אני מבקשת לדעת ולהבין

G o v e r no r

New member
אהם, מעט עובדות, כנגד שקרי דלעת170

"מעצם העובדה שמסמך התורה זהה בכל תפוצות ישראל" המסמך _אינו_ זהה בכל תפוצות ישראל. קיימים שבעה נסחים יוקרתיים מנוקדים השייכים למעגל מסורה מוכח ובינם לבין עצמם - 43 הבדלים בספר בראשית לבדו. גם הנסח הלא מנוקד לא היה יחיד בעבר. ומעל לכל, אין לשכוח מה מצב הממצאים הארכיאולוגיים...
 

דוד170

New member
G o v e r no r

"דלעת170" זה ראיה שלא תוכל לכתוב בדרך ארץ . כי כתוב מראש אם תורה אין דרך ארץ. הרב צבי ענבל כתב כך: שלום רב! לעצם הענין: מספר הגירסאות בתורה תלוי למה קוראים "גירסא".כאן יש הבדל עקרוני בין החוקרים למיניהם ובין ציבור שומרי התורה. לגבי חוקר כל ספר או עותק הנמצא בחפירות, בגניזה או בארכיון הוא גירסא שונה, אם יש בו שינויים. יש בגישה זו טעות או אי הבנה יסודית. לשם המחשה: כל ספר תורה נבדק היום במחשב לגבי יתרות וחסרות או טעות במילים. התברר לאחר התחלת השימוש במחשב כי אחוז לא קטן של ספרים הכילו טעויות שלא נתגלו ע"י מגיהים. אם ספר כזה יפסל הוא יגנז באדמה (בד"כ בכלי חרס) ואם אלף שנה אח"כ הוא יתגלה - זו תהיה גירסא "חדשה" לפחות לגבי החוקרים. למעשה, יש ספרים שהשתמשו בהם שנים מבלי שגילו טעויות קטנות, אך בכל זאת אין זו "גירסא" מסיבה פשוטה: אם נשווה ספר פרטי מסוים זה לאלפי ספרים אחרים, נראה שבכולם כתוב אחרת. לדוגמא: באחד מהספרים המשמשים את הלומדים לקרוא בתורה בשבת, מספר הכתוב על קלף יש טעות. כידוע, התורה אינה מנוקדת, מפוסקת או מוטעמת והכל תורה שבעל-פה. ספר עזר כזה נקרא: "תיקון קוראים", בו מודפס טור צילום מספר תורה ומולו טור מחומש מנוקד עם טעמים, להקלת הלימוד בע"פ. והנה, באחד מספרי "תיקון קוראים" (יש כמה הוצאות ומהדורות) יש שגיאה: בצילום מספר התורה כתוב בפרשת נח במקום "ותנח התבה על הר אררט" המילים: "ותנח תתבה על הר אררט"... האם זו גירסא? כמובן שלא, מפני שיש מאה אלף ספרים בהם כתוב נכון. מה יקרה אם דווקא ספר זה ישאר וימצא בגניזת בני-ברק בעוד שלש מאות שנה - יבוא המגלה ויאמר שיש עוד גירסא? לכן, הגירסאות שדובר עליהן בסמינר הן הגירסאות (המופיעות בתנ"ך קורן) המייצגות את תשעה המקומות בהם השוואת כל הספרים במשך מאות שנים רבות הולידה מצב של ספק, ולא "גירסא" של תנ"ך שנמצא בגניזה בקהיר או תנ"ך הנמצא בלנינגרד ושרד כמעט אלף שנה או כתבי יד עתיקים שמצאו חוקרים בכל מיני מקומות. בקיצור: המסורת החיה של מאות אלפי ספרים בכל רחבי תבל, בהם קוראים כל שבת וחג היא הקובעת ולא כל מיני כתבי יד וספרים שאמינותם אינה ידועה ואינה מעלה או מורידה. באשר לשאלתך על הדילוגים: אכן אין ספק שהבדלים של אותיות בודדות עשויה להשפיע ואף משפיעה על הדילוגים. למעשה, המערכות שנמצאו, אף על פי שהן מרשימות מאד, ואף יותר מכך, בכל זאת אין בהם שלמות ואינן מלאות. יתכן שהסיבה היא ההבדלים המעטים האלה, ויתכן שמצטרפת גם הסיבה שלא ידוע עד הסוף מה בדיוק ובאיזו שיטה לחפש. אבל בכל מקרה, ברור שאין בכח כמה אותיות בודדות להפיל מערכות רבות מאד שנמצאו. איפה הגבול - כלומר, כמה שינויים פוגמים אך אינם הורסים - זאת אינני יודע, אבל הטענה כאילו הגירסאות גורמות לכל המחקר לאבד את אמינותו אינה יותר מזריית חול בעיניים. אלו הטוענים כך לא הוכיחו זאת, ודעתם נקבעה מראש, כלומר: המטרה מסומנת. מבחינתם כל תירוץ הוא כשר וישר. כל טוב צבי ענבל http://mikranet.cet.ac.il/pages/item.asp?item=926 http://www.amalnet.k12.il/meida/mikra/city/shchem/miki2544.htm http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/sinay/homat-4.htm
 

G o v e r no r

New member
העובדה שאתה וצבי ענבל עדיין נושמים

ולא הוכיתם ארצה על ידי ברק, היא הראיה המוחצת הטובה ביותר לכך שאין אלוהים. ´"גירסא" של תנ"ך שנמצא בגניזה בקהיר או תנ"ך הנמצא בלנינגרד" בהמה. נסכם: (1) קיימים שבעה נסחים יוקרתיים מנוקדים השייכים למעגל מסורה מוכח ובינם לבין עצמם - 43 הבדלים בספר בראשית לבדו. (2) גם הנסח הלא מנוקד לא היה יחיד בעבר. (3) ארכיאולוגיה [מצורף קבץ non-doc]
 

דוד170

New member
אפילו לטענתך שיש שינויים בגרסאות

מי אמר ששינויים אלה מורידים את מספר הדילוגים בספרים אלה לכמות שקיימת בספר רגיל?
 

G o v e r no r

New member
קיימים לתורה שבעה נסחים מנוקדים

הנבדלים זה מזה ב- 43 הבדלים בספר בראשית לבדו. כל שבעה נסחים יוקרתיים אלה שייכים למעגל מסורה _מוכח_. מטריצות הדילוגים משתנות מנסח אחד למשנהו עקב ההבדלים בין הנסחים. אתה תופש זאת? שבעה נסחים _שונים_! הנוסח הלא מנוקד (הקונסוננטי) אינו מאפשר להראות _שום_ "דלוג" שכן אינו מכיל די תנועות. אתה תופש זאת? אינו מכיל די תנועות! _איננו_ יודעים מהו הנוסח הקונסוננטי ש"ירד" מ"הר-סיני", שכן לפני כאלפיים שנה היו _כמה_ נסחים קונסוננטיים, שהואחדו ע"י פשרות בין זרמים ביהדות, או ע"י מדיניות "הרוב קובע" (majority rules). אתה תופש זאת? היו נסחים מרובים לטקסט הקונסוננטי! הבט, אתה יכול להתעלם מהפרכותי, ואולי אינך מבין אף מילה ממשפטי הפשוטים, אולם מתביש להודות, אבל, למשתתפי הפורום עיניים בראשם (אהם, כך אני מקווה). וכרגיל, דווח עדכני על מצב הממצאים הארכיאולוגיים...
 
למעלה