אל אחד או יותר?

רון סי

New member
אם גם המהות תשתנה

אז לא ישאר שום דבר שאפשר להגיד עליו ש"הוא" הפך למשהו אחר. כמו ש"הפיכת" מצבור אטומים אחד ואחר משמעותו השמדת המצבור הראשון ויצירת מצבור חדש, כך שינוי מהות אחת לאחרת משמעותה השמדת המהות הראשונה ויצירת חדשה. על היצור החדש, בעל המהות החדשה, לא ניתן יהיה לומר שהוא היה יצור אחר. הוא לא היה כלום. שום דבר לא קושר בינו לבין היצור אותו הוא אמור להחליף. אלוהים מוגדר כנצחי. לדרוש שהוא "יהפך" לאמבה גם במהותו זה כמו לדרוש שהוא ישמיד את עצמו. השמדת אלוהים היא היא הדבר שאי אפשר לעשותו. אין משמעות ללדרוש את השמדת אלוהים, כמו שאין משמעות ללדרוש משהו שיותר גדול מהדבר הכי גדול שיש. יצור שאפשר לדרוש לגביו פעולת השמדה איננו אלוהים, אלא משהו אחר.
 

vizini

New member
נו, זה בדיוק מה שאמרתי - הוא לא

יכול וגם אני לא יכול... אבל כמוני יש הרבה. למה כמוהו יש רק אחד?
 

רון סי

New member
זה לא שהוא לא יכול

זה שהדרישה שהוא יושמד היא לא הגיונית במסגרת המשחק שאנחנו משחקים. הנצחיות היא תכונה של אלוהים, כמו שרטיבות היא תכונה של מים. לא הגיוני לדרוש שמים יהיו יבשים, משום שאז הם לא מים, אלא משהו אחר. אין מים יבשים, ואין אלוהים בר-השמדה.
 

vizini

New member
נו, אז הדרישה הזו לא הגיונית גם

ממני. זו לא סותר שכמוני יש הרבה...
 

רון סי

New member
מה לא הגיוני?

לדרוש ממך שתשמיד את עצמך? זה לא יפה לדרוש את זה, אבל זה אפשרי... לא שאני מעלה דרישה כזו, חס וחלילה.
 

רון סי

New member
דרישה כזו היא הגיונית

ניתן לשנות מהויות ע"י הסרת המהות הקודמת והצמדת המהות החדשה. ניתן להסיר את המהות שלך. אתה לא יכול לעשות את זה אומנם, אבל אלוהים כן. הוא עושה את זה חופשי כל הזמן. כשהמהות האנושית תוסר ממך ניתן יהיה להצמיד לה מהות של אמבה. אני מכיר אנשים שזה קרה להם למעשה.
 

vizini

New member
בדיוק כמו שאני יודע שאלוהים מת.

אני מכיר איש שכתב על כך בספרו.
 

zzz1

New member
אתם סוטים מהנושא

מאחר שאלוהים הוא השערה בלבד - זה באמת מעניין מדוע החליטו על יישות אחת דווקא. ראינו שגם לאלוהים אחד יש מגבלות על "כל יכולותו", ולכן אין כל סיבה מדוע דווקא המסקנה הנובעת מקיום מספר אלוהויות תפסול אותה.
 

preacher

New member
או ניתוח לשוני

יש משפטים חסרי משמעות לוגית. אני יכול לשאול אם אלוהים יכול ליצור את מספר שלם בין שתיים לשלוש (הוא לא כי אלו הגדרות) או ליצור אהבה בצבע כחול, משולש בעל ארבע צלעות, או חור של בייגלה בלי הבייגלה. כל אלו אינם דברים אמיתיים אלא הגדרות אנושיות שמובעות בשפה, והשפה מאפשרת ליצור משפטים שאינם קבילים כאובייקטים מציאותיים. כנ"ל כל עניין המהות, נראה לי. "מהות" זה ביטוי אנושי בעל משמעות לא מספיק ברורה כדי לשלב אותו בדרישה לכל-יכולות.
 

dar האחת

New member
תגובתי לניתוח של רון סי ירדה למטה

בשירשור אבל בינתיים יש לי עוד שאלה אם בעצם המהות זה הנשמה אז בכלל כדאי לוותר על הגוף ומי צריך את המאבק הקיומי על הלחם הטריטוריה היה הרבה יותר הגיוני ובודאי שקט אם היו רק המהויות שלנו
 

preacher

New member
אממ, לא נכון.

בקבוצת המספרים מאחד עד מאה, מאה הוא הכי גדול. זה אומר שהוא שווה לאינסוף? אלוהים צריך רק להיות הכי חזק ביקום שברא, ולא יותר. אם יש לו למשל הכוח להפיל כל מי שמנסה להתקרב אליו בתכונותיו הוא יכול לוודא ששום דבר לעולם לא יהיה חזק ממנו, גם בלי להיות כל יכול בעצמו.
 

יאנוס

New member
האלים חיים בשלווה ובנחת

כמו בדירה להשכיר של לאה גולדברג. דווקא מוצא חן בעיני הרעיון הזה. (בעצם נדמה לי שהוא קיים במיתולוגיות)
 

vizini

New member
בוודאי שהוא קיים במיתולוגיות.

(רק ששם הם אף פעם לא חיים בשלווה ובנחת. תמיד הם רבים...). השאלה היתה למה יחידות עדיפה על ריבוי, לאור השונות הגדולה הנצפית בעולם.
 

יאנוס

New member
VIZINI, אני תמיד בעד ריבוי.

אני בכלל בעד פאגניות. אני מודה בשבת לאדמה שמוציאה לנו מזון. לשמש שמפעילה את משטר הרוחות שגורם לירידת משקעים שמצמיחים את המזון שלנו. האלילים שלי הם השמש, הרוח, הגשם האדמה. אגב, למיטב זכרוני האינדיאנים הפרישו לאדמה קצת מכל מה שאכלו. בכל ארוחה. המנהג הזה מאוד מצא חן בעיני ואני מנסה לקיים אותו כמיטב יכולתי.
 

preacher

New member
מי הגדיר את האל ככל-יכול?

מי הגדיר אותו כאין-סופי? למה שהאינטואיציה שלך, יצור בלתי מושלם, תהיה מדד למשהו?
 
VIZINI ורון סי

אם אתם מתיימרים לנהל ויכוח לוגי טהור, עליכם להתחיל מההגדרות. מה זה "יכול", מה זה "כל", מה זה "אלוהים" וכו´, או: תגדירו מראש דברים כלשהם שעליהם מסכימים שניכם, ולהבא מסתמכים רק עליהם, כי רק אז יהיה ברור על מה בכלל הויכוח. שאלה לשואל: ה"זמן" הוא אחד או יותר? האם לסוּבּסטנציה שאתם מכנים "אלוהים" רלוונטי בכלל המאפיין המספרי? ל-VIZINI: הטענה שלך, שמכיוון ש"אלוהים" לא יכול, למשל, לעשות אבן שהוא לא יכול להרים אותה, נובע שהוא לא כל יכול, היא חסרת משמעות לפני שהגדרתָ את המונח "כל". כל ה-מה?
 
למעלה