאריסטו, אך יותר מסתבר שהיה זה חיבור שהשתייך לספרות המאגית של הרמס טריסמגיסטוס רזא דרזין נמצא מתורגם לשפות רבות טרם שהתגלה ספר הזוהר ויש כתבי יד עתיקים שלו בסורית, ערבית ומנדעית.

ה. ספר הזוהר בנה מערכת מורכבת סביב תורת הניקוד. הבעיה היא שהניקוד לא היה קיים כלל בימי רשב"י והוא התפתח על ידי בעלי המסורה במאות השישית והשביעית. התפתחו כמה מסורות שונות של ניקוד: ארץ-ישראלית, טברנית ובבלית. כלומר לא הייתה אחידות בתורת הניקוד במשך כמה מאות. רש"י, למשל, אחז בתורת ניקוד מבית מדרשו של מנחם בן סרוק, אשר שונה בדברים מהותיים מהשיטות האחרות, ומסורת זו שונה מזו שאנו אוחזים בה בימינו שהיא פיתוח של המסורת הטברנית.

ו. כתבים גנוסטיים שנמצאו בנאג' חאמדי שפכו אור על סוגיות רבות שהעסיקו את החוקרים של תקופת בית שני. בכתבים אלו נמצאים רעיונות הזהים כמעט בכל לרעיונות שהובאו בספרי קבלה. החל באילן הקדוש ומערך הספירות, עבור דרך שבירת הכלים, ניצוצות שנבלעו בקליפות, סטרא אחרא, כוח דמסאבותא, סודות על פי האותיות. למשל הכתר בקבלה, שמסומל בקוצו של יו"ד, נקרא בספרות הגנוסטית "קוצו של יוטא" [יוטא באלפא ביתא היוונית זו המקבילה של יו"ד].

ז. הסוגיות שהעסיקו את בעל הזוהר באו כמענה לפולמוסים הדתיים שהתנהלו בימי הביניים. תורת התארים, חופש הבחירה, שמות האל, היחס בין אין-סופיותו של האל לבין העולם השפל וכו', אלו סוגיות שחז"ל בקושי הקדישו להן מימרות בודדות, וגם זה ללא כל עיון שיטתי. בספר הזוהר הן זכו לפיתוח נרחב [נרחב מדי], ואין זאת אלא מתוקף רוח התקופה שבה נכתבו הדברים.
 
ב

ח. הרעיונות של הזוהר לא מתיישבים עם המונותאיזם של המקרא ושל חז"ל: אסטרולוגיה, דרישה על המתים והעלאה באוב, שיחות שדים, רוחות ולילין, זיווגים של בחינות שמיימיות, שמות קדושים ולחשים וכו'.

ט. מה שנאמר בספר הזוהר בפרשת בא [לח.] על הפסוק (שמות לד) "'יראה כל זכורך את פני האדון ה'', מאן פני האדון ה', דא רבי שמעון בר יוחאי", לא היה נכתב לעולם על ידי יהודי מונותאיסט שמבין מהי אמונת הייחוד של ישראל! ישנם מאמרים מסוימים אצל רבותינו שלכאורה מזכירים את הלך הרוח של הזוהר, ואין בין גיהנום לגן עדן אלא ככחוט השערה [ילקוט שמעוני, קהלת].

י. העדויות לגבי הצורה שבה התגלה ספר הזוהר מהוות ראיה ניצחת לכך שלא רשב"י חיברו. לפי עדותו של החכם יצחק דמן עכו, שהסתמך על עדות של אשתו של די לאון, ספר הזוהר לא "התגלה" על ידי משה די לאון, ולא הועתק על ידו, אלא נכתב "ממוחו ומליבו" [משנת הזוהר לתשבי, עמוד 30].

יא. מוזכרים בספר הזוהר שמות של אמוראים שחיו הרבה אחרי רשב"י, ולעתים המימרות של אותם אמוראים בזוהר לא עולות בקנה אחד עם השיטות של אותם אמוראים כפי שהן ידועות למי שבקיא בספרות חז"ל.

יב. גדול חוקרי הקבלה גרשום שולם החל לחקור את הזוהר כדי להתנגד לדעה של צבי גרץ [‏דברי ימי ישראל, ירושלים תשל"ב]. מגמתו הייתה להוכיח שספר הזוהר קדום. אך ככל שהוא חקר את הספר הוא גילה יותר ויותר בעיות. לבסוף הוא קבע חד משמעית שלא רשב"י חיבר את הספר. מפעלו של שולם החל במיפוי לשוני מדוקדק של ספר הזוהר. למעט חלקי ה"רעיא מהימנא" ו"תיקוני זוהר" המאוחרים יותר, שנכתבו להערכתו במאה ה-14, הוא ייחס את חלקי הזוהר לימיו של דה לאון. אחרי שולם קמו חוקרים נוספים שחלקו עליו לגבי אי אלו פרטים, אך ראיותיו בכללן מקובלות עד היום. החוקרים הקיצוניים ביותר מבין אל ושמקדימים את זמן חיבורו של הזוהר טוענים שהוא נכתב לכל היותר סמוך לסוף המאה ה-10, כלומר כשמונה מאות שנה לאחר פטירת רשב"י ע"ה. אגב, בספריו של משה די לאון, שלכולי עלמא נכתבו לפני שהוא "מצא" את ספר הזוהר, מובאים דברים רבים המקבילים למה שהובא לאחר מכן בגוף הזוהר.

יג. רבנים כתבו ספרים שבהם הם תקפו את ספר הזוהר והציעו ראיות לסתור את קדמותו: תלמידי הרשב"א ביקרו את תוכן הזוהר, אף על פי שהיו מקובלים בעצמם. ר' יוסף אבן וקאר ביקר את הזוהר בחריפות. ר' אליהו דילמדיגו כתב את ספרו "בחינת הדת" כדי לכפור בזוהר ובקדמותו. הוא טען שהזוהר אינו מרשב"י אלא חובר כ-300 שנים לפני זמנו שלו. ר' אריה ממודינה כתב את "ארי נוהם" ובו ראיות למכביר נגד הזוהר. שמואל דויד לוצאטו הביא ראיות נוספות לכך בספרו "ויכוח על חכמת הקבלה". רבי אלעזר פלקלס, תלמידו של ה"נודע ביהודה" כתב בשו"ת "תשובה מאהבה" חלק א תשובה כו:

הריני נשבע בתורת ה' שבספר הזוהר נמצאו כמה זיופים וקלקולים אשר הוסיפו, ועלה אחת מתלמוד בבלי הויות דאביי ורבא קדוש יותר מכל ספר הזוהר... ואין אני חלילה מטיל דופי ופגם בכבוד התנא אלדי ר' שמעון בר יוחאי כי הוא היה מחסידי עליון אלא אני אומר לאו גושפנקא דרשב"י ועזקתיה חתום עליה ומי שיש לו חצי דעת יגיד כן שהרי נזכרו בספר הזוהר כמה תנאים ואמוראים שהם אחר רשב"י שנים רבות במספר, והארכתי בזה במקום אחר מפי סופרים ומפי ספרים כמבואר בס' מטפחת להגאון מו"ה יעב"ץ זצלל"ה שגזר אומר שחלו בו ידיים מזייפים וחשד את החכם ר' משה דיליון

יד. מעבר לשאלת טיבו של ספר הזוהר, זוהי עובדה שהטרגדיות הרוחניות החמורות ביותר שפקדו את עם ישראל השתלשלו מהזוהר והקבלה. מרבית משיחי השקר תלו את דבריהם בסודות הזוהר. השבתאות, הפרנקיזם וכל הכתות ההזויות נתלו בדרושי הזוהר ומצאו בדבריו סעד וסמך. היהדות האלילית של ימינו חבה את רובה לדרושי הזוהר.
 

אלי כ ה ן

New member
הערות לשיפור הנוסח, לקראת כל פירסום אקדמי עתידי של הפוסט שלך

בהקדמה: "גם אם ספר הזוהר נכתב מאוחר זה לא אומר בהכרח שכל מה שמובא בקבלה הוא מאוחר". זה בערך כמו להגיד, שגם אם המשנה נכתבה ע"י רבי יהודה הנשיא במאה השניה, זה לא אומר בהכרח שכל מה שמובא כהלכה למשה מסיני הוא לכל-המוקדם מתקופת רבי יהודה הנשיא. במילים אחרות - אני טוען כי: כשם שברור לנו - שבמשנה משוקעים רעיונות תנאיים קדומים שעברו במסורת קדומה-בהרבה לדורו של רבי יהודה הנשיא - אף אם נגיד שרעיונות אלו נוסחו לבסוף בלשונו של העורך האחרון רבי יהודה הנשיא, ככה יטענו סנגורֵי-ספר הזוהר - שבספר הזוהר משוקעים רעיונות קבליים קדומים שעברו במסורת (דרך גאונים וראשונים כו') מבית מדרשו של רשב"י - אף אם נגיד שרעיונות אלו נוסחו לבסוף בלשונו של העורך האחרון רבי משה די ליאון.


סעיף ב: "הלשון של ספר הזוהר בלולה בארמית מזרחית, סורית, ארמית מקראית ושפת התרגומים – אונקולוס והירושלמי. זו לא הארמית שדברו בה בארץ ישראל בימי רשב"י. הארמית של מחבר הזוהר היא ארמית עילגת. ניכר שהמחבר לא דיבר בה באופן טבעי ויש בה שיבושים רבים מדי...לא פעם המחבר אפילו המציא מילים שלא קיימות בשום שפה". בהקשר זה ראוי לציין - שהמחבר הושפע גם מלאדינו, למשל כאשר דרש את הביטוי שבתחילת ספר יחזקאל - "אש נוגה" - ככינוי לבית הכנסת (בלאדינו: "שינאגוגה").


סעיף ט: "מה שנאמר בספר הזוהר...'יראה כל זכורך את פני האדון ה' מאן פני האדון ה' דא רבי שמעון בר יוחאי', לא היה נכתב לעולם על ידי יהודי מונותאיסט שמבין מהי אמונת הייחוד של ישראל!".

לא בהכרח. סנגורֵי-ספר הזוהר יטענו כך:

א. הדרשות ההלכתיות - נתפסות ביהדות הקלאסית כחלק ממה שנמסר למשה בסיני.

ב. על דרשותיו ההלכתיות של רבי עקיבא נאמר כי הן "הלכה למשה מסיני" (ראה למשל בתלמוד בבלי מנחות כ"ט עמוד ב).

ג. רבי עקיבא היה דורש: "כל את וגם - לרבות" (ראה כלל זה למשל בתלמוד ירושלמי ברכות פרק ט הלכה ה, וכן הוא במדרש בראשית רבה לפרשת בראשית ולפרשת וירא).

ד. כשהמילה "את" שבפסוק - נסמכה אל השם, דרש רבי עקיבא: "את - לרבות תלמידי חכמים" (ראה למשל בתלמוד בבלי: פסחים כ"ב עמוד ב, קידושין נ"ז עמוד ב, בבא קמא מ"א עמוד ב, בכורות ו' עמוד ב).

ה. בפסוק - המציין את המצווה - לראות "את פני האדון ה", המילה "את" נסמכת אל "פני האדון ה" (ראה: שמות ל"ד כג-כד, דברים ל"א יא, שם ט"ז טז).

ו. כתלמידו של רבי עקיבא, דרש רשב"י את הסמיכות הנ"ל - של המילה "את" אל השם - לפי אותו קו של רבו, ואולי אף שמע במפורש את רבו ממשיך באותו קו: "יֵרָאֶה...את פני האדון ה' - לרבות תלמידי חכמים".

ז. אישוש אל האמור לעיל ו', הוא מה שמצינו בתלמוד - וכפי שגם נפסק להלכה - שיש מצווה מן התורה לראות את פני רבו (ראה למשל בתלמוד בבלי: סוכה כ"ז עמוד ב, ראש השנה ט"ז עמוד ב; רמב"ם - הלכות תלמוד תורה - פרק ה הלכה ז).

ח. תלמידי רשב"י המשיכו את הדרשה של רבם ודרשו: "את פני האדון ה' - לרבות את רבנו רשב"י" (דהיינו שגם את פני רבינו יש לראות במצוות העלייה לרגל, ובימינו שאין בית מקדש - יש לפחות לראות את פני רבינו רשב"י).

ט. בזוהר התנסחה כל הדרשה הזו בטקסט משובש "פני האדון ה' - דא רשב"י" (תוך השמטת המילה "את" שעליה התבססה כל הדרשה).


סעיף יב: "אל ושמקדימים". הרווח שבין שתי המילים - הוצב אות אחת מוקדם מדי, וצריך לומר: אלו שמקדימים.
 
<><>

הדברים שמועלים כאן לא אמורים להתפרסם בצורה אקדמית כלשהי. אלו שיחות בין חברים ותו לא. אינך צריך לטרוח בתיקונים. במקום זה עדיף להגיב על תוכן הדברים, במידה ויש מה לבקר, להוסיף או לחלוק.


- לית מאן דפליג על כך שבספר הזוהר משוקעים רעיונות שהגיעו מבתי המדרש של התנאים. אם נקבל את הקביעה של השפעת הגנוזיס על הקבלה, ונתחשב בעובדה שהגנוזיס קדם לעריכת התלמוד, אזי שפשוט שיש קשר בין זה לזה. הרי הגמרא במסכת חגיגה קישרה [במובלע] בין הגנוזיס לבין "סתרי תורה" ועמדה על דקויות בין שתי הגישות.


- הדרשות ההלכתיות לא נתפסו ביהדות הקאלסית כהלכה למשה מסיני. ישנה הבחנה ברורה בין מדרש הלכה או דרשה הלכתית לבין הלכה למשה מסיני. יש מאן דאמר שכל מדרשי ההלכה הם "מדרש מקים" ולא "מדרש יוצר", זו הייתה דעתו של רס"ג לדוגמה, אולם זו דעת מיעוט. לפי הרמב"ם, למשל, מדרשי ההלכה נלמדו במידות, ולכן שייכת בהם מחלוקת.


- אתה מעיר כי "על דרשותיו ההלכתיות של רבי עקיבא נאמר כי הן הלכה למשה מסיני (ראה למשל בתלמוד בבלי מנחות כ"ט עמוד ב)". זו הערה לא אחראית. רבי עקיבא ינק הן מרבי אליעזר ב"ה והן מרבי יהושע ב"ח, בנוסף לנחום איש גמזו. מי שמצוי בתורתו של רבי עקיבא יודע שהלה היה מחדש גדול, ורק מעט פעמים הוא נדרש למסורות של רבי אליעזר. גם אותו סיפור ממנחות כט לא דן כלל על "דרשותיו ההלכתיות של רבי עקיבא", כלשונך, אלא על דרשה הלכתתית דמיונית, אחת ספציפית, כדי שהסיפור יוכל להעביר את המסר [והמסר הוא מערכת היחסים בין תורת משה לשיטת מדרש הפסוקים]. האקסטראפולציה שביצעת אינה למדנית ואין לה על מה לסמוך.

- אני מכיר את הדעה לפיה צריך להסביר את הדרוש בזוהר "בא" לח, א כשיטת ריבוי. זה אמנם מסתדר יפה עם התלמוד ושיטות התנאים, - כפי שאמר רשב"י בעצמו: "בני שנו מידותי, שמידותי תרומות מתרומות מידותיו של רבי עקיבא", - אך זה לא מסתדר עם הזוהר ואופן הבנתו את שיטת התנאים. אמנם "את" בא לרבות, וכשזה נצמד אל השם זה מרבה תלמידי חכמים, - אליבא דרבי עקיבא ולאפוקי מדעת העמסוני, - אולם הדרוש שבזוהר כלל לא הסתמך על "את", אלא על כך שלדידו רשב"י הוא בבחינת דעת שבעליית המוחין דתפארת, מפני שהוא אתפשטותא דמשה ואיהו 'שושבינא דמלכא' [זוהר ג, כ, א]. היות שכך רשב"י, על פי עדותו העצמית [לפי הזוהר כמובן], הוא הוא סימנא בעלמא [זוהר א, רכה, א]. מפני שברגל ישנו ייחוד של שם הוי' עם אד' לראות את פני האדון זה לראות את משה/ רשב"י.



יישר כוח. תודה.
 

אלי כ ה ן

New member
הפוסט שלך מספיק מכובד כדי שאתיחס אליו כטיוטת מאמר אקדמי.

א. כשאתה מייחס לי הערה "לא אחראית", אתה מתכוון שהיא לא אחראית מנקודת מבט אקדמית? בהודעתי הקודמת, אני לא דברתי מנקודת מבט אקדמית, וכבר ציינתי שם שדבריי נאמרים רק מנקודת מבט של "סנגורי ספר הזוהר" (כלשוני שם).

ב. ברגע שהיסכמת "שבספר הזוהר משוקעים רעיונות שהגיעו מבתי המדרש של התנאים", צימצמת את המחלוקת שבין אנשי האקדמיה לבין סנגורי ספר הזוהר - לכדי שאלות טכניות הנוגעות לעריכת הספר - לא לשאלות המהותיות הנוגעות לתכני הספר.

ג. כל מה שמיוחס (במנחות כ"ט עמוד ב) ל"הלכה למשה מסיני", לא נאמר בהקשר של "דרשה הלכתית דמיונית אחת ספציפית" (כלשונך), אלא נאמר בהקשר של זה שרבי עקיבא היה דורש "על כל קוץ וקוץ [של תגי אותיות הספר תורה] תילין תילין של הלכות".

ד. הרמב"ם אשר סבר כי - אותן דרשות אשר תיפול בהן מחלוקת - אינן הלכה למשה מסיני, התכוון אֶל דרשות המסתמכות על י"ג מידות (היציבות והנתונות מראש) - לא אֶל אסמכתאות דחוקות מסוג אלו המכניסות פיל בקוף של תיבת "את", אשר לולי נתפסו (אצל שלומי אמוני ישראל) ככאלו שעברו במסורת מסיני לרבי עקיבא - אף אחד לא היה מעלה על דעתו לאומרן מרוב דוחקן. אז זה נכון שבאקדמיה מקובל שרבי עקיבא היה יוצר דרשות יש מאין, אבל לא זו הדיעה המקובלת אצל המיינסטרים של בוגרי ספסלי בית המדרש - ובמיוחד אצל בוגרי הגמרא במנחות כ"ט עמוד ב - לגבי אותן תילי תילין של הלכות הנדרשות על כל קוץ וקוץ שבאותיות-ספר-התורה.

ה. בדרשה המופיעה בספר הזוהר - על הפסוק "פני האדון ה" - כמרבה את רשב"י, לא נזכר כלל מכל מה שכתבת (אף שזה הוזכר במקומות אחרים בזוהר). אמנם, גם לא הוזכרה שם המילה "את", אבל אל תשכח שגם בגמרא לא הוזכרה המילה "את" כמבססת את לימוד המצווה של ראיית פני רבו ברגל (בגמרא זה נלמד מפסוק במלכים). אני לא טענתי שכל מה שנמצא בזוהר מקורו מהתנאים, רק טענתי, שסנגורי ספר הזוהר יטענו - ששורש הדרשא שבזוהר - מקורו אצל רשב"י, אשר - כמו רבו רבי עקיבא - דרש אף הוא את הפסוק "יראה...את פני האדון ה" כמרבה תלמידי חכמים, ולכן דרש זאת לרבות גם את רבו (רבי עקיבא), בעוד שתלמידי רשב"י צעדו בעקבות רבם ודרשו זאת במקביל גם על רבם (רשב"י). כל הדרשות המקבילות הללו, לכאורה לגיטימיות לחלוטין אפילו לפי התפיסה המונותאיסטית (עובדה שגם הרמב"ם פסק זאת להלכה בהלכות ספר תורה פרק ה הלכה ז), אלא שבנוסחו המשובש של ספר הזוהר נשמטה המילה "את" - מה שגרם לכל המהומה-על-לא-מאומה.
 
זה לא נכון

- קרא שוב את הקטע במנחות. לא נאמר שם כלל שחלשה דעתו של משה מפני שלא הבין את מה שדרש רבי עקיבא על כתרי האותיות. משה ראה שהקב"ה קשר כתרים לאותיות ושאלו למה. הוא סיפר לו על רבי עקיבא, ומשה ביקש לראותו. בבית המדרש של ר"ע ישבו ולמדו, כאן לא נאמר שזה קשור לכתרים. משה לא הבין את הלימוד וחלשה דעתו. אתה מערבב בין דברים.

- הערתי אגב גררא ולא לעצם מהות העניין. יש אי אלו רעיונות שהגיעו לזוהר איש מפי איש, כמובן, אך התכנים של הזוהר בכללם, אינם של תנאים אלא פרי שילוב בין נאופלטוניות, גנוזיס, כלאם וכו'.

- מה שאמרתי לא צריך להיות כתוב באותו מקום דווקא, מכיוון שמהותו של ספר הזוהר מבוססת עליו.
 

אלי כ ה ן

New member
דיקתי בדברי: "ההקשר" שם היה לדרוש "על כל קוץ תילין של הלכות"

הרי אני ידעתי מראש שאתה עלול לטעון את מה שאתה טוען כעת, ולכן הקפדתי לדבר על "ההקשר" של הדרשה שם. ההקשר ההוא (כפי שציטטתי אותו כעת בכותרת של הודעה זו), מופיע שחור על גבי לבן בגמרא (שם שם), אז למה אתה אומר לי "זה לא נכון"?

ועל כמה מתערבים, שהתפיסה הרווחת בקרב המיינסטרים של בוגרי ספסלי בית המדרש היא - שכל הדרשות המאולצות שבש"ס (במיוחד אלו המכניסות פיל בקוף של "את") - נמשכות במסורת מסיני (אחרת אף אחד לא היה מעז לאומרן מחמת דוחקן)...

גם אם תגיד שמקור מרבית תכני הזוהר הוא מהגנוזיס וכו', זה עדין לא סותר - את טענת סנגורי ספר הזוהר - שמרבית התכנים הגנוסטיים הללו עברו לגאונים במסורת מרשב"י (או לפחות מחכמי הש"ס: הרי אתה עצמך הודית בכך, בתחילת הודעתך הלפני-אחרונה).

טענתך, שמהותו של ספר הזוהר מבוססת על מה שהבאת מאותם מקומות אחרים שבספר הזוהר, אינה מוכיחה את טענתך המקורית (שבהודעתך הראשונה), ששום מונותאיסט לא היה מוכן להגיד את המלים "מאן [את] פני האדון ה' דא רשבי". ברגע ששמים לב שבפסוק מופיעה המילה "את", וגם זוכרים את ההלכה הפסוקה ברמב"ם (הלכות תלמוד תורה פרק ה הלכה ז), כבר אין שום בעייה למונותאיסט לומר את המילים הנ"ל.
 
<<<

- אתה מבלבל בין הקשר לבין פרט בסיפור. ביצעת כאן מטונימיה בה החלק מסביר את השלם במקום ההפך.

- אני מודע לכך שהתפיסה הרווחת היא שכל הדרשות שבש"ס נמשכות במסורת מסיני.

- משהו מהגנוזיס שחדר לחז"ל עבר דרך הגאונים הלאה, זה מוסכם עלינו. אולם התכנים של הזוהר הם הרבה מעבר לכך. ואני מתכוון לומר הרבה! לכן חשוב לומר שתכני הזוהר אינם תורת התנאים.

- היא לא אמורה להוכיח, מפני שהיא לא נאמרה באותו הקשר, אלא כמענה על דבר ספציפי שכתבת [הדרשה של "את"].
 

אלי כ ה ן

New member
איני מבלבל בין הקשר לבין פרט-בסיפור כי מראש לא דיברתי על פרט

מראש דייקתי לדבר על "ההקשר", כדי שלא לערבב בין זה לבין פרטי הסיפור. על כל פנים: כל מה שהתכוונתי אז לומר הוא, שהמיינסטרים של בוגרי ספסלי בית המדרש רואים בהקשר הזה נקודה מכריעה, המעידה - שרק דרך מסורת מסיני - נשתלשלו כל אותם תילי התילין של ההלכות שנדרשו ע"י רבי עקיבא מכל קוץ וקוץ שבאותיות ספר התורה.

לא התכוונתי לשלול את טענתך שתכני תורת הזוהר אינם תורת התנאים, אלא התכוונתי לשלול את צורתו הלוגית של הטיעון שבו השתמשת בסעיף ב של הודעתך המקורית שפתחה את השירשור. הטענה שלי הייתה, שעצם טענתם של אנשי אקדמיה - שספר הזוהר (על הארמיזמים והתחדישים הלשוניים שבו) הוא מהמאה ה-13 - אינה מספיקה (טכנית) על מנת לשלול את טענתם של סנגורי ספר הזוהר שמקור ליבת תכני הזוהר הוא מרשב"י (גם אם נגיד שליבת-תכנים זו פותחה ונערכה סופית רק במאה ה-13). אמנם, אפשר להתנגד לטענתם - ע"י טיעונים אחרים, אבל לא ע"י הטיעון שבסעיף ב שם.

הדבר הספציפי שכתבתי אני (על "את"), התייחס אף הוא לדבר ספציפי שכתבת אתה (בסעיף ט של הודעתך המקורית), שכביכול מונותאיסט לא יוכל לומר את מה שאומר ספר הזוהר על הפסוק "פני האדון ה".
 
ועל כל אלו אוסיף דבר אחד מדילי..

שהוא מעט, שאינו מחזיק את המרובה..

לדידי, אני איברא מוצא בזוהר מספר אמרות שאכן נאמרו בקמאין - וכדברי היעב"ץ, שיש שם עוד על כל פנים מעט מזעיר (ואגב, גם דברים הנראים אותנטיים, דמיא מילתא, שטרם מצאנו להם מקור, ולאחר זמן כן מצינו כמותם בגניזה הקהירית).
אבל בעיקר אני איברא כן חושב שיש בקבלה האקסטטית (והיא בלבד) מקור אף בספרות החז"לית (ולאו דווקא ספרי ההיכלות), אני גם ארחיק לכת ואומר, שגם עניין זה, אין לפוסלו על הסף במסגרת היהדות! יחד עם זאת, "התיאורגיות" שנפוצה החל מהמאה ה-12 ככל הנראה, שאחראים לה במישרין משפחה אחת אליטיסטית (משפחת הראב"ד, ר' יצחק סגי נהור קרובו וכו') שהיא הייתה משפחה שבוא נאמר בלשון עדינה היו תלמידי חכמים אשר אין בהם דעת, ואשר ראו בחז"ל סוג של סוגה ייחודית, שהמציאות האנושית אינדיפרנטית לה. הרי הראב"ד בעצמו מעיד על חוסר הבנת משפחתו כמעט בכל סוגיה חשיבתית, להוציא את המקורות היהודיים. בהשגותיו על קידוש החודש (שאין לו) הוא כותב בפתיחה: "המחבר הזה (הרמב"ם א.א) מתגדר מאוד ומתפאר בחכמה הזאת והוא בעיניו שהגיע לתכליתה, ואני איני מאנשיה כי גם רבותי לא הגיעו אליה, על כן לא נכנסתי בדבריו לבדוק אחריו".
אפילו על בעלי התוספות, שהוא לא הבינם, נהג לבזותם: "הצרפתים החדשים החושבים בלבם כי הם הגבורים אשר מעולם". זו המשפחה המשכילה והייחודית שהביאה לעולם את ההבל התיאורגי הזה.
 

kaner91

New member
תודה, רק הערה 9

מיותרת לטעמי.
לא הצגת בהערה שום ממצא היסטורי, טקסטואלי או פרשני. סתם קבעת שזה לא הגיוני, זה לא רציני.
 
אך

המפורסמות אינן מצריכות ראייה. מי שהוא צריך ראייה על כך שבהגות היהודית נשלל הרעיון שאדם כלשהו ייצג את האל?
 

kaner91

New member
אם זה כ"כ מפורסם

למה אתה מטריח עצמך לכתוב את הדברים?
העובדה היא שהזוהר נחשב היום בחלקים נרחבים של הציבור היהודי המאמין כפרזנטור של הכוונה היותר פנימית של התורה. אם אתה חושב אחרת עליך להראות מדוע אין זה כך. כלומר, אילו מבין האמונות שמציג הזוהר אינן מתיישבות בשום אופן עם אמונת הייחוד ביהדות לדורותיה (אם בכלל יש שם אמונה אחת כזאת)
 
אני

מתפלא שנכשלת בדבר בסיסי כל כך בהבנה. הדבר המפורסם זה שאת האל אסור לייצג בדרך כל שהיא. עניין זה הוא זיל קרי בי רב. לא הטרחתי את עצמי להביא את הדבר המפורסם, אלא באתי להנגיד בין הדבר המפורסם לבין מאמר בזוהר. אני לא אמור להראות מדוע דבר שהתפשט מאות שנים בקרב יהודים הוא כפי שהוא. זוהי התורה וזו ההלכה. מי ששינה זה הזוהר, כלומר אלו שמבקשים להגן על עמדתו אמורים להסביר מדוע ייצוג האל על ידי אדם [רשב"י הוא סימנא בעלמא] לגיטימי.
 

kaner91

New member
אין שום קשר אלי

או להבנתי הכושלת.
הערתי הייתה מתודולוגית גרידא.
&nbsp
בדומה לכך ניתן לטעון שאלו שחושבים שזה ברור שהזוהר סותר את אמונת היהדות אינם מבינים את הזוהר (או את אמונת הייחוד) יאמרו אותם מקובלים שלגר"א ולרמח"ל (שני אוטוריטות לכל הדעות) לא הייתה שום בעיה עם אמונת הזוהר.
לכן, אני מלכתחילה לא בעד טיעונים כמו "הרי ברור שזה כך" אם זה היה כ"כ ברור לא היו ויכוחים על זה.
 
אך מה לעשות

שישנם דברים שזה ברור שכך? גם לגר"א ולרמח"ל היה ברור שאת האל אסור לייצג, מפני שזה מקרא מפורש. לא רק הצו בתורה אוסר על ייצוג האל, אלא זה משתמע גם מהסיפורים ומהתגובות של הנאמנים לה' כלפי מאורעות שונים. כשיש התנגשות בין שני דברים צריך להציע הסבר לכך. אין שום יהודי, לא ליטאי, לא חסיד, לא ספרדי, לא תימני, לא קראי וכו' שיאמר לך שמותר להשתחוות לאדם. זה לא קיים. אף אחד מהם גם לא יאמר לך שיש אדם שהוא אל, ואם תציג לו רעיון כזה הוא יאמר לך שזו אמונה נוצרית. והנה, בטקסט הקאנוני ביותר של הקבלה, הרעיון מופיע. מה שדורש הסבר זה מדוע זה מופיע שם, ולא מדוע לכולם פשוט שה לא רעיון יהודי. אלו שנדרשו להסביר את הבעיה הזו הסתמכו על פרשנות מסוימת לפיה הכוונה היא דווקא ליחידה דרשב"י ולא שמדובר על ה"עצמות" [ראה, למשל, ליקוטי תורה ראה יח, א]. על ההסבר ניתן להתווכח, אך לא על עצם ההתנגשות. אכן הוויכוחים בין הצדדים נוגעים להסבר, ולא למה שדורש הסבר.
 

kaner91

New member
מבחינת פשט

גם התורה כושלת עשרות פעמים בהגשמה, אז מה? היא איננה יהודית?
אם הייתי אומר לך שזה ברור כשמש בצהריים שהמקרא איננו מונותאיסטי היית אומר לי לנגב את החלב מהשפתיים וללכת ללמוד את ההגות הפרשנית.

בדיוק כך גם במקרה הזה. הרי כל ניסיון להסברה של רעיונות בטקסט עוברת דרך פרשנות, ועובדה היא שהזוהר הצליח להיכנס לתוך הגותם של גדולי היהדות. מה שאומר שהם לא חשבו שאת הזוהר צריך להבין כפשוטו (בדיוק כפי שאנו חושבים שאת המקרא לא צריך להבין כפשוטו) או לחילופין שהם טעו.
 
>>>

אפשר לפרש את הזוהר כך שיהיה הטקסט הכי מונותאיסטי ורציונליסטי בעולם [ע"ע האליאדה והסוטאה]. אפשר. אך זו תהיה פרשנות לא כנה. ככל שאדם לומד תחום מסוים, ובמידה שיש בו מעט תבונה, הוא מפתח הבנה של רוח הדברים, רוח שחורגת מהרכיבים הבודדים של התחום. רוח הדברים שבהם נאמר "דא רשב"י" קשורה לספר הזוהר בכללותו. הרי מקרא מפורש הוא "לא תדרוש אל המתים", והיום רבבות לפני כל החלטה מתייעצים עם האיגרות קדש. אך לא מדובר פה בדרישה אל המתים, יאמרו חלק מהם, מכיוון שהרבי לא מת, ואחרים יאמרו שגדולים צדיקים במיתתם יותר מבחייהם. זה בגדר פרשנות רחבה לפרקטיקה תרבותית. האם זה לא פשוט שהפרשנות הזו אינה זהה עם רוחה של היהדות?
 
למעלה