אור ירוק לחישמול הרכבת בחיפה

jeshu

New member
צר לי, אני מכיר יותר את ציריך בה אני שוהה לפעמים. את האחרות פחות. בכל אופן, יש שם לא מעט רכבות, גם במרכז העיר וישנן תחנות גם במיקומים אחרים. תשתית הרכבת פחות מורגשת - איך עושים את זה? שאלה מצויינת, אבל אני מנחש שהרבה מחשבה ותיכנון נכנסו לעניין. ההבנה שהמרקם האורבני הוא קריטריון תכנוני חשוב ומהותי קיימת ומתבטאת בשטח. לא סתם ETH נחשבת אונ' מס' 1 (או 2, תלוי את מי שואלים, ואז Delft בהולנד היא מס' 1) בארכיטקטורה ותכנון ערים. הלואי ואצלנו הייתה תרבות לזה - אבל שים לב שכאן בשרשור הזה הרוב מעדיפים להתעלם ולפתור בגישה שאומרת "זה לא שיקול" ו"אין לזה ערך" (כלכלי הכוונה).
 

amit1270

New member
אני ממש לא מזלזל בתכנון אורבני

(גם מכיר קצת את התחום). מה שאני ועוד אנשים שהגיבו בשרשור הזה מנסים לטעון זה שלהפיל את הכול על הרכבת (ובוודאי על החשמול, שאם הוא ישנה משהו אז רק לטובה) זו הסתכלות מאוד צרה, ושאפשר לעשות המון לשיפור המרקם העירוני בחיפה לפני שניגשים לטפל ברכבת, ושנראה שמדובר בתירוץ יותר מאשר בסיבה האמיתית לשקיעת העיר.
 

easylivin

New member
לא, אין פה שום "בכייה", בטח שלא לדורות.

המסילה תחושמל לפני 2018. לעומת זאת, כמה זמן ייקח לקדם את יוזמת השיקוע בחוף הכרמל (שכבר הוסכם עליה בין כל הגורמים אגב), אני מניח שאין צורך לספר לך... חישמול המסילה לא "ינציח" שום דבר, כי עלות תשתית החישמול היא זניחה ביחס לעלות התשתיות האחרות (שלא לדבר על עלות המנהור) וזמן ביצוע החשמול בקטע קצר כזה הוא קצר ביותר. לא יותר מימים ספורים.

בסופו של דבר, המסילה תחושמל, בינתיים נקווה שמיזם המנהור בחוף הכרמל יתקדם ויבשיל לכדי ביצוע בעשור הבא (בעשור הזה? אני מהמר
שזה לא יקרה בשום מצב זכרו ותזכירו לי אם אטעה, אבל זה פשוט לא יקרה).

שימו לב: אני לא מתנגד לקידום שיקוע המסילה בחוף הכרמל, אבל בהחלט מתנגד באופן נמרץ ופעיל לשקרים שתנועה עירונית פוליטית מסויימת מפיצה נגד החשמול באופן כללי. את "החומרים" הם קיבלו מידי גורמים מסוייים בחברה להגנת הטבע, שלא מבינים שום דבר בנושא (מה לעשות, לא כולם שם מהנדסי תחבורה) ואפילו עמדתו הרשמית של הארגון השתנתה מאז לטובת חישמול במקביל לקידום מהנור לאורך פארק הכט. וזה בדיוק מה שיהיה בסופו של דבר.

תגובה נוספת וקצת יותר מפורטת כתבתי כאן.
 

darkshadow1

New member
ההתנגדויות לפרויקט החישמול הן רק אינטרסנטיות.

כל מי שמבין דבר או חצי דבר בפרוייקט יודע שאף אחד לא מפסיד מפרוייקט החישמול, חוץ מיבואני המכוניות ונהגי המוניות. מדובר בשיפור אדיר לתחבורה הציבורית ובשיפור במצבם של האנשים שחיים ליד פסי רכבת.
לא מעט אנשים "התלבשו" על הפרוייקט הזה לא כי הם באמת חושבים שיש צורך לטרפד אותו אלא כי הם מבינים את המשמעויות האסטרטגיות שלו ולכן הבינו שאיום בדחייה שלו הוא קלף מיקוח טוב על מנת לסחוט תקציבים מהמדינה.
לגבי השיקוע בחיפה- יש מקום לשקול שיקוע/מינהור של המסילה בקטע שעובר בתוך חיפה, כלומר בערך בין מוזיאון ההעפלה וחיל הים לבין תחנת חיפה מזרח- גם כי בקטע הזה המסילה אכן פוגעת בעיר וגם כי המיקום שלה לא יאפשר הוספת מסילות נוספות בעתיד. בכל מקרה, המשמעויות התקציביות והתחבורתיות של צעד כזה צריכות להיבדק לעומק ואין שום קשר בינו לבין החישמול.
לגבי שיקוע באזורים אחרים בעיר- לדעתי מדובר בבזבוז אדיר, נכון שמדובר בשיפור- אבל לא כזה שמצדיק את תקציבי העתק שהוא עולה. אפשר להגיע למצב לא רע בכלל במחיר נמוך בהרבה בעזרת גשרים טובים שיבנו מעל המסילה.
 

easylivin

New member
נכון, אין שום סיבה להתנגד לחישמול.

כפי שכבר סיכמתי, אפשר וצריך להמשיך לקדם את המנהור בחוף הכרמל כפי שסוכם. אין שום קשר בינו לבין החשמול שאמור לצאת למכרז כבר בשנה הבאה.
 

jeshu

New member
חבל שאין אצלכם אף מילה אחת על תכנון אורבני הכל טוב וחשוב - אבל לא לוקחים בחשבון את האזור שכבר עכשיו מושפע מהמצאות התשתית. אני לא חושב שהבעיה צריכה להיפטר מחר בבוקר, אבל היה רצוי להתחיל במציאת פיתרון.
 

darkshadow1

New member
טרחת בכלל לקרוא את מה שכתבת?

כתבתי שצריך לשקול מינהור/שיקוע בחיפה, אבל אין שום קשר בין המהלך הזה לבין החישמול.
 

easylivin

New member
אז התחילו. מתכננים למנהר את הקטע הסמוך לחוף.

אבל הוסבר כבר בפירוט רב למה אין שום קשר בין זה לבין חשמול המסילה, ואין מה להוסיף. גם במובן של תכנון אורבני, הכל כבר נאמר פה.

נו, שיזרזו באמת את תכנון המנהור בפארק הכט. שיעשו "מירוץ" בין הפרוייקטים, ברור שאם השיקוע יהיה מוכן אוטו-טו קצת אחרי שהחשמול יהיה מוכן, אז יחכו עם החשמול עוד שנה. אבל בטח שלא יחכו עוד כמה שנים. המסילה תהיה בינתיים מחושמלת, שום נזק לא יווצר אלא רק שיפור לעומת המצב הקיים. המצב הוא אכן בעייתי, אבל הפתרון הוא לא למנוע את החשמול לפרק זמן לא ידוע אלא לקדם את המנהור.

בטח ובטח שהפצת תעמולה שקרית נגד חשמול כפי שתנועה מסויימת נוהגת לעשות, לא תעזור אלא תגרום לגורמים הרציניים במדינה להתייחס לכל טענותיהם (שחלקן מוצדקות) בזלזול מראש. "זאב זאב", "חוטים חוטים", "קרינה קרינה"...
 

jeshu

New member
המינהור בפארק הכט הוא הפחות חשוב מרכז העיר הוא החלרק הבעיתי ושם גם המינהור בעייתי.

בנוגע לקרינה - אני פשוט לא שומע את הטענות האלה, אבל בטוח שהם קיימות איי שם. שמע, יש לי המון ביקורת כלפי אי אילו "ירוקים" עם תארים הומניים שלא יודעים רבע דבר על קרינה ומפחדים מהמיקרוגל הביתי, אז בוא נתעלם מהם, בסדר?

הטענה המרכזית היא שהחישמול ינתק את העיר מהים ושפה החסרון שלו. אני די בטוח שלפחות זמנית גם זה פתיר ורק חבל שאין נכונות להעביר את התשתית אל מתחת לאדמה או לכרמל וכך לפתוח את מרכז העיר לתנועה ולהפוך אותו לאטרקטיבי יותר.והמינהור בפארק הכט לא יפתור את זה, לצערי והמנהור במרכז העיר איך יתבצע בכלל אם תהיה עליו תשתית של חישמול?
 

easylivin

New member
להיפך: הקטע *היחיד* שיש למנהר, הוא קטע החוף.

בעיר התחתית המסילה כולה עוברת בסמוך לנמל, ולא יוצרת בעיה מעבר לבעיות שהנמל עצמו יוצר. אי אפשר למנהר אותה בלי לנתק את הנמל. מה שכן אפשר לעשות, זה לדרוש שיוזמת המנהור בחוף הכרמל תהפוך לפרוייקט של ממש. זה עדיין לא קרה.
 

jeshu

New member
המסילה עוברת בסמוך לבת גלים ואחר כך באזור שאמור להיפתח לים ורק מזרחה יותר באזור שצמוד לנמל - והאזורים האלה אמורים להיות מרכז העיר. אז חלקית את צודק וחלקית לא כל כך.
 

easylivin

New member
אוקיי, גם אם נמנהר את בת-גלים, עדיין

אי אפשר למנהר שום דבר החל מאזור "דגון". כל התשתיות הנמצאות שם לא יילכו לשום מקום.

לדעתי אין וגם לא תהיה להיות שום תכנית ריאלית למנהרת רכבת בכרמל. את הקטע הריאלי סימנתי במפה, זה כ-7 ק"מ כולל בת-גלים (כבר קיבלנו מנהרה ארוכה ויקרה לכל הדעות). וזה אם נרצה להסתכל למציאות בפנים ולא לחלום באספמיה. בכל אופן, המסילה תחושמל לפני המנהור, מבחינה מציאותית זה כבר בטוח וסופי. בינתיים החשמול יאפשר הקלה זמנית במפגעי הרעש והזיהום בעיר, שלא לדבר על היתרונות למדינה כולה.
 

jeshu

New member
אתה מדבר כאילו לא בנו מנהרות בכרמל מעולם יש לי לייד הבית דוגמה שמראה שאתה טועה. אז אתה רוצה לטעון שייקח אותו פרק זמן לקדם את זה - עם ראש העיר הנוכחי, בטוח שאתה צודק. אולי עם ראש עיר אחר יש סיכוי. מלבד זה, אותו פארק זמן מבוסס על סטטיסטיקה של מנהרה אחת? זו סטטיסטיקה מדוייקת לדעתך?
 

easylivin

New member
אני בהחלט טוען שייקח לא פחות מ-10 שנים

לקדם ולהקים מנהרה באורך 7 ק"מ במסלול שתיארתי. אתה יכול לתפוס אותי במילה.

בכל מקרה, הנקודה היא שלפני 2015 (חשמול!) זה לא יקרה. אלא כמה שנים טובות אחרי זה. כמה? נגיד, שנתיים במקרה האופטימי ביותר.
 

jeshu

New member
OK, יפה ולכן אני גם חושב שצריך להמנע ממינהור עכשיו ולחשמל עכשיו, אבל להעביר את תכניות המנהור לכרמל עצמו - לתוואי סביר שאולי יהיו לו יתרונות, אולי קצר יותר ואולי זול לחציבה. גם ככה מתכננים להרחיב את הנמל אז יהיה מה לעשות עם החומר שיוצר משם - רק צריך מישהו שידחוף את העניין. אבל מה, תכנון אורבני בכלל במדינה שלנו הוא דבר כל כך חובבני.
 

easylivin

New member
אם זה מה שיוחלט בסוף, ואם יימצא לזה תקציב

וגם ישימות הנדסית (שטרם נבדקה), אז מה טוב. למרות שכאמור התרחיש הזה פחות ריאלי לדעתי. שמחתי לשמוע שאתה לפחות לא דורש "לחכות עוד כמה שנים עם החשמול", בהחלט הגענו לעמק השווה, דבר נדיר מאוד בדיונים על החשמול.
נשאר רק לחכות קצת עד שיגיע גם לכאן מישהו שיצעק שוב "החשמול מיותר", "הוא טוב רק לראש עיריית כרמיאל" ועוד כהנה וכהנה שטויות שבדרך כלל עולות בדיונים האלה לצערי הרב. אנשים לא מבינים חצי דבר, אבל חשים משום מה צורך בוער להתפרץ ולצעוק דווקא בנושא הספציפי הזה. אולי זה קשור בכל זאת לבחירות המתקרבות...
 

jeshu

New member
לעניין מנהרות בכרמל - אני בספק אם הליך תכנוני של רעיון כזה צריך לקחת מעל מספר שבועות למי שיכול לבצע אותו. הגיאולוגיה של הכרמל כבר חקורה ונחקרה כשבדקו את החלופות למנהרות הכרמל הקיימות. גם אין שם בעיית בעלות על קרקעות. בעמקים בטח יתקלו בענייני הפקעת קרקעות. הכרייה עצמה לוקחת זמן לא מבוטל, אבל אני בטוח שאם היו מתחילים בה, גם מתנגדי החישמול החריפים\טיפשיים ביותר ירגעו. החומר שייצא משם יכו לשמש לבניית הנמל החדש (אני מניח שרובו אבן גיר).

בנוגע לבחירות - אני מציע שתדבר עם עינת קאליש-רותם - היא לא צעקנית חסרת היגיון ומעצורים וכן מבינה בעניין האורבני. אולי אפילו תמצא איתה יותר מהמשותף. והזעקות והצעקות גם כן לא מהיום, פשוט עכשיו בגלל הבחירות וההתמודדות יש מי שיקשיב ויש במה לצעוק ממנה - ובזה יש גם משהו טוב.

לנסות לנתח למה יונה יהב פועל איך שהוא פועל זוט משימה לא פשוטה, אני לא בטוח שהוא רק מושחת ורק מנצל את העיר ואת המעמד, אבל לא נראה לי שהוא יודע מה הוא עושה. כמו כן, ההתנהלות הכללית בעייתית. גם מצנע לא ידע כל כך מה הוא עושה - מספיק להסתכל על העיר בשביל זה.

בנוגע אלי - אני מהנדס, אז משתדל לא להשמע כמו "הירוקים" ולא לפחד ממיקרוגלים ושאר סכנות שהם מוצאים בכל מקום, אבל הבעיה שסטטיסטית, חלק מטענות הירוקים נכונות ואז לך תבדיל ולך תשכנע אותם שאם הם ידברו שטויות הם גורמים יותר נזק מתועלת.
 
הנה, אני מתערב

אני מאלו התומכים בחשמול ויפה שעה אחת קודם.
בנוסף, אני כמובן גם בעד שיקוע הרכבת, אבל לא מנהור שלה בתוואי הכרמל במקביל למנהרות הכרמל, מהסיבה הפשוטה שזה לא כדאי כלכלית. ברכבת הזו לא ייסעו נוסעים מעבר לאלו הנוסעים מיישובים צפוניים מחיפה לת"א וההיפך. בעצם כך, מנהור בתוואי הכרמל יהרוג סופית את חיפה כמטרופילין.
השיקוע הוא חשוב, אבל פחות או יותר בתוואי הקיים. הרכבת צריכה לעבור בעיר התחתית, בבת גלים ובחוף הכרמל. אם ניתן בעתיד בזמן שיעשו את השיקוע להוסיף תחנות לקו - מה טוב. אבל לא בתוואי עוקף חיפה שיהרוג סופית את העיר (אבל אז לפחות יהיה לה חוף פתוח.........).

לגבי קליש-רותם... ישו שלנו מעריץ אותה כמו שהעריצו את לפיד לפני הבחירות הנוכחיות. האמת המרה היא, שהיא כמו אחרון הפוליטיקאים. משיחות אישיות שיצאו לי איתה התרשמתי ממנה לרעה, וחבל - כי דווקא על פניו נראה היה שהיא מתמודדת ראויה לראשות העיר. אני לא טוען אגב, שיהב טוב יותר; אני טוען שקליש-רותם היא כמו כל פוליטיקאי אחר שמשקר לציבור כדי לעלות מעט למעלה בסולם.
תראה כמה זה קל... אם תבחרו בי, הדר תהייה שוב מרכז העיר, פארקים ירוקים יצוצו בכל פינה, גני הילדים בעיר יהיו מושא להערצה לשאר ערי הארץ, מחנכים מכל העולם יבואו לראות את בתי הספר בעיר, הנמל הצבאי יגורש עוד בשנה הראשונה של הקדנציה ובתי זיקוק יעברו לנגב. איך אני אעשה את כל זה? תבחר בי ותראה.

לגבי הירוקים - הם גוף מושחת שמנוהל, כמובן, על ידי אינטרסנטים כלכליים. אם לא יוצא להם מזה כסף הם מתנגדים לזה... הם לא אנשי מקצוע, הם לא חוקרים את הבעיות לעומק, אין להם שום הבנה על ההשלכות של מעשיהם והם לרוב פוגעים בפרוייקטים שדווקא בהם הם היו אמורים לתמוך, כמו חשמול הרכבת, כמו יישור כביש החוף בין נתניה לחדרה וכמו התנגדות לבניית מגדלים...
 

jeshu

New member
לא צריך להגזים, אני לא מעריץ ולא מכיר אישית אני כן חושב שזה רעיון טוב לשים ארכיטקט-מתכנן ערים עם השכלה בתחום במרד ראש העיר על פני הרבה אחרים, שכנראה לא מבינים.

לא חושב שהיא חושבת שמה שציינת יקרה בקלות וחבל על הציניות. אני בסיכוי של כל נבחר ציבור להכשל בעמידה ביעדים והבטחות. בנוגע לירוקים, עזוב, כל מילה מיותרת. בנוגע לרכבת בעיר - באמת עדיף לשמוע עוד דיעות מקצועיות. בכל אופן, שיקוע איך בדיוק? בחומר המילוי של אזור הנמל? מסובך מאוד ממה ששמעתי.
 
לי כן יצא לדבר איתה אישית

והתרשמתי לרעה. לדעתי, היא לא בשלה עדיין למערכת הבחירות הנוכחית. אולי בפעם הבאה...

איך שיקוע? מתחת לכביש החוף ברוב התוואי המשוקע... אתה חוסך בעיות של גלישת קרקע ולא פוגע בתפעול השוטף של הרכבת בזמן הקמת הקו. רק בנהגים, אבל אנחנו לא אוהבים אותם, אז זה בסדר. וכל זה במידה ובאמת אי אפשר לעשות את זה עם TBM וחייבים בשיטת C&C.
 
למעלה