"אל תדרסו את השבת, תלמדו לאהוב אותה"

קלייטון.ש

Well-known member
ביקשו ממנו לכתוב משהו אבל בבירור לא היה לו חשק

אז מרח משהו שלא אומר שום דבר בשום כיוון.
 

BravoMan

Active member
אפשר לסכם במשפט אחד מהתקציר:

"לא עושים פשרות על הלכה ובשום מצב, ולא המדינה או העירייה קובעות את הלכות השבת."
&nbsp
המשפט נכון מאוד, רק שהכותב לא מסוגל להבין שהלכה לא מעניית כבר כמעת מחצית מהציבור.
היא לא אורח חיים של היהודי המודרני, גם אם הוא מעניין לשמור על מסורת יהודית הוא לא מעוניין בהלכה הארכאית, שאם מי שכתב אותה היה רואה איך העולם נראה עכשיו, לא היה מצליח לתפוס מה עומד מול עיניו.
&nbsp
מי שרוצה לדבוק בהלכה - שיבושם לו.
כל עוד אינו פוגע באחרים ולא עובר על החוק.
&nbsp
אבל המחשבה שיש מקום אפילו להידברות להחיל הלכה על מי שאינו מעוניין בה, היא מגוחכת.
 

iritilan

New member
בהדברות בד"כ הכוונה שלהם שאנשים צריכים מרצונם להסכים לכפייה

פשוט יהירות קיצונית שחושבת אנחנו מאמינים, המנהגים שלנו הם כך וכך ולפי כך זה מחייב את כוללללם לשתף עם זה פעולה להתאים את עצמם למגבלות שאנחנו בחרנו לחיות לפיהן וכמובן מי שלא מסכים נחשב 'קיצוני' ו'לא מתחשב' ומפעל 'כפייה חילונית'.
מבחינתם עצם העובדה שאם מאמינים במשהו אמור לחייב את כולם גם כאשר ברור שאין שום טיעון נוסף מלבד "ככה אנחנו מאמינים".
 

BravoMan

Active member
וודאי שיש עוד טיעון: "אלוהים אמר!"


תחלס, הסממן הראשון לבעייתיות של הכתבה הוא כבר בכותרת: "אל תדרסו את השבת".
&nbsp
אלא שחילונים לא דורסים את השבת! ממש להפך - תח"צ בשבת מטרתו לאפשר מנוחה ביום המנוחה!
זמן עם המשפחה, זמן לנוח וליהנות מכל טוב שלא זמין ביום חול.
&nbsp
כנ"ל מטרת פתיחת מקומות מסחר ובילוי בשבת.
&nbsp
אבל הרי אי אפשר להודות שיש אנשים ששבת מלכה עבורם בלי החבר הדמיוני בשמיים, אז צריך להאשים את אותם אנשים בדריסה ורמיסה, כאילו הדבר נעשה כנגד הדתיים והדת, ולא בעד החילונים והחופש...
 

iritilan

New member
ככה זה שמתרגלים שכל גחמה חייבת להיענות ברגע שנתלים בדת

ברור שכבר יש מי שרואים כמובן מאליו שכל מנהג דתי/דרישה בשם הדת הוא הכרח המציאות וחובה על כולם להתאים עצמם לדרישה הזו. האשמה היא כמובן בממשלות שמאפשרות את זה וכמובן נוסעי תחבורה ציבורית והצרכים שלהם הם איפשהו בסוף סדר העדיפויות, אם בכלל נכנסו אליו.
והם מוזמנים לספק הוכחות מדעיות ל א. קיומו של אלוהים ב. של'אל' הזה אכן מזיז מתחבורה ממה אנשים עושים אחת לשבעה ימים או שמזיז בכלל ממה שבני אדם עושים ג. שה'אל' הזה באמת רוצה בטובתנו ויש סיבה טובה או סיבה כלשהי בכלל להתייחס ל'חוקים' הללו.
כמובן שלא יכולו להוכיח אף סעיף אחד... אז חזרנו ל'אנחנו מאמינים שיש, אז יש"
 

dude101

New member
מה עם:

"מה שעומד להכרעה הוא מקומה של המדינה והעירייה באחריות שלהן לאתגר הזה."
 

BravoMan

Active member
אישית, אני לא כ"כ מבין על איזה אתגר הכותב מדבר...

בדיוק לפני המשפט הזה הוא מציין שאסור לנסוע גם ברכב פרטי, ושאין שום פשרות לגבי זה.
&nbsp
אז איזה אתגר יש פה? כיצד לכפות את האיסור על מי שאינו חפץ בו?
 

dude101

New member
האתגר הוא הכרעת מקומה של המדינה והעיריה

בסוגיית הפעלת תח"צ בשבת.
הכותב מתייחס להפעלת תח"צ בשבת בתור אתגר כי היא מנוגדת לתפיסת עולמו.
&nbsp
אבל אם אנחנו חולקים אי הבנות, לא ברור למה החלטת שאסור לנסוע בשבת גם ברכב פרטי (או בכלל).
 

BravoMan

Active member
לא החלטתי. הכותב החליט.

להלן ציטוט מהכתבה (הדגשה שלי):

לא עושים פשרות על הלכה. אסור לנסוע בשבת גם ברכב פרטי, ובשום מצב לא המדינה ולא העירייה קובעות את דיני השבת. מה שעומד להכרעה הוא מקומה של המדינה והעירייה באחריות שלהן לאתגר הזה.

כפי שאני מבין את המשפט האחרון, מקומה של המדינה עומד להכרעה, אבל ה-"אתגר" הוא משהו שימצא או לא ימצא באחריות המדינה והערייה, תלוי בתוצאות ההכרעה.

אולי המשפט עקום, או אולי פספסתי משהו בדקדוק, אבל לא נראה שהמשפט מקשר את ההכרעה לאתגר, יהיה אשר יהיה.
 

dude101

New member
תסתכל מסביב לחלק שהדגשת...

"חשוב להדגיש: כמובן שלא ההלכה עומדת כאן לדיון. לא עושים פשרות על הלכה. אסור לנסוע בשבת גם ברכב פרטי, ובשום מצב לא המדינה ולא העירייה קובעות את דיני השבת."
אסור לנסוע בשבת, או אסור לנסוע בשבת לפי ההלכה?
אם אסור לנסוע בשבת, למה לדעתך הכותב מזכיר את ההלכה כל פעם? סתם כי בא לו?

"כפי שאני מבין את המשפט האחרון, מקומה של המדינה עומד להכרעה, אבל ה-"אתגר" הוא משהו שימצא או לא ימצא באחריות המדינה והערייה, תלוי בתוצאות ההכרעה." בחיי שניסיתי, לא הצלחתי להבין מה אתה מנסה לומר פה.
 

BravoMan

Active member
אני לא יודע מה ניסית...

אכן, אסור לנסוע לפי הלכה.
טפו טפו טפו, נכון לעכשיו, אין חוק במדינת ישראל שאוסר נסיעה ברכב פרטי בשבת.
&nbsp
חשבתי שהעניין מובן בקונטקסט של הדיון. צר לי אם טעיתי.
&nbsp
עדיין לא מבין מה האתגר, והתשובה האפשרית שנתת לא מסתדרת לי עם הנוסח שבכתבה.
אם כבר, אני יכול להבין מהכתבה שהאתגר הוא לגרום לאנשים לנסוע לגמרי בשבת.
 

dude101

New member
רק כדי לחדד:

"אסור לנסוע בשבת" הוא ביטוי נורמטיבי, שעוסק במה ראוי ולא ראוי לעשות. כמו "אסור לקלל זקנות נחמדות".
"אסור לנסוע בשבת לפי ההלכה" הוא ביטוי פוזטיבי שעוסק במצב הקיים. כמו "לפי החוק הנורווגי אסור ללבוש שלייקס צהובים עם מכנסיים כחולות".
אלה שני משפטים שונים עם משמעויות שונות לחלוטין. אם זה היה ברור לך שהביטוי הוא פוזטיבי, קפצתי למסקנות ואני מתנצל שזילזלתי בהבנה שלך.
&nbsp
"עדיין לא מבין מה האתגר, והתשובה האפשרית שנתת לא מסתדרת לי עם הנוסח שבכתבה." לא הבנתי מה הבעיה עם התשובה.
"אם כבר, אני יכול להבין מהכתבה שהאתגר הוא לגרום לאנשים לנסוע לגמרי בשבת." ...מה?
 

BravoMan

Active member
שגיאת כתיב:

"לגרום לאנשים לנסוע לגמרי בשבת." הכוונה היית "לגרום לאנשים לא לנסוע לגמרי בשבת", כלומר, לכפות על כולם לא להשתמש בשום צורה של רכב ממונע בשבת בין אם הוא פרטי בבעלות מלאה של זה שרוצה לנסוע, ובין אם ציבורי, מהשכרה וכו'.
 

hnc

New member
די כבר עם השבת. לא נמאס לכם לזיין את המוח על זה?

מה דעתך אתה על זה מהתנ"ך?:
https://he.wikipedia.org/wiki/עונג_שבת
כפי שאתה ומזייני המוח על השבת רואים יש מה שנקרא "עונג שבת" ומה לעשות שלא לכולם יש אותו עונג בשבת?
אז נכון שטוב לנוח יום בשבוע בלי לעשות כל מלאכה. אבל בשבילי עונג שבת יותר מהאוכל הטעים זה איזה נס טוב עם סיגריה, קצת טלויזיה, קצת אינטרנט, וככה להיות עם המשפחה, אבל לא כולם כמוני ויש שבשבילם עונג שבת אחרי שהם עובדים כל השבוע זה לנסוע לים אבל אין להם אוטו, אז מה תעשה תמנע את התחבורה הציבורית ואת עונג השבת שלהם ובכך תעבור על משהו מהתנ"ך?
בקיצור, צריך שיהיו כל האפשרויות ושכל אחד יבחר מה שטוב לו.ועד שלא יהיו כל האפשרויות תישאר כפייה דתית בהקשר של השבת.
 

pozetiv

New member
אולי תחשוב עוד פעם ?

מדובר על תחבורה ציבורית ולא על מה כן תעשה או לא תעשה .
אם תטרח קצת לעיין בסטטיסטיקת תאונות הדרכים משנים קודמות תמצא שמספר תאונות הדרכים בכל ימות השבוע זהה ולא משנה תוואי הכביש או המיקום.
אולי זה לא אומר לך שום דבר, אבל אם תחשוב עוד טיפה, אין בתי ספר, מקומות עבודה סגורים, אז מה קרה פה ?
יום שישי בלילה מה שנקרא ליל שבת הרבה צעירים מתמסטלים (לא מסניפים - מתמסטלים) ולא כולם משאירים נהג פיכח , וכאן נכנס עניין האחריות הלאומית אולי בגלל איסור תחבורה ציבורית בשבת, עלולים חברי כנסת לאבד את תפקידם ? אולי הם עלולים לעמוד בפני תביעת נזיקין שלא העמידו תחבורה ציבורית ? אולי,,, הרבה דברים יכולים להיות.
אני לא רוצה להמשיך ולפרט מה יאמרו המחנכים לתלמידים שלהם מהי הסיבה לכך.
זה עצוב. ויותר עצוב שאין לך טיפת מודעות עצמית למה שקורה כאן .
 
למעלה