אירוח של מאבחנת דידקטית

אירוח של מאבחנת דידקטית

אורנה דוידי, מאבחנת דידקטית ומורה להוראה מתקנת ממרכז "צעד-צעד" תתארח בסופ"ש הקרוב בפורום אבחון וטיפול לילדים, בנושא- לקויות למידה, אבחון, טיפול וקשיים: כ-10% מהילדים מאובחנים כסובלים מלקויות למידה, האם ילדכם מאובחן כלקוי למידה? מתי יש צורך באבחון דידקטי ומתי בפסיכו-דידקטי? האם אתם חושבים שקיימת לקות כלשהי ואינכם בטוחים? לילד אינטליגנציה גבוהה, אך הישגיו בבית הספר נמוכים? האם ילדכם כבר בכיתה ב' ועדיין לא רכש את הקריאה? מה הקשר בין קשייו הגרפו-מוטוריים או השפתיים לקשיי למידה? האם הפער בין יכולותיו של הילד לתפקודו גורם לתסכול? נשמח לענות לשאלותיכם בנושא, שרשרו את שאלותיכם להודעה זו.
 

אתינב

New member
ראשית קריאה

שלום אורנה יש לנו בן שיהיה בספטמבר בן 6 ויתחיל שנה הבאה כיתה א. בצהרון ובבתים של החברים שלו מתחילים להתאמן על קריאה. הוא מאד רוצה לקרוא גם וכאן אנחנו נתקלים בקשיים ואני לא כ"כ יודעת מה לעשות. קניתי לו את סידרת ספרוני, הוא מכיר את השמות והצלילים של האותיות, אבל כשהוא בא לקרוא הוא לפעמים מתבלבל בין האותיות לדוגמא, ל וד. האם מראה על בעיה כלשהי או שבהתחלה של קריאה נפוץ שיהיהו החלפות בין אותיות? תודה אתי
 
ראשית קריאה

אתי שלום, בשלב זה שבו נמצא בנך אנו מצפים כבר שתהיה הכרות עם רוב שמות האותיות וצליליהן, אך יתכן בהחלט שהשליטה עדיין לא תהיה מושלמת. דבר נוסף שמהווה בסיס לרכישה תקינה של הקריאה הוא מה שאנו מכנים "מודעות פונולוגית" והכוונה ליכולת להבחין בצלילים שמרכיבים את המילה, כמו למשל לזהות את הצליל הפותח, את הצליל הסוגר, למצוא מילה חורזת ולבודד את הצלילים שמרכיבים מילה. בנוסף לכך נמצא במחקרים רבים שילדים שנחשפו להקראה של ספרים לפני שלמדו לקרוא רכשו את הקריאה טוב יותר. אם בנך אינו מגלה רתיעה מן המילה הכתובה ואף מראה רצון ועניין, הייתי מציעה להקריא לו סיפורים לעיתים קרובות, לעודדד אותו לנסות לקרוא ולתקן אותו בכל פעם ששוגה בצליל האות. כמו כן כדאי לעבוד על המודעות הפונולוגית בצורה משעשעת ותוך משחק, למשל לחפש בחדר משהו שמתחיל באות מסויימת או מסתיים בצליל מסויים, משחק זכרון של תמונות והאות הפותחת של המילה, וכן הלאה כיד הדמיון הטובה עלייך. חשוב מאוד לעשות את כל זה באוירה טובה וללא לחץ. חשוב לציין שבגיל זה מתרחשים תהליכי הבשלה ולעיתים תוך כמה חודשים משתפרים כשרים שהיה בהם קושי. עם זאת, כדאי לעקוב אחר תהליך רכישת הקריאה במהלך כתה א', ולפנות לאבחון וטיפול במידת הצורך. בברכה אורנה דוידי
 

PinKy The KiNg

New member
טוב נכתוב יש את השאלה העיקרית

אני בן 15 כיתה ט' עכשיו יש לי כתב ממש ממש לא ברור מתאים לכתב של רופא
כל פעם אמא שלי אומרת שזה בגלל שאני לא מתאמץ לכתוב יפה והמורים גם חושבים ככה .. עכשיו זה קצת מפריע לי להבין את עצמי אפילו בעברית אני עוד מבין מה אני כותב אבל כאשר אני מדבר אנגלית אני כמעט ולא מבין עכשיו המורות מכתיבות מה שלא נותן לי להתרכז בכתב יפה השאלה שלי היא מה עושים? למה יש לי את זה האם זה ליקוי למידה אשמח לתשובה
 
כתב לא ברור

שלום PinKy The KiNg, כתב לא ברור "כמו של רופא" יכול להיות תוצאה של קשיים גרפומוטוריים, כלומר תוצאה של הפעלה לא יעילה של השרירים המעורבים בפעולת הכתיבה. דבר זה עלול לגרום, בנוסף לכתב הלא ברור, גם למאמץ פיזי שגורם להתעייפות ולאיטיות בכתיבה. הקושי הזה עולה במקרים רבים בגיל שלך, כלומר כאשר נדרשת כתיבה רבה ומורכבת יותר. כפי שאתה מתאר, כתיבה בכתב ברור דורשת ממך מאמץ וזמן ואינה אפשרית כאשר אתה צריך לכתוב במהירות. כלומר, למיטב הבנתי, אין טעם לדרוש ממך להתאמץ כדי לכתוב יפה, כי כתיבה מהירה ורבה אינה יכולה להיות כרוכה במאמץ מתמשך. מה שאפשר וכדאי לעשות הם שני דברים: האחד להשתמש ככל האפשר בכתיבה במעבד תמלילים (בWORD במחשב). כדאי אפילו להכין את שעורי הבית כך ולצרף למחברת. ההדפסה מאפשרת חלופה טובה לכתיבה ביד, וגם, כפי שנמצא במחקרים, משפרת מאוד גם את רמת הסדר הארגון והקריאות של כתב היד עצמו. דבר שני, כדאי מאוד לגשת לאבחון דידקטי. אבחון כזה יאפשר לך לקבל התאמות שיסייעו לך, כמו למעשל שעתוק, כלומר שתוכל להקריא את המבחנים שלך למורה או למשהו שיכותוב אותם ברור יותר , וגם הארכת זמן שתאפשר לך יותר זמן לכתוב. לשאלתך, האם מדובר בליקוי למידה, לדעתי זה אכן ליקוי, אך הוא ללא ספק אינו בעל משקל רב בתהליך הלמידה כולו, ואפשר בהחלט להתגבר עליו. בברכה אורנה דוידי
 

דרז

New member
שלום, בני בן 6 וחודשיים,

עולה לכיתה, ילד פיקח, קולט יחסית מהר חומר, למרות שלא כ"כ רוצה לכתוב בצורה עצמאית, כמו חבריו לגן, אך לא דואגת בנושא. לאחרונה, הגננת החלה להתלונן שהוא קצת איטי, לא מרוכז מספיק, אם מסיחים דעתו הוא מפסיק לעבוד ושוכח לחזור להמשיך במשימתו. איך ניתן לעבוד איתו על כך? הוא כמובן עולה לכיתה א, וזה מלחיץ אותי. שנית,הוא נחשב לילד פיקח מאד, נשלח ע"י הגננת בשנה שעברה לאיבחונים במכון אריקה לנדאו ועבר אותם אך בסוף החלטתי לא לרשום אותו לחוגים במכון זה. שמעת על המקום? כדאי בכל זאת לרשום אותו בגלל הריכוז שלו לאחרונה?
 
קושי בריכוז

שלום דרז, איטיות, נטיה להיות מוסח מגרויים חיצוניים וקושי להשלים משימות הם מאפיינים אפשריים של קושי בריכוז, אך לעיתים בגיל זה הקושי נובע מחוסר בשלות ועם הזמן יכולת הריכוז משתפרת. אפשר כמובן להקנות ולשפר הרגלי עבודה ואלו עשויים להשפיע על יכולת הריכוז. הדבר יכול להעשות במסגרות של עבודה על "מוכנות לכתה א" אשר נפוצות היום. אינני מכירה לעומק את החוגים של אריקה לנדאו ולכן אינני יכולה לחוות דעה בנושא, מעבר לאמירה שכל עבודה במסגרת מובנית עשוייה לסייע לפיתוח הרגלים ולשפר את הריכוז. חשוב לברר באיזה חוג מדובר ומהי צורה העבודה. בבית חשוב מאוד להקריא לילדך סיפורים כדי לשפר את יכולת ההאזנה וליצור חשיפה לשפה כתובה. העובדה שילדך הוא נבון ללא ספק תסייע לו להשתלב בכיתה א', אך בנוסף ליכולת חשיבה והבנה נדרשת לצורך תפקוד תקין בשלות רגשית וכאמור גם יכולת ריכוז. קשה להעריך בשלב זה האם יעלו קשיים בכיתה א'. כדאי לכן להעזר בניסיונה של הגננת ולפנות לאבחון בהתאם. בברכה אורנה דוידי
 

דרז

New member
תודה, ומוסיפה שאלות...

בספטמבר בני יהיה בן 6 ו7 חודשים (יליד ינואר), הוא מחכה מאד לכיתה א, מצפה לזה, הגננת טוענת שהוא מוכן מאד לכיתה א. אני מקריאה לו הרבה סיפורים והוא מקשיב עד הסוף תמיד, אך אם אחותו הקטנה בוכה או משהו זה מוציא אותו מהריכוז... איפה אוכל לקרוא יותר על מסגרות עבודה על מוכנות לכיתה א? כי ברצוני לשבת איתתו גם, למרות שהגננת שלו היא מעולה. היה במתנס קרוב לבית חוג מוכנות לכיתה א, לקחתי אותו לשיעור אחד והיה די פשוט וקל, כי בגן הוא לומד אותו חומר, בדקתי מול הגננת לגבי כדאיות החוג והיא המליצה לרדת ממנו. ולכן לא לקחתיו.
 
מוכנות לכתה א'

דרז שלום, אם הבנתי נכון את שואלת לגבי יעילותה של קבוצה טיופלית לפיתוח מוכנות לכתה א' מאחר וזו שנתקלת בה נראתה לך פשוטה וקלה. תרומתו של טיפול כזה אינו כאמור ב"חומר" הנלמד אלא בפיתוח של הרגלי עבודה ואיסטרטגיות התמודדות יעילות, כפי שכבר כתבתי קודם. ההוראה במסגרת כזו נעשית על ידי אדם מקצועי אשר הוא בעל ידע על הקשיים שעלולים לעלות בגיל זה מחד, למשל נטיה למוסחות בשל גירויים חיצוניים, כפי שתארת לגבי בנך. מאידך המטפל גם בעל ידע כיצד לשפר את התחום שבו יש קושי ולהקנות לילד דרכים להתמודדות איתו. נראה לי שגם הידע המקצועי וגם האפשרות להכיר את הילד במסגרת של קבוצה קטנה, מאפשרים למסגרת זו דברים שלא ניתן להגיע אליהם בגן. בברכה אורנה
 

ענתר

New member
מתי רצוי לאבחן

במשפחה ידוע על ליקויי למידה וADD כעת הקטנה- כתה ג' ,היא לומדת בבית ספר ללא מבחנים, ונחשבת כאחת התלמידות האחראיות והבסדר בכתה, גם הלכה לשלב שני של מחוננים- (מניסיון עם אחיותיה אני יודעת שאין קשר בין ליקויי למידה ל IQ. אני פשוט מספרת להבנת המקרה). אבחנתי אצלה חוסר אירגון במרחב - דרכים פשוטות שעושה פעמים רבות- שואלת איך לללכת והמחברות בבלגן גדול, והכתב גם הוא לכן היא לומדת מתחילת השנה העשרה איסטרומנטלית. לאחרונה היא מתלוננת על קושי בריכוז. ואף כמה פעמים נכנסה להתקפות בכי על כך שאינה מסימת את השעורים. כל פעם שבררתי עם המורה, התברר שהילדה לא הבינה, והשיעורים היו לעוד זמן רב - בגלל זה לא הספיקה לגמור - חשבה שצריכה לגמור עוד באותו יום. ובכלל המורה מעדיפה שלא תגמור שיעורים אם לא יכולה, ושלא תיכנס ללחץ הילדה רוצה להיות הכי בסדר שיכולה ולכן בלחץ השאלה - האם צריך לקחת אותה לאבחון? ואם כן איזה?
 
קשיי התארגנות

ענתר שלום, מה שאת מתארת מכונה בשפה המקצועית "קשיי התארגנות" והכוונה לקושי להתארגן נכונה עם המטלות הנדרשות, והוא קשור בדרך כלל לתפקוד בבית הספר ומתייחס להבנת הוראות, התארגנות עם הזמן והמטלות השונות, סדר בחפצים והבאת הציוד הנדרש. לעיתים, אך לא בהכרח, יעלה גם קושי מרחבי שיתבטא למשל בכתיבה לא מאורגנת במחברת (למשל דלוג על דפים ושורות, או כתיבה מימין לשמאל בחשבון) או בקושי למצוא את הכיוון גם במקומות מוכרים. נראה לי שבתך זקוקה לעזרה יומיומיות בהתארגנות עם המטלות בבית הספר. עזרה כזו יכולה להנתן על ידי ההורה, אם הוא מקבל הדרכה מסויימת, או על ידי איש מקצוע (הוראה מתקנת או ריפוי בעיסוק), אבל חשוב שמטרת העבודה תהייה ברורה ומוגדרת גם לילדה. נראה שהמצוקה שילדתך חווה נובעת מן הקושי לחיות בעולם בלתי מאורגן ובלתי מסודר ובתחושה שהיא הולכת לאיבוד בין כל הדרישות המוטלות עליה, ובשל כך הבכי והתסכול. התשובה לשאלה האם כדאי לגשת לאבחון כרגע תלויה בכמה נתונים: האם העבודה בהעשרה אינטרומנטלית תורמת לה והאם יש שיפור ביכולת ההתארגנות שלה יחסית לעבר. כמו כן חשוב לדעת מה רמת ההישגים הלימודיים שלה והאם מצליחה לתפקד בכתה. בכל אופן, תפקידו של אבחון, כמו שכבר עניתי לאחד הפונים, להבהיר את מקור הקושי ולבדוק האם נלוים לקודי בהתארגנות במקרה זה, גם קשיים אחרים. מבחינת הילדה האבחון צריך להבהיר לה את החלקים החזקים יותר שלה ולמקד את התפקודים החלשים, דבר לעיתים רבות משפר אצל המאובחן את תחושת הבטחון והשליטה במצבו. מעבר לכך, האבחון יכול להגביר את המודעות של צוות המורים לקושי ולהציע התאמות שיקלו על הילד להסתדר טוב יותר ולהביע את יכולותיו. אפשרות נוספת היא לפנות לאבחון ובמידת הצורך לטיפול בריפוי בעיסוק. בברכה
 

Taz 3

New member
שלום!

יש לי כמה שאלות. התחלתי לשמוע על הנושא, אבל אני לא מבינה בו הכל. יש לי בן בן 12 שהוא ילד היפראקטיבי. הוא כבר הרבה זמן מאובחן כך, ובמהלך הזמן הוא טופל בסוגים שונים של תורופות. עכשיו הוא לוקח רטלין במינון מאוד גבוה, ורספירדל בלילה. למרות הכל, התרופות לא ממש עוזרות לו, וחולפות דיי מהר. הייתי רוצה לדעת מה כדאי לעשות איתו, הוא בקושי לומד, מפריע הרבה וגם בבית מתנהג בצורה כזאת. ועוד שאלה- האם יש קשר בין היפראקטיביות לאיבחונים? האם אני צריכה לעשות לו איבחון? חוץ מזה, יש לי עוד בת בת 16. היא לומדת בכיתה י' והיא תלמידה מצטיינת. עם זאת יש לה קשיים. היא תמיד מספרת לי שהיא לא מספיקה לסיין מבחנים בזמן, שיש לה קשיי ריכוז וכו'. האם גם בגיל הזה אני צריכה לעשות לה אבחון? ויכול להיות שגם היא היפראקטיבית? כשאני אעשה לילדי איבחון, באיבחון הזה בודקים הכל ומקבלים תוצאות גם לדברים שלא בדקנו? כי יכול להיות שהם סובלים גם מדברים אחרים שלא ידוע לי עליהם, או שהם לא סיפרו לי. אני מקווה שתעני לי בפירוט על כל השאלות ששאלתי, מצטערת שזה היה כ"כ ארוך, כל העניין חדש לי ואני לא יודעת מה לעשות. תודה רבה על כך שאת מתארחת כאן ועוזרת לנו.
 
קשיי קשב וריכוז אצל מתבגרים

שלום Taz 3 , היפראקטיביות, מה שמתואר גם כתנועתיות יתר, כלומר קושי לשבת לאורך זמן, או להשאר במקום אחד, היא אחד המאפיינים הרבים של קשיי קשב וריכוז ואינה מופיעה תמיד. כלומר ישנם אנשים שלהם קשיי ריכוז, אך הם אינם תנועתיים, ואפילו הההפך- הם פאסיביים, חסרי אנרגיות וחסרי יזימה. את מספרת שבתך תלמידה מצטיינת, אך העובדה שהיא נדרשת זמן ארוך לביצוע משימות לימודיות מעיד על קושי כלשהוא. אחת האפשרויות היא קושי בריכוז, אך יתכן בהחלט שקיים קושי תחום אחר (חולשה שפתית למשל). יתכן שקושי זה לא היה משמעותי עד כה בגלל שבתך הצליחה לפצות עליו בדרכים שונות והוא עולה עתה מול עומס לימודי ומשימות לימודיות מורכבות. ואכן, מטרתו של האבחון היא בדיוק זו: למקד את מקור הקושי אשר גורם לירידה בתפקוד. מטרה נוספת של האבחון היא מתן התאמות במבחני הבגרות ובמבחנים בבית הספר עד אז, כמו למשל תוספת זמן במקרה של בתך, או גם התאמות נוספות. נוסף לכך במסגרת האבחון ניתנות גם המלצות לטיפול בתחומים שיביאו לשיפור בתפקוד ולהקטנת הקושי. באשר לבנך, טיפול תרופתי הוא רק אחד ההבטים של טיפול בקשיי קשב וריכוז, בדרך כלל הוא יהיה יותר יעיל כאשר הוא מלווה בטיפול בתחום הלימודי כמו למשל הוראה מתקנת או הקנייה של איסטרטגיות למידה, או לחילופין טיפול פארארפואי - ריפוי בעיסוק וטיפול שפתי על ידי קלינאית תקשורת. לא ברור מדברייך מתי בנך אובחן והחל טיפול תרופתי, והאם טופל גם בתחומים נוספים. אשמח לפירוט נוסף, בברכה
 

shirni1

New member
שלום לך,

רציתי לדעת איפה יש מרכזים לילדים עם לקות למידה? באילו אזורים ?ובמיוחד בחיפה (אם את מכירה) אני פשוט מאוד מעוניינית. תודה.
 
למעלה