GolanBerlin
New member
אין בהכרח סתירה בין הדת לאבולוציה
בס"ד לפני כמה זמן פתחתי את האשכול הזה, ומישהו רשם את התגובה הבאה: "לדת אין בעיה עם האבולוציה? הדת גורסת שכל הפרטים נוצרו לפני כ-5,700 שנה במקביל ואילו האבולוציה גורסת כי המינים התפתחו ממקור משותף לפני מאות מיליוני/מיליארדי שנים. לפי הדת האדם הראשון נוצר *מהאדמה*, משמע לא יכול להיות לו אב קדמון שהוא אינו אנושי, בטח לא אחד שהיה קיים לפני יותר מ-6,000 שנה.סדגש| אז ברצוני להסביר, לאחר כמה שאלות ששאלתי את חבר שלי (דתי שתומך באבולוציה ורציונליסט): דבר ראשון, על פי הבנתי, הטענה שהעולם קיים לקוחה ממדרש בגמרא. ידוע לכל שלא צריך למהר לפסוק הלכות ועובדות על פי מדרשים. למשל, חבר שלי לא מקבל את המדרש שמשה נהפך לגבוה עד השמים, מכיוון שזה לא הגיוני מבחינה פיזית-טבעית, או משהו בסגנון. בכל אופן, הדעה על כך שהעולם הוא בן 5,700 שנה אינה וודאית ומוחלטת, אף על פי שכך זה משתקף מכל הישיבות ובתי הספר הדתיים. יכול להיות שהכוונה של 5,700 זה לבריאת האדם, או חטא האדם, אבל לאו דווקא תחילתו של היקום. ויכול מאד להיות שהדעה הזאת של 5,700 אינה אמיתית בכלל. יכול מאד להיות שפשוט רוב היהודים לא מבינים שאין בהכרח סתירה עם האבולוציה, וזה דווקא הגיוני יותר כי למשל אם נטען שהעולם קיים רק 5,700 שנה, איך נסביר את קיומה של ממלכת מצריים העתיקה שהיתה קיימת גם לפני 7,000 שנה? עכשיו, אני אתחיל להסביר למה לא חייב שתהיה סתירה בין הדת לאבולוציה בהכרח. נתחיל עם דעתו של הרב קוק זצוק"ל: בהתייחס לאימרתו המפורסמת של החת"ם סופר ביחס למודרנה "חדש אסור מן התורה", טבע את הביטוי "הישן יתחדש, והחדש יתקדש".[23] כך למשל בניגוד לאחרים, לא ראה כל בעיה בקבלת תורת האבולוציה ואף הכריז שהיא עולה בקנה אחד עם מושגים קדומים המופיעים בתורת הקבלה (ראו תורה ומדע). רוב כתביו לא נכתבו באופן מאורגן ושיטתי, אלא בכתיבה שוטפת, ספונטנית ואף ספורדית, שלאחר מכן תלמידיו ארגנו וסידרו למשנה כוללנית. על פי הרב קוק, ואני בטוח שישנם עוד הרבה רבנים, שהרי כך זה מסתדר לחבר שלי, לא חייבת להיות בעיה בקבלת תורת האבולוציה בדת היהודית. הרי, מה האבולוציה אומרת? שהעולם התפתח, לאט לאט, ומוטציות שונות התפתחו עוד ועוד עד שהגיעו לצורה סופית שסיגלה את עצמה לתנאי הטבע. אותו בחור שהגיב לי, טען שיש סתירה מכיוון שהתנ"ך מדבר על בריאה של יש מאין, אזי התנ"ך סותר את כל האבולוציה. בואו ננסה להסביר קצת את עניין בריאת העולם, ואני אנסה לפרש מדוע אין דווקא סתירה בין הדברים. התנ"ך מספר לנו שיש אלוקים, והוא היה המשהו הראשון, ההתחלתי. האל ברא את העולם, וחילק את בריאתו לימים. בכל יום הוא ברא משהו אחר. כל העסק לקח שבעה ימים, ובכל יום נברא משהו חדש יא מאין, כלומר לא היה X ואז היה X. ללא כל התפתחות. עד כאן הסיפור ידוע, וכולנו שמענו את זה בגן. אבל רגע. האם עלינו להסיק כי אכן כך היה הדבר ב-100%? שימו לב לזה: בראשית ברא אלהים - אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל התורה אלא מהחודש הזה לכם שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל, ומה טעם פתח בבראשית משום כח מעשיו הגיד לעמו, שאם יאמרו אומות העולם לסטים אתם שכבשתם לכם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם, כל הארץ של הקב"ה היא, ונתנה לאשר ישר בעיניו, וברצונו נתנה להם, וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו. וזו אגדה בלשון שכתבה רבינו שלמה בפירושיו. ויש לשאול בה, כי צורך גדול הוא להתחיל התורה בבראשית ברא אלהים, כי הוא שורש האמונה, ושאינו מאמין בזה וחושב שהעולם קדמון, הוא כופר בעיקר ואין לו תורה כלל. והתשובה, מפני שמעשה בראשית סוד עמוק אינו מובן מן המקראות, ולא יוודע על בוריו אלא מפי הקבלה עד משה רבינו מפי הגבורה, ויודעיו חייבין להסתיר אותו, לכך אמר רבי יצחק שאין להתחלת התורה צורך בבראשית ברא, והספור במה שנברא ביום ראשון ומה נעשה ביום שני ושאר הימים, והאריכות ביצירת אדם וחוה, וחטאם וענשם, וספור גן עדן וגרוש אדם ממנו, כי כל זה לא יובן בינה שלימה מן הכתובים, וכל שכן ספור דור המבול והפלגה, שאין הצורך בהם גדול, ויספיק לאנשי התורה בלעדי הכתובים האלה, ויאמינו בכלל בנזכר להם בעשרת הדברות (שמות כ יא) כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ את הים ואת כל אשר בם וינח ביום השביעי, ותשאר הידיעה ליחידים שבהם הלכה למשה מסיני עם התורה שבעל פה. כלומר................. על פי רבי יצחק, בריאת העולם הינה דבר מסובך, לא קל להסבר והזוי לחלוטין. כל המסופר לנו בספר בראשית על שישה ימים, על בריאה של יש מאין, על אכילה מעץ הדת - יכול מאד מאד מאד להיות שאין הדברים אמורים להיקרא כפשוטים, אלא רק כדרך משל קל שכל אדם יוכל להבין. זאת אומרת, אי אפשר להסביר איך העולם נברא במדויק, כי מדובר בסודות מטורפים ומסובכים, ולכן התיאורים שיש לנו בבריאת העולם בספר בראשית הם ככל הנראה דרך משל והסבר לאדם הפשוט, שיוכל להבין, בצורה הכי מינימלית, איך העולם נברא. בנוסף, יש פירוש ידוע שהימים בבריאת העולם הם לא ימים כפי שאנחנו מכירים אותם, אלא תקופה ארוכה של יכול להיות מיליארדי שנים. אבל כדי שאנחנו נבין, מדובר על ימים - שוב, כדרך משל והסבר לאדם הפשוט. מה שאני מנסה להגיד זה, שככל הנראה העולם החומרי קיים 13.7 שנים, והעולם הרוחני קיים 5,700 שנה. זאת אומרת שהיתה אבולוציה, היתה התפתחות של מינים, וכל זה נערך 13.7 שנים. זה ה"תוהו ובוהו" שמובא בתורה. בלאגן, התפתחויות, דברים הזויים. כל "יום" כנראה מדבר על עידן מסוים, של אלפי שנים. האבולוציה נעשית בעצם על ידי האל, במשך מיליארדי שנים, וזוהי בריאת העולם שהיא גם האבולוציה. לאחר מיליארדי שנים, ביום השישי, זאת אומרת בשנת 13.7 מיליארד, המוטציה האחרונה שהיתה לפני האדם נהפכה לאדם הראשון, ומשם מתחיל עץ הדעת, כלומר לפני 5,700 שנה. אני מקווה שזה יצא מובן, ואני מבקש להבהיר שהדעה הזו היא שלי בלבד. היא לא החלטית, היא לא מקובלת על כל העולם ובטח שלא על כל הרבנים והאנשים הדתיים. אני רק ניסיתי להבהיר שאין בהכרח סתירה בין הדת לאבולוציה. אני אישית לא חוקר את עניין האבולוציה יותר מדי, מכיוון שאם היא לא נכונה - סבבה, ואם היא נכונה - גם סבבה, כי אין בהכרח סתירה עם הדת. והדברים עוד ארוכים.
בס"ד לפני כמה זמן פתחתי את האשכול הזה, ומישהו רשם את התגובה הבאה: "לדת אין בעיה עם האבולוציה? הדת גורסת שכל הפרטים נוצרו לפני כ-5,700 שנה במקביל ואילו האבולוציה גורסת כי המינים התפתחו ממקור משותף לפני מאות מיליוני/מיליארדי שנים. לפי הדת האדם הראשון נוצר *מהאדמה*, משמע לא יכול להיות לו אב קדמון שהוא אינו אנושי, בטח לא אחד שהיה קיים לפני יותר מ-6,000 שנה.סדגש| אז ברצוני להסביר, לאחר כמה שאלות ששאלתי את חבר שלי (דתי שתומך באבולוציה ורציונליסט): דבר ראשון, על פי הבנתי, הטענה שהעולם קיים לקוחה ממדרש בגמרא. ידוע לכל שלא צריך למהר לפסוק הלכות ועובדות על פי מדרשים. למשל, חבר שלי לא מקבל את המדרש שמשה נהפך לגבוה עד השמים, מכיוון שזה לא הגיוני מבחינה פיזית-טבעית, או משהו בסגנון. בכל אופן, הדעה על כך שהעולם הוא בן 5,700 שנה אינה וודאית ומוחלטת, אף על פי שכך זה משתקף מכל הישיבות ובתי הספר הדתיים. יכול להיות שהכוונה של 5,700 זה לבריאת האדם, או חטא האדם, אבל לאו דווקא תחילתו של היקום. ויכול מאד להיות שהדעה הזאת של 5,700 אינה אמיתית בכלל. יכול מאד להיות שפשוט רוב היהודים לא מבינים שאין בהכרח סתירה עם האבולוציה, וזה דווקא הגיוני יותר כי למשל אם נטען שהעולם קיים רק 5,700 שנה, איך נסביר את קיומה של ממלכת מצריים העתיקה שהיתה קיימת גם לפני 7,000 שנה? עכשיו, אני אתחיל להסביר למה לא חייב שתהיה סתירה בין הדת לאבולוציה בהכרח. נתחיל עם דעתו של הרב קוק זצוק"ל: בהתייחס לאימרתו המפורסמת של החת"ם סופר ביחס למודרנה "חדש אסור מן התורה", טבע את הביטוי "הישן יתחדש, והחדש יתקדש".[23] כך למשל בניגוד לאחרים, לא ראה כל בעיה בקבלת תורת האבולוציה ואף הכריז שהיא עולה בקנה אחד עם מושגים קדומים המופיעים בתורת הקבלה (ראו תורה ומדע). רוב כתביו לא נכתבו באופן מאורגן ושיטתי, אלא בכתיבה שוטפת, ספונטנית ואף ספורדית, שלאחר מכן תלמידיו ארגנו וסידרו למשנה כוללנית. על פי הרב קוק, ואני בטוח שישנם עוד הרבה רבנים, שהרי כך זה מסתדר לחבר שלי, לא חייבת להיות בעיה בקבלת תורת האבולוציה בדת היהודית. הרי, מה האבולוציה אומרת? שהעולם התפתח, לאט לאט, ומוטציות שונות התפתחו עוד ועוד עד שהגיעו לצורה סופית שסיגלה את עצמה לתנאי הטבע. אותו בחור שהגיב לי, טען שיש סתירה מכיוון שהתנ"ך מדבר על בריאה של יש מאין, אזי התנ"ך סותר את כל האבולוציה. בואו ננסה להסביר קצת את עניין בריאת העולם, ואני אנסה לפרש מדוע אין דווקא סתירה בין הדברים. התנ"ך מספר לנו שיש אלוקים, והוא היה המשהו הראשון, ההתחלתי. האל ברא את העולם, וחילק את בריאתו לימים. בכל יום הוא ברא משהו אחר. כל העסק לקח שבעה ימים, ובכל יום נברא משהו חדש יא מאין, כלומר לא היה X ואז היה X. ללא כל התפתחות. עד כאן הסיפור ידוע, וכולנו שמענו את זה בגן. אבל רגע. האם עלינו להסיק כי אכן כך היה הדבר ב-100%? שימו לב לזה: בראשית ברא אלהים - אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל התורה אלא מהחודש הזה לכם שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל, ומה טעם פתח בבראשית משום כח מעשיו הגיד לעמו, שאם יאמרו אומות העולם לסטים אתם שכבשתם לכם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם, כל הארץ של הקב"ה היא, ונתנה לאשר ישר בעיניו, וברצונו נתנה להם, וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו. וזו אגדה בלשון שכתבה רבינו שלמה בפירושיו. ויש לשאול בה, כי צורך גדול הוא להתחיל התורה בבראשית ברא אלהים, כי הוא שורש האמונה, ושאינו מאמין בזה וחושב שהעולם קדמון, הוא כופר בעיקר ואין לו תורה כלל. והתשובה, מפני שמעשה בראשית סוד עמוק אינו מובן מן המקראות, ולא יוודע על בוריו אלא מפי הקבלה עד משה רבינו מפי הגבורה, ויודעיו חייבין להסתיר אותו, לכך אמר רבי יצחק שאין להתחלת התורה צורך בבראשית ברא, והספור במה שנברא ביום ראשון ומה נעשה ביום שני ושאר הימים, והאריכות ביצירת אדם וחוה, וחטאם וענשם, וספור גן עדן וגרוש אדם ממנו, כי כל זה לא יובן בינה שלימה מן הכתובים, וכל שכן ספור דור המבול והפלגה, שאין הצורך בהם גדול, ויספיק לאנשי התורה בלעדי הכתובים האלה, ויאמינו בכלל בנזכר להם בעשרת הדברות (שמות כ יא) כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ את הים ואת כל אשר בם וינח ביום השביעי, ותשאר הידיעה ליחידים שבהם הלכה למשה מסיני עם התורה שבעל פה. כלומר................. על פי רבי יצחק, בריאת העולם הינה דבר מסובך, לא קל להסבר והזוי לחלוטין. כל המסופר לנו בספר בראשית על שישה ימים, על בריאה של יש מאין, על אכילה מעץ הדת - יכול מאד מאד מאד להיות שאין הדברים אמורים להיקרא כפשוטים, אלא רק כדרך משל קל שכל אדם יוכל להבין. זאת אומרת, אי אפשר להסביר איך העולם נברא במדויק, כי מדובר בסודות מטורפים ומסובכים, ולכן התיאורים שיש לנו בבריאת העולם בספר בראשית הם ככל הנראה דרך משל והסבר לאדם הפשוט, שיוכל להבין, בצורה הכי מינימלית, איך העולם נברא. בנוסף, יש פירוש ידוע שהימים בבריאת העולם הם לא ימים כפי שאנחנו מכירים אותם, אלא תקופה ארוכה של יכול להיות מיליארדי שנים. אבל כדי שאנחנו נבין, מדובר על ימים - שוב, כדרך משל והסבר לאדם הפשוט. מה שאני מנסה להגיד זה, שככל הנראה העולם החומרי קיים 13.7 שנים, והעולם הרוחני קיים 5,700 שנה. זאת אומרת שהיתה אבולוציה, היתה התפתחות של מינים, וכל זה נערך 13.7 שנים. זה ה"תוהו ובוהו" שמובא בתורה. בלאגן, התפתחויות, דברים הזויים. כל "יום" כנראה מדבר על עידן מסוים, של אלפי שנים. האבולוציה נעשית בעצם על ידי האל, במשך מיליארדי שנים, וזוהי בריאת העולם שהיא גם האבולוציה. לאחר מיליארדי שנים, ביום השישי, זאת אומרת בשנת 13.7 מיליארד, המוטציה האחרונה שהיתה לפני האדם נהפכה לאדם הראשון, ומשם מתחיל עץ הדעת, כלומר לפני 5,700 שנה. אני מקווה שזה יצא מובן, ואני מבקש להבהיר שהדעה הזו היא שלי בלבד. היא לא החלטית, היא לא מקובלת על כל העולם ובטח שלא על כל הרבנים והאנשים הדתיים. אני רק ניסיתי להבהיר שאין בהכרח סתירה בין הדת לאבולוציה. אני אישית לא חוקר את עניין האבולוציה יותר מדי, מכיוון שאם היא לא נכונה - סבבה, ואם היא נכונה - גם סבבה, כי אין בהכרח סתירה עם הדת. והדברים עוד ארוכים.