ריכארד או יוהאן? דנו כאן די והותר בנושא. ראשית - חלק מהעוינות לואגנר נובעת אכן משימוש שעשו הנאצים ביצירתו (ד"א לא רק המוזיקלית), שנית - לו עצמו לא חסר בכלל מבחינת אנטישמיות (הייתי אומר גם גזענות ועוד כל מיני מרעין בישין אבל כיוון שלא עיינתי בהגיגיו ואין לי ענין - נסתפק בכך), ואחרון חביב - נשגב הוא אך ורק בעיני המתבונן (אוזני המאזין במקרה זה). לאוזניי - הוא פומפוזי ונפוח, ובעיקר - לא מעניין. לחלוטין ענין של טעם. אני לא מכיר בגדולה אובייקטיבית, יוצר לא נמדד לפי סקאלה או בכלל נמדד - כל עוד יצירותיו מעוררות ענין ציבורי, הוא קיים, זה שיוצר מוערך על ידי קומץ אקדמאים כגדול לא יהפוך אותו בדיעבד לכזה. יש די והותר דוגמאות ליוצרים שהאקדמיה ראתה כדגולים אבל הקהל סרב לקבל, גם לא לאחר דורות, בסופו של דבר - האקדמיה היא זו שהתקפלה. ואם נחזור לואגנר, יש מי שואגנר קולע לטעמו, ויש מי שלא. משום מה אנשים נוטים להאליל ולהעריץ אותו, זה ממש נשגב מבינתי באופן כללי, אני לא רואה סיבה לעשות זאת לאדם כלשהו, בפרט לא לואגנר. באשר למלחינים ומבצעים אחרים - צודק בהחלט שיש כאן לא מעט צביעות, מבצעים כמו פוכטוונגלר וקראיאן, מלחין (ממש לא בולט במיוחד) כמו קארל אורף - בחרו להתעלם מעברם הנאצי המובהק. יתרה מזאת, חברותו של אריך קסטנר, סופר הילדים, במפלגה הנאצית, ממש הוחבאה מהציבור הישראלי. ספציפית לגבי ריכארד שטראוס, הוא דווקא כן הוחרם תקופה ארוכה, אבל לדעתי המאוד אישית ולא מבוססת, זה מסיבות מאוד פרסונליות (זה לא עסקי, זה אישי...) - כי העולים מגרמניה בעקבות עליית הנאצים נפגעו ממנו אישית, והם אלו שעסקו בהנחלת התרבות המוזיקלאית הגרמנית בארץ. עובדה שתוך דורות ספורים עניינו נשכח, מה גם שמכל האמנים שהיו חברי מפלגה, הוא דווקא פעל לטובת יהודים כאשר התאפשר לו, וכמדומני (לא זוכר כרגע בדיוק) אפילו פרש מתפקידו ועזב את המפלגה בעקבות ביקורתו. בסופו של דבר, העוינות הציבורית לואגנר נובעת ממניעים לא לגמרי ראציונליים - אני לא רואה בכך שום בעיה, כי יש במוזיקה מרכיב רגשי משמעותי ולא נכון להתכחש לו, ויש גם דומגאות הפוכות. ה"עוינות" האישית שלי, שאינה עוינות כלל, סתם חוסר ענין, נובעת מ(חוסר) ענין מוזיקלי טהור. איני מוצא טעם "ללמוד לאהוב" מה שאיני אוהב, ממש כשם שאיני אוהב שוקולד ולא מרגיש צורך ללמוד לאהוב אותו, אפילו אם "כולם" אוהבים. אני מניח שאם ארצה להתעמק בעניינים תאורטיים כאלו ואחרים, אלמד גם את ואגנר, ממש כמו כל מוצג ארכיוני אחר. לגבי תלמידים בבתי ספר ממלכתיים - אולי בתקופתך לא, בתקופתי כן, ודאי שבתקופות קודמות. אם כבר, בעיירות בגולה לא היו בכלל קונצרטים, יהודים זכו להשכלה מוזיקלית רק בערים הגדולות. ../images/Emo32.gifימות המשיח הגיעו, היום בבוקר בקו 66 השמיע הנהג את "טוסקה".