אין בהכרח סתירה בין הדת לאבולוציה

GolanBerlin

New member
אין בהכרח סתירה בין הדת לאבולוציה

בס"ד לפני כמה זמן פתחתי את האשכול הזה, ומישהו רשם את התגובה הבאה: "לדת אין בעיה עם האבולוציה? הדת גורסת שכל הפרטים נוצרו לפני כ-5,700 שנה במקביל ואילו האבולוציה גורסת כי המינים התפתחו ממקור משותף לפני מאות מיליוני/מיליארדי שנים. לפי הדת האדם הראשון נוצר *מהאדמה*, משמע לא יכול להיות לו אב קדמון שהוא אינו אנושי, בטח לא אחד שהיה קיים לפני יותר מ-6,000 שנה.סדגש| אז ברצוני להסביר, לאחר כמה שאלות ששאלתי את חבר שלי (דתי שתומך באבולוציה ורציונליסט): דבר ראשון, על פי הבנתי, הטענה שהעולם קיים לקוחה ממדרש בגמרא. ידוע לכל שלא צריך למהר לפסוק הלכות ועובדות על פי מדרשים. למשל, חבר שלי לא מקבל את המדרש שמשה נהפך לגבוה עד השמים, מכיוון שזה לא הגיוני מבחינה פיזית-טבעית, או משהו בסגנון. בכל אופן, הדעה על כך שהעולם הוא בן 5,700 שנה אינה וודאית ומוחלטת, אף על פי שכך זה משתקף מכל הישיבות ובתי הספר הדתיים. יכול להיות שהכוונה של 5,700 זה לבריאת האדם, או חטא האדם, אבל לאו דווקא תחילתו של היקום. ויכול מאד להיות שהדעה הזאת של 5,700 אינה אמיתית בכלל. יכול מאד להיות שפשוט רוב היהודים לא מבינים שאין בהכרח סתירה עם האבולוציה, וזה דווקא הגיוני יותר כי למשל אם נטען שהעולם קיים רק 5,700 שנה, איך נסביר את קיומה של ממלכת מצריים העתיקה שהיתה קיימת גם לפני 7,000 שנה? עכשיו, אני אתחיל להסביר למה לא חייב שתהיה סתירה בין הדת לאבולוציה בהכרח. נתחיל עם דעתו של הרב קוק זצוק"ל: בהתייחס לאימרתו המפורסמת של החת"ם סופר ביחס למודרנה "חדש אסור מן התורה", טבע את הביטוי "הישן יתחדש, והחדש יתקדש".[23] כך למשל בניגוד לאחרים, לא ראה כל בעיה בקבלת תורת האבולוציה ואף הכריז שהיא עולה בקנה אחד עם מושגים קדומים המופיעים בתורת הקבלה (ראו תורה ומדע). רוב כתביו לא נכתבו באופן מאורגן ושיטתי, אלא בכתיבה שוטפת, ספונטנית ואף ספורדית, שלאחר מכן תלמידיו ארגנו וסידרו למשנה כוללנית. על פי הרב קוק, ואני בטוח שישנם עוד הרבה רבנים, שהרי כך זה מסתדר לחבר שלי, לא חייבת להיות בעיה בקבלת תורת האבולוציה בדת היהודית. הרי, מה האבולוציה אומרת? שהעולם התפתח, לאט לאט, ומוטציות שונות התפתחו עוד ועוד עד שהגיעו לצורה סופית שסיגלה את עצמה לתנאי הטבע. אותו בחור שהגיב לי, טען שיש סתירה מכיוון שהתנ"ך מדבר על בריאה של יש מאין, אזי התנ"ך סותר את כל האבולוציה. בואו ננסה להסביר קצת את עניין בריאת העולם, ואני אנסה לפרש מדוע אין דווקא סתירה בין הדברים. התנ"ך מספר לנו שיש אלוקים, והוא היה המשהו הראשון, ההתחלתי. האל ברא את העולם, וחילק את בריאתו לימים. בכל יום הוא ברא משהו אחר. כל העסק לקח שבעה ימים, ובכל יום נברא משהו חדש יא מאין, כלומר לא היה X ואז היה X. ללא כל התפתחות. עד כאן הסיפור ידוע, וכולנו שמענו את זה בגן. אבל רגע. האם עלינו להסיק כי אכן כך היה הדבר ב-100%? שימו לב לזה: בראשית ברא אלהים - אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל התורה אלא מהחודש הזה לכם שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל, ומה טעם פתח בבראשית משום כח מעשיו הגיד לעמו, שאם יאמרו אומות העולם לסטים אתם שכבשתם לכם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם, כל הארץ של הקב"ה היא, ונתנה לאשר ישר בעיניו, וברצונו נתנה להם, וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו. וזו אגדה בלשון שכתבה רבינו שלמה בפירושיו. ויש לשאול בה, כי צורך גדול הוא להתחיל התורה בבראשית ברא אלהים, כי הוא שורש האמונה, ושאינו מאמין בזה וחושב שהעולם קדמון, הוא כופר בעיקר ואין לו תורה כלל. והתשובה, מפני שמעשה בראשית סוד עמוק אינו מובן מן המקראות, ולא יוודע על בוריו אלא מפי הקבלה עד משה רבינו מפי הגבורה, ויודעיו חייבין להסתיר אותו, לכך אמר רבי יצחק שאין להתחלת התורה צורך בבראשית ברא, והספור במה שנברא ביום ראשון ומה נעשה ביום שני ושאר הימים, והאריכות ביצירת אדם וחוה, וחטאם וענשם, וספור גן עדן וגרוש אדם ממנו, כי כל זה לא יובן בינה שלימה מן הכתובים, וכל שכן ספור דור המבול והפלגה, שאין הצורך בהם גדול, ויספיק לאנשי התורה בלעדי הכתובים האלה, ויאמינו בכלל בנזכר להם בעשרת הדברות (שמות כ יא) כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ את הים ואת כל אשר בם וינח ביום השביעי, ותשאר הידיעה ליחידים שבהם הלכה למשה מסיני עם התורה שבעל פה. כלומר................. על פי רבי יצחק, בריאת העולם הינה דבר מסובך, לא קל להסבר והזוי לחלוטין. כל המסופר לנו בספר בראשית על שישה ימים, על בריאה של יש מאין, על אכילה מעץ הדת - יכול מאד מאד מאד להיות שאין הדברים אמורים להיקרא כפשוטים, אלא רק כדרך משל קל שכל אדם יוכל להבין. זאת אומרת, אי אפשר להסביר איך העולם נברא במדויק, כי מדובר בסודות מטורפים ומסובכים, ולכן התיאורים שיש לנו בבריאת העולם בספר בראשית הם ככל הנראה דרך משל והסבר לאדם הפשוט, שיוכל להבין, בצורה הכי מינימלית, איך העולם נברא. בנוסף, יש פירוש ידוע שהימים בבריאת העולם הם לא ימים כפי שאנחנו מכירים אותם, אלא תקופה ארוכה של יכול להיות מיליארדי שנים. אבל כדי שאנחנו נבין, מדובר על ימים - שוב, כדרך משל והסבר לאדם הפשוט. מה שאני מנסה להגיד זה, שככל הנראה העולם החומרי קיים 13.7 שנים, והעולם הרוחני קיים 5,700 שנה. זאת אומרת שהיתה אבולוציה, היתה התפתחות של מינים, וכל זה נערך 13.7 שנים. זה ה"תוהו ובוהו" שמובא בתורה. בלאגן, התפתחויות, דברים הזויים. כל "יום" כנראה מדבר על עידן מסוים, של אלפי שנים. האבולוציה נעשית בעצם על ידי האל, במשך מיליארדי שנים, וזוהי בריאת העולם שהיא גם האבולוציה. לאחר מיליארדי שנים, ביום השישי, זאת אומרת בשנת 13.7 מיליארד, המוטציה האחרונה שהיתה לפני האדם נהפכה לאדם הראשון, ומשם מתחיל עץ הדעת, כלומר לפני 5,700 שנה. אני מקווה שזה יצא מובן, ואני מבקש להבהיר שהדעה הזו היא שלי בלבד. היא לא החלטית, היא לא מקובלת על כל העולם ובטח שלא על כל הרבנים והאנשים הדתיים. אני רק ניסיתי להבהיר שאין בהכרח סתירה בין הדת לאבולוציה. אני אישית לא חוקר את עניין האבולוציה יותר מדי, מכיוון שאם היא לא נכונה - סבבה, ואם היא נכונה - גם סבבה, כי אין בהכרח סתירה עם הדת. והדברים עוד ארוכים.
 

GolanBerlin

New member
אופס, הכל יצא מודגש.תתעלמו וקראו את זה במקום

בס"ד טקסט מודגש = ציטוט. לפני כמה זמן פתחתי את האשכול הזה, ומישהו רשם את התגובה הבאה: "לדת אין בעיה עם האבולוציה? הדת גורסת שכל הפרטים נוצרו לפני כ-5,700 שנה במקביל ואילו האבולוציה גורסת כי המינים התפתחו ממקור משותף לפני מאות מיליוני/מיליארדי שנים. לפי הדת האדם הראשון נוצר *מהאדמה*, משמע לא יכול להיות לו אב קדמון שהוא אינו אנושי, בטח לא אחד שהיה קיים לפני יותר מ-6,000 שנה. אז ברצוני להסביר, לאחר כמה שאלות ששאלתי את חבר שלי (דתי שתומך באבולוציה ורציונליסט): דבר ראשון, על פי הבנתי, הטענה שהעולם קיים לקוחה ממדרש בגמרא. ידוע לכל שלא צריך למהר לפסוק הלכות ועובדות על פי מדרשים. למשל, חבר שלי לא מקבל את המדרש שמשה נהפך לגבוה עד השמים, מכיוון שזה לא הגיוני מבחינה פיזית-טבעית, או משהו בסגנון. בכל אופן, הדעה על כך שהעולם הוא בן 5,700 שנה אינה וודאית ומוחלטת, אף על פי שכך זה משתקף מכל הישיבות ובתי הספר הדתיים. יכול להיות שהכוונה של 5,700 זה לבריאת האדם, או חטא האדם, אבל לאו דווקא תחילתו של היקום. ויכול מאד להיות שהדעה הזאת של 5,700 אינה אמיתית בכלל. יכול מאד להיות שפשוט רוב היהודים לא מבינים שאין בהכרח סתירה עם האבולוציה, וזה דווקא הגיוני יותר כי למשל אם נטען שהעולם קיים רק 5,700 שנה, איך נסביר את קיומה של ממלכת מצריים העתיקה שהיתה קיימת גם לפני 7,000 שנה? עכשיו, אני אתחיל להסביר למה לא חייב שתהיה סתירה בין הדת לאבולוציה בהכרח. נתחיל עם דעתו של הרב קוק זצוק"ל: בהתייחס לאימרתו המפורסמת של החת"ם סופר ביחס למודרנה "חדש אסור מן התורה", טבע את הביטוי "הישן יתחדש, והחדש יתקדש".[23] כך למשל בניגוד לאחרים, לא ראה כל בעיה בקבלת תורת האבולוציה ואף הכריז שהיא עולה בקנה אחד עם מושגים קדומים המופיעים בתורת הקבלה (ראו תורה ומדע). רוב כתביו לא נכתבו באופן מאורגן ושיטתי, אלא בכתיבה שוטפת, ספונטנית ואף ספורדית, שלאחר מכן תלמידיו ארגנו וסידרו למשנה כוללנית. על פי הרב קוק, ואני בטוח שישנם עוד הרבה רבנים, שהרי כך זה מסתדר לחבר שלי, לא חייבת להיות בעיה בקבלת תורת האבולוציה בדת היהודית. הרי, מה האבולוציה אומרת? שהעולם התפתח, לאט לאט, ומוטציות שונות התפתחו עוד ועוד עד שהגיעו לצורה סופית שסיגלה את עצמה לתנאי הטבע. אותו בחור שהגיב לי, טען שיש סתירה מכיוון שהתנ"ך מדבר על בריאה של יש מאין, אזי התנ"ך סותר את כל האבולוציה. בואו ננסה להסביר קצת את עניין בריאת העולם, ואני אנסה לפרש מדוע אין דווקא סתירה בין הדברים. התנ"ך מספר לנו שיש אלוקים, והוא היה המשהו הראשון, ההתחלתי. האל ברא את העולם, וחילק את בריאתו לימים. בכל יום הוא ברא משהו אחר. כל העסק לקח שבעה ימים, ובכל יום נברא משהו חדש יא מאין, כלומר לא היה X ואז היה X. ללא כל התפתחות. עד כאן הסיפור ידוע, וכולנו שמענו את זה בגן. אבל רגע. האם עלינו להסיק כי אכן כך היה הדבר ב-100%? שימו לב לזה: בראשית ברא אלהים - אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל התורה אלא מהחודש הזה לכם שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל, ומה טעם פתח בבראשית משום כח מעשיו הגיד לעמו, שאם יאמרו אומות העולם לסטים אתם שכבשתם לכם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם, כל הארץ של הקב"ה היא, ונתנה לאשר ישר בעיניו, וברצונו נתנה להם, וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו. וזו אגדה בלשון שכתבה רבינו שלמה בפירושיו. ויש לשאול בה, כי צורך גדול הוא להתחיל התורה בבראשית ברא אלהים, כי הוא שורש האמונה, ושאינו מאמין בזה וחושב שהעולם קדמון, הוא כופר בעיקר ואין לו תורה כלל. והתשובה, מפני שמעשה בראשית סוד עמוק אינו מובן מן המקראות, ולא יוודע על בוריו אלא מפי הקבלה עד משה רבינו מפי הגבורה, ויודעיו חייבין להסתיר אותו, לכך אמר רבי יצחק שאין להתחלת התורה צורך בבראשית ברא, והספור במה שנברא ביום ראשון ומה נעשה ביום שני ושאר הימים, והאריכות ביצירת אדם וחוה, וחטאם וענשם, וספור גן עדן וגרוש אדם ממנו, כי כל זה לא יובן בינה שלימה מן הכתובים, וכל שכן ספור דור המבול והפלגה, שאין הצורך בהם גדול, ויספיק לאנשי התורה בלעדי הכתובים האלה, ויאמינו בכלל בנזכר להם בעשרת הדברות (שמות כ יא) כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ את הים ואת כל אשר בם וינח ביום השביעי, ותשאר הידיעה ליחידים שבהם הלכה למשה מסיני עם התורה שבעל פה. כלומר................. על פי רבי יצחק, בריאת העולם הינה דבר מסובך, לא קל להסבר והזוי לחלוטין. כל המסופר לנו בספר בראשית על שישה ימים, על בריאה של יש מאין, על אכילה מעץ הדת - יכול מאד מאד מאד להיות שאין הדברים אמורים להיקרא כפשוטים, אלא רק כדרך משל קל שכל אדם יוכל להבין. זאת אומרת, אי אפשר להסביר איך העולם נברא במדויק, כי מדובר בסודות מטורפים ומסובכים, ולכן התיאורים שיש לנו בבריאת העולם בספר בראשית הם ככל הנראה דרך משל והסבר לאדם הפשוט, שיוכל להבין, בצורה הכי מינימלית, איך העולם נברא. בנוסף, יש פירוש ידוע שהימים בבריאת העולם הם לא ימים כפי שאנחנו מכירים אותם, אלא תקופה ארוכה של יכול להיות מיליארדי שנים. אבל כדי שאנחנו נבין, מדובר על ימים - שוב, כדרך משל והסבר לאדם הפשוט. מה שאני מנסה להגיד זה, שככל הנראה העולם החומרי קיים 13.7 שנים, והעולם הרוחני קיים 5,700 שנה. זאת אומרת שהיתה אבולוציה, היתה התפתחות של מינים, וכל זה נערך 13.7 שנים. זה ה"תוהו ובוהו" שמובא בתורה. בלאגן, התפתחויות, דברים הזויים. כל "יום" כנראה מדבר על עידן מסוים, של אלפי שנים. האבולוציה נעשית בעצם על ידי האל, במשך מיליארדי שנים, וזוהי בריאת העולם שהיא גם האבולוציה. לאחר מיליארדי שנים, ביום השישי, זאת אומרת בשנת 13.7 מיליארד, המוטציה האחרונה שהיתה לפני האדם נהפכה לאדם הראשון, ומשם מתחיל עץ הדעת, כלומר לפני 5,700 שנה. אני מקווה שזה יצא מובן, ואני מבקש להבהיר שהדעה הזו היא שלי בלבד. היא לא החלטית, היא לא מקובלת על כל העולם ובטח שלא על כל הרבנים והאנשים הדתיים. אני רק ניסיתי להבהיר שאין בהכרח סתירה בין הדת לאבולוציה. אני אישית לא חוקר את עניין האבולוציה יותר מדי, מכיוון שאם היא לא נכונה - סבבה, ואם היא נכונה - גם סבבה, כי אין בהכרח סתירה עם הדת. והדברים עוד ארוכים.
 

פיקסעלע

New member
שאלת רבי יצחק מלמדת הכל

לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מהחודש הזה לכם שהיא מצווה ראשונה. כלומר התורה באה לצוותנו ולא לספר לנו היסטוריה. ואם היא כן מספרת זה בשביל המצוות. לכן עלינו לקבל ממנה את מה שהיא רוצה למסור לנו, את המצוות, ואת כל השאר באותו מובן שהיא מספרת אותו לנו, כמציגים את התביעה לשמור את המצוות, ולא כידע היסטורי. ספר היסטוריה אינו ספר קודש. התורה קדושה בגלל התביעה שהיא מציגה. מי שמתיחס לתורה כאל ספר היסטוריה הרי שבשבילו התורה היא ספר חול. אין האמונה בתורה אלא קבלת התביעה לשמור מצוות שזה מסרה היחיד.
 

GolanBerlin

New member
יפה מאד


די חידדת את הנקודה. אפשר לומר שהאבולוציה נכונה אבל היא לא מובאת בתנ"ך כי היא לא רלוונטית כי התנ"ך לא בא לספר לנו היסטוריה. הוא מספר בדרך משל, בקצרה, כדי שאנשים יבינו בערך מה זה כדור הארץ. אבל התנ"ך אומר לנו לשמור מצוות ולהאמין באלוקים. וזהו.
 

tombenarye1234

New member
אלוהים יצר יקום

חיכה מיליארדי שנים עד שניווצר. למה שהוא יתקשר איתנו ע"י ספר שכתוב בצורה כ"כ גרועה שהיא מקור לאינספור מלחמות? חשבתי שהוא כל יכול. כשאדם כותב משל, זה די ברור שמדובר במשל. הכותב כותב בצורה שמבהירה שהסיפור הוא לא אמיתי. הסיפורים בתנ"ך כתובים בצורה שמאד משתדלת לייצר תמונה מהמינה ובעלת ערך היסטורי. או בקצרה - אולי אתה קורא את התנ"ך כמשל. מי שכתב את התנ"ך לא ניסה לכתוב משל. התנ"ך זה כמו איזה ציור שילד צייר ואז מגיעים אנשים וחושבים שמדובר בציור פוסט מודרניסטי מחושב עם רזי חוכמה בתוכו.
 

evanescent

New member
יחסית לספר שלא

בא לספר היסטוריה השקיעו שם ממש הרבה בסיפורי היסטוריה... אבל בטוח שרבי יצחק יודע בדיוק איזה סיפורים קרו באמת ואיזה הם רק משל וגם מה הנמשל, ומה היתה המטרה של אלוהים בכל סיפור, אז אפשר להיות רגועים. יש לי הרגשה שהוא יגיד שסיפור יציאת מצרים ומעמד הר סיני כן קרו באמת, אבל צריך לשאול אותו...
 

ranisharoni

New member
אז אין לך שום בעיה עם תורת האבולוציה?

ולחילופין, יש לך בעיה עם דתים (רבים כולל מדענים ומשווקי מעשיות פופולריים) ששוללים נחרצות ככפירה את תורת האבולוציה? אתה מסוגל להבין שסביר שהאבולוציה היא זאת שיצרה את אלוהים והמצוות בראשם של אנשים? ולחילופין, האם יתכן, לשיטתך, שאלוהים יצר את האבולוציה כדי שתיצור את האדם כך שאלוהים פרי דימיונו.
 

GolanBerlin

New member
כמו שאני אמרתי

1. גם אם יש דתיים ששוללים את האבולוציה - זכותם. 2. אפשר להיות דתי ולתמוך באבולוציה. 3. התנ"ך אינו ספר היסטוריה, ולא צריך לחפש הקבלות בין הארכיאולוגיה לתנ"ך בכל מקום. 4. לפי דעתי, אפשר להגיד שבריאת העולם זה תמצות של האבולוציה אבל בדרך של משל פשוט. אבל אני לא תומך בזה ב-100%, כי אני חושב שזה יותר יפה שהיתה בריאה של יש מאין מאשר אבולוציה.
 

Charles Darwin

New member
אני לא תומך ב-100% בזה ש-2=1+1

כי אני חושב שזה יותר יפה ש-3=1+1 לדעתי השאלה שלך לא רלוונטית. אני הייתי מנסח את זה ככה: האם האבולוציה מייתרת את אלוהים? א. בכלל לא. ב. קצת. ג. מאוד. ד. לגמרי. התשובה שלי: ג.
 

ranisharoni

New member
אם לשפוט לפי ההצלחה האבולוציונית המסחררת

של אלוהים אז הרי שנסתרות דרכיה של האבולוציה. זאת לפי מדד מספר גנים "שמאמינים" באלוהים כלשהם בפרקים ניכרים של ההיסטוריה האנושית כולל היום. מה שבטוח שהאבולוציה חוננה את האדם ביכולת להאמין בדברים שלא קיימים מחוץ לראשו וזה אולי סוד כוחו הגדול.
 

ranisharoni

New member
עדיין צריך את היכולת לדמיון משותף

שלפיו אלוהים התפתח בצורות שונות ומשונות במקומות שונים ובצורה בלתי תלויה. גם אצל השימפנזים יש למנהיג יכולת מכרעת אבל הוא לא יכול לכנס (או להגדיל) את חבורתו ע"י אמונה ברעיון מדומיין. יש השערות די מבוססות שאמונה דתית כלשהי איחדה אלפי לקטים לצורך בניית מקדש עוד לפני המהפכה החקלאית ואולי אף גרמה לה. אם אין תורה אין קמח...
 

Charles Darwin

New member
מי אמר שזה בצורה בלתי תלויה?

גם שפה התפתחה "בצורות שונות ומשונות במקומות שונים ובצורה בלתי תלויה"?
 

ranisharoni

New member
כמובן שיש אזשהי תלות שמקורה

בביולוגיה משותפת ובמעט אבותיינו הקדומים ששרדו ויצאו את אפריקה אבל לאחר זמן מה התלות נחלשה. למשל היו פיתוחים דומים במקומות שונים כמו שומר הקדומה וממלכת המאיה למרות שכבר נותק הקשר.
 

tombenarye1234

New member
זה די פשוט

1. המוח שלנו בנוי כך שהוא מחפש הסבר לדברים. פרט שיש לו מוח שכזה ינצל את השכל שלו טוב יותר בהשוואה לפרט שלא עושה זאת. 2. המוח שלנו עבר אבולוציה כך שהוא נעשה מפותח יותר. לכן הוא מחפש תשובות לדברים גדולים יותר. החיתוך של 2 עובדות אלה הוא האיזור שבו האדם מחפש תשובה לקיום העולם. הבעיה שזו שאלה שהיה מאד קשה לענות עליה, והמוח שלנו בנוי כך שהוא יעדיף תשובה לא רצינית מאשר את התשובה הכנה ("אני לא יודע"), וההסבר שנשמע הכי טוב לפני אלפי שנים לנוכח הפלא הגדול שהאדם ראה סביבו היה "יש אל שעשה זאת.". הנקודה החשובה היא - כשאנשים לא מבינים משהו הם ינסו להמציא לעצמם רעיון וילכו אחרי רעיון שנשמע להם מתאים. ופתרון על טבעי תמיד מתאים. בנוסף, שאפשר לבנות את הסיפור העל טבעי כך שהוא יתאים לעמדת השליט ובכך לחזק את השליטה שלו, או לגרום לאנשים לעשות X,Y,Z על הדרך. אני יכול להודות שגם אני עושה זאת, כשאני לא הבנתי איך העולם נוצר בניתי לעצמי הסבר והלכתי איתו שנים. אני מניח שאם הייתי נולד לפני אלפי שנים גם אני הייתי מאמין בעל טבעי. זה מצער אותי שגם אני נגוע בנגע היהירות (החובה להבין הכל, ואם אני לא מבין משהו אז אני אמציא הסבר שנשמע לי הכי טוב). צריך לעבוד על הנקודה הזאת ולוודא שאכן אני מסתמך כמה שיותר על מידע רציני ולא על השערות. (מה שכן, שכאשר משהו בנוי על השערות, אני משתדל להיות מודע לכך ולכן לא לבנות על אדמה רכה זו בניינים גבוהים)
 

ranisharoni

New member
זה בסדר לתת לגיטימציה לאנשים?

ששוללים תורה מדעית ככפירה? יש לך מושג מהן הסיבות לשלילה ולמה אתה לא מקבל אותן? מה אם יבוא תיאולוג מטעם עצמו וישלול את תורת הכבידה (ויש כאלה)? זה פחות לגיטימי רק כי לא קוראים לזה אבולוציה? אם האמונה שלך מספיק חזקה שקיום המצוות ועבודת ישות כלשהי היא "הנכונה" עבורך אז לא צריכה להיות לך שום בעיה לקבל את תורת האבולוציה ב 100%
 

פיקסעלע

New member
וזה המובן של "תורה משמיים"

הרצון הזה אינו מנומק, והתביעה מופיעה לנו כפוסטולט. המילה "מאלוקים" אינה מבטאת ידיעה, אלא להיפך אי ידיעה. שהרי איזה אינפורמציה אני מקבל מההיגד "בראשית ברא אלוקים" אם אין לי אינפורמציה על מהו אלוקים ומהי בריאה חוץ מזה שפעם לא היה ועכשיו יש שלזה גם אתה מסכים? ראה את דברי הרמב"ם במורה חלק א' פרק ס"ו.
 
למעלה