איך מתחילים קומפוזיציה?

  • פותח הנושא BSDS
  • פורסם בתאריך

BSDS

New member
איך מתחילים קומפוזיציה?

יש לי ידע תיאוריתי יחסית מורחב ואני רוצה לדעת איך מתחילים קומפוזיציה. השאלה היא מאיפה המלחינים הגדולים כמו מוצארט התחילו? איך יושבים ופתאום רושמים יצירה?
 

TRIGGA NIGGA

New member
התחלת קומפוזיציה

על מנת להתחיל קומפוזיציה רקע תיאורטי הוא לא מספיק צריך בעיקר רקע הרמוני והכי חשוב אוזן. התחלות הקומפוזיציה על פי תאוריה צריכה להיות מבוססת על באך. קודם תלמד/י באך ורק אז תוכל/י להבין עוד דברים שיעזרו בעתיד. המלחינים הגדולים למדו להלחין בעוד למדו אצל המורים שלהם והתבססו על מה שלימדו אותם, ובעיקר ביטאו רגשות דרך האוזן, למעשה חוץ מבטהובן שניהיה חירש, אבל הייתה לו שמיעה פנימית מעולה!
 

BSDS

New member
לא הסברת לי איך אני מתחיל

כי באך וטהובן אני כבר שומע אני רק רוצה לדעת מאיפה מתחלים
 

The Exorcist

New member
אתה מתחיל מעצמך.

איזה חושב על הסגנון, אתה מתאר לעצמך את המבנה של היצירה בראש, לחשוב על הצורת התקדמות שלך, איך אתה רוצה שהיא בדיוק תהיה. רק אחר כך תתחיל לכתוב הכל.
 

BSDS

New member
עוד פעם לא עניתם לי על השאלה

הבנתי מבנה בלה בלה את כל הדברים האלה אני יכול לחשוב על זה לבד אבל אני רוצה לדעת בקשר לחלק התיאורתי-מאיפה אני מתחיל, איך אני יוצר מלודיה או שבעצם אני מתחיל מאקורדים וכל´.
 

Mr Peiser 2

New member
לדעתי...

בתור התחלה אתה פשוט יושב על הכלי (או עושה את זה בראש אם אתה יכול) ופשוט מנסה לאלתר מנגינה. מנסה פשוט ליצור לעצמך בראש מנגינה שתוכל להיות הנושא של היצירה שלך. משם תוכל להתחיל. אחר כך תפתח את המנגינה, תוסיף אקורדים בצורות שונות וכו´... אבל קודם כל מצא את מנגינת הנושא שלך. לדעתי זה גם החלק הכי כיף בהלחנה.
 

The Exorcist

New member
זה לא ממש ששאלת, אבל לא משנה.

ושוב אני אענה לך את אותה תשובה מקודם. זה תלוי באיזה סוג יצירה אתה כותב. אז בבקשה, תהיה יותר ספציפי שנוכל לעזור לך יותר. ולאלתר כמו שענו לך, זאת לא דרך טובה להלחין, אפילו דרך גרועה.
 

orbiti

New member
אילתור והלחנה

יש קשר מאד הדוק בין שני המושגים האלה. למעשה אחד גם מוגדר דרך השני: אילתור הוא הלחנה ספונטנית, והלחנה היא אילתור מתוכנן ומובנה. בכל פן במוזיקה יכול להתקיים הגוון האילתורי, במיוחד כיוון שמוזיקה היא לא מתמטיקה: מעבר למספר חוקים בכתיבה הרמונית והגבלות שנובעות מגבולות הכלי שאתה כותב אליו, אחרי כל תו יכול לבוא כל תו אחר. אפשר להגיד למעשה שכל הלחנה מתחילה באילתור מסוים. נסה להתחיל מלכתוב מנגינה פשוטה, עממית, טונאלית (משתמשת רק בצלילי הסולם) וברורה. מנגינה כזאת, כשהיא נכונה ומאוזנת, נקראת "פריודה". בדוק אם המנגינה נשמעת לך הגיונית, אם יש בה חזרה על מוטיבים קצביים ואם יש בה פיתוח מסוים שמונע מוטוניות. לאחר מכן נסה להרמן אותה - לכתוב לה ליווי, והנה לך התחלה של יצירה.
 

Mr Peiser 2

New member
"לאלתר זאת לא דרך טוב להלחין"

סליחה?! אז איך בדיוק אתה חושב שאפשר להלחין? אלתור היא הדרך היחידה להלחין! בין אם הוא נעשה על הכלי באופן ישיר או בתוך הראש שלך..
 
מה שאתה אומר בכללי זה נכון

אבל יש עוד מלא שיטות להלחין.. למשל גדולי הביבופ כמו דיזי גילספי שקודם אירגנו אקורדים כמה שיותר מופרעים ורק אז הלבישו עליהם מנגינה... או למשל כל אחד שלומד פוליפוניה מכיר את זה שיש כל מיני מבנים למשל בסו אוסטינטו שכאילו הבס נשאר קבוע כל הזמן והמנגינה והליווי ההרמוני משתנים סביבו - ואני מניח שקודם כל כותבים את הבס ועליו מלבישים את היתר. נראה לי שזה די ברור שהבסיס זה לקחת מנגינה ולפתח את כל הליווי ממנה, אבל זו לא השיטה היחידה..
 

Mr Peiser 2

New member
ברור שזאת לא השיטה היחידה...

אני מסכים איתך שיש עוד הרבה שיטות. אבל זה שהוא אמר שאלתור לא קשור בכלל לכתיבת מנגינה זה מאוד לא נכון. הרי כל מנגינה נוצרת מאילתור כזה או אחר.
 

The Exorcist

New member
אילתור חובבני

"בתור התחלה אתה פשוט יושב על הכלי (או עושה את זה בראש אם אתה יכול) ופשוט מנסה לאלתר מנגינה." מי שעובד לא מסודר,רואים את התוצאות. ומי שפשוט מנסה לאלתר מנגינה לא יגיע לשום מקום.
 

Mr Peiser 2

New member
תשמע..

ברור שאתה עושה את הדברים גם מסודר עם מחשבה, אבל אלתור דורש יצירתיות ויצירתיות היא המפתח לכל יצירה גדולה!
 

The Exorcist

New member
ויצירתיות לא נעשית ע"י

ישיבה מול הכלי ולזרוק צלילים לאוויר העולם.
 

furitumbo

New member
אם אתה שולל שיטה

תסביר על השיטה בה אתה תומך. מעניין אותי. תודה.
 
למעלה