אי אפשר
אי אפשר להתנתק לגמרי מהסובייקטיבי ומהחוויה האישית , כפי שאסתטיקן היה שואף לעשות בטעותו. אבל אפשר להתעלות מעל כל הנורמות והמוסכמות החברתיות, להתעלות על הטבע ולנסות לדחוק הצידה את כל הכיעור שמתלווה ליצירה או אסוציאציות שפוגמות והן כלל אינן קשורות. מובן שגם האסוציאציות החיוביות שלי משפיעות על הדרך בה אני קולט את האסתטי. אבל מה שאני אומר הוא שצריך להיות מודע להטייה ולסובייקטיביות. למה אתה מתכוון כשאתה אומר אסוציאציה חיובית? איזו אסוציאציה חיובית יש לי כשאני רואה את הטבח בציור של דלקראוה ששלחתי מקודם? ובכל זאת, מדוע היא יצירה מדהימה כל כך, גועשת כל כך ומלאת חיים? זוהי בחירת הצבעים, הקומפוזיציה והתנועות הרובנסיות שהופכות את הציור ליצירה מופלאה. אתה בהחלט צודק, הסובייקטיביות היא בלתי נמנעת. אבל הגדולה היא להיות מודע לה . כשאני שומע את הסימפוניה התשיעית של באך, מדוע עלי להיזכר בתפוז המכני? כשאני רואה ברדסים אדומים רקומים בזהב, מדוע עלי לחשוב שהולבשו על נידונים למוות? האם כשאתה רואה את הפסל של פראסוס והראש של מדוזה (אנטוניו קאנובה) אתה חושב על הדם הניגר מהראש שמוחזק באוויר? אני לא. כל מה שאני אומר שזו בחירה שלך והכל נתון לשיפוטך. עבורי, העובדה שהפסל בהשראת פיקאסו הוא אנדרטה פוגמת לפרקים ביצירה. גם הפסקול של רשימת שינדלר הוא מדהים, אבל ההקשר פוגם בו. אני, וכל אחד יכול לבחור אחרת, מעדיף להתעלם מהאסוציאציה ככל יכולתי ולעשות שימוש אישי חיובי ביצירה.