אז למה? מה רע לנו?

אז למה? מה רע לנו?

עורר אותי לכתוב דברים אלו דיון מרתק שהתנהל בין יקירתנו הרבנית הגאונה לימונינה תחי' לבין ידידינו הרב הגאון סלסרו שי' ואחרים בפורום יוצאים (בשרשור על נועם סטראק), ממליץ לכם בחום. [זוהי לדעתי דוגמה של המשכיות התלמוד אמיתית. כך זה היה נראה!] ברצוני לעשות קצת סדר בסיבות שגורמות לנו לרצות לעזוב, לא להיות שייכים, להיות חרדים בעל כורחם. שימו לב, כבר עמדנו הרבה בפורום על ההיבט של "בעל כורחנו". שהרי על פניו, יבוא השואל התמים וישאל: אם ברצונכם לעזוב, מי מפריע לכם, הדלת פתוחה. מה, יהרגו אתכם? איפה האומץ? ועל זה אנחנו עונים, כל אחד ותשובותיו הוא, ותורף אחד להם: לפעמים הקושי לעזוב הוא קושי כזה עצום, גדר בלתי עבירה. חומה בצורה. מגדל עד לב השמים. כי X, כי .Y וכו' וכו'. כאן אני רוצה לעמוד על היבט אחר: למה ברצוננו לעזוב, מה מציק לנו? ובכן, כמובן זו שאלה מורכבת, משום שהיא עוסקת בבני אדם, ובני אדם הם מורכבים. לא תמיד, ואולי בדרך כלל, קשה בדיוק לדעת מה הביא למה; הרבה הסתעפויות של רגשות ושל תקוות ושל המבנה האישיותי והחברתי של האדם גורמים לכך שאותם חומרים שנכנסו למערבל של האדם האחד, ייצרו עיסה שונה לחלוטין מאותם חומרים עצמם שנכנסו למערבל של האדם האחר. אבל בכל זאת, אנו יכולים לראות כמה נקודות כלליות, משותפות לכולנו. הנה הם: 1. בעיות תאולוגיות. המקרא, התלמוד והספרות היהודית בכללה – יקרים ככל שיהיו לליבנו, יסוד הווייתנו ותרבותנו כעם – כשהם נקראים בעיניים של "מחוץ לבועה", נשמעים לעיתים יותר מפתיעים ויותר הזויי מספרי המדע הבדיוני וספרי פנטסיה הביזאריים וההזויים ביותר. העובדה שלאורכה ולרוחבה, התורה, על הסתעפיותיה, מגלמת זיקה סוציולוגית, תרבותית – זיקה תלוית הקשר של זמן ושל תרבות, הרי היא כעדות החזקה ביותר לכך שאין היא, התורה, אלוהית. וכך הולכות השאלות ומסתעפות, ואין צורך לפרטן כרגע, לא זו המטרה. אבל הן עולות, אוי הן עולות, והן כל כך רבות, וכל כך חזקות – עד שמגיע הרגע שאתה מבין שהכל זה משחק תרבותי אנושי (נהדר! אבל אנושי). ואז הhigh way נפתח לתובנות חדשות, להסתכלות אחרת, ופתאום עולם חדש נגלה לעינך. 2. בעיות תרבותיות. התרבות של החברה החרדית בלתי נסבלת. התרבות של שקר וכזב עצמי, של חיים בבועה מדומיינת ומפונטזת - שהיא והאמת הרי הם כשני קווים מקבילים. החיים בחרדה אינסופית, מהחברה, מאבא ואימא, ממה יאמרו החברים בכולל או החברות בסמינר, ומה יהיה בשידוכים, ואם יקבלו את ילדיי לחיידר, ושחס וחלילה לא ידעו שיהודל'ה נמצא טיפל'ה בדיכאון, כי מה יהיה בשידוכים של הילדים של נחמי אחותו וכו' וכו' וכו' – עד לזרא – נמאס. דיי! כבר נוצרו עיגולים שחורים בעיניים! כל ההתנהלות המחורבנת הזו הרי מעידה על משהו רקוב מן השורש, על צחנה הבוקעת והעולה, על מורסה מלאת מוגלה, שגורמת לכאב בלתי נסבל. לשיגעון! 3. המחנק. הכל מונוטוני, הכל קבוע, הכל קולקטיבי. אין פרט, אין כישורים (מלבד יכולת ניתוח מופשטת ודקדוקי דקדוקים קטנוניים במגדלים עפים באוויר, עד שהנפש מבקשת לפרוח – שום כישור אינו מוכר, ואם מוכר, מוכר בנימה כזו של זילזול, שאתה כבר מעדיף לתקוע את הראש בחרא המשעמם...). 4. האישיות – שנעלמת כאילו לא הייתה, האישיות שמבקשת קצת פתחון פה, האישיות שרוצה you know, קצת, קצת אוויר לנשימה. פיספסתי משהו?
 
שני דברים גורמים לי לרצות לעזוב

הבעיות התיאולוגיות =העדר האמונה, שנמאס לי להסתיר מהסביבה, והפאה - הדבר המטריד, המעיק, היקר, הלא נוח והמכוער ביותר שיכלו הרבנים להמציא כדי לרדוף נשים חפות מפשע. נשואות הפורום - המצאתי פטנט גאוני איך להישאר עם שיער ארוך ועדיין שלא יהיה 'גוש' מתחת לפאה. מבולבלונת תעיד - זה ממש גאוני.
 
לי גורם

לרצות לעזוב הקושי בלחיות חיים כפולים ושקריים. מחמת העדר אמונה. וגם מפאת ההגבלות הרבות שקיימות אצלנו. אולי תגלי לכולם את הפטנט??
 
אוקיי, אבל זה לא פטנט כשר למהדרין

אני אוספת את השיער לחצי קוקו כך שלפחות חצי ממנו נשאר מחוץ לפאה. רק את מה שאסוף אני מעלה למעלה בסיכה. הפאה משתלבת בשיער שנשאר מאחורה ולא שמים לב שבעצם מה שרואים זה לא רק פאה. בנים - אם לא הבנתם זה בסדר. צריך ניסיון עגום בשביל להבין את הטכניקה.
 
רעיון מבריק

אבל מתאים רק לאנוסות בעצמן ,ולא לנשותיהם החסודות של האנוסים. אגב ,הרעיון הזה חוסך באורך של הפאה . גם בעיניי, הכיסוי ראש ,הוא מכה ששקולה כנגד תרי"ג המצוות .
 

mister xy

New member
האבסורד בזה הוא

שיצרני ומעצבי הפאות מנסים כל הזמן לשפר את הפאות כך שיראו כמו שיער ואת לוקחת שיער ומנסה לשוות לו מראה של פאה. הרעיון נשמע לא רע בכלל, ספרתי לאשתי והיא חושבת לנסות. לאיזו יצירתיות החיים האלו גורמים לנו. מזכיר לי את הסיפורים של ניצולי שואה איך שהיו מצליחים לפעמים להערים על הגסטפו..
 

נרניה4

New member
זה מזכיר לי סיפור

לפני מספר שנים הלכתי עם אימי לחנות פיאות בבני ברק, הפאות היו מסודרות על סטנדים במדפים וכמו כן גם הייתה מספרה במקום שמספרת , צובעת ומסדרת את הפיאות לכל דיכפין תמורת תשלום ( לא סימלי ) , בעוד אימי מודדת פיאות , נכנסה אישה חסידית מביטה בפיאות וכשלא מצאה מבוקשה הצביעה על שיערי הגלוי ואמרה למוכרת "אני רוצה פיאה כמו שלה"...
.... מי שלא הבין, השיער שלי טבעי....אך כנראה נראה כמו פאה, או שהפיאה ניראית כמו השיער הטבעי....:)
 

תמרר2

New member
שתפי אותנו

אני התיאשתי מלמצוא פתרונות ויש לי שיער ממש ארוך
 

סוג ב

New member
ואני הטיפשה

גזרתי את שיערי הארוך יום אחרי החתונה. אני עד היום בטראומה. איפה היית אז?
 
איפה הייתי?

ליד המראה, עסוקה בלגזור את השיער שלי בסיוע בן הזוג, לתספורת עקומה במיוחד, ולהתאבל. עם השנים מוצאים פטנטים.
 

סוג ב

New member
"הבעל" שלי

עשה את זה בעצמו. אני עד היום זוכרת את החיוך המרושע שהיה לה על הפנים. כזה של חייכי אכלת אותה...
 

moshe010

New member
אני לא מכיר את בעלך

אבל אני גם בעודי מאמין העדפתי שאשתי לא תיגזור את שערתיה ולו בשבילי בשביל היופי הרי הדין של לגזור את השערות זה המצאותו של החת"ם סופר, כך שלא הרגשתי מחויב אליו, מה עוד שבחז"ל כתוב עשרות פעמים ההפך, על הערך של אשה להתיפות בפני בעלה
 

גבעון 1

New member
טוב שלא רצה קרחת

זה באמת קטע דפוק.... מה הבעיה בשער ארוך ויפה? מתחת לכיסוי ראש?
 
אתה שואל מה הבעיה?

זה כמו עוד עשרות ומאות מנהגים שיש לכל מגזר, שהם טפשיים, אבל אין מה לעשות.
 

ההגיון1

New member
ללימי תודה רבה

כפי שכתבת זה מומלץ אבל נחרדתי על העוול שיצא מתחת לקולמוסך בשגגה עלולים לחשוב שאת חושבת שזה לא לא בסדר (לא כשר ) ראוי להדגיש שזה מומלץ ראוי רק אסור על פי הלכות הרעבנים פטרוני תורת משה בכל אופן תודה עכשיו צריך להתחיל לשכנע את אשתי ה"חסודה" שזה כשר וישר תאחלו לי בהצלחה
 
למעלה