אור ירוק לחישמול הרכבת בחיפה

ש מים

New member
אור ירוק לחישמול הרכבת בחיפה

האם מדובר בבכי לדורות?
האם מדובר במכת מוות לפנינת החמד של "הר וים"?
לא ראיתי את התכניות, אז קשה לי לקבוע דיעה. מה שנותר זה רק לקוות (לטוב)...
 

stratomaximus

New member
מה שטוב לאירופה ולנופים המדהימים של שוויץ

כנראה לא לחיפה, כן?

למה אנחנו צריכים לנסות להמציא את הגלגל, ולתת תמיכה להתנגדות של אינטרסנטים, נגד האינטרסים של כלל הציבור?
 

stratomaximus

New member
בתור בעל מקצוע בתחום התשתיות, אני מקווה שלא

קנית את ההדמיות של עיריית חיפה, לגבי איך הולך להיראות החישמול, כן?

זה מה שהגורמים האינטרסנטיים בעיריית חיפה ובחברה להגנת הטבע (שכנראה נשלטת על ידי בעלי הון, אחרת לא ברור איך היא פועלת נגד האג'נדה שלה עצמה):
http://www.teva.org.il/_uploads/imagesgallery/_cut/F0_0300_0225_haifatrainafter.jpg

וככה זה נראה באמת:
http://www.switzerlandhotel.net/images/mountain_train.jpg
 

jeshu

New member
אתה מודע לזה שעל המסילה אצלנו עוברות רכבות משא כבדות ולאו דווקא רכבות תיירות פנים שוויצריות. גם בשוויץ, לא כל הרכבות אותו הדבר, ובניגוד לכל ערי שוויץ, בחיפה יש נמל.
 

easylivin

New member
שוב טעות. רכבות משא כבדות עוברות כמעט על כל

מסילה שקיימת בשוויץ, כולל קווים ראשיים ומשניים, ואפילו על מסילות צרות בהרים האהובות על התיירים. שוויץ היא אחת המדינות המובילות בעולם בהובלת משאות על גבי מסילות ברזל, אין שם הרבה נמלים (אם כי יש גם נמלים חשובים על נהרות, למשל בבאזל) אבל שוויץ משמשת כצומת תחבורה מרכזית בין המדינות הגדולות באירופה. נכון להיום, 60% מהמטענים העוברים דרך האלפים השוויצריים משונעים על גבי מסילות ברזל ולא על גבי משאיות.

כמו שכבר כתבתי, המסילה בחוף הכרמל היא אכן מקרה מיוחד, אבל ייחודו בכך שזה הקטע היחיד *בישראל* העובר בסמוך למים, ולא בגלל סיבות אחרות ושגויות שמביאים לעתים קרובות מדי בתקשורת. הקטע הזה יחושמל ללא ספק כמו כל שאר המסילות הראשיות בישראל, השאלה היחידה היא מתי מיזם המנהור יבשיל לכדי ביצוע בפועל. ההערכה היא שזה לא יקרה בקרוב. חשמול לעמת זאת, לא יוכל "לחכות עוד כמה שנים". חשמול גם לא יעכב ובטח שלא ימנע את קידום המנהור במקביל אליו. זה לא יהיה בזבוז, גם אם המסילה המחושמלת תפעל במשך שנים ספורות לפני שיעבירו אותה, כי הרווח מהחשמול הוא עצום (וגם השוויצרים יגידו לך את אותו הדבר).

זהו, נראה לי שסיכמתי את הנושא הזה מבחינתי.
 

jeshu

New member
אני די בטוח שאם היו מצליחים ליצור צימוד בין החישמול והמינהור, אז המינהור היה צובר תאוצה. מעבר לכך, לי נראה הכי הגיוני לחשמל עכשיו ובמקביל להתחיל לחצוב בכרמל עוד מנהרות. בטח שלא למנהר על החוף ובודאי שלא בעיר התחתית ובכל מקרה לא צמוד לנמל - כי שם זה באמת לא ישנה דבר.

אני אתעניין במסילות של שוויץ יותר בביקור הבא שלי, אם אמצע מבינים בעניין.
 

easylivin

New member
א', ברור שאף אחד לא מתחייב לחצוב בכרמל.

זה לא יקרה. הכוונה היא למנהר את הקטע הסמוך לפארק הכט. בשאר הקטעים בחיפה כאמור, לא קיימת שום בעיה.

ב', לעצור את הפרוייקט החיוני ביותר לפיתוח התחבורה המסילתית במדינה, לטובת פרוייקט אחר שייקח לו עוד שנים להבשיל בכל מצב ("תביאו סינים" יכתבו הטוקבקיסטים המגוחכים, אבל אנחנו לא כאלה, נכון?) זו חלמאות לשמה.
 

jeshu

New member
אבל סינים חצבו את מנהרות הכרמל ומעבר לכך, אזור הכט בעייתי, אבל האזור לייד בת גלים ובהמשך היכן שהעיר אמורה הייתה להפתח לים בעייתי עוד יותר ובכלל מסילות כבדות בתוך אזור עירוני הן בעייתיו גם כשהן הכרח.

לא אמרתי לעצור, רק לפתוח את התשתי להעביר את התוואי בהמשך. ולמה "ברור ש" - שיתחייבו ואז באמת שאין שום טיעון נגד החישמול.

יש לך פה טעות מסויימת - אף אחד מהמתנגדים לחישמול לא טוען שהחישמול עצמו הוא רעיון לא טוב והדאגה נובעת מכיוון העיר עצמה. הבהצעות שעלו לשקע או להעביר את התוואי נועדו לפתור את (חלק) מבעיות העיר ולא למנוע פיתוח תשתיות שחשובות ברמה הלאומית. ואף אחד לא רוצה לעצור את הפרוייקט, פשוט לא רוצים לתקוע את העיר - וזה לא שאי אפשר, עם הזמן להשיג את שני היעדים שלא חייבים להתנגש אחד עם השני.
 

easylivin

New member
כמה זמן לקח לקדם את מנהרות הכרמל, אתה יודע?

עשה חיפוש קצר בגוגל מתי יזמו אותו, מתי תכננו, מתי התחילו לבנות ומתי סיימו. וכמה קשיים היו בדרך. גם עם הסינים. כפי שראית, הגבתי מהר כי התשובה ידועה לי מראש.

ואתה כנראה לא קורא מה שהמגוחכים כותבים בכל פורום וטוקבק אפשרי. את "ההדמיות" שלהם הם מציירים ב-Paint, רק מי שלא ראה מסילה מחושמלת מימיו יאמין להם. השקרים שהם מפיצים נגד חשמול, כוללים בין היתר:

א. "גדרות גבוהים בגלל סכנת התחשמלות". לא נכון ולא נכון.

ב. "הרבה חוטים עבים ועמודים כל 20 מטר שיסתירו את הנוף". לא נכון ולא נכון.

ג. "יוסיפו עוד שתי מסילות בפארק הכט". לא נכון, לא יוסיפו.

ד. "קרינה ברמות מסוכנות". לא נכון, התקן הוא המחמיר ביותר בעולם והחליטו בזמן האחרון להחמיר אותו עוד יותר. התכנית המאושרת כוללת את התקן המעודכן.

ה. "אין כדאיות בחשמול, או שאין דחיפות בביצועו". כמובן שלא נכון ולא נכון.

ועוד. כך הם מכפישים את פרוייקט התשתיות החיוני הזה, התעמולה הזאת נמשכת כבר שנים ללא שום שינוי למרות שהופרכה פעמים רבות.
 

jeshu

New member
כמה זמן לקח לקדם את המנהרות לירושלים וכרמיאל? אין ספק שתשתיות כאלה צריך לקדם מהר יותר, אני לא מתווכח איתך. וגם על כל הטיעונים שם אני לא מתווכח - רק חבל ששוב השמטת את ענין התיכנון העירוני. רק שלא יפריע לעיר (בלי שום קשר לחישמול) כי גם עכשיו מיקום המסילה בעייתי. אז כשתבחן את התועלת לעיר את שיקום העיר ומצב השכונות והאזורים הצמודים למסילה - תתקן מעט את החישוב, זה הכל.
 

easylivin

New member
כפי שכתבתי, אני לא מאמין שהבעיה

שהמסילה לכאורה יוצרת בעיר התחתית, היא משמעותית אם בכלל קיימת. לדעתי, בעיות האורבניות הן אחרות לגמרי. השכונה היחידה שנמצאת מעבר לפסים היא בת-גלים, אבל בעיותיה אחרות לגמרי והאשמת המסילה בהן היא דרך נוחה לפרנסי העיר להתחמק מאחריותם למתרחש בשכונה זו. בשאר מסלול המסילה, היא עוברת בסמוך לנמל שרק החלק המערבי שלו הסמוך לבת-גלים יתפנה, ודווקא בחלק הזה המסילה מרוחקת יחסית מקו החוף.

המנהור היחיד שאפשר להצדיק ושהוא גם ריאלי, הוא בקטע פארק הכט בלבד. מבט חטוף במפה מראה שאם המנהרה תסתיים באזור תחנת בת-גלים, העיר באמת עשויה להרוויח, אבל שום רווח לא נראה ממנהור המשך המסילה. מה גם שתחנת הרכבת חיפה-מזרח, כל מוסכי הרכבת וחלקו המזרחי של הנמל, לא ימונהרו ולא ייעלמו לשום מקום לעולם.
 

jeshu

New member
אין ספק שישנן מספר סיבות להדרדרות החלקים הנידוניםן של העיר - אבל זו אינה שאלת אמונה שלך. זה נכון שקשה הרבה יותר לכמת את השאלה הזו מאשר את שאלת חישמול הרכבת, אבל אי אפשר להסיק מכך שהרכבת לא מפריעה לעיר. ומעבר לכך,זו לא שאלת אמונה. לא דנו ב"חיים אחרי המוות" או "האם יש ה' ?". אתה בונה טיעונים ואז מסביר שהם בנויים על אמונה אישית. אני מעדיף להקשיב למומחים בתחום האורבני והסתכל על דוגמאות ממקומות אחרים. וזה שינם פרנסי עיר שעושים שטויות - זה נכון, אבל אלה לא בדיוק נגד הרכבת או החישמול. ושוב - רק נשאר למנהר את בקטע הנוסף עד איפה שהנמל אמור להתפנות. משום מה אתה בוחר להתעלם גם מהקטע הזה. אז יש לך איזה אמונה שהוא לא חשוב? טוב. שאנשים לחא אוהבים את הים, נו שיהיה. איש איש באמונתו יחיה, אבל טענת בנוגע לתשתית, לא לאמונה. אני הייתי מעדיף לראות תהליך של התחדשות עירונית שהוצאת תשתיות ממרכז העיר הוא חלק ממנו.
 

easylivin

New member
אם המומחים הם מה"תנועה" המתמודדת מול יהב

בבחירות, אז גם אם מומחיותם לא מוטלת בספק, דבריהם בקשר לחיפה בהחלט מוטלים בספק רב. כבר קראתי בתקשורת דעות של כמה מומחים מטעמם (מתחומים בכלל לא קשורים לנושא) שאמרו בדיוק את אותן השטויות האיומות על החשמול שהזכרתי קודם. מקווה שאתה מתבסס על דברים רציניים יותר.

בכל אופן, בסוף השרשור כתבתי שאפשר להסכים עקרונית גם על מנהור בבת גלים, אבל מעבר לזה אין שום טעם ושום מומחה לא יגרום לביטול חלקו המרכזי והמזרחי של נמל חיפה, ושל כל שאר התשתיות שהזכרתי. בוא נהיה ריאליים, החיים הם לא Sim City.
 

easylivin

New member
אגב, לגבי ירושלים וכרמיאל, אתה מוזמן להתעדכן

בפורום השכן (394) באיזה מצב מתקדם העבודות נמצאות. את המנהרה לכרמיאל יסיימו ב-2015 (הקו ייפתח מאוחר יותר מן הסתם), הכרייה בירושלים תסתיים בערך באותה שנה, אבל חוץ מזה יש עוד הרבה מה לעשות שם. הקמת תשתיות החשמול תתחיל ב-2015 כפי שכבר כתבתי.

את קו הרכבת המהיר יזמו בסוף שנות ה-90, והתחילו לקדם אותו ברצינות מ-2001 בערך (הקו לנתב"ג הוא חלק מאותו הפרוייקט למעשה). כלומר, כ-20 שנה בין הייזום לסיום הבנייה. נניח שאת הפרוייקט בחיפה יסיימו בעוד 7 שנים מהיום (דבר שבשום אופן לא יקרה), אבל בטח לא בעוד שנתיים-שלוש! בשנה הבאה הזוכים במכרזי החשמול כבר יוכרזו ויתחילו בעבודה. הפרוייקט כבר מתוקצב מזמן, הושקעו בו שנים של תכנון מוקדם, בזמן שהמנהור לא קיים אפילו על הנייר עדיין! לא יודע איך להסביר את זה בצורה ברורה יותר.
 

Rubim88

New member
אין מה להסביר

העניין מאוד פשוט, מי שקושר רעיון של מיליארדים(רעיון, אפילו לא פרוייקט, וגם עליו אפשר מאוד להתכווח) לפרוייקט הכי חשוב של הרכבת(ומי שמתנגד פשוט הזוי/בעל אינטרסים) שעלותו 30 מ"ש במקום המחלוקת טועה אוטומטית.
 

jeshu

New member
כשאצלנו יבנו מנהרות בהרים כמו בשוויץ אז האימרה הזו תהיה לגיטימית. ומאחר ופעם בכמה חודשים אני נוסע לציריך, אז אני יכול לומר שעושים שם מאמץ רב למנוע מהרכבות להפריע לערים, חוצבים מנהרות כדי לא להרוס שמורות טבע ומנסים לפחות לשמור על אסטתיקה. ומעבר לכך, המצב בשוויץ מושלם? ובאירופה אין מקומות שבהם התשתיות ממוקמות באופן גרוע, כזה שפוגם במרקם העירוני. אני בטוח שאפשר למצוא דוגמאות ולא צריך לחקות את הדוגמאות השליליות.

ולשמור על חיפה, שהיא לא כפר קטן, כעיר מתפקדת, זה לא אינטרס של כלל הציבור? אתה היית רוצה את זה לייד הבית?

בכל אופן, לדעתי זה סביר לחשמל עכשיו, אם יתחילו בהליך תכנון להוצאת המסילה מחיפה - כלומר, לחצוב מנהרות חדשות בכרמל. קראתי מעט - מנהרות הכרמל עלו מיליארד וחצי, אז כנראה שמדובר בהוצאה של כמה מיליארדים שצריך לבדוק אם קיצור התוואי, שיתרום לחיסכון בזמן ובאנרגיה בהגעה לנמל ולצפון, ושיקום מרכז חיפה עשויים לאזן במידה מסויימת.

ותבדוק טוב, אם יש מקום אחד בשוויץ בו תשתית הרכבות משפיעה כמו בחיפה.
 

stratomaximus

New member
ההנחה שלך שגוייה.

האם הרכבת היא הגורם היחיד שמפריע בחיפה?
האם כל בעיותיה של חיפה יפתרו אם ישקעו את הרכבת?
האם חיפה היום היא לא עיר מתפקדת? (באמת?!), וזה קורה בגלל הרכבת דווקא?
אם זו הדעה שלך, אני חושב שאתה חי בסרט.
הרכבת היא מה שגורם לחיפה לא להיות פריפריה קלאסית, כמו קרית שמונה למשל.

בוא תגיד לי מה נמצא בחיפה בין ההר לים? האם אלה פסי רכבת, ואז חופי ריביירה שטופי שמש? או שאולי יש שם את שדרות ההסתדרות בעלות 6+ נתיבים, נמל חיפה שחוסם את הים, בסיס צבאי גדול, ואולי עוד כמה וכמה בניינים שלא מתאימים לסביבה (כמו ממגורות דגון), וכן, גם רכבת...?
אם התשובה היא 1, שוב, אתה חי בסרט.

האם אתה צופה שמישהו הולך לשקע את שדרות ההסתדרות, או אולי להעלים את הנמל והבסיס הצבאי?
אם אתה חושב שכן, אתה חי בסרט...

האם אתה חושב שכל הערים באירופה שבהן רכבות חשמליות בתוך העיר זה דבר שבשגרה, סובלות מקרינה אלקטרומגנטית, אשר כפי שהגורמים האינטרסנטים בחיפה טוענים, "הורסות את העיר"?

אז בחייאת זומזום, עזוב את הרכבת, זה פרוייקט לאומי, אשר ישפיע לטובה על חיפה יותר מאשר על הרבה ערים אחרות, כי חיפה חיה את הרכבת.
אם חיפה לא תהיה עיר רכבתית, כנראה שדרכי ההגעה הקשות אליה, וריחוקה מהמרכז, יגרמו לרבים לוותר על הגעה אליה, ואז היא תהיה פריפריה, בערך כמו כרמיאל וצפת כיום.
 

jeshu

New member
שדרות ההסתדרות הן רחוב עירוני ראשי די נורמאלי התנועה שם קצת צפופה מידי וישנם מקומות טעונים שיפור, אבל זה לא קיר שאי אפשר לעבור דרכו - יש מספיק מעברי חצייה. עכשיו יש גם נת"צים - וזה גם בזכות הרוחב של השדרה. אין ספק שרצוי לשנות את אופי השדרה הזו, ולהזיז את הדגש בה מרכבים פרטיים ומשאיות לתחבורה ציבורית ושאר פעילויות כל שהיא תהיה רחוב ראשי נעים ואטרקטיבי. בנוגע לנמל, לצבא ולדגון (שזה רק מטר, מדדתי עכשיו ב-Google Earth) - אתה צודק, אבל חלק מבסיסי הצבא אפשר לפנות או לפחות לפנות רצועת החוף מהם. יש את שאטר העיר דרומה משם שלא פתוחה לים, את שכונת בת גלים שפשוט מנותקת והשכונות האחרות שמנותקות מהים - אחד היתרונות של ת"א. הנמל גם ככה זז צפונה והבעיה העיקרית היא דרומה מרובו של הנמל ובגדול - אתה חצי צודק ויש איזה חצי שאינו בר תקנה ויש את החצי השני שהיה רצוי להעיף ממנו את הרכרבת ואולי גם לדחוף את הכניסה לחיפה דרומה יותר ושתהיה חזית פתוחה לים.

ובחיפה כבר יש רכבת והיא לא בדיוק תורמת לכך שמי שלא חייב יגיע אל חיפה ולא ששינוי תוואי המסילה או משהו כזה יגרום לכך שאנשים לא יגיעו. מי שיש לו סיבה או רצון להגיע יגיע ואת הסיבות והביקוש האלה צריך לייצר, אז איך חישמול ישנה את הפופולריות של חיפה? זה סתם לא קשור.

קרינה אלקטרומגנטית - אני לא הזכרתי את המילים האלה, כך שלא ברור לי למה אתה מתייחס. כן שמעתי טענות שהשדה המגנטי עשוי להזיק למי שמצוי בסביבתו זמן רב - כלומר ממש גר וחי איתו. אני לא יודע אם זה נכון ומנחש שיהיה קשה מאוד להוכיח.

וזה שמדובר בפרוייקט לאומי זה מצדיק פגיעה בעיר? אז אם זה פרוייקט לאומי חשוב כל כך (ואני מסכים עם הקביעה הזו) אז אפשר לתכנן וכרות מנהרות לפרוייקט. אין מניעה פיזית לבצע את שתי הדרישות - ולאו דווקא לשקע בעיר התחתית אלא למנהר בכרמל, תוך כדי קיצור התוואי.

יש שיתווכחו שחיפה פריפריאלית באופייה כרגע עקב התשתיות שתוקעות אותה ועושות המרכז שלה ללא אטרקטיבי לצעירים ולתיירות - וחבל, כי דווקא שם יש הרבה פוטנציאל לא ממומש.

"חיפה חיה את הרכבת" - זה לא סותר שינוי תוואי או שיקוע. מה גם שלפי נתוני הלמ"ס מ-2008 רק 1.1% מתושבי חיפה משתמשים ברכבת כדי להגיע לעבודה. מה לעשות שהתחנות נמצאות להן שם למטה בחוף ובעמק ולא מאוד נגישות. אתה בטוח שאנשים לא הגיעו אל חיפה בעבר באוטובוס? אני בטוח שמי שצריך ורוצה להגיע יגיע ואף אחד לא אמר להיפטר מהרכבת בכלל, רק לשנות תוואי ולתת לעיר מקום להתפתח.ומה חיפה מקבלת עכשיו שלא היה לפני החישמול?
 

amit1270

New member
אין שום פגיעה בעיר


כבר כתבו לך שמנהרות או שיקוע או כל רעיון ייקחו שנים רבות ואי אפשר לחכות עם החשמול אפילו יום אחד. אין שום קשר בין הדברים ואסור בשום פנים ואופן להתנות את החשמול, שהוא פרויקט לאומי מהחשובים שיש, בשום דבר שעלול לעכב אותו, בטח לא לשנים רבות. כתבו לך גם שהחשמול לא ישנה את המצב הקיים ואפשר לעשות הרבה דברים כדי "להציל" את חיפה שהם לא שיקוע המסילה.

מה שלא ראיתי שכתבו לך זה שגם למינהור יהיו מתנגדים. משום מה כל אותם אנשים שמנסים לעכב ולהתנות את החשמול בכל מיני פרויקטים גרנדיוזיים שוכחים שגם לאחרים יש זכות להתנגד למה שהם מציעים. יש אנשים, ולא מעטים, שעושים שימוש בתחנות בת גלים וחיפה-מרכז, ולא נראה לי שהם יוותרו כל כך בקלות.
 

jeshu

New member
אולי תשקיע בקצת נדל"ן לייד הפסים מתוך הנחה שערכו יעלה עם החישמול.

אגב, אם תשים עוד אייקונים של פטיש או אפילו כמה אחרים בטח מה שכתבת יהיה נכון יותר.
 
למעלה