ניקיחדש. תפוז נמאסתם
Active member
הוא ארבעה (ספרים) במאה ולא ארבע במאה.
מסכימה אתך שנושא המין הדקדוקי בעברית לא פשוט. אשר לצורך ברפורמה בעברית, זה נושא לדיון נפרד. לטעמי למשל כללי הכתיב המלא החדשים יחסית, לא מוצלחים ולא מעוררים שאיפה לעוד רפורמות. מספר סתמי בעברית אכן בנקבה, מספר המתיחס לעצם מקבל את מין העצם. בלשון הדיבור כמובן משתמשים בצורות לא תקניות לעתים קרובות, יש תוצאות שהן אפילו נחמדות ויש פחות, השאלה היא תמיד עד כמה אנו "זורמים עם זה" או לא, בהגדרות ובתשבצים, והפורום הזה נועד בדיוק לדיונים כאלה (לא כולל תגובות בריוניות ומטרילות של אחד שמשתולל פה כי העזו להעיר על הגדרה שלו ) .אולי "ארבע במאה" מתייחס לצורה הסתמית של המספר (כמו שאומרים "ארבע זה מספר זוגי" ולא "ארבעה זה מספר זוגי"), כלומר אולי זאת פשוט הצורה המופשטת והעירומה של הביטוי, צורה שיכולה להתאים באותה מידה גם לספרים וגם לחולצות.
בגלל הרקע המתמטי שלי, אני חש מיאוס מהצורך לבחור מין דקדוקי כשמתנסחים בעברית, וכנראה בגלל זה אני מזדהה עם הצורה "ארבע במאה", בהנחנה שההסבר שלי תופס.
כשעושים מתמטיקה בעברית נתקלים כל הזמן במקרים שבהם צריך לבחור בין לשון זכר לנקבה בלי שיש העדפה ברורה לאחד הצדדים ותוך כדי קושי לשמור על עקביות. למשל: "יהי R חוג. נזכור ש-R הוא חבורה אבלית ביחס לחיבור. נובע מכאן ש...". אוקי, מה עכשיו? האם "R הוא" או "R היא"? דוגמה נוספת: "נסמן ב-x את העוצמה של החבורה. x זוגי, לכן...". אם x הוא גם עוצמה וגם מספר, מה המגדר שלו? נורא מעצבן.
וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על אנשים שהחלוקה הדיכוטומית לזכרים ולנקבות לא מתאימה להם...
צריך לעשות רפורמה בעברית ולבטל את המין הדקדוקי.
אתה צודק שזה לא משנה להגדרה שלך. אם סטימצקי בחרו לקרוא למבצע "ארבע במאה", לגיטימי לחלוטין להגדיר את זה (ואפילו יש שאלה עד כמה לגיטימי, אם בכלל, להגדיר "ארבעה במאה", לפחות בהתייחס לאותו מבצע).היי לך,
מה זה משנה, אורי?
זו הפרסומת - בין אם היא טעות או לא היא המוגדרת.
לכן אין צורך בהגנה על ה "ארבע" - גם אם זו טעות ווה"ארבע" מתייחסת ל"ספרים" הפרסומת כלשונה היא המוגדרת
ומה אם המהלך המתמטי שלנו מתמקד בתכונות של R כחבורה, ולכן מזמין שנחשוב עליו יותר כחבורה מאשר חוג?R הוא חוג ולכן הוא זכר.
בפרט R הוא חבורה. זה לא הופך את חבורבורותיו.
כל חוג הוא בפרט חבורה (ביחס לחיבור), מעצם ההגדרה של חוג. לכן בהכרזה "יהי R חוג" כבר גלומה הקביעה ש-R הוא (גם) חבורה. אותו אובייקט הוא גם חוג וגם חבורה, ומכיוון שמדובר באובייקט יחיד, אין שום סיבה להצמיד לו סימון נוסף, כמו Q. לפעמים נרצה לחשוב על R כחוג, ואז טבעי לנו לנקוט לשון זכר, אבל לפעמים, אע"פ ש-R הוגדר מלכתחילה כחוג, בהמשך נרצה לחשוב עליו כחבורה, ואז אנחנו נקלעים לסיטואציה דקדוקית מעצבנת.אם מלכתחילה מדובר על R כחבורה אז משתמשים בנקבה.
(למשל, תהי X קבוצה, ולא יהי X קבוצה.)
אם בהמשך מתברר שאפשר להצמיד פעולה מתמטית נוספת לחבורה וע"י כך להפכה לחוג אז החוג הזה יקבל אות אחרת, נאמר Q, ו- Q יהיה זכר.
הקבוצה אינה הנושא - הנושא במשפט Xאם מלכתחילה מדובר על R כחבורה אז משתמשים בנקבה.
(למשל, תהי X קבוצה, ולא יהי X קבוצה.)
אם בהמשך מתברר שאפשר להצמיד פעולה מתמטית נוספת לחבורה וע"י כך להפכה לחוג אז החוג הזה יקבל אות אחרת, נאמר Q, ו- Q יהיה זכר.
לא סיברת את אזניאגב, כדי לסבר את האוזן, ניתן לדמיין מבצע אחר, מעט פחות משתלם, "שורש שלוש במאה".
כאן אין ברירה אלא להתייחס למספר הספרים כמספר סתמי, שהרי אין לשורש שלוש גרסה כמספר מונה בעברית. אין דבר כזה "שורש שלושה".
מכאן אנחנו למדים שהתבנית "[מספר סתמי] במאה" לא רק לגיטימית, אלא מחויבת המציאות.
ואם יכול להיות "שורש שלוש במאה", למה שלא יהיה "ארבע במאה"?
ועוד מחשבה שחלפה בראשי בהקשר הזה:
לו ביקשנו מדוברי עברית לקרוא את הביטוי 3x² בקול רם, אני מתאר לעצמי שהרוב יאמרו "שלושה איקס בריבוע".
אבל מה שיש כאן שלושה ממנו זה לא x, אלא x². האם המין הדקדוקי של x² הוא זכר? האם x² זה בכלל שם עצם בר-מנייה בעברית?
האם בכלל צריך, או אפילו ניתן, להתייחס למקדמים בביטוי מתמטי כמספרים מונים?
נראה שהשילוב בין עברית למתמטיקה לא מחמיא לאלמנט של המין הדקדוקי בעברית כבר ברמות הבסיסיות ביותר.
כל חוג הוא בפרט חבורה (ביחס לחיבור), מעצם ההגדרה של חוג. לכן בהכרזה "יהי R חוג" כבר גלומה הקביעה ש-R הוא (גם) חבורה. אותו אובייקט הוא גם חוג וגם חבורה, ומכיוון שמדובר באובייקט יחיד, אין שום סיבה להצמיד לו סימון נוסף, כמו Q. לפעמים נרצה לחשוב על R כחוג, ואז טבעי לנו לנקוט לשון זכר, אבל לפעמים, אע"פ ש-R הוגדר מלכתחילה כחוג, בהמשך נרצה לחשוב עליו כחבורה, ואז אנחנו נקלעים לסיטואציה דקדוקית מעצבנת.
במתמטיקה גבוהה לא נדיר בכלל שרוצים להתייחס לאובייקט יחיד כמופע של יותר ממשהו אחד (למשל, בתורת הקבוצות האקסיומטית אובייקט יחיד יכול להיות גם מספר וגם קבוצה וגם איבר של קבוצה, כך שנרצה להתייחס לכל המהויות האלה שלו באותו הקשר, לפעמים ממש באותו משפט), ואם במקרה המשהו-ים האלה שייכים למינים דקדוקיים שונים, זה יוצר בעיות.
עקרונית זאת לא בעיה ייחודית למתמטיקה, גם חתול למשל הוא גם יונק (זכר) וגם חיה (נקבה), מה שתיאורטית יכול ליצור בעיות דומות, אבל במתמטיקה הבעיות האלה צצות ומעיקות בפועל.
Copyright©1996-2021,Tapuz Media Ltd. Forum software by XenForo® © 2010-2020 XenForo Ltd.