אמונות טפלות

ואם הוא אכן מסתמך על פסיקה קודמת

אז זה אכן הופך דת הנשענת על "פסיקות" מסוג זה לאוסף של אמונות טפלות. אם כבר באמונות טפלות עסקינן, יש אמונה טפלה רוסית (ואולי לא רק רוסית), שלָשֶבֶת בין שתי נשים בשם טטיאנה (טניה) זה מביא מזל!
 

אפרת1967

New member
הכוונה שלי היתה...

(ותודה לכולכם על הדיון המעניין שהתפתח פה בינתיים) אני מדברת על אמונות מהסוג של "לא לשבת בשפיץ של שולחן כי לא מתחתנים 7 שנים"... או "מראה נשברת/שמן נשפך = מזל רע"... או "לא לעבור מתחת לסולם". כאלה! האם הן אמונות שנטמעו ביהדות על ידי דתות אחרות או האם יש להן מקור בכתובים. הזהרות מפורשות. לא פסקי הלכה שנעשו מאוחר יותר או מנהגים/נורמות.
 

יאנוס

New member
החלפת מזוזות = אמונה טפלה

זוכרים את יאיר פרץ (נדמה לי שזהו שמו - זה שקדם לאריה דרעי במנהיגותו על ש"ס)? זוכרים את אסון הבונים? זוכרים מה אמר אז ומה עשה אז פרץ זה? הציע למשפחות השכולות להחליף את המזוזות כי בגלל אי כשרותן אירע האסון. דוגמאות נוספות למכביר. כולן בנושא תקינות כשרות המזוזות. אגב, עוד אמונה טפלה: החלפת השם כדי לשנות את המזל של הבן-אדם. למשל להוסיף "חי" למישהו חולה. וכן הלאה וכן הלאה.
 

אפרת1967

New member
אבל...

אלו נשמעות לי כ"השערות", "הצעות" "איומים" וקצת גם מיסיונריות שלאחר מעשה! אני מחפשת מקור כתוב (אם יש בכלל) שמצביע בפירוש על פעולה מסויימת כאסורה בגלל שתוצאותיה תהינה הרות אסון! לדוגמא: (ואני ממציאה עכשיו, כן?) "וידבר ה´ אל משה לאמר: ולא תתישבון בפינת השולחן פן לא תתחתנון שבע שנים ומה לכם כי תלינו שהרי הזהרתי אתכם מראש, פוצים!!!". משהו כזה אני מחפשת! לא תקנות נובו-דתיות שצצות כפטריות לאחר הגשם אחרי איזה אסון... ואם אין, אז אל תתביישו להגיד לי
 

masorti

New member
תתקשי למצוא מקורות כאלה...

בטקסט התנ"כי, וזה בגלל אופיו הלא-מיסטי. כל מה שמוגדר כ"אמונה טפילה" הוא למעשה קביעה שאם תעשי מעשה מסוים (או לא תעשי משהו, או תאמרי משהו מסוים) אז תהיה התערבות של שדים/רוחות/יצורים שיזיקו לך בדרך כלשהי. בתנ"ך כמעט ולא תמצאי יצורים מיסטיים מעין אלה. המלאכים נתפסים כשליחים של האל למשימות מסוימות (למשל: למסור הודעה לאברהם או ליהושע), ולא כיצורים שמתעסקים בהצקה לאדם. השטן נזכר רק בספר איוב, וגם שם הוא מן "פקיד" הכפוף לאל וצריך אישור לכל פעולה. שדים למיניהם לא תמצאי בכלל. (לפחות לא זכור לי כרגע.) אפילו על קיומו של העולם הבא נתן ללמוד רק פעם אחת בכל התנ"ך - בפרשת בעלת האוב מעין דור שם מועלית באוב נשמתו של שמואל (משמע: יש נשמה והיא נמצא בעולם כלשהו) + עוד כמה רמזים עקיפים מאוד. עיקרה של המיסטיקה היהודית התפתח בתקופה מאוחרת יותר, וממילא מרבית (או אולי כל) ההוראות שאת תכני "אמונה טפילה" לא יופיעו בתנ"ך עצמו. --- ברור שיכולות להופיע הוראות בנוסח "לא תשב בצד השולחן כי כך ציוויתי, ואם תשב - לא תתחתן שבע שנים". אבל כאן לא מדובר על איסור הנובע מפחד מיצורים מזיקים או "מזל רע" (שקשור בעצם אליהם), אלא על הוראת האל והעונש אם לא מצייתים לה. ולפי הגדרתך, זו לא אמונה טפלה.
 

אפרת1967

New member
אוקיי! ואתה צודק...

אני לא מחשיבה הוראות בנוסח "כי כך ציוויתי" כאמונה טפלה... ואני שמחה שהגדרת את התנ"ך כטקסט בעל אופי "לא מיסטי" כי גם אני חושבת כך... מכאן אני כבר אוכל להמשיך לבד! עד הפעם הבאה... תודה!
 

dar האחת

New member
לפי הגדרת לא לפי תפיסתי כן

ראה החרבת סדום ועמורה. איך רעידת אדמה היא עונש על התנהגות רעה. בכלל יחוס הניסים למנהם למעשה האל זו אמונה טפלה
 

masorti

New member
בקיצור: הדת לדעתך היא אמונה טפלה.

וכבר כתבתי בהודעה קודמת אתמול (אולי למישהו אחר) שעם הנחת יסוד כזו לא נגיע רחוק ולא יתפתח דיון תיאולוגי פורה. את תטעני: הדת היהודית הינה אוסף שטויות ואמונה טפלה. אני אטען ההיפך. זהו. נגמר הדיון, ואין מה להוסיף.
 

dar האחת

New member
הדת היהודית איננה אוסף שטויות

הפרשנות שהעניקו חלק מהמפרשים (אני ממש לא מכירה הרבה ) היא אשר מקלקלת. שמעתי שישנן ישיבות בהם לא לומדים כלל תנך האם זה נכון? רגע פוליטי דתי -אני למשל מכירה שנים אוחזין בטלית, זה אומר כולה שלי ...יחלוקו...מדוע אנחנו לא מישמים זאת? זה חוק מאוד מקובל עלי! מה שיפה בויכוח שלכל אחד יש הטענות שלו והוא מנסה לבסס אותן. להוכיח אותם. עדיין לא הסברת לי מסורתי, מדוע שמירת השבת של דתי היא בעלת משמעות רוחנית יותר. מה מעניק לה את המימד הזה. תסביר תבהיר אולי לא אוכל לחלוק על דעתך ואולי אפילו אבין אותך טוב יותר.
 

masorti

New member
אני מצטט אותך...

"דת זו באמת אמונה טפלה. אבל אמונה באל ללא ריטואל זה כבר משהו אחר." מכיון שחלק גדול מהדת היהודית כפי שמובאת בתנ"ך היא ריטואלים - הרי שלדעתך עיקרה של היהדות היא אמונה טפלה. שום קשר לפרשנים מאוחרים. --- אני לא יודע כמה תנ"ך לומדים בדיוק בישיבות. נכון הוא שהיהדות האורתודוכסית מתמקדת בעיקר בלימוד הפרשנות למקרא, עם דגש על הגמרא. --- רגע פוליטי-דתי... אני שמח שהפכת מומחית ל"שניים אוחזין בטלית" במסכת בבא מציעה. אבל מעניין שאת קוראת רק את תחילת הקטע (זה שנוח לך). המשך הקטע בגמרא אומר (פחות או יותר): "זה אומר כולה שלי וזה אומר חציה שלי"... מחלקים ביחס שלושת-רבעי רבע. הסבר: שניהם מסכימים על כך שחצי מסוים שייך לאחד מהם. אז את החצי הזה נותנים לו. לגבי החצי השני - חזרנו לבעיית "כולה שלי" מצד שניהם... ואז מחלקים את החצי ביניהם. בתרגום ללשון ימינו: הפלשתינים אומרים "כולה שלי" (מהים לירדן). השמאל אומר "חציה שלי". (רק הקו הירוק) אז קודם ניתן לפלשתינים את כל השטחים, ואח"כ נמסור להם חצי ממה שנשאר בתוך הקו הירוק. עדיין את רוצה שנלך לפי הגמרא? --- לגבי הרוחניות בשבת... הדתיים רואים את השבת כמתנה מיוחדת שנתן האל למאמיניו, ומאמינים שאז שורה על הארץ ועליהם רוח מיוחדת. רוח של קדושה וכו´. לא יודע האם היית אי פעם בבית כנסת בערב שבת. בשלב מסוים שרים שם את "לכה דודי לקראת כלה", וכשמגיעים לבית של "בואי כלה שבת מלכתא" כל הקהל מסתובב ב-180 מעלות ושר את הבית כשפניו לכיוון הדלת. וזה מסמל את קבלת השבת הנכנסת בדלת. לא נשמע לך משונה שאנשים מבוגרים יעשו סיבוב וישירו בית מפיוט, אם כל הענין אינו רוחני?
 

dar האחת

New member
תתפלא אני מכירה את ההמשך של המסכת

השמאל דוגל לא חצי חצי כי שטחי מדינת ישראל גדולים משטחי יהודה ושומרון אבל אני מתיחסת דוקא לדתיים ולימנים שבתוכם המדברים על כולה שלי ויודעים לומר שגם הפלשתינים מדברים על כולה שלי. אז בבקשה תתיחס לדעותיך ורצונותיך ואל תנסה לפרש ובכך להמציא את דעות השמאל. אתה ממשיך בדרך הפוסקים והמפרשים להם אתה מציית ונאמן ללא שיקול דעת והפעלת התודעה השמורה לך
 

masorti

New member
נדמה לי שכבר כתבתי לך אתמול..

שהדיון הוא על עמדת היהדות ולא על תפישתי הפרטית. אם את כבר מוכרחה לדעת, לדעתי אין איסור הלכתי גורף ומוחלט על החזרת שטחים. אני מתנגד לכך מנימוקים לאומיים ובטחוניים ולא מנימוקים תיאולוגיים. השמאל אולי לא דוגל בחצי-חצי מתמטי, אבל העקרון שתיארתי נשאר תקף גם לחלקים לא שוים.... החלק ששני הצדדים מסכימים על הבעלות עליו - יימסר לפלשתינים, ואת היתר יחלקו הצדדים ביניהם חצי-חצי. אז נשארת עם חצי מהשטח שבגבולות הקו הירוק. נ.ב. לפני שאת קובעת למי אני מציית ולפי מי אני הולך, אנא העיפי מבט בניק שלי ותסיקי את המסקנות הנדרשות.
 

אפרת1967

New member
בכל זאת... גם לא לזה התכוונתי

באמונות הטפלות אותן אני מכירה ומגדירה ככאלו... אין אזכור של אלוהים. הן מקיימות את עצמן. אם אני אעבור מתחת לסולם, לא אגבה עוד לעולם. משהו מעניש אותי על פעולה שלא תמיד יש לי שליטה עליה כמו אם בטעות נשפך לי בקבוק שמן - קטסטרופה! את מבינה? זה לא ש"בחרתי" לא לקיים מצווה כי אני מין בילבי מרדנית ושובבה שכזו או שביודעין התעלמתי מהוראה של ה"בוס". בעצם... כשאני חושבת על זה... אמונות כאלו רומזות על "סניפים" לא חוקיים של אלוהים... כאלו שאפילו הוא! (או היא! לא רוצה להסתכסך..
)
לא מודע לקיומם ולא אישר את הקמתם...
 

אפרת1967

New member
אם כך...

הם האחראים על ייצור של אמונות טפלות והם דואגים שה"חוקים" שלהן יתקיימו? ומתי הן יידעו את בני האדם על כך? מתי הן באו איתו במגע כדי להשריש אצלו את האמונות הללו?
 

masorti

New member
אני לא טענתי שיש שדים...

(וגם לא ההיפך). רק הסברתי שלא מדובר באל עם פיצול אישיות ("סניפים" שלא מודעים לו), אלא ביצורים שמציקים לאדם. כאשר בני האדם נתקלו בצרות ואסונות חסרי פשר, הם קישרו אותם בחלק מהמקרים ל"מזל רע" או לפעולתם של מזיקים שונים. האם זה נכון או לא - זה כבר ענין לאמונתו של כל אדם.
 

masorti

New member
אני איני מיסטיקן.

אני לא פוסל את קיומם של יצורים על-אנושיים (עייני ערך "מלאכים"), אבל אני לא בקטע של החמסות והקבלה ואיני מחפש יצור מזיק מאחורי כל עץ רענן.
 

masorti

New member
נ.ב. מה זה חשוב..

מה אני חושב? הדיון המסוים הזה אינו עוסק באמונתי הפרטית אלא בתפישה היהודית לגבי אמונות טפלות.
 

אפרת1967

New member
זה חשוב

כי חוץ מדיונים תאורטיים על התפישה היהודית לגבי נושא כזה או אחר... מעניינים אותי גם אנשים שחיים על פי התפישה הזו. מעניין אותי מה הם חושבים ובמה הם מאמינים ולרוב, לא כדי שאוכל להתפלמס עימם. אמונתך הפרטית מעניינת אותי ואתה, כמובן, לא חייב לשתף פעולה.
 
למעלה