אחדותו של עם ישראל

natan7

New member
אחדותו של עם ישראל

ידוע כי לשון הרע ומריבה הם קרע גדול בין 2 אנשים או בין קבוצות. בואו נראה עד כמה חשובה אחדותו של עם ישראל גם אם חלקו אינו שומר תורה ומצוות: רבי יוסי ממלחיא ורבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי אמרו מצינו תינוקות בימי דוד עד שלא טעמו טעם חטא היו יודעין לדרוש את התורה מ"ט פנים טמא ומ"ט פנים טהור... אחר כל השבח הזה יוצאין למלחמה ונופלין, אלא ע"י שהיו בהם דילטורין (=מלשינים ובעלי ריב) היו נופלין... אבל דורו של אחאב כולן עובדי עבודת כוכבים היו וע"י שלא היו בהן דילטורין היו יוצאין למלחמה ונוצחין. (ויקרא רבה פרשה כ"ו, ב`.) כוונת הדברים הם שניתן ללמוד מהמדרש הנ"ל שאחדותו של עם ישראל הוא המפתח לחוזקו הפיזי (כמו במלחמות), גם אם חלק מהעם לא שומר תורה ומצוות..
 

masorti

New member
עכשיו נתבארה לי קושיה גדולה...

מדוע החרדים מתעקשים לזרוע מחלוקת בענין היתר מכירה. בשנת השמיטה הקודמת הם ביזו את הרב בקשי-דורון והכריחו אותו להודות שהוא עצמו לא אוכל מהיתר מכירה למרות שהוא מאשר אותו לדתיים-לאומיים, ובשנת השמיטה הקודמת הם אישרו לרבני ערים חרדיים לאסור על היתר מכירה בערים גדולות. חס וחלילה וחס שכל אחד היה אוחז בשיטתו, וכולם היו חיים באחווה ובשמחה. הרבה יותר טוב לדחוף את הרבנים הציוניים לפינה עד למצב בו יפנו לבג"ץ החילוני נגד הרבנות הראשית. אין ספק שהנסיון החרדי להשליט את דרכו בכוח הזרוע על הציבור הדתי-לאומי ועל החילונים הוא לתפארת אחדותו של עם ישראל.
 

arriy80

New member
החרדים מתעקשים לשמור את המסורת

אחדותו של עם ישראל היא ענין חשוב מאד. אך אין שום ענין באחדות כדוגמת אותם אלו שרוצים להתחבר לעולם החילוני כתרבות, ולעוות את היהדות שתתאים לאותו עולם. אלו שפונים לבג"ץ בכדי שיכריע איזה מנהג הלכתי לנהוג, דומים לאלו שיפנו לפרופסור לסינית עתיקה בכדי שיכריע בעניני ביולוגיה. המצער הוא, שהפורופ' לסינית עתיקה, אם הוא מכבד את עצמו, הוא לא יתערב כלל בענינים שהוא לא מבין בהם ואינו מוסמך בהם. מה שאין כן הבג"ץ, וד"ל. אין ספק שהנסיון של קומץ מאנשי הציונות הדתית להשליט את שיטתם ולעוות את ההלכה כנ"ל, היא בניגוד לדרך היהדות, גם אם יהיו בעלי ידע הלכתי. [אין בכל האמור להכנס לעצם הסוגיא של היתר מכירה].
 

natan7

New member
אלו ואלו טובים

גם הציונות הדתית וגם החרדים טובים. עלינו לזכור.. שדילטורין (לשון הרע) הוא זה שגרם לנפילה במלחמות לכן בואו נפסיק עם זה ונדבר רק לצד זכות. הרי היהדות האורתודוקסית שמכילה את החרדים והדתיים לאומיים כאחד היא היהדות היחידה הראויה (ולא רפורמים\ קונסרבטיבית\ליבוציאנית\קראית.. וכו'.. כל אלו זיופים לא יוצלחים) ולכן עלינו להזהר מאד בלשוננו
 

masorti

New member
היות וגם הציונות הדתית וגם החרדים טובים...

החרדים היו צריכים לאפשר לכל אחד להחזיק במנהגו לגבי היתר מכירה ולא לנסות לכפות את דעתם על הציבור הדתי-לאומי. הנסיון הכוחני הזה הבא רק לפילוג בעם.
 

tamarhp

New member
בכל הזרמים יש בעיות

במיוחד בהנהגה, שכן ידוע שפוליטיקה ואמת לא כ"כ הולכים יחד... אבל מה זה קשור אלינו? יש לנו אחריות על המעשים שלהם? אנחנו יכולים לנסות להשפיע על השלטון, אבל אי אפשר לומר שבגלל שההנהגה החרדית/דתית/חילונית עושה רע - אז כל הציבור רע, או שאי אפשר בגלל זה לנסות לשמור על אחדות.
 

arriy80

New member
כולם טובים באופן אישי. בחוק היהדות - היא תקבע

אם היו מוצאים פרצה בחוק, וקומץ אנשים היו מכריזים: יאלה, בואו נמסד את הפרצה לכל שכבות הציבור. הרי זה בזיון החוק! אם בחוקי אדם כך, בחוקי האלוקים עאכו"כ. מדובר בהיתר דחוק שנועד למצבים בעיתיים במציאות. כשקיימת בעיה מבחינת השלטונות או מכשול כלכלי, כנראה שאלו לא מהווים מצבים בעיתיים בכדי להשתמש בהיתר דחוק מאד. את זה כמובן יקבעו הרבנים ולא אף אחד אחר. בכל אופן, שימוש בהיתר הדחוק כשהצורך לא מחייב זאת, זהו בזיון של חוקי היהדות. (ולא הזכרתי את הסתירה ההשקפתית בענין א"י אצל המצדדים בשימוש בהיתר)
 

sagie3

New member
אבל

אף אחד לא אמר למסד את ההיתר, כולם מסכימים שזה היתר דחוק שיש להששתמש בו רק בעת הצורך... אם יש רבנים שהחליטו שעדיין צריך(גם חרדים אם אתה לא רוצה להחשיב רבנים צונים כרבנים) אז אפשר להסתמך עליו. הרבנות אמורה לתת כשרות ממלכתית- אם זרם כלשהו ביהדות האורתודוכסית אמר שמשהו מסוים כשר אז היא צריכה לתת לו הכשר(אם רב כלשהו רוצה לתת רק הכשר מסוים- מה הוא עושה ברבנות הראשית לישראל? ) ודבר אחרון- ההיתר עולה בקנה אחד עם ההשקפה של המצדדים בהיתר (אם לא הבנת איך אתה מוזמן לשאול), אולי לכאורה יש סתירה הלכתית(למרות שגם לזה אתה יכול להיות בטוח שיש הסבר..) אבל ממש לא מבחינה השקפתית.
 

arriy80

New member
בודאי שההיתר מתמסד

הרי עושים זאת בקול רעש גדול ועוד פונים לערכאות כדי שיתערבו בענין! אין כאן מן הדאגה לשמירת השמיטה (שזהו הבסיס ל"שעת הדחק") אלא דאגה משנוי המצב הפוליטי/כלכלי וזה בודאי לא עדיף על שמירת שמיטה כהלכתה ללא היתרים דחוקים. הרבנות אמורה לתת כשרות ממלכתית שמבוססת על כשרות "טובה". כמו שכתבתי בהודעה אח"כ, ההכשר לא אמור לספק "החמרות" בתור תוספות אך בודאי שלא להסתמך על היתרים דחוקים. ולגבי הסתירות, כמו בכל ההסברים בהיתר הזה - הם דחוקים. בחיי היום-יום או בשיטה הלאומית, הם לא היו משתמשים בהסברים דחוקים כאלו.
 

sagie3

New member
לא הבנת

1.יש רבנים שאמרו שזה מותר אז מי שרוצה לסנמוך עליהם יכול. אם אתה לא סומך עליהם אל תאכל. 2. הרבנות צריכה לדאוג לכשרות לכל הזרמים. מי שמעונין בכשרות מסוימת יכול לאכול בדצ. מי שעובד ברבנות חייב לתת כשרות לכל מה שיש לו היתר גם אם הוא חולק עליו. 3. רבני הציונות הדתית מנסים לצמצם את היקף השימוש בהיתר. בגלל זה הקימו את "אוצר הארץ". תאמין לי שהם לא מחפשים להיפטר מהמצווה. 4. בקשר להשקפה- ההיתר הוא דוקא בגלל אותה השקפה ואותו אידיאל של יישוב הארץ. היא אחד השיקולים להפעלת ההיתר. ההיתר עצמו דחוק אבל בהחלט לא סותר את ההשקפה(בהנחה שמדובר בהיתר המכירה מול יבול נכרי. נראה לי שכולם מעדיפים אוצר בית דין). איזה הסבר דחוק שמעת? 4. גם אני נגד הפנייה לבגץ אבל זה קרה בגלל הרבנים שסרבו לתת הכשר. מה רצית, שציבור שלם יאכל פירות וירקות ללא פיקוח? חבל לי מאוד (ולרוב אם לא לכל הרבנים בציונות הדתית) שזה מה שקרה.
 

tamarhp

New member
ארי,

בגלל זה יש רבנות רגילה והכשרי מהדרין. הרבנות הרגילה משתמשת בהרבה היתרים ו"קולות" בשביל לתת את הכשרות הבסיסית והמינימלית מבלי להעמיס קשיים - כי עדיף שיאכלו כשרות בסיסית מאשר לא לתת כשרות כלל. מי שרוצה שלא לסמוך על הקולות ולאכול אוכל כשר עם השגחה צמודה וכו' - אוכל כשרות מהדרין. לכן אני לא רואה סיבה להחמיר על הכשרות הרגילה לגבי היתר המכירה כי יש רבים וטובים שעוד סומכים עליו. מי שמעוניין שלא לאכול היתר מכירה - לא חייב, אבל לאסור היתר מכירה ברבנויות רגילות זה כמו לחייב את כולם לאכול רק "גלאט".
 

arriy80

New member
יש הבדל

נכון שהרבנות הראשית צריכה להתאים את דרכה לרוב העם, אך היא צריכה לעשות זאת תוך שמירה על חוקי היהדות. בהכשר של הרבנות הראשית לא מחפשים היתרים דחוקים שנועדו לשעת חרום, אלא מספקים את ההכשר הבסיסי ללא תוספות של החמרות שציבור המהדרין דורש. היתרים דחוקים הם לא שיטת הכשרות של הרבנות.
 

masorti

New member
אם רבני הציונות הדתית החליטו...

שניתן להרחיב את ההיתר הדחוק להכשר בסיסי, הריהו כהכשר בסיסי לכל דבר וענין. מה שאתה רוצה הוא שהרבנות הראשית תגדיר כהכשר בסיסי רק מה שהרבנים החרדים רואים כהכשר בסיסי. החרדים רשאים להגדיר במסגרת הבד"צים כל מה שירצו בתור הכשר בסיסי. אבל שלא ינסו במסגרת הרבנות הראשית לכפות על הציונות הדתית לקבל את גרסתם.
 

arriy80

New member
לפי ידיעתי, ההכללה אינה נכונה

יש קומץ מרבני הציונות הדתית שרוצים למסד את ההיתר ולהשתמש בו להכשר הרבנות. אנשי הציונות הדתית עצמם הקימו גוף הנקרא "אוצר הארץ" שמשווק יבול שאינו מהיתר מכירה. אין מדובר פה על "חומרה" שאין לחייבה את הנזקקים להכשר הרבנות הבסיסי. מדובר על הפחתת ההכשר להזקק להיתר דחוק שפוגע בעצם מצוות השמיטה, ובמקום להתאמץ בדרכים פוליטיות וכלכליות בכדי לקיים את מצוות השמיטה, משתמשים במספר פטנטים דחוקים בכדי לפתור בעיה. (כמשל על הספינה העומדת לטבוע, והאנשים הזורקים תחילה את התפילין...) ודאי שדרך זו פוגעת בחשיבות מצוות השמיטה. והרוצה להבין את עוצם חשיבותה וחומרתה מוזמן לעיין בויקרא כ"ו ל"ד, ובדברי רש"י (בקצרה בפרק כ"ה פס' י"ח).
 

sagie3

New member
ולפי ידיעתי

אף אחד לא רוצה למסד את ההיתר וכולם מקוים שיבוא יום ולא יהיה בו צורך. הפניה לבגץ נעשתה רק אחרי הסירוב של הרבנים החרדים. הרבנים שהקימו את "אוצר הארץ" אמרו מה דעתם על היתר המכירה, לא נראה לי שיש מישהו במיונות הדתית שלא מסכים איתם
 

arriy80

New member
מה כוונתך?

כנראה שלא מספיק לקוות, אלא לעשות, ולא להפעיל היתרים לשעת חרום. הרבנים שהקימו את אוצר הארץ אמרו את דעתם וכולם מסכימים איתם? מסתבר שדעתם לא להשתמש עם היתר זה, אז מי מסכים עם ההיתר מכירה?
 

sagie3

New member
אבל הם סוברים שעכשיו שעת חירום

לא מה שהיה פעם, ברור שזה שונה, אבל הם החליטו שגם המצב היום מצדיק זאת ( לי באופן אישי זה נשמע מוזר אבל הם מכירים את המצב קצת טוב יותר ממני). אתה חולק עליהם- אל תאכל . הרבנים שהקימו את אוצר הארץ אמרו שמותר לאכול מהיתר המכירה ושיש עדיפות לאוצר בית דין, מצעים מנותקים (אבל לא ליבול נכרי). הרב אריאל למשל(הרב הראשי של רמת גן) הוא ממקימי ''אוצר הארץ" אבל גם שייך לארגון "צהר" והוא חתום על תעודת ההשגחה החדשה שלהם. ככה שאי אפשר להגיד שהם אסרו להישתמש בהיתר, אלא להעדיף אופציות אחרות (לא יבול נכרי, לדעתם).
 

arriy80

New member
זו בדיוק המחלוקת

האם המצב מצדיק שימוש בהיתר דחוק כ"כ תוך פגיעה במצוות השמיטה, או לא. ודאי שלהשתמש בהיתר זו פגיעה במצוות השמיטה, וגם אם אמנם המטרה היא מצוות ישוב א"י, כנראה שאין זה מצדיק את האמצעי. [ועיין רש"י בויקרא כ"ה על האזהרות של התורה] לחזק את ידי החקלאים היהודים, היה אפשר בדרכים אחרות ולא בראשונה לפגוע במצוות השמיטה.
 

sagie3

New member
קודם כל

יש עוד סיבות לשימוש בהיתר, וזה לא ככ פשוט כמו שאתה מציג, אבל השאלה שלי היא למה המחלוקת הזאת לא לגיטימית בעיניך ובמה היא שונה ממחלוקות אחרות שיש בין רבנים בנושאים הילכתיים שונים? למה כל רב (ויש גם רבנים חרדים שאומרים שאפשר לסמוך על ההיתר) שחולק על הדעה שהצגת, דעתו אינה לגיטימית?
 
למעלה