אם אין אמת מוחלטת,

מעניין...

כיצד קרה שאתה בטוח שאמונתך נכונה ואנחנו לא בטוחים בכך, יש לך מידע שלנו אין?
 

arifell

New member
לא ממש

כי האמונה שלי, יכולה לכלול ספקנות עצמית בתוכה, ומקום להתפתחות עצמית. כלומר, ייתכן שהאמונה שלי אינה שוללת את האמונה שלך. יכול להיות שהאמונה שלי מחזיקה שהאמונה שלך, היא רק פן אחר לאותה האמונה. לדוגמה: אני מאמין שהשיטה הנכונה לחקור את העולם הממשי, היא השיטה הפיזיקלית, לעומת זאת, ידידי מויש'לה אופניק, מאמין בשיטה המתימטית, וקיפי, הוא בכלל כימאי, ואיך אפשר לשכוח את מוש השור: מהנדס... אם אני מאמין שהשיטה הפיזיקלית היא הנכונה, אין פירושו של דבר שאני מאמין שהשיטה ההנדסית/מתימטית/כימאית לוקה בחסר...
 

אלי ו.

New member
בודאי שהגישה הראשונה פוליתאיסטית

לא ידעתי שהדיון מגביל לדתות מונותאיסטיות. אפשרות 1 היא הקיצוניות ה"ליברלית" בתפיסות אמוניות של דתות אחרות. אגב, היהדות קרובה יותר ל 2 מהצד השמרני יותר. ללא יהודים מותר להאמין בדת אחרת כל עוד היא אינה "עבודה זרה" וכל עוד אינם מדברים סרה באלוקי היהודים. (איסור "לברך" את האל) לעומת זאת היהדות, היא במוצהר נגד המרת דת. (למעט אירוע הסטורי אחד מעורר חרטה, גיור האדומים)
 

L e s t a t

New member
מה?!

"ללא יהודים מותר להאמין בדת אחרת כל עוד היא אינה "עבודה זרה" וכל עוד אינם מדברים סרה באלוקי היהודים." על פי היהדות, כל דת אחרת היא עבודה זרה.
 

masorti

New member
האיסלם אינו "עבודה זרה"...

משום שהמוסלמים עובדים את האל היחיד (אם כי בצורה שגויה). וזו פסיקה של הרמב"ם. לגבי הנוצרים מקובל לומר שמדובר בעבודה זרה, בגלל ענין השילוש הקדוש שהוא לכאורה ריבוי של אלוהויות. זו הסיבה שלפי ההלכה ליהודי מותר להיכנס למסגד (לא לתפילה) אך אסור לו להיכנס לכנסיה.
 

אלי ו.

New member
כן, כפי שמסורתי כתב האסלם

נחשב לאמונת הייחוד, שאינה עבודה זרה. הנצרות, לפי הרמב"ם היא כן עבודה זרה, אבל יש גם דעות אחרות, תלוי בהבנת תפישת השילוש. ההלכה דורשת מלא יהודים שרוצים להנות ממעמד גר תושב בארץ לקיים 7 מצוות בני נוח. 1) איסור ע"ז 2) איסור לדבר סרה באל 3) איסור שפיכות דמים (רצח) 4) איסור גילוי עריות 5) איסור אבר מן החי (ז"א אסור להוריד לפרה רגל בעודה בחיים, ולעשות על האש) 6) איסור גזל 7) חיוב לקיים מערכת משפטית
 

eshir31

New member
גישת האסלאם

מעניין לראות את גישת האסלאם בעניין הדתות המונותאיסטיות המתחרות לו: הוא מתייחס ליהדות כדת מוכרת בשל הכרתה באל אחד. הוא מתנגד לנצרות בשל השילוש הקדוש שאינו אמונה באל אחד ואף מכנה אותה 'שירכ' (בערבית שיתוף).
 

אריק ל

New member
האיסלאם באופן מעשי מתייחס גרוע לכל

מי שאינו מוסלמי. צריכה להיות תנועה, כמו תנועה הפרוטסטנטים הנצרות והרפורמה ביהדות, שתעשה רפורומות באיסלאם.
 

L e s t a t

New member
והכללנו את כל האיסלם

חוץ מזה, מרטין לותר (מייסד הפרוטסטנטיות) היה קצת גזעני, אתה יכול לקרוא את הדרשה שלו נגד יהודים באתר "טקסטים מקודשים" שיש אליו קישור בטאגליינס.
 

אריק ל

New member
לא אמרתי שפרוטסטנטיות זו צורה הטובה

ביותר של הנצרות, אבל היא הרבה פחות פאנאטית מנצרות אורתודוכסית או קתולית, לצורך העניין.
 

L e s t a t

New member
פחות פאנאטית?!

יצא לך לדבר עם פרוטסטנטים פעם? יש מספיק פרוטסטנטים שמחנכים את הילדים שלהם לשנוא קתולים ויש מספיק כתות פרוטסטנטיות-פוריטניות בעולם שהיו מוכנות למלוק לך את הראש בגלל שאתה יהודי.
 

אריק ל

New member
ברור - קו קלוס קלאן, למשל

אבל פרוטסטנטים הם אנשים עצמאיים יותר, ופחות מושפעים מדמות דתית, ולכן יותר פתוחים לשינויים ולא מושפעים מסינדרום העדר (לפחות רובם). ככה גם היהדות הרפורמית, ועוד דתות אחרות שעברו רפורמה. אבל באיסלאם זה עדיין לא קרה, וחבל.
 

אלי ו.

New member
אתה לא מכיר פרוטסטנטים

התפיסה שלך היא התפיסה הקלאסית של: הקתולים דתיים, הפרוטסטנטים מסורתיים. האמת היא שהפרוטסטנטיות היא זרם מקביל, אמנם בדברים מסוימים כמו גירושין, אמצעי מניעה, הפלות, ונישואין של כמרים הם מקילים, אבל זה לא עושה אותם לפחות דוגמתיים או דתיים מהקתולים. למעשה עיקר הפונדמנטליזם הנוצרי כיום הוא פרוטסטנטי. היהדות הרפורמית היא סיפור אחר. ההצלחה שלה נובעת מהצורך בחו"ל של שמירה על קהילה יהודית ללא מגבלות ההלכה. מבחינה תאולוגית לא מדובר בזרם אמוני ברור. (מהם עיקרי האמונה של היהדות הרפורמית?)
 

eshir31

New member
רפורמה באסלאם

דווקא יש תנועות כאלה. האסלאם מורכב מהרבה זרמים. יש את הסונה ויש את השיעה. הן האסלאם הסוני והן האסלאם השיעי מורכבים מקבוצות שונות ואין לראות את האסלאם כמקשה אחת. היחס לזה שאינו מוסלמי הוא הרבה יותר מורכב משטוען אריק.
 

אלי ו.

New member
נדמה לי שהנקודה שלו

היתה רפורמות שמתאימות את הדת לזמנים ולתנאים אחרים. אם זכור לי נכון הפילוגים שאתה מדבר עליהם היו כתוצאה מריבים על מנהיגות, שבדיעבד יצרו תפיסות תיאולוגיות שונות. (מקוה שהמומחים לאסלם יתקנו אותי למקרה שהיצירתיות חיפתה על חורים בזיכרון) לותר למשל, היה רפורמטור של הנצרות, מהבחינה שהוא הוציא את הכנסיה כמתווכת בין העם לאל.
 

eshir31

New member
רפורמה באסלאם

נכון, אך פילוגים גם מביאים לרפורמהה והיו גם רפורמות דתיות שהביאו לאסכולות משפט שונות (השריעה). אליה שיר
 
טוב ויפה,

אבל הוכחנו שהאמונה ה"יהודית משיחית" (AKA נוצרית) אינה מבוססת על כתבי הקודש יותר מאשר האמונה היהודית, ואף הפרכנו חלק נכבד מהראיות שעליהן האמונה הזאת מתבססת. אתה יודע מה הבעיה של היהודים המשיחיים כיום? הנה ציטוט ממישהו שאני מכיר: "זה הבעיה של העולם היום, שכל אחד אומר מה שבא לו ומאמין במה שבא לו, ואומר שזה האמת שלו, אבל בתכלס, מה היא באמת האמת האמיתית? למה כל אחד יכול להאמין במה שהוא רוצה, מבלי שיהיה משהו שהוא יאחז בו?"
 

L e s t a t

New member
מה אתה אנרג'ייזר?!

"אז מה ההיגיון בלהאמין במשהו, אם הוא לא האמת היחידה?" בין אם האמונות שלי הן האמת היחידה או לא, זה לא מעניין אותי ועוד פחות את האלים, ואולי בזה אנחנו שונים מכם - אנחנו מסתכלים בצלחת שלנו ולא בשל אחרים. "אם הולכים לפי ההיגיון שלכם, אז אין כל סיבה להאמין בדתות או במשהו דומה, כי אין לזה שום משמעמות אמיתית." רק בגלל שבדת שלי אף אחד לא קם ואומר "רק לנו יש את האמת האחת!" זה לא אומר שאין שום משמעות לדת שלי. אתה שופט אותי על פי הסטנדרטים הדתיים שלך, הבעיה עם זה היא שלדתות שלנו יש הרבה מאוד הבדלים משמעותיים. במקרה ולוקחים את אספקט המיסיונריות מהדת שלך, אתה נשאר עם הפירורים של הדרשות של ישוע. מיסיונריות זה כמו אוויר בשבילכם. בדת שלי כמעט ובכלל לא עסקו בשאלת "האמת האחת", פתרו את זה לפני כ1000 שנה כשאמרו "אתה תדבוק באלים שלך ואני אדבוק באלים שלי". לנו אין בכלל מיסיונריות. במקום מיסיונריות, אנחנו מצאנו זמן לדברים חשובים באמת, כמו ערכים ושמירת ערכים למשל. "זה הבעיה של העולם היום, שכל אחד אומר מה שבא לו ומאמין במה שבא לו, ואומר שזה האמת שלו" אתה צודק בהחלט, מה שאנחנו צריכים זו דיקטטורה טובה שבה כולם יהיו חייבים להאמין באמונות שלך ואתה לא תצטרך בכלל לענות לשאלות של אף אחד בקשר לאמונה "האמיתית", בכלל - אנשים יצטרכו לעשות בדיוק מה שאומרים להם. והחלק הכי טוב! אף אחד לא צריך להפעיל את המוח, לכל אחד יהיה תפקיד אחד מוגדר וברור שהוא יצטרך למלא אותו בצורה הכי טובה שאפשר. "ושגם הם יראו ניסים ונפלאות בחיים שלהם." אני רואה מספיק ניסים ונפלאות בחיים שלי גם בלי התנ"ך שלך. "אני לא יודע מה אתכם, אבל אני כ"כ שמח שאני מכיר את בוראי, ותאמינו לי שזה כ"כ טוב וכייף!" אני אכן מכיר את בוראי, על פי האמונות של הדת שלי, הוא האב הקדמון ביותר שלנו. אני שומר את דרכו, שהייתה הדרך של אבות אבותיי לפניי, ואני לא מכיר בשום בורא אחר מלבדו. אבל אל תתבלבל, רק בגלל שאני לא מאמין באל שלך לא אומר שאני שולל אותו כליל, רק אומר שאני עושה זאת באופן אישי, בלי להכריז הכרזות ריקות, בלי לטעון שזה לא אמיתי.. רק שזה מה שאני חושב, אבל מצד שני, כבר הוכחת שהמשיחיים הם בעד קטיעת החשיבה (במיוחד החשיבה הרציונלית) ולשים במקומה ספר מאובק שיש לציית רק לו ולחשוב מותר רק כשזה במסגרת הרהור דתי, אבל גם אז צריך להיזהר שלא לחשוב מחשבה לא טובה על אלוהים. מי ייתן ואורו של האב הגדול, האדון הרם, יזרח עליך
 
למעלה